Starten met Dinamo
Re: Starten met Dinamo
Steven,
die afweging ben ik nu aan het maken, door dinamo kom ik nu uit op 820.- totaal. Moet nog even kijken hoe dat opgebouwd kan worden.
In mijn huidige situatie (met ProfiBoss) heb ik mijn baan bijna rijklaar. Wissels kan ik langzamerhand voorzien van decoders, tot die tijd handmatig omzetten. Zo spreid ik de kosten wat.
die afweging ben ik nu aan het maken, door dinamo kom ik nu uit op 820.- totaal. Moet nog even kijken hoe dat opgebouwd kan worden.
In mijn huidige situatie (met ProfiBoss) heb ik mijn baan bijna rijklaar. Wissels kan ik langzamerhand voorzien van decoders, tot die tijd handmatig omzetten. Zo spreid ik de kosten wat.
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4904
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Starten met Dinamo
Het is inderdaad waar dat elke loc die analoog mooi loopt, met een decoder nog mooier loopt. Ik heb nu inmiddels 70% van mijn locs voorzien van een decoder omdat ze dan nauwkeuriger rijden dan analoog.
Desniettemin ben ik erg blij dat ik ondanks de hoge instap toch heb gekozen voor Dinamo, waarom? drie in mijn ogen belangrijke redenen:
- altijd de mogelijkheid om analoge locs te laten rijden in de automatisering. Niet elke loc verdiend een decoder of kan er eentje hebben
- geen totale black-out als er een kortsluiting optreed
- geen gedoe met verschillende wissel en sein decoders
Qua kosten valt het in totaal erg mee, als ik mijn baan Marelburg (6 blokkaarten) omreken naar een DCC baan dan ben ik evenveel geld kwijt. Het verschil zit hem in de instap. Bij Dinamo betaal je een hoge instap omdat je dan een totaal systeem aanschaft die je in omvang uit kan breiden tegen aanzienlijk minder geld. Een DCC baan begint bij een simpele centrale maar wil je met meer dan een paar locs rijden moet je al een booster aanschaffen, wil je automatiseren dan moet je bezetmelders aanschaffen. enzovoort. Dan kom je uiteindelijk op een even aantal geld en componenten uit.
Alleen met DCC zit je wel vast aan een decoder en bij Dinamo niet.
Nu zeggen veel dat dat niet kan omdat je geen blokkaarten hoeft aan te schaffen bij DCC maar dan vergeten ze de wissel en seindecoders. Daarin is Dinamo met de PM32 (magneet) en de OC32 simpeler en goedkoper.
je moet dus als je een berekeing maakt wel beide systemen in de gehele breedte berekenen.
Het verhaal dat Dinamo meer bedrading nodig heeft geld alleen voor de gebruikers van Koploper. Daar moet je bij gebruik van twee richtingen in een blok een ongedetecteerde sectie inbouwen. Voor wie gebruik maakt van iTrain hoeft dat niet. Dan volstaat het gebruik van twee secties per blok. Net als in een DCC baan.
Wat ik vooral duidelijk wil maken is dat er veel verkeerde beelden zijn van Dinamo welke onterecht zijn. Ga je er echt in verdiepen dan zal je zien dat de beide systemen alleen op de bovengenoemde drie punten echt verschillen.
Groetjes Martin
Desniettemin ben ik erg blij dat ik ondanks de hoge instap toch heb gekozen voor Dinamo, waarom? drie in mijn ogen belangrijke redenen:
- altijd de mogelijkheid om analoge locs te laten rijden in de automatisering. Niet elke loc verdiend een decoder of kan er eentje hebben
- geen totale black-out als er een kortsluiting optreed
- geen gedoe met verschillende wissel en sein decoders
Qua kosten valt het in totaal erg mee, als ik mijn baan Marelburg (6 blokkaarten) omreken naar een DCC baan dan ben ik evenveel geld kwijt. Het verschil zit hem in de instap. Bij Dinamo betaal je een hoge instap omdat je dan een totaal systeem aanschaft die je in omvang uit kan breiden tegen aanzienlijk minder geld. Een DCC baan begint bij een simpele centrale maar wil je met meer dan een paar locs rijden moet je al een booster aanschaffen, wil je automatiseren dan moet je bezetmelders aanschaffen. enzovoort. Dan kom je uiteindelijk op een even aantal geld en componenten uit.
Alleen met DCC zit je wel vast aan een decoder en bij Dinamo niet.
