Onverantwoord rijgedrag BR232

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
bvandewetering
Berichten: 101
Lid geworden op: 26 aug 2012 10:37
Locatie: Venlo

Onverantwoord rijgedrag BR232

Bericht door bvandewetering »

Hallo,

Ik heb op mijn baan een Minitrix BR232 - Ludmilla met een Kühn N45 decoder die al vele jaren zeer goed rijdt. In 2013 is er een nieuwe motor en een nieuwe decoder in gezet maar verder zijn er tot voor kort slechts positieve berichten.

Zoals gezegd, tot voor kort. Vanmiddag was het voor de tweede keer in een paar dagen weer raak.

Tijdens het testen van een route in iTrain met een andere loc stond Ludmilla net als alle andere locs netjes in het schaduwstation op haar beurt te wachten. Zonder aanwijsbare reden ging ze er ineens achteruit met een sleep van 6 IC-wagons volledig oncontroleerbaar en met een snelheid die duidelijk veel hoger was dan de met CV5 ingestelde maximale snelheid. Alleen door de centrale (een Fleischmann TC) uit te zetten kreeg ik haar weer onder controle.

Het gaat dus om een Minitrix BR 232 die ik een jaar of 12 geleden nieuw heb gekocht en waar in 2013 een nieuwe motor en een nieuwe decoder (Kühn N45) in is gezet. De loc is onlangs schoon gemaakt.
De baan wordt aangestuurd door iTrain en een bijna 20 jaar oude Fleischmann TC.

Heeft iemand ervaring met dit soort gedrag. Wat zou een mogelijke oorzaak kunnen zijn? Een overjarig TC?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Met groet,

Ben



Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Onverantwoord rijgedrag BR232

Bericht door Sandopie »

Staat analoog herkenning uit?


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain

Onderwerp starter
bvandewetering
Berichten: 101
Lid geworden op: 26 aug 2012 10:37
Locatie: Venlo

Re: Onverantwoord rijgedrag BR232

Bericht door bvandewetering »

Hallo Rinus,

Ik kan nu niet bij mijn baan en kan het dus niet controleren, maar waarschijnlijk staat de analoog herkenning aan: CV29 = 14

Met groet,

Ben



Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Onverantwoord rijgedrag BR232

Bericht door Willempie »

Dan heb je hier de verklaarde oorzaak.

Dan staan de rijstappen op 28
Analoog herkenning aan
Railcom aan.

Groetjes.



Onderwerp starter
bvandewetering
Berichten: 101
Lid geworden op: 26 aug 2012 10:37
Locatie: Venlo

Re: Onverantwoord rijgedrag BR232

Bericht door bvandewetering »

Is het dan de decoder die ineens naar analoog schakelt? Blijft bij mij toch nog de vraag waar dit analoge denken vandaan komt?



Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Onverantwoord rijgedrag BR232

Bericht door Sandopie »

Ben,

Dit is een redelijk vaak voorkomend probleem. De decoder ontvangt een signaal en meent dit als analoog te herkennen en schakelt om naar analoog. Wat de exacte oorzaak is weet ik niet meer. Vaag staat me bij het ooit eens ergens gelezen te hebben. Standaard zet ik analoog uit bij nieuwe digitale locs/nieuw geplaatste decoders. Ik heb hiervoor in excel een tabel gemaakt van de CV's die ik in ieder geval moet wijzigen. CV 29 is er een van.

Dit heeft volgens mij niets te maken met je Twin Center.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain

Onderwerp starter
bvandewetering
Berichten: 101
Lid geworden op: 26 aug 2012 10:37
Locatie: Venlo

Re: Onverantwoord rijgedrag BR232

Bericht door bvandewetering »

Dank je Rinus en Wim.

CV29 is aangepast. Nu met 28/128 stappen en Railcom aan.

Scheelt dan in ieder geval een vervanger voor mijn TC.

Met groet,

Ben



piksov
Berichten: 1420
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Onverantwoord rijgedrag BR232

Bericht door piksov »

Doe je iets met railcom?

