Esu Switchpilot analoge aansturing?

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Esu Switchpilot analoge aansturing?

Bericht door Raymond (UK) »

Ik ben een leek in het hele digitale gebeuren en ben al blij dat ik m'n Twin Center onder controle heb. :?

Onlangs een dubbele loc loods gekocht en daar wil ik de deuren automatisch laten openen en sluiten door middel van twee servo's.

Op Youtube kwam ik een video tegen uitlag dat de Esu 51802 Switchpilot analoog kan worden aangestuurd. Nu is mijn vraag, wat gebruik je om dat aan te sturen? Kan ik zo'n groen Fleischmann moment stelpult wissel doosje daarvoor gebruiken?


I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Esu Switchpilot analoge aansturing?

Bericht door martindomburg »

hoi,

Dat durf ik je niet te zeggen, weet wel dat het kan maar niet heel simpel is. En het heeft geen meeschakeldn relais wat handig is voor puntstukpolarisatie of statusmeldingen.

maar wellicht is onze ASB besturing een goed alternatief voor je?

https://dts-info.nl/informatie/dts-producten
Even naar de ASB scrollen

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Redskin
Berichten: 563
Lid geworden op: 16 nov 2010 22:56
Locatie: Zuid Holland of Florida

Re: Esu Switchpilot analoge aansturing?

Bericht door Redskin »

Ja gaaf ik zie het; je kan deze switch gebruiken voor het aansturen van servo's, ook bij analoog gebruik. Je kan begin- en eindpunt van de servo's op het apparaat zelf programmeren en zelfs de draaisnelheid. Wat je volgens het schema nodig hebt, is een achtvoudige momentschakelaar (dus 8 schakelaars die alleen verbinden door indrukken). Voor twee deuren is dat de helft en dat zou dus inderdaad zo'n Fleischmann schakelpaneeltje kunnen zijn.
Maar als je TWIN-center hebt, kan je het volgens mij veeeeeel makkelijker bedienen... :geek:

De betreffende handleiding vind je bij ESU door HIER te klikken en door te scrollen tot het artikel.
Laatst gewijzigd door Redskin op 03 jul 2020 18:56, 1 keer totaal gewijzigd.


Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Esu Switchpilot analoge aansturing?

Bericht door Raymond (UK) »

Bedankt Martin en Frank.

Martin; Ik heb de servo decoder al maar Ik zal vanavond even naar die link kijken voor het geval dat ik er niet uitkom. Verstuurd U ook naar het buitenland?

Frank; Ik zal die handleiding eens doorlezen. Geen idee hoe ik die servo decoder aan mijn Twin Center moet hangen. Gaat dat makkelijk?


I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Gebruikersavatar

Redskin
Berichten: 563
Lid geworden op: 16 nov 2010 22:56
Locatie: Zuid Holland of Florida

Re: Esu Switchpilot analoge aansturing?

Bericht door Redskin »

Ja dat is heel makkelijk. Zie blz. 11 (hfdst. 6.4 en 6.5). Simpel gezegd sluit je de(-zelfde) draadjes die van je TC naar de baan gaan, aan op de aangegeven aansluitingen van de SwitchPilot. Je hebt zelfs de keuze uit meteen voeding vanuit de baan of externe voeding.


Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Esu Switchpilot analoge aansturing?

Bericht door martindomburg »

@Redskin Tnxs voor de uitleg, zodra ik er de tijd voor heb ga ik dit ook eens proberen.

@Raymond (UK) Ja hoor dat is geen enkel probleem


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Esu Switchpilot analoge aansturing? Werkt!!

Bericht door Raymond (UK) »

Het was even wachten op de servo's en de eerste servo decoder wilde niet in programmeer mode. Omgeruild voor een V2.0 Ik weet niet wat het verschil is maar het werkt allemaal netjes. Nog even aan de verlichting werken en dan is de loc loods klaar. Misschien later nog wat werkbanken er in plaatsen en een paar kleine werk mensjes.

Ik heb al een paar jaar geen bouw pakket in elkaar gezet. Kleinere vingers en betere ogen zou mooi wezen... :lol:

Videootje onder aan

Redskin schreef: 03 jul 2020 18:44 Je kan begin- en eindpunt van de servo's op het apparaat zelf programmeren en zelfs de draaisnelheid.
Dat werkt mooi Frank!

Ik heb het nog niet voor elkaar gekregen via mijn Twin Center maar het werkt perfect met zo'n groen wissel doosje.

https://www.youtube.com/watch?v=X0rhReFJqfM

Bedankt voor de hulp!


I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Gebruikersavatar

Redskin
Berichten: 563
Lid geworden op: 16 nov 2010 22:56
Locatie: Zuid Holland of Florida

Re: Esu Switchpilot analoge aansturing?

Bericht door Redskin »

Heej Raymond, supergaaf man! Bedankt voor je bericht en het filmpje :D Jammer dat het effe tegen zat maar geinig dat het gelukt is.
En ach; dan maar niet digitaal aangestuurd; 't werkt nu toch ook :ugeek:


Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
Plaats reactie