Nu zeggen veel dat dat niet kan omdat je geen blokkaarten hoeft aan te schaffen bij DCC maar dan vergeten ze de wissel en seindecoders. Daarin is Dinamo met de PM32 (magneet) en de OC32 simpeler en goedkoper.
je moet dus als je een berekeing maakt wel beide systemen in de gehele breedte berekenen.
Het verhaal dat Dinamo meer bedrading nodig heeft geld alleen voor de gebruikers van Koploper. Daar moet je bij gebruik van twee richtingen in een blok een ongedetecteerde sectie inbouwen. Voor wie gebruik maakt van iTrain hoeft dat niet. Dan volstaat het gebruik van twee secties per blok. Net als in een DCC baan.
Wat ik vooral duidelijk wil maken is dat er veel verkeerde beelden zijn van Dinamo welke onterecht zijn. Ga je er echt in verdiepen dan zal je zien dat de beide systemen alleen op de bovengenoemde drie punten echt verschillen.
Groetjes Martin
Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Re: Starten met Dinamo
Het essentiële verschil zit hem volgens mij vooral in je eerste twee punten. Ik gebruik voor seinen (en binnenkort wissels) tot mijn tevredenheid de OC32 met mijn (DCC) Multimaus. Scheelt inderdaad best wel geld.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4904
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Starten met Dinamo
Klopt inderdaad, de OC32 kan voor zowel DCC als Dinamo gebruikt worden. Echter de PM32 is allen voor Dianmo, daarmee kan je 64 magneetartikelen bedienen.
Ikzelf gebruik de PM32 niet omdat ik geen magneten gebruik maar servo's. Wat seinen betreft raad ik iedereen de OC32 aan
Groetjes
Ikzelf gebruik de PM32 niet omdat ik geen magneten gebruik maar servo's. Wat seinen betreft raad ik iedereen de OC32 aan
Groetjes
Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Re: Starten met Dinamo
Wie kan mijn vragen beantwoorden?
Op termijn ben ik van plan een groot kopstation project te gaan beginnen. Deze komt aan een modulebaan te staan waarbij we gebruik maken van het bloksysteem 'van Mekeren'. Dit bloksysteem werkt bij ons alleen op de hoofdbaan. Zodra we van de hoofdbaan afgaan werken we over het algemeen met travo's. Nu gezien de omvang van mijn project, wil ik kijken of het mogelijk is, het kopstation te gaan aansturen met Koploper.
Nu heb ik wel diverse problemen... Ik heb een behoorlijk aantal, naar Nederlands voorbeeld, rood-geel-groen seinen. Deze wil ik wel op een gemakkelijke manier naar behoren laten werken.
Ook rijden er een zeer groot diversiteit aan treinen op onze baan. De collectie veranderd om de haverklap. Alle treinen zijn wel analoog. Het is dan wel belangrijk om, zodra er een vreemde trein het station binnen rijdt, deze wel direct gedetecteerd wordt en naar zijn bestemming toe rijdt.
Hiernaast maak ik gebruik van veel ontkoppelaars. Zo wordt bijvoorbeeld een loc afgekoppeld, en komt er weer een andere locomotief van het opstel gedeelte om de treinset vanuit de andere kant weer aan te koppelen. Dan vraag ik mij af, of de ontkoppelaars ook allemaal in het systeem verwerkt kunnen worden?
Even voor de duidelijkheid heb ik mijn project hieronder neergezet. De baan die er omheen loopt is ons hoofdspoor. Deze werkt op een ander bloksysteem en hier kan ik absoluut niet mee rommelen. Het komt er dus op neer, dat wanneer ik de inrij wissel omzet, er direct een vreemde trein binnen komt rijden. Deze moet het systeem dan direct oppakken.
Wie kan mij vertellen of mijn wensen mogelijk zijn?
Groeten, Mike
Op termijn ben ik van plan een groot kopstation project te gaan beginnen. Deze komt aan een modulebaan te staan waarbij we gebruik maken van het bloksysteem 'van Mekeren'. Dit bloksysteem werkt bij ons alleen op de hoofdbaan. Zodra we van de hoofdbaan afgaan werken we over het algemeen met travo's. Nu gezien de omvang van mijn project, wil ik kijken of het mogelijk is, het kopstation te gaan aansturen met Koploper.
