Overzicht wissel decoders met voor en nadelen gezocht

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
robvanwijngaarden
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 dec 2021 22:17
Locatie: Amsterdam

Overzicht wissel decoders met voor en nadelen gezocht

Bericht door robvanwijngaarden »

Beste spoorexperts. Ik wil Fleismann elektrische wissels aansturen met een Marklin CS3+. Welke decoders kan ik daarvoor gebruiken, en waar vind ik een vergelijking van de voor en nadelen va de types decoders. Ik wil 14 wissels en 4 of meer ontkoppelrails kunnen aansturen en aansluiten. Gebruikersgemak telt voor mij meer dan prijs.
Ik heb geprobeerd op deze site deze informatie iets te vinden, maar er staan zoveel artikelen over decoders dat de zoekfunctie het niet doet :-)

Hartelijke groeten, Rob van Wijngaarden


Nederland periode 6. z21start, itrain. Mijn baan: Doetinchem.
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Overzicht wissel decoders met voor en nadelen gezocht

Bericht door Hube »

Rob,
Jouw vraag is niet zo eenvoudig te beantwoorden.
Het is een kwestie van “smaken verschillen” en dit wordt ook bepaald door jouw kennis/ervaring, interesse en budget.
Ik vermoed dat de meeste modelbouwers hier ervaring hebben met hooguit 3 merken wisseldecoders of servodecoders.
In mijn geval zijn dit bijvoorbeeld Digikeijs, Uhlenbrock en Rosoft.
Alle 3 hebben zo voor mij nadelen en voordelen. Rosoft voldoet voor mij het beste.
Maar als je een duidelijke handleiding verwacht of “plug en play” dan zou ik een andere keuze maken dan 1 van deze 3.

Groetjes,
Gerard
Laatst gewijzigd door Hube op 03 jan 2022 12:56, 1 keer totaal gewijzigd.


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan

mjdb
Berichten: 133
Lid geworden op: 26 feb 2021 21:48

Re: Overzicht wissel decoders met voor en nadelen gezocht

Bericht door mjdb »

Alle wisseldecoders moeten worden ingesteld om op het juiste signaal te reageren. Dat is op zich prima te doen als alles goed gaat. Maar voor veel gebruikers is het instellen een soort 'dokter bibber' spelletje waarbij je een ring om een kronkeldraad moet bewegen zonder kontakt te maken. Als het mis gaat hoor je piep en moet je opnieuw beginnen.
Bij decoders hoor je alleen niet als het fout gaat en dat kan lastig zijn. Je merkt dan alleen dat het (weer) niet werkt.
Kortom als gebruiksgemak het belangrijkste is moet je misschien kunnen terugvallen op ondersteuning, liefst live aan de telefoon.
Dus, vraag je leverancier wat deze aanbeveelt voor samenwerking met Märklin en of hij je eventueel wil assisteren. Dan heb je de 'beste' keuze.


Marco

Digitaal spoor N met Z21 (voorheen DR5000) en Digikeijs modules.
Diverse Arduino's voor wissels en seinen. Zelfbouw DCC decoders.
Ook een paar DTS ground-detectie modules.
Aangestuurd door Koploper.
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Overzicht wissel decoders met voor en nadelen gezocht

Bericht door Jeroen »

Hoi Rob,

Ik kan de decoders van Digikeijs van harte ontraden. Het gaat met gewone wissels nog wel, ik heb ze immers zelf ook, maar ik krijg wel eens dat de adressen worden vergeten door de decoder. Voor de bewuste wisselstraat (kan worden opengereden) is het niet zo’n punt, maar het hoort niet.
Nog twee nadelen: de handleiding is voor en door mensen van de NASA gemaakt en de schroefjes op de schroefklemmen zijn extreem klein en is echte habbiebabbie-kwaliteit.

Succes!


Afbeelding
Gebruikersavatar

jeemka
Berichten: 460
Lid geworden op: 25 aug 2013 19:27
Locatie: Brummen

Re: Overzicht wissel decoders met voor en nadelen gezocht

Bericht door jeemka »

Onder mijn baan hangen ook diverse Digikeijs wisseldecoders. Ze functioneren al jaren prima. Bij oude modellen zit een fout die het verloren gaan van adressen veroorzaakt. De nul tussen de 2 helften is niet doorverbonden. Daarom moet je bij de 4 hoogste adressen de nul van de laagste gebruiken.
De schroefjes zijn inderdaad een ramp, diverse heb ik al kapot gedraaid. Eén schroevendraaierset dat precies past bewaar ik daarvoor.
De Rosoft decoders hebben prettig grote schroeven.


Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's, filmpjes en bouwbeschrijvingen op https://www.kolenberg.eu
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Overzicht wissel decoders met voor en nadelen gezocht

Bericht door shoven »

Ik gebruik al jaren tot grote tevredenheid de decoders van Rosoft, te verkrijgen voor servo's en magneetspoelwissels.
Zelf werk ik met servo's en gebruik daarvoor de Servoswitch, perfect ding.
De service van Rosoft (Wim Ros hier op het forum) is uitstekend.

In het verleden ook met Lenz wisseldecoders (LS-150) gewerkt, ook niets mis mee.

Digikeijs spul roept geen warme gevoelens meer bij me op.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

u43hvs
Berichten: 600
Lid geworden op: 21 mei 2018 16:24
Locatie: Utrecht

Re: Overzicht wissel decoders met voor en nadelen gezocht

Bericht door u43hvs »

Qua instellen voor het aansturen van elektrische wissels is dit een kampioen https://www.digikeijs.com/nl/dk50018-sw ... coder.html dat is bij elkaar 60 seconden werk inclusief bijwerken software.
Het aansluiten van de bedrading is inderdaad wel een dingetje. Zie ook https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... 02#p249802
Disclaimer: geen ervaring met andere wissel decoders.


Hisko de Vries
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht

Onderwerp starter
robvanwijngaarden
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 dec 2021 22:17
Locatie: Amsterdam

Re: Overzicht wissel decoders met voor en nadelen gezocht

Bericht door robvanwijngaarden »

Dit verhaal is voor mij afgesloten. Ik heb uiteindelijk toch niet de marklin cs3 gekozen maar een Fleishmann startset met de Z21wit starter en een decoder van Fleishmann/Roco.
Blijft zin draadje hier dan open staan of gaat het op slot?


Nederland periode 6. z21start, itrain. Mijn baan: Doetinchem.
Plaats reactie