verschil zimo sound en d&h sound

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
piksov
Berichten: 1420
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

verschil zimo sound en d&h sound

Bericht door piksov »

Hoi,

kan iemand mij het verschil uit leggen hoe het laden van geluid op zimo en d&h geluid decoders verschilt?

Voor beide systemen heb je een programmer nodig om geluid op de decoder te zetten, dat is me duidelijk.

Als het geluid op de decoder staat, dan kun je geluiden laten horen tijdens het rijden.

Het gaat me meer om welke geluiden beschikbaar zijn:

Volgens mij zijn alle geluiden die je bij d&h kunt downloaden gratis en direct te gebruiken op een d&h decoder.

Bij zimo heb je een aantal gratis geluiden, maar er zijn ook geluiden die je nog moet licenseren met een extr aan te schaffen code.

Klopt dat verhaal zo een beetje?



FidOo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: verschil zimo sound en d&h sound

Bericht door FidOo »

Voor beide decoders geldt inderdaad dat je een programmer nodig hebt.
Voor D&H geluidsdecoders kun je tegenwoordig kiezen of ze via de Track aansluiting of via de Susi aansluiting van geluid voorziet waarbij dat laatste veel sneller (1-2 min) is, via de rails ligt dit rond de 20 tot wel 30 min.
Bij D&H kun je de programmer op je PC aansluiten en via je PC geluiden via de software direct naar de decoder schrijven.
D&H heeft inderdaad gratis geluiden. Sommige zijn door dezelfde leverancier gemaakt als bij zimo (bijvoorbeeld Henning of LeoSoundLab)

Voor Zimo geldt dat je de geluiden als bestand op een USB stick moet zetten en deze dan in je programmer moet doen en dan via de programmer (zonder software op je PC) op je decoder zetten (weet niet of dit alleen via SUSI of ook via de Track kan)
Bij Zimo heb je inderdaad 3 verschillende soorten geluiden, Gratis, via een activatiecode of alleen maar via een bepaalde leverancier te koop.

Voor beide (en eigenlijk alle andere merken ook) geldt dat je de geluiden alleen kunt testen via de decoder en speaker.

Via de websites kun je zien welke geluiden er beschikbaar zijn:
D&H: https://doehler-haass.de/cms/pages/prod ... ojekte.php
ZImo: http://www.zimo.at/web2010/sound/tableindex.htm

Mijn persoonlijke mening:
Zimo en D&H leveren beide zeer goede decoders, waarbij die van Zimo wat complexer en uitgebreider in te stellen zijn. Tevens is de database van zimo veel uitgebreider. Al timmert D&H hard aan de weg.
D&H is erg voordelig in hun geluidsdecoders en hebben ook geluidsmodules (de SH10 en SH05) dit kan handig zijn bij loks waarbij de inbouwruimte beperkt is.
Ook is de programmer van D&H stukken goedkoper als die van Zimo!
Beide merken zijn uitstekend van kwaliteit en hebben ook hele kleine sounddecoders (D&H SD05 of Zimo MSxxx)
D&H gebruikt al wat langer een 16bit met 128mb soundchip, Zimo heeft deze pas geintroduceert met hun MS serie decoders.
Er zit hoorbaar verschil tussen 8 of 16bit alleen is het wel noodzakelijk dat het soundproject hier ook op aangepast is. Dat is zeer onduidelijk aangegeven bij D&H in ieder geval.
Naar mijn mening doe je bij geen van de twee een miskoop en zijn ze beide beter als hun concurrenten als ESU of Uhlenbrock.

Dus ja je verhaal klopte inderdaad, ik heb het even wat uitgebreider toegelicht.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
piksov
Berichten: 1420
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: verschil zimo sound en d&h sound

Bericht door piksov »

@FidOo Dank Joost!



Onderwerp starter
piksov
Berichten: 1420
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: verschil zimo sound en d&h sound

Bericht door piksov »

Ik heb de programmer gekocht van D&H en ook een SD05A decoder en een paar SD18A decoders, die laatste hebben een next18 aansluiting, kun je makkelijk via een next18 adapter op de programmer aansluiten.

Leermoment ... wel zorgen dat de susi aansluiting op de SD18A dan wel aanstaat ..... :-) maar dan heb je binnen 2 minuten een geluid op de decoder. Via de rails was ok al gelukt, maar dat duurt een minuut of 10.

De leercurve voor de geluidsprojecten is wel stijl ... maar zal vast wel lukken ..

Het is me nog niet gelukt om geluiden -uit- een project te halen om ze later te kunnen hergebruiken in een ander project, misschien kan dat wel niet ivm 'jatten' van geluiden.

Gelukkig heb ik nog een CD vol met geluiden, die heb ik ooit bij een TRAN SL74 geluidsdecoder gekregen, die staat vol met aller *.wav geluiden.

Ik vermaak me de komende tijd wel denk ik.



robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: verschil zimo sound en d&h sound

Bericht door robert »

@FidOo

Hoi Joost, duidelijke uitleg. Kan je aangeven waarom Esu en uhlenbrock minder zijn naar jouw mening?


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Plaats reactie