Nu heb ik wel diverse problemen... Ik heb een behoorlijk aantal, naar Nederlands voorbeeld, rood-geel-groen seinen. Deze wil ik wel op een gemakkelijke manier naar behoren laten werken.
Ook rijden er een zeer groot diversiteit aan treinen op onze baan. De collectie veranderd om de haverklap. Alle treinen zijn wel analoog. Het is dan wel belangrijk om, zodra er een vreemde trein het station binnen rijdt, deze wel direct gedetecteerd wordt en naar zijn bestemming toe rijdt.
Hiernaast maak ik gebruik van veel ontkoppelaars. Zo wordt bijvoorbeeld een loc afgekoppeld, en komt er weer een andere locomotief van het opstel gedeelte om de treinset vanuit de andere kant weer aan te koppelen. Dan vraag ik mij af, of de ontkoppelaars ook allemaal in het systeem verwerkt kunnen worden?
Even voor de duidelijkheid heb ik mijn project hieronder neergezet. De baan die er omheen loopt is ons hoofdspoor. Deze werkt op een ander bloksysteem en hier kan ik absoluut niet mee rommelen. Het komt er dus op neer, dat wanneer ik de inrij wissel omzet, er direct een vreemde trein binnen komt rijden. Deze moet het systeem dan direct oppakken.
Wie kan mij vertellen of mijn wensen mogelijk zijn?
Groeten, Mike
Grz, Mike
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4904
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Starten met Dinamo
We doen ons best......Wie kan mijn vragen beantwoorden?
Goede keuze, vooral kopmaken kan koploper op dit moment wel, iTrain nog niet maar het komt eraanOp termijn ben ik van plan een groot kopstation project te gaan beginnen. Deze komt aan een modulebaan te staan waarbij we gebruik maken van het bloksysteem 'van Mekeren'. Dit bloksysteem werkt bij ons alleen op de hoofdbaan. Zodra we van de hoofdbaan afgaan werken we over het algemeen met travo's. Nu gezien de omvang van mijn project, wil ik kijken of het mogelijk is, het kopstation te gaan aansturen met Koploper.
geen probleem, met de OC32 kan je de seinen door koploper gewoon laten werken zoals jij wilt.Nu heb ik wel diverse problemen... Ik heb een behoorlijk aantal, naar Nederlands voorbeeld, rood-geel-groen seinen. Deze wil ik wel op een gemakkelijke manier naar behoren laten werken.
Dat is mogelijk, maar nu denk ik wel dat de software de vreemde trein wel aan moet zien komen voordat hij deze kan oppikken en naar zijn bestemming brengenOok rijden er een zeer groot diversiteit aan treinen op onze baan. De collectie veranderd om de haverklap. Alle treinen zijn wel analoog. Het is dan wel belangrijk om, zodra er een vreemde trein het station binnen rijdt, deze wel direct gedetecteerd wordt en naar zijn bestemming toe rijdt.
Hiernaast maak ik gebruik van veel ontkoppelaars. Zo wordt bijvoorbeeld een loc afgekoppeld, en komt er weer een andere locomotief van het opstel gedeelte om de treinset vanuit de andere kant weer aan te koppelen. Dan vraag ik mij af, of de ontkoppelaars ook allemaal in het systeem verwerkt kunnen worden?
met wat tweaks kan dat in iTrain wel, maar dan zal er wel wat handwerk aan te pas moeten komen. Ik denk dat dat ook geld voor koploper. Misschien dat een van de KPL specialisten hierop kan reageren?Even voor de duidelijkheid heb ik mijn project hieronder neergezet. De baan die er omheen loopt is ons hoofdspoor. Deze werkt op een ander bloksysteem en hier kan ik absoluut niet mee rommelen. Het komt er dus op neer, dat wanneer ik de inrij wissel omzet, er direct een vreemde trein binnen komt rijden. Deze moet het systeem dan direct oppakken.
Groetjes Martin
Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Re: Starten met Dinamo
Bedankt voor je reactie Martin.
Mijn grootste zorg was ook het detecteren van onbekende treinen. In het ergste geval kan ik toch ook de ontkoppelaars als wissels laten zien?
Ik wil namelijk of alles of niets digitaal aansturen. Als ik een apart schakelpaneel moet maken voor de ontkoppelaars, kan ik net zo goed alles met het schakelpaneel bedienen. Hopelijk weten jullie als geleerden er een oplossing voor
Mijn grootste zorg was ook het detecteren van onbekende treinen. In het ergste geval kan ik toch ook de ontkoppelaars als wissels laten zien?
