Apple computer aansluiten aan een FLM Twin Center

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Apple computer aansluiten aan een FLM Twin Center

Bericht door Raymond (UK) »

Hallo allen,

Ik heb een FLM Twin Center en wil deze aan mijn computer knopen.

Ik heb Mac's, met verschillende OS's maar geen PC.

Ik heb een Keyspan USB to serial adapter. Niet zo'n high speed ding maar hij werkt goed met allebei onze auto's zonder problemen dus dat zal wel goed gaan met n spoor.

Wat heb ik nog meer nodig? Sluit dat aan op het Loco net of aan die IDE look alike ports aan de zijkant van de Twin Center?

Thanks in advance

Ray


I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3625
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Apple computer aansluiten aan een FLM Twin Center

Bericht door maarten »

Voor de duidelijkheid heb ik de titel aangepast, dat vergroot je kans op een zinnig antwoord.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Apple computer aansluiten aan een FLM Twin Center

Bericht door Raymond (UK) »

Dank je Maarten.

Ik verwachtte dat de bekabeling hetzelfde zou zijn maar hopelijk een sneller antwoord met de nieuwe titel.

Ben een leek met DCC.

Nogmaals bedankt


I like sitting in my hottub with a beer or two…...

FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Apple computer aansluiten aan een FLM Twin Center

Bericht door FidOo »

Raymond, De twincenter heeft een seriele uitgang achterop (die 9 polige sub-D stekker). Hierin steek je de serieel to USB adapter en klaar is kees.
Dit is alles wat je hoeft te doen om hem aan te sluiten. Als je nu met de PC wilt aansturen heb je software nodig. Dat zal dan wel itrain worden want dat is 1 van de weinige programma's die direct op een MAC OS werkt. Vervolgens wordt het een kwestie van de handleiding volgen van Itrain om je Twin center te kiezen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Apple computer aansluiten aan een FLM Twin Center

Bericht door Raymond (UK) »

Thanks Joost,

Vanochtend even gekeken en de aansluiting gevonden. Ik heb die TC toen neergezet en nooit echt naar de achterkant gekeken. Staat zelfs 'computer' bij die poort. :oops:

Male>female kabel besteld dus we kunnen binnenkort aan de slag. Maurits had Decoder Pro software aangeraden daarom dus de connectie naar de computer. Automatisch rijden duurt nog wel even denk ik.


I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Apple computer aansluiten aan een FLM Twin Center

Bericht door martindomburg »

Nieuwsgierig vraagje: Als je nog niet automatisch wilt rijden, waarom dan zoveel moeite om de TC te koppelen?

Als je automatisch wilt gaan rijden in de toekomst zou ik je aanraden om te investeren in een meer recentere centrale. De TC is al stokoud qua techniek en word door iTrain ook al beschouwd als antiek. Kortom de ondersteuning voor seriële aansturing van de Uhlenbrock techniek verdwijnt langzamerhand.

Je komt nu ook in een technische fase van ontwikkelibg mogelijkheden in decoders en software die de TC niet kan bijbenen.

Uit een meer recentere centrale haal je dus meer met oog op de toekomst.

My 2 cents


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Apple computer aansluiten aan een FLM Twin Center

Bericht door Raymond (UK) »

Dank je Martin,

Ik heb onlangs een paar locs gekocht met verschillende decoders. Ik ben alleen D&H gewend en die kan ik makkelijk instellen via de TC maar een Lenz is abracadabra en die van FLM zijn ook minder makkelijk dus wil eigenlijk Decoder Pro proberen om dat wat makkelijker te maken.

Misschien gaan we in de toekomst we automatisch rijden maar voorlopig vinden de kinderen gewoon aan de knoppen draaien prachtig.

Nieuw baanplan is gereed dus de oude kan bigin volgend jaar afgebroken worden. Ik moet nog een hoop lezen over het hele computer gestuurde gebeuren.


I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Plaats reactie