usb isolator

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1013
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

usb isolator

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

In de handleiding van Digikeys kastjes wordt gerept over USB islolator. Uiteraard bij die grootgrutters om de hoek een niet bestaand product. Dus waar dan wel? En wordt dit inderdaad gebruikt door Digikeys gebruikers?

Groet,
Joop


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: usb isolator

Bericht door Willempie »



Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1013
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: usb isolator

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

@Willempie, bedankt voor de link.
Toch wel vreemd, volgens mij moeten hier veel gebruikers zitten die Digikeys gebruiken, allemaal gebruiken geen USB isolator?
Het vreemde vind ik namelijk dat Digikeys dat wel in de handleiding zet, zelf als bedrijf plenty aan elektronica verkoopt, maar geen USB isolator, althans ik kan ze niet vinden bij het bedrijf.
Groet,
Joop


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: usb isolator

Bericht door shoven »

Ik zal wel blond zijn, maar wat doet zo'n usb isolator?
Ik heb ook wat digikeijs kastjes, maar ben dit (nog?) niet tegen gekomen.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1013
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: usb isolator

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

In elke handleiding van Digikeys kun je dit lezen"ATTENTIE!!! Het kan voorkomen dat de USB-verbinding met de PC verloren gaat als de DR50xx permanent via USB aangesloten blijft en de track-ingang van de DR50xx van stroom wordt voorzien. Om deze reden adviseren wij het gebruik van een USB isolator.".
In theorie kan het gebeuren dat je twee USB apparaten met een eigen voeding op elkaar aansluit die de massa niet op dezelfde plaats hebben. Er kunnen dan grote stromen gaan lopen over componenten die daar niet tegen bestand zijn. Het lijkt bijna op kortsluiting, maar dat is het nog net niet. Dat is niet gezond voor beide apparaten. Een USB isolator kan dit tegen gaan, dit apparaatje geeft een galvanische scheiding of "Ground-Lift" tussen host en het daarop aangesloten (USB)apparaat. De "Ground-Lift" kom je ook in de professionele audio tegen, met een knopje kun je dan het "brommen" opheffen. Alleen bij geluid zijn dat kleine spanningen en nog kleinere stromen, dus dan kun je het laten gebeuren en met een schakelaartje dan verhelpen. Omdat USB ook stroom kan leveren (denk aan opladen apparatuur) zijn de stromen bij een "kortsluiting" veel hoger. Met een schakelaartje kun je dit ook opheffen, alleen dan ben je waarschijnlijk veel te laat, er is dan al het een en ander gesneuveld. Door nu een USB isolator ertussen te zetten voorkom je een dergelijke situatie. De stroomvoerende isolatoren zijn vrij duur, de signaalvoerende typen zijn stukken goedkoper.
Ik denk dan okay, maar vreemd genoeg heeft Digikeys dat niet in de catalogus staan.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: usb isolator

Bericht door Marksintpancras »

De USB isolator is gewoon een soort USB signaal filter om je USB signaal constant te houden.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Gebruikersavatar

enderscw
Berichten: 690
Lid geworden op: 29 mei 2012 20:23
Locatie: Apeldoorn

Re: usb isolator

Bericht door enderscw »

shoven schreef: 23 jul 2020 21:22 Ik zal wel blond zijn, maar wat doet zo'n usb isolator?
Ik heb ook wat digikeijs kastjes, maar ben dit (nog?) niet tegen gekomen.
Dat is precies wat ik dacht.
Zijn er Digikeijs gebruikers die dit er tussen hebben zitten?


Groet,

Wouter


Every day is a school day.

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: usb isolator

Bericht door Willempie »

Die isolator scheidt de voedingsspanning van de USB galvanisch, dat is met name belangrijk voor de GND aansluiting.

Als je alleen de DR5000 gebruikt dan heeft de isolator geen nut, gebruik je b.v. een HSI88 Usb of een OC32 kan het zijn dat er een probleem ontstaat. Dan kan een isolator dit probleem oplossen.

Dit probleem is niet alleen bij een DR5000 aan de orde maar kan met en bij andere systemen ook een bron van storing zijn.
Recent nog aan de hand gehad met een BiDiB systeem te samen met een LocoNet-Standalone.

Groetjes.



Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: usb isolator

Bericht door Willempie »

Marksintpancras schreef: 24 jul 2020 05:59 De USB isolator is gewoon een soort USB signaal filter om je USB signaal constant te houden.
Nee, het is een galvanische scheiding, geen filter.

Groetjes.


Gebruikersavatar

enderscw
Berichten: 690
Lid geworden op: 29 mei 2012 20:23
Locatie: Apeldoorn

Re: usb isolator

Bericht door enderscw »

Willempie schreef: 24 jul 2020 13:45 Die isolator scheidt de voedingsspanning van de USB galvanisch, dat is met name belangrijk voor de GND aansluiting.

Als je alleen de DR5000 gebruikt dan heeft de isolator geen nut, gebruik je b.v. een HSI88 Usb of een OC32 kan het zijn dat er een probleem ontstaat. Dan kan een isolator dit probleem oplossen.

Dit probleem is niet alleen bij een DR5000 aan de orde maar kan met en bij andere systemen ook een bron van storing zijn.
Recent nog aan de hand gehad met een BiDiB systeem te samen met een LocoNet-Standalone.

Groetjes.
Dank voor de uitleg.


Groet,

Wouter


Every day is a school day.

Marcvane86
Berichten: 709
Lid geworden op: 14 nov 2014 12:08
Locatie: Noordelijk brabant
Contacteer:

Re: usb isolator

Bericht door Marcvane86 »

DR5000 aansluiten op LAN ipv USB dan heb je ook geen isolator nodig.


Groet marc,

Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas

Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!

https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/
Plaats reactie