Blokmelding in een wisselstraat met electrofrog wissels?

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 650
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Blokmelding in een wisselstraat met electrofrog wissels?

Bericht door Sibbesuisje »

Ik ben voor het eerst met Peco aan de slag gegaan. Geen haast dus code 55 genomen. Maar voorheen altijd settrack gehad van minitrix / Fleischmann. Omdat ik nu ook voor het eerst automatisch wil gaan rijden merk ik dat er een heleboel ontwerpvragen bijkomen (dus de bouw ligt vooralsnog stil). 8)7

Als startpunt van het leggen van de rails leek het me handig te beginnen met de start van de wisselstraat. Met wissels heb ik in ieder geval een vast punt waar de flexrails aan gezet kan worden. Nu wil ik electrofrog wissels neerleggen (aangedreven door digitale servo's, en na het lezen van meerdere berichten hier wel nog met het veertje erin). Omdat het nodig is de hartstukken te isoleren is de bedrading een uitdagende puzzel voor me die me dit weekend goed heeft bezig gehouden :lol: . Nu lees ik overal dat een wissel niet in een blok mag liggen. Dan neem ik aan dat over het algemeen wissels niet gedetecteerd worden (ik gebruik overigens Roco bezetmelders en iTrain).

Tussen sommige wissel liggen echter korte stukjes rails. Als de wissels niet gedetecteerd zijn, is er een toegevoegde waarde om die korte stukjes rails (zie de 3 pijlen in het plaatje) toch als blokken op te zetten, of kan ik het gemakshalve geheel ongedetecteerd laten? Of zijn er nog andere tips waar ik rekening mee moet houden?

Alvast bedankt!
Bijlagen
20210705 Wisselstraat.jpg
20210705 Wisselstraat.jpg (82.82 KiB) 1595 keer bekeken


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Blokmelding in een wisselstraat met electrofrog wissels?

Bericht door Michiel »

De hele wisselconfiguratie binnen de blauwe zone inderdaad in z'n geheel detectieloos houden. Dat is het makkelijkst, en werk prima.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Blokmelding in een wisselstraat met electrofrog wissels?

Bericht door Ad_M »

Ik sluit mij bij Michiel aan
Zorg wel dat je blokken langer zijn dan je langste trein voor nu en in de toekomst heb ik als advies :D

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 650
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Blokmelding in een wisselstraat met electrofrog wissels?

Bericht door Sibbesuisje »

Bedankt heren voor het snelle en geruststellende antwoord!
Ik ben dol op makkelijke oplossingen die goed werken 😀
De blokken zijn niet erg lang (langste treinen zijn 96 centimeters) en de blokken zijn zoveel mogelijk hierop afgesteld, maar het is slechts een ovaal baantje van 2x0.9 dus er zijn ook blokken die korter zijn. Nu heb ik ook veel kortere treinen, dus ik deel mijn treinen op in korte en lange treinen, en zal dan wel in iTrain moeten puzzelen met de route regels om ervoor te zorgen dat dit geen problemen oplevert :)


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain

Wim Ros
Elektronica/Commercieel
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 aug 2013 18:53

Re: Blokmelding in een wisselstraat met electrofrog wissels?

Bericht door Wim Ros »

Geen detectie nodig, rails tussen de wissel via koppelen het lijntje van de rails aan het wissel koppelen , lengte invullen en klaar iTrain weet dan voldoende. Hoe dat moet staat in de handleiding van iTrain, en dit onderwerp komt bijna dagelijks voorbij het op iTrain forum, waarbij gebruikers op de verkeerde manier gebruik maken van deze optie.


Groetjes.


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Blokmelding in een wisselstraat met electrofrog wissels?

Bericht door martindomburg »

@Sibbesuisje

Je hebt in iTrain de keuze om een wissel of wisselstraat te detecteren of ongedetecteerd te laten. Beide opties zijn dus mogelijk.
Wel is het een feit dat dat wissels en straten niet onderdeel zijn van een blok, maar een verbinding tussen twee blokken vormen.

Het is echter aan te raden om wisselstraten te detecteren.

