DR5000 + Z21 app - programmeer probleempje

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2083
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

DR5000 + Z21 app - programmeer probleempje

Bericht door Robert_N-Nm »

Hoi,

Goed.....daar gaat ie dan.

Ik heb hier last van het volgende fenomeen. Men neme een DR5000 (waarbij ik moet zeggen dat de firmware niet up-to-date zal zijn, ik weet niet zeker of ik dat zomaar kan updaten met m'n MacBook of dat ik Windhoos nodig heb hiervoor) en men hangt er een Z21 app aan voor het besturen van het rollend materieel via de WLAN. Goed, dat gaat allemaal best leuk, tot ik een adres moet omprogrammeren.

Men neme een BR 193 of 1293 (Vectron) met sound (Zimo/Fleischmann) en proberen het adres om te zetten van 3 naar een meer toepasselijke 1938 - warempel we krijgen er een 1795 voor terug. Gebeurt niet bij elke lok. Lok terug naar de dealer en daar op het programmeer spoor (Z21 centrale) - geen probleem.

Dan nemen we vervolgens een ouderwetse Taurus 3 (Manner-taurus) met Zimo/Bachmann decoder - NEM stekker en het fenomeen herhaalt zich (541 wordt 620) en ook de BR146 doet dit kunstje en maakt van 146 adres 128. Er is geen touw aan vast te knopen. Iemand dit fenomeen eerder gezien? Het is ofwel de DR5000 ofwel de z21-app gezien het feit de lok wel te programmeren is in de winkel.

MvG
Robert

P.s. Ik geloof dat ik nog ergens een multimaus heb liggen of een profi-boss maar dat is graven op het moment en daar heb ik de moed nog niet voor gehad.


Fan van Alpenbanen in N(m)

piksov
Berichten: 1420
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: DR5000 + Z21 app - programmeer probleempje

Bericht door piksov »

Aloha, wat gebeurt er als je lage nummers doet, zeg kleiner dan 100?



piksov
Berichten: 1420
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: DR5000 + Z21 app - programmeer probleempje

Bericht door piksov »

You is engeland, wat voor voeding gebruik jij?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2083
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: DR5000 + Z21 app - programmeer probleempje

Bericht door Robert_N-Nm »

De lage adressen zijn net zo interessant. Adres 46 wordt 128, adres 62 is 62 en als ik het adres op 12 zet dan krijg ik adres 3???? Heb even gekeken, de spanning van de centrale is op 15v gezet dus eventueel aan de lage kant?? Het is overigens de voeding die bij de DR5000 als standaard is geleverd.

MvG
Robbert


Fan van Alpenbanen in N(m)

piksov
Berichten: 1420
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: DR5000 + Z21 app - programmeer probleempje

Bericht door piksov »

Het zou kunnen dat de centrale dan te weinig spanning krijgt

Je kan allicht proberen de spanning op de voeding een paar volt te verhogen

er staat me iets bij dat je de railspannanning software
Matig kunt instellen, maar of dat ook kan voor het programmeerspoor ...?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2083
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: DR5000 + Z21 app - programmeer probleempje

Bericht door Robert_N-Nm »

Hoi Guus,

Spanning is denk ik de oplossing. Als ik naar 16V ga dan is het probleem zo goed als weg. Dus we gaan aankijken hoe het gaat op deze spannings-instelling gaat. Als dat niet helemaal werkt zoals ik wil kan ik evt nog een tandje bijzetten (18v) maar meer wil ik eigenlijk niet op het spoor zetten ivm microdecoders.

MvG
Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: DR5000 + Z21 app - programmeer probleempje

Bericht door Jeroen »

Harry, doe maar niet 18V. Je zegt het zelf al....


Afbeelding
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: DR5000 + Z21 app - programmeer probleempje

Bericht door martindomburg »

Nee 18V is teveel, wel bijzonder dat het door de voltage zou komen. Hier nog geen klachten gehoord qua programmeren met de DR5000 op 15V, zo goed als iedereen werkt op die voltage. ALas je hoger gaat als 16V loop je ook risico wat betreft de decoders die je gebruikt.