Ik wil namelijk of alles of niets digitaal aansturen. Als ik een apart schakelpaneel moet maken voor de ontkoppelaars, kan ik net zo goed alles met het schakelpaneel bedienen. Hopelijk weten jullie als geleerden er een oplossing voor
Grz, Mike
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Re: Starten met Dinamo
Niemand een idee of er ontkoppelaars in Koploper verwerkt kunnen worden?
Grz, Mike
Grz, Mike
Grz, Mike
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Re: Starten met Dinamo
Ontkoppelaars kan, maar "onbekende" treinen toch sturen ????? Hoe moet koploper het adres kennen van een onbekende lok ?
Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Re: Starten met Dinamo
Hij is analoog dus heeft geen adres. Als het er écht maar 1 tegelijk zou zijn zou je het nog kunnen faken door van de externe baan gewoon een ongedetecteerd stuk te maken. Dan wordt tellkens dezelfde treininstelling gebruikt voor de binnenkomende trein.
Dit houdt dan in dat je telkens 1 op 1 moet wisselen. Komt er een trein binnen (zeg 001) dan kan 002 naar buiten (ongedetecteerde blok is vrij). Komt een nieuwe trein binnen dan is dat opeens 002 en kan 003 (of weer 001) naar buiten.
En ontkoppelaars is zeker geen probleem. Ik zou zeggen: Neem de handleiding eens goed door. Dat zou de meeste vragen moeten beantwoorden.
Dit houdt dan in dat je telkens 1 op 1 moet wisselen. Komt er een trein binnen (zeg 001) dan kan 002 naar buiten (ongedetecteerde blok is vrij). Komt een nieuwe trein binnen dan is dat opeens 002 en kan 003 (of weer 001) naar buiten.
En ontkoppelaars is zeker geen probleem. Ik zou zeggen: Neem de handleiding eens goed door. Dat zou de meeste vragen moeten beantwoorden.
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4904
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Starten met Dinamo
Of stap over op iTrain
automatisch Kopmaken zit er nog niet in dus stammen moet je handmatig omlopen, maar voor treinstellen geen probleem en weet ik wel een handig foefje. Dat overigens ook in koploper kan.
Stel je perron is blok 1 en het blok vóór het ongedetecteerde is blok 2. Dan maak je een route:
blok 2 > blok 1 wachttijd X
Na het verstrijken van de wachttijd gaat de trein verder
blok 1 > blok 2 en route herhalen na wachttijd 5 seconden.
De trein rijd dan blok 2 binnen en verdwijnt via het ongedetecteerde blok, de software weet dit niet en zal de loc in blok 2 laten staan en de route herstarten in omgekeerde richting. Als de trein dan blok 2 weer binnen rijd pakt de software dit weer op en rijd de loc door naar blok 1 enz.
In iTrain zou dta moeten werken, ik weet niet in hoeverre koploper dit kan.
Groetjes
automatisch Kopmaken zit er nog niet in dus stammen moet je handmatig omlopen, maar voor treinstellen geen probleem en weet ik wel een handig foefje. Dat overigens ook in koploper kan.
Stel je perron is blok 1 en het blok vóór het ongedetecteerde is blok 2. Dan maak je een route:
blok 2 > blok 1 wachttijd X
Na het verstrijken van de wachttijd gaat de trein verder
blok 1 > blok 2 en route herhalen na wachttijd 5 seconden.
De trein rijd dan blok 2 binnen en verdwijnt via het ongedetecteerde blok, de software weet dit niet en zal de loc in blok 2 laten staan en de route herstarten in omgekeerde richting. Als de trein dan blok 2 weer binnen rijd pakt de software dit weer op en rijd de loc door naar blok 1 enz.
In iTrain zou dta moeten werken, ik weet niet in hoeverre koploper dit kan.
Groetjes
Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Re: Starten met Dinamo
Bedankt voor alle info.
Een gedeelte handmatig in de computer doen is geen probleem. Toevallig kwam er vandaag iemand 2 locomotieven ophalen en werkte zelf met Koploper. Hij vertelde mij dat het geen probleem is om met onbekende analoge treinen zo het blok binnen te rijden. Je moet ze dan alleen wel handmatig oppakken.
