Z21

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Roadman
Berichten: 85
Lid geworden op: 20 jan 2014 21:09

Z21

Bericht door Roadman »

Goeden avond.

Een kennis van mij gaat rijden met de Z21 en Koploper. Nu wil hij de bezetmelders gaan aansluiten en is de vraag welke van de 2 draden die uit de achterkant van de box naar de Maintrack gaat is de positieve ( zeg maar rode) en welke de negative (de bruine)

Ik zelf rij nl met de IB er daar staat het wel op.

En om nu aan de goede kant van de rails de zaagsnede te maken is dit wel van belang, dacht ik.

Ik hoor het graag van u.

Frederik



FidOo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Z21

Bericht door FidOo »

Maakt geen fluit uit. Er is geen plus en min. Zolang je maar consequent de aansluitingen aan de juiste zijde van je rails aansluit.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Roadman
Berichten: 85
Lid geworden op: 20 jan 2014 21:09

Re: Z21

Bericht door Roadman »

FidOo schreef: 26 okt 2020 19:25 Maakt geen fluit uit. Er is geen plus en min. Zolang je maar consequent de aansluitingen aan de juiste zijde van je rails aansluit.
Top Fidoo :Thumb

Bedankt man. Kan hij weer verder.

Groetjes,
Frederik


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Z21

Bericht door martindomburg »

Inderdaad wat Joost zegt, maar er is een twist

Z21 gebruik als aanduiding P en N als polariteit aansluiting.
Bewust omdat het plus/min verhaal ingebakken zit bij de consument net als AC/DC. Dat terwijl digitaal gewoon DC is en een van de polariteiten altijd 0V is.

P staat voor positief en N voor negatief.

Verder lekker vergeten hoor. Want het verschil met de IB is dat de IB massa georiënteerd is, als enige centrale. Daarbij is het belangrijk dat je de juiste polariteit voor de melding gebruikt. De Z21 wekt zijn dcc signaal op met een H-brug en dan is dat niet meer van toepassing. De IB techniek is sterk verouderd, het is ook nog de enige centrale waarbij een AC trafo word gebruikt en de voltage niet instelbaar is.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Z21

Bericht door Willempie »

martindomburg schreef: 28 okt 2020 23:41 . De IB techniek is sterk verouderd, het is ook nog de enige centrale waarbij een AC trafo word gebruikt en de voltage niet instelbaar is.
Dat is fake news DTS.

Een AC trafo is ook noodzakelijk bij Marklin centrales, en bepaalde boosters. Wel het complete verhaal vertellen.

De baanspanning is instelbaar voor H0 of voor N-Spoor.

Groetjes.


Plaats reactie