Wast ik me eerder kan voorstellen is dat je draden te dun zijn. Als je de voltage verhoogt draai je in vergelijking de kraan verder open, meer voltage = betere transport. Als de tuinslang te dun is dan heb je meer druk nodig om het water erdoorheen te krijgen. Dus als het draad te dun is of te lang komt de spanning niet goed oor en kunnen de pakketjes verloren gaan of niet compleet aankomen (even voor de beeldvorming)

Hoe dik is het draad van je programmeerspoor? Is de soldering goed en vrij van overgangsweerstand?
Het advies vanuit Karst is minimaal 0,2 mm2 voor programmeerspoor en 0,5 mm2 voor track output.

Edit: Ik herinner me een probleem bij de BR44, hierbij versprong het adres soms naar een bijzondere waarde. Bij navraag bij Fleischmann bleek dit een bug te zijn bij ZIMO MX658N18 sounddecoder. Zimo adviseert trouwens zelf ook 14-16V, dus daaraan zou het niet aan moeten liggen. Kijk even naar de tips hierboven, informeer Anders even via je dealer bij Fleischmann. De Nederlandse vertegenwoordiger vertelde dat het een bug was bij de 44. Met de Vectron heb ik het nog niet gezien.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: DR5000 + Z21 app - programmeer probleempje

Bericht door FidOo »

Ik heb dar gedonder ook gehad. Heb toen lopen kloten met de drempelwaarde voor stroom om uit te lezen (volgens mij voor de acknowledge) uiteindelijk hielp dat allemaal niets en heb ik het gereset naar default en toen was het gedonder ineens over. Helaas vaag verhaal maar mooier kan ik het niet maken.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2083
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: DR5000 + Z21 app - programmeer probleempje

Bericht door Robert_N-Nm »

Hoi,

De FLM dealer in Engeland is Gaugemaster maar om eerlijk te zijn (ik heb het gevraagd en de lok meegenomen) die roept gelijk dat ik een Z21 moet kopen want de DR5000 is geen onderdeel van het Fleischmann gamma en ze verkopen het ding niet. Dus veel hulp van de technische afdeling aldaar verwacht ik uiteraard niet meer.

De draad naar het programmeer spoor is een stukje Kato met aansluiting (maw, redelijk fatsoenlijke draaddikte) zonder enige verlengingen of andere toestanden er tussen in.

Maar goed. Ik denk dat ik het ding binnenkort (en met binnenkort bedoel ik wanneer corona het toelaat) maar eens meesleep zodat ik kan resetten, downloaden en opnieuw beginnen (geen Windows hier, behalve dan die waar je doorheen kijkt ;) ). Voor nu werkt het op 16v en daar laat ik de boel wel opstaan.

MvG
Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: DR5000 + Z21 app - programmeer probleempje

Bericht door martindomburg »

Ja das helaas iets wat je vaker hoort. Overigens was het hier ook met de Z21 het geval :)

16V is top, en de draden ook hoor. Als dit werkt kan je in ieder geval door


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: DR5000 + Z21 app - programmeer probleempje

Bericht door Willempie »

Het gaat erover dat er voldoende stroom wordt gebruikt door de decoder. Om het stroomverbruik te verhogen, kun je over de programmeerrails een extra stroomverbruiker aansluiten, dat kan een simpel lampje zijn voor de binnenverlichting van huisjes.
Dit is een algemeen probleem, wat zich niet alleen bij de DR5000 voor doet, maar is simpel op te lossen met een lampje.

Groetjes.


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: DR5000 + Z21 app - programmeer probleempje

Bericht door martindomburg »

Daar heb je een goed punt, dit is bij de DR5000 vaker nodig. Goeie, Wim


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Plaats reactie