Over het algemeen hoor ik wel vaak dat Koploper gebruiksvriendelijker is dan I-train
Sowieso wil ik, voordat ik alle ga opbouwen, nog eerst naar een demonstratie gaan. Dan kan ik in ieder geval bepalen waar ik alle onderbrekingen enz. in het sporenplan moet gaan maken.
Een gedeelte handmatig in de computer doen is geen probleem. Toevallig kwam er vandaag iemand 2 locomotieven ophalen en werkte zelf met Koploper. Hij vertelde mij dat het geen probleem is om met onbekende analoge treinen zo het blok binnen te rijden. Je moet ze dan alleen wel handmatig oppakken.
Over het algemeen hoor ik wel vaak dat Koploper gebruiksvriendelijker is dan I-train
Sowieso wil ik, voordat ik alle ga opbouwen, nog eerst naar een demonstratie gaan. Dan kan ik in ieder geval bepalen waar ik alle onderbrekingen enz. in het sporenplan moet gaan maken.
Grz, Mike
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Re: Starten met Dinamo
Kan ik het dinamo-systeem aansturen met Railroad&Co's Traincontroller?
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Starten met Dinamo
Ik vind niets terug bij Dinamo of bij Railroad&Co over onderlinge compatibiliteit. Heeft iemand hier ervaring mee?
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Starten met Dinamo
...hmm... uit de stilte leid ik af dat ze niet verenigbaar zijn. Het ziet er naar uit dat ik een alternatief voor Dinamo zal moeten zoeken...
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 06 jan 2013 15:19
Re: Starten met Dinamo
Sorry voor mijn wat late reactie op bovenstaande, maar volgens mij is dit appels en peren vergelijken.shoven schreef:Nou, dat ligt er maar aan. Ik ben eens aan het rekenen gegaan, en er is een omslagpunt.Edwink schreef:Het lijkt me een hartstikke mooi systeem, maar wel behoorlijk prijzig.
De kosten bij Dinamo zitten in de hardware en centrale. Een blok is duur, je hebt voor elke 8 blokken een blokkaart nodig van ruim 100 piek. De kosten bij een baan gebaseerd op een simpele DCC-centrale zitten in de decoders voor de locs.
Even het rekenvoorbeeld, uitgaande van een baan die door Koploper wordt aangestuurd:
Bij Dinamo --uitgaande van alleen analoge locs!-- heb je nodig: (klopt dat een beetje Frans?)Bij DCC heb je nodig:
- 1 RM-U centrale €82
- 1 IPM voeding €85
- Per 8 blokken een blokkaart TM-H €123
- Per 8 blokken een CD16 bezetmelder €63
- Per 32 wissels een PM32 wisseldecoder €74
Als je dit nu uitrekent voor de volgende 3 banen:
- 1 centrale, zeg een Roco Multimaus €60
- Per 8 blokken 1 Rosoft bezetmelder €50
- Per 8 wissels 1 wisseldecoder, bijv. een WD10 €35
- Per X locs (10?) een extra booster €50
- Per loc 1 decoder €25
A) Klein: 12 blokken, 6 wissels, 3 locs
B) Middel: 32 blokken, 32 wissels, 12 locs
C) Groot: 100 blokken, 100 wissels, 20 locs
Dan kom je voor Dinamo op kosten plm.
A) € 487 B) € 733 C) € 2062
en voor DCC op
A) € 270 B) € 700 en C) €1665
Uiteraard heb ik vast wel iets verkeerd berekend of een verkeerde prijs gehanteerd, maar dat hoor ik vanzelf wel.
Volgens mij kan namelijk de Multimaus (op zichzelf) helemaal niet met terugmelders/blokken werken en heb je deze dingen niet nodig. (En dus krijg je nooit hetzelfde gelijkwaardige systeem)
dus i.p.v. een Roco multimaus zou je een Intellibox/Twincenter oplossing moeten vergelijken (en is het financieel plaatje direct heel anders)
Re: Starten met Dinamo
Beste BClevering (whoever you are, tip: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewforum.php?f=23),
Uitgangspunt bij de berekening is rijden met de PC, dat staat er ook bij. Anders lukt het idd niet met een Multimaus en krijg je een ander plaatje. In het lijstje ontbreekt trouwens nog een S88XpressNetLI.
Waar de appels en peren dan zitten moet je nog even uitleggen.
Sinds dit getypt is staat de wereld niet stil; inmiddels zijn er nieuwere mogelijkheden die het beeld wat bijstellen. Maar punt blijft dat bij Dinamo het geld zit in de hardware, en bij DCC in de locs. Kwalitatieve verschillen laten we dan even buiten beschouwing.
