spanning wisselaandrijvingen

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
jan53
Berichten: 68
Lid geworden op: 22 jan 2018 20:03

spanning wisselaandrijvingen

Bericht door jan53 »

Hallo,

Ik heb op mijn baan wisselaandrijvingen van fleischmann waarvan een aantal niet lekker vlot omgaan .
Ze worden met 16 volt gevoed , heb mijn twijfels of dat niet te weinig is en hoeveel hoger ik het zou kunnen brengen

GR Jan



Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: spanning wisselaandrijvingen

Bericht door Marksintpancras »

Jan, ik voed de wisselaandrijvingen van Fleischmann met 20Volt DC, heb nu ook Fleischmann 22261 en 22263 op mijn baan waarvan in de bijsluiter staat dat ze gevoed dienen te worden met 14 - 16 Volt, echter deze voed ik ook gewoon met 20 Volt DC op advies van een Fleischmann dealer.

Maar de wisselaandrijving van Fleischmann (die grijze kastjes) zijn de laatste versie sterk verbeterd (die plat zijn) dan de oudere versie die met die ronde verhoging erop.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Gebruikersavatar

jeemka
Berichten: 458
Lid geworden op: 25 aug 2013 19:27
Locatie: Brummen

Re: spanning wisselaandrijvingen

Bericht door jeemka »

Bij mij alleen Minitrix wisselaandrijvingen, zowel vaste als verwisselbare. De meeste worden met een 15 volt trafo die 16,6 volt wisselspanning geeft gevoed, via DR4018. Enkele via een Rosoft WDD, die gaan klapperend om. Daarvoor heb ik met een brugcel en condensator er 21,7 volt gelijkspanning van gemaakt, Nu gaan ook die wissels direct om. Dus wat stoeien met spanningen levert uiteindelijk wel resultaat.


Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's, filmpjes en bouwbeschrijvingen op https://www.kolenberg.eu
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: spanning wisselaandrijvingen

Bericht door martindomburg »

Klopt, voor magneetspoelen is een wisselspanning van 15 á 16V ideaal, heb je liever gelijkspanning dan 19-20V.
Overigens vinden veel schakeldecoders een gelijkspanning fijner dan een wisselspanning.
Daaronder gaan ze op den duur minder functioneren.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

DannyG
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 dec 2020 09:53
Locatie: Lint Belgie

Re: spanning wisselaandrijvingen

Bericht door DannyG »

Ik heb 15 fleischmann 64000 aandrijvingen in dienst gevoed door de 16V wisselspanning van een Fleischmann groen trafo.
De drie oudere (met bult) gaan soms niet,enhebben de neiging om te blijven plakken...De anderen werken perfect.
Ik ga de 3 oudere vervangen.



MJHoman
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 dec 2020 12:33

Re: spanning wisselaandrijvingen

Bericht door MJHoman »

Hallo,
dan heb ik ook een vraag. Ik ben redelijk nieuw op dit forum. Ik ben net weer begonnen met een digitale baan met minitrix wisselaandrijvingen. Na het aansluiten gaan er 2 van de 4 niet makkelijk om. Ik heb echter oude aandrijvingen gebruikt (zijn zo'n 30 jaar oud). Maakt dat uit? zijn er nieuwere versies van de aandrijvingen uitgekomen?
Alvast bedankt voor de hulp

Maarten


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: spanning wisselaandrijvingen

Bericht door martindomburg »

Altijd werken nieuwere beter als de oude.

Door corrosie en aantasting van de contacten werken ze minder soepel als nieuwe spoelen.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

boumacor
Berichten: 121
Lid geworden op: 21 feb 2019 20:15

Re: spanning wisselaandrijvingen

Bericht door boumacor »

Ik gebruik een laptop voeding (19,6 volt) icm de 4018's en die werken altijd. Zelfs met oude aandrijvingen van de diverse beurzen.

Aanrader dus


z21 Start met 2 x Multimuis
Plaats reactie