Als je de wissel niet detecteert dan gebruikt iTrain de lengte van de wissels om uit te rekenen wanneer hij deze vrij kan geven bij rijden op posities. Echter valt of staat dit bij het goed inregelen van iTrain. Als je de wissels detecteert kan hij bijvoorbeeld zien of er iets op de wissel rijd of staat wat detectie heeft. Stel je loc rijd net te ver door in het blok, of een wagen blijft staan op de wissel....

Maar ook bij rangeren kan hij een loc sneller laten stoppen bij omlopen. Hij heeft bij het vrijgeven van de melder sneller de kans te stoppen en te keren.

Nu hoef je nog niet elke wissel apart te detecteren, je mag ook een melder gebruiken om de hele wisselstraat te detecteren. dan maak je een zaagsnede voor de eerste wissel en sluit je deze aan op een melderingang, deze voed alle wissels die erachter zitten. Deze melder heeft een adres die je kunt opgeven bij elke wissel die door deze melder word gevoed. Simpel door bij de tabbladopties van elke wissel deze melder op te geven.

Ik schrijf nog, met een reden. Een van de punten op de wenslijst voor een volgende versie zal zijn de mogelijkheid gaan geven om bij rangeerbewegingen na een wissel direct te stoppen en te keren. Nu moet een loc het volgende blok eerst betreden.

Nu je alles aan het aanleggen bent, lijkt het een verstandige keuze om wel alvast de draden aan de rails te solderen, en eventueel alvast de scheidingen. Dan kan je nu gewoon ongedetecteerd rijden. Maar mocht je de keuze maken toch met detectie te willen rijden op je wissels kan je de draden loshalen en verdelen over melders van een module. Dat scheelt in de toekomst weel aanpassen als je iets wilt waarvoor de detectie nodig is.

Groetjes Martin


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 650
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Blokmelding in een wisselstraat met electrofrog wissels?

Bericht door Sibbesuisje »

Bedankt @Wim Ros en @martindomburg voor de verdere informatie.
Ondertussen heb ik het betreffende stuk van de wisselstraat aangelegd.
De draadjes zijn nog niet aangesloten op de centrale (ik werk ditmaal met een heel rustig tempo om er voor te zorgen dat ik geen fouten ergens maak in de aanleg), maar het is wel zo aangelegd dat ik de wisselstraat als geheel kan detecteren (om het weer verder op te breken vond ik iets te veel van het goede).
Dat brengt me dan wel naar een volgende vraag (waarschijnlijk een echte beginners vraag maar ik kon het antwoord nergens vinden):
In sommige blokken heb ik extra stroomdraden zitten aan de kant van de rails waar de detectie met bezetmelder plaats vind. Stel ik heb 3 draden, is het dan het beste om deze via een splitter allemaal te linken aan de bezetmelder? Of is het beter er 1 via de bezetmelder te laten lopen en de andere 2 direct op de ‘ringleiding’ aan te sluiten (dus direct gelinkt met de centrale)?


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Blokmelding in een wisselstraat met electrofrog wissels?

Bericht door martindomburg »

Probeer ongedetecteerde stukken te mijden, iTrain werkt het beste als alles gedetecteerd is.

Je kunt best wel drie draden op 1 melderingang aansluiten. Je hebt dan gewoon 1 lange melder die efficiënt gevoed wordt.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Blokmelding in een wisselstraat met electrofrog wissels?

Bericht door Michiel »

Sander, je maakt het naar mijn mening onnodig complex. De hele wisselstraat ongedetecteerd op de ringlijn. Werkt prima, is simpel en zorgeloos (mijn ervaring is met Koploper, en ken iTrain niet maar Martin zal wel kunnen uitleggen waarom iTrain niet goed overweg kan met ongedetecteerde wisselstraten.)

EDIT: Oeps, ik lees nu net achteruit, dat Martin alles al uit de doeken heeft gedaan, en de rede van zijn advies al heeft gemotiveerd. ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Blokmelding in een wisselstraat met electrofrog wissels?

Bericht door martindomburg »

Hahaha, ja ken dat probleem met achteruit lezen ;)

iTrain kan heel goed overweg met ongedetecteerde stukken, maar detecteren is voor de positionering altijd beter :Thumb
EN wat kost een melder tegenwoordig nog 7(8)7


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 650
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Blokmelding in een wisselstraat met electrofrog wissels?