Anders ook dat uitzetten



Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Onverantwoord rijgedrag BR232

Bericht door Willempie »

Ben, de juiste waarde voor CV29 is dan 2 als je een locadres tot 127 gebruikt, boven de 127 is 34 de juiste waarde.

Groetjes.


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Onverantwoord rijgedrag BR232

Bericht door martindomburg »

Sandopie schreef: 09 mei 2020 19:56 Ben,

Dit is een redelijk vaak voorkomend probleem. De decoder ontvangt een signaal en meent dit als analoog te herkennen en schakelt om naar analoog. Wat de exacte oorzaak is weet ik niet meer. Vaag staat me bij het ooit eens ergens gelezen te hebben. Standaard zet ik analoog uit bij nieuwe digitale locs/nieuw geplaatste decoders. Ik heb hiervoor in excel een tabel gemaakt van de CV's die ik in ieder geval moet wijzigen. CV 29 is er een van.

Dit heeft volgens mij niets te maken met je Twin Center.
Als ik het me goed voor de geest kan halen:

Dit komt door Motorola, de TC zend naast DCC ook Motorola uit en die heeft een lange negatieve startbit.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Onderwerp starter
bvandewetering
Berichten: 101
Lid geworden op: 26 aug 2012 10:37
Locatie: Venlo

Re: Onverantwoord rijgedrag BR232

Bericht door bvandewetering »

Dank voor al deze informatie.

Toch blijft bij mij nog steeds de vraag waarom dit nu ineens twee keer in een paar dagen terwijl de loc vele jaren met dezelfde decoder en instellingen en met dezelfde TC probleemloos gereden heeft. Wat rijgedrag betreft was het een van m'n favorieten.



Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Onverantwoord rijgedrag BR232

Bericht door Sandopie »

Ben,

Maak je er niet druk om. Zet gewoon bij alle decoders de analoge herkenning uit. Doe ik ook.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Onverantwoord rijgedrag BR232

Bericht door martindomburg »

Precies, zoals Wim en Rinus al aangeven.

Ik zie zelf ook het nut van de analoge herkenning niet. Wat mij betreft vervalt die optie zelfs.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Onverantwoord rijgedrag BR232

Bericht door Willempie »

martindomburg schreef: 09 mei 2020 23:48
Als ik het me goed voor de geest kan halen:

Dit komt door Motorola, de TC zend naast DCC ook Motorola uit en die heeft een lange negatieve startbit.
Nee Domburg, de Twin-Center kent geen Motorola.

Groetjes.



Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Onverantwoord rijgedrag BR232

Bericht door Willempie »

bvandewetering schreef: 10 mei 2020 09:19 Dank voor al deze informatie.

Toch blijft bij mij nog steeds de vraag waarom dit nu ineens twee keer in een paar dagen terwijl de loc vele jaren met dezelfde decoder en instellingen en met dezelfde TC probleemloos gereden heeft. Wat rijgedrag betreft was het een van m'n favorieten.
Dat kan verschillende oorzaken hebben, wat niets met het Twin-Center te maken heeft. Komt ook voor bij centrales die alleen het DCC protocol ondersteunen/uitzenden.

De simpelste en enig juiste oplossing is analoog herkenning uitzetten, en dan is je loc weer je favoriet.

Groetjes.


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Onverantwoord rijgedrag BR232

Bericht door martindomburg »

Willempie schreef: 10 mei 2020 12:20
martindomburg schreef: 09 mei 2020 23:48
Als ik het me goed voor de geest kan halen:

Dit komt door Motorola, de TC zend naast DCC ook Motorola uit en die heeft een lange negatieve startbit.
Nee Domburg, de Twin-Center kent geen Motorola.

Groetjes.
Zou het niet weten, de TC is nog van voor mijn tijd.
Deze uitleg heb ik van de TD van Uhlenbrock gekregen ooit. De IB doet namelijk wel MM.

Maar leuk dat de oplossing word aangedragen, maar ik ben wel eens benieuwd naar de oorzaak.....

Zal wel eens wat experts raadplegen die de techniek ontwikkelen of ze dit kunnen verklaren.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Onverantwoord rijgedrag BR232

Bericht door Marksintpancras »

Willempie schreef: 10 mei 2020 12:20
martindomburg schreef: 09 mei 2020 23:48
Als ik het me goed voor de geest kan halen:

Dit komt door Motorola, de TC zend naast DCC ook Motorola uit en die heeft een lange negatieve startbit.
Nee Domburg, de Twin-Center kent geen Motorola.

Groetjes.
_o_ dan zal het vast door de FMZ komen, die zend de TC wel uit naast de DCC :lol:


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Onverantwoord rijgedrag BR232

Bericht door Willempie »

martindomburg schreef: 10 mei 2020 15:07

Zal wel eens wat experts raadplegen die de techniek ontwikkelen of ze dit kunnen verklaren.
Doe jij dat maar eens. Misschien leer je er nog wat van, en verkondig je dan geen fake news meer.

Groetjes.



Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Onverantwoord rijgedrag BR232

Bericht door Marksintpancras »

Willempie schreef: 10 mei 2020 17:20
martindomburg schreef: 10 mei 2020 15:07

Zal wel eens wat experts raadplegen die de techniek ontwikkelen of ze dit kunnen verklaren.
Doe jij dat maar eens. Misschien leer je er nog wat van, en verkondig je dan geen fake news meer.

Groetjes.
Volgens mij verkondigd Domburg geen fake news, echter ging hij ervan uit dat IB gelijk was aan de TC.
Echter de TC herkent DCC, selectrix en FMZ. Het FMZ signaal kan mogelijk het probleem veroorzaken als analoge herkenning aan staat bij de ontvangerde decoder.
En ja, er kunnen ook vele andere oorzaken zijn waardoor opeens een decoder plots overschakelt op analoog als deze herkenning aanstaat. Die niks met een centrale te maken heeft.


Maar expert koning Willempie de 1ste schijnt een toetsenbord modder gevecht wil voeren met ene elektra technoloog dokter wetenschapper Domburg, zonder dat ik er wijzer van wordt. Vind het zo jammer dit haantjes gedrag op dit forum.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Onverantwoord rijgedrag BR232

Bericht door Jeroen »

...met die laatste alinea wakker je wel een vuurtje aan dat er eigenlijk niet was, Mark. Dat was dan mijns inziens dan ook niet nodig.

Oh wacht, deze opmerking kennen jullie natuurlijk niet van mij. Dat verdomde virus ook.

Dus:

Kom er maar lekker in, en breek die hele tent af! Ik zit geramd hier met koude pilsjes en bakken chips!😎😎🙈


Afbeelding
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Onverantwoord rijgedrag BR232

Bericht door martindomburg »

Niet nodig Jeroen, we kennen Wimpie Rosoft Ros ondertussen :) Dat hij een zekere afkeer jegens mij heeft is allang bekend, zo niet dan maakt hij dat vakkundig kenbaar. Laat hem lekker joh.

Stoor me daar inmiddels niet meer aan. Wel vervelend voor andere lezers dat ze met dit gedrag geconfronteerd moeten worden. Maar dat is een kwestie voor de moderatie.

Mark bedoeld het ook wel goed, maar ik ken ook hem en dit is zijn manier van uiting geven aan een stoorfactor.

Zo iedereen weer lief,

Waar blijft mijn bier


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2083
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Onverantwoord rijgedrag BR232

Bericht door Robert_N-Nm »

Pffff. Nou nou zo kan het wel weer op de zondagmiddag. Heren keyboard warriors, het lijkt de twitter van Donald Trump of de perskamer van het witte huis wel zo langzaam aan met al dat ge-fake news.

Zullen we het gezellig houden??

MvG
Robert (namens de moderatoren)


Fan van Alpenbanen in N(m)
Plaats reactie