Bericht door Sibbesuisje »

Bedankt heren.
Wat betreft bezetmelders, ik heb 2 Roco X16 bezetmelders en had 23 blokken gepland, dus ik heb best wat extra capaciteit beschikbaar om een aantal wissels te detecteren :)
In ieder geval kan ik tzt makkelijk testen. Zoals gezegd, ik zal wel kijken wat wissels te combineren in 1 blok.
Nu nog even wachten op wat extra stukjes rails en dan gaan we rustig verder aanleggen. Tot dusver heb ik driekwart van de buitenste ring aangelegd. 5 van de 21 wissels liggen dus nog wel wat afstand te gaan.


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain

Wim Ros
Elektronica/Commercieel
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 aug 2013 18:53

Re: Blokmelding in een wisselstraat met electrofrog wissels?

Bericht door Wim Ros »

martindomburg schreef: 19 jul 2021 09:40

iTrain kan heel goed overweg met ongedetecteerde stukken, maar detecteren is voor de positionering altijd beter :Thumb
iTrain kan perfect overweg met 1 melder per blok, en weet perfect waar een trein is en dus op welke positie in dat blok.
Mijn schaduwstation werkt met een korte melder aan het begin 111mm, en de opstelsporen zijn 2500mm lang. iTrain laat de treinen perfect aan het eind van het blok stoppen en altijd op dezelfde afstand van het uitgaande wissel.
En dat deel is zonder detectie. (erfenis vanuit Koploper)
De teller start immers als de melder bezet wordt, hoelang die melder is doet niet terzake.

Aan de hand van de lengte van de trein wordt het achter hem liggende wissel, of wisselstraat, blok vrijgegeven. Alles staat en valt met alles juist inmeten en snelheid ijken.

Pas als je wil rangeren en van loc wil wisselen in een blok is het handiger meerdere melders te gebruiken. Maar alleen voor inrijden en stoppen volstaat 1 melder.
Melders in wisselstraten zijn niet noodzakelijk. En op mijn eigen baan pas ik die dan ook niet toe, ondanks dat een melder mij nog minder kost.

Groetjes.


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Blokmelding in een wisselstraat met electrofrog wissels?

Bericht door martindomburg »

Het klopt wat je schrijft Wim, en het klopt ook dat het werkt. Xander heeft dit in leven gehouden om de overstap van Koploper naar iTrain zo kort mogelijk te houden.

Echter is het niet de meest mooie manier van werken voor iTrain. Maar goed als het werkt is dat goed toch. Dan is dat idee geslaagd.

Daarnaast is een stukje advies wel op zijn plaats:
Bereid het wel voor, dan kan je later zonder veel problemen overschakelen naar detectie op je wissels.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Wim Ros
Elektronica/Commercieel
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 aug 2013 18:53

Re: Blokmelding in een wisselstraat met electrofrog wissels?

Bericht door Wim Ros »

martindomburg schreef: 20 jul 2021 07:39 Daarnaast is een stukje advies wel op zijn plaats:
Bereid het wel voor, dan kan je later zonder veel problemen overschakelen naar detectie op je wissels.
Het is natuurlijk altijd daarop voorbereid, het is een kwestie van de nu ongedecteerde delen via een diodeschakeling gevoed, aan te sluiten op een terug/bezetmelder, het draadje zit immers al aan de spoorstaaf. Zelfde geldt voor de sporen in het schaduwstation.

Groetjes.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 650
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Blokmelding in een wisselstraat met electrofrog wissels?

Bericht door Sibbesuisje »

@Wim Ros je laatste opmerking zet me weer aan het denken: diodeschakeling? Daar had ik verder niet aan gedacht. Op basis van mijn huidige schema kom ik 2 plekken te kort om alle stukken op de baan te detecteren, dus dacht eraan die ongedetecteerd te laten. Maar nu begrijp ik dus dat er tussen een stuk met detectie en een stuk zonder detectie een spanningsverschil ontstaat, wat weer problemen met de bezetmelder kan opleveren.
Dus in dat geval is een diodeschakeling dus handig. Ondertussen gezien dat er flink wat andere topics op het forum zijn hierover dus ga me er nog eens rustig op inlezen om het voor mijn baan op te lossen 😀
Ik blijf versteld staan over hoeveel er te leren is op het moment dat je richting automatisch rijden wilt gaan 7(8)7


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Plaats reactie