Uitgangspunt bij de berekening is rijden met de PC, dat staat er ook bij. Anders lukt het idd niet met een Multimaus en krijg je een ander plaatje. In het lijstje ontbreekt trouwens nog een S88XpressNetLI.
Waar de appels en peren dan zitten moet je nog even uitleggen.
Sinds dit getypt is staat de wereld niet stil; inmiddels zijn er nieuwere mogelijkheden die het beeld wat bijstellen. Maar punt blijft dat bij Dinamo het geld zit in de hardware, en bij DCC in de locs. Kwalitatieve verschillen laten we dan even buiten beschouwing.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Starten met Dinamo
Iets wat ik in deze discussie mis: doet Dinamo eigenlijk aan cruise control?
Guus
Guus
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4904
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Starten met Dinamo
Dinamo niet, dat kan de software regelen voor analoge locs of de decoder voor digitale locspiksov schreef:Iets wat ik in deze discussie mis: doet Dinamo eigenlijk aan cruise control?
Guus
Wat betreft het geld:
UITEINDELIJK zijn alle systemen even duur. Alleen de start is verschillend. kan je DCC rijden met een start van 300,- voor Dinamo start je rond de 800,- Maar als je uiteindelijk alles via de pc aan wilt sturen zal je de DCC uit moeten breiden met wissel- en seindecoders, bezetmelders, boosters enz enz
Bij Dinamo zit dat er meteen bij, vandaar de hoge startkosten. Het is inderdaad appels met peren, maar in deze hobby maakt financieel toch niet uit.... daarom vind ik het jammer dat Dinamo op een financiele wijze word vergeleken met een DCC systeem. Lijkt mij dat het hete hangijzer zit of je voor een Hybride systeem wilt gaan of voor een DCC systeem.
Ter vergelijking:
Alles wat ik in Marelburg heb zitten heeft een waarde van meer dan 2000,- (Denk zelfs rond de 5000,- met de niet Dinamo onderdelen erbij) Als ik geen Dinamo zou hebben en alles met DCC aan zou sturen was ik net zoveel kwijt geweest. Ik kan de berekening wel een keer maken, maar dat lijkt me niet nodig. Nu heb ik hetzelfde als een DCC baan maar met het genot van OOK met analoog te kunnen rijden door het DCC heen. En geen kortsluiting en keerlus problemen
Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Re: Starten met Dinamo
Die discussie kunnen we heel lang voeren, maar er zitten m.i. toch wat duidelijke accentverschillen in. Als de baan groter wordt moet je bij beide systemen meer hardware toevoegen in de vorm van (wissel/sein/loc/enz)decoders, prints etc. Wat je wel ziet is dat elementen uit het ene systeem in het andere bruikbaar zijn/worden (bijv. OC32).
Maar Martin heeft m.i. er gelijk in dat je vooral kiest voor de features van een systeem: wil je een handiger kortsluitbeveiliging of niet? Wil je soepeler lopende locs door er decoders in te prikken of niet? Wil je afhankelijk zijn van 1 leverancier of niet? Enzovoorts.
En helaas is het een fact of life dat dit soort keuzes zich uiteindelijk in je portemonnee vertalen...
Maar Martin heeft m.i. er gelijk in dat je vooral kiest voor de features van een systeem: wil je een handiger kortsluitbeveiliging of niet? Wil je soepeler lopende locs door er decoders in te prikken of niet? Wil je afhankelijk zijn van 1 leverancier of niet? Enzovoorts.
En helaas is het een fact of life dat dit soort keuzes zich uiteindelijk in je portemonnee vertalen...
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Starten met Dinamo
Hey Mike,
als we jou kopstation met dynamo gaan aansturen, dan is de rest van de baan met dynamo aansturen denk ik niet een heel groot probleem.
en het probleem is ook niet het geld, als we willen kopen we het morgen nog en verkopen we de hele vanmekeren partij,
het probleem is meer dat er ook genoeg mensen moeten zijn die kunnen helpen bij het installeren van het systeem, en momenteel zijn we nog te veel bezig met de baan renoveren en aankleden. En de mensen die er bij zijn gekomen hebben nog niet echt genoeg modelspoor ervaring/kennis van elektronica en computers, dus het komt dan op jou en mij aan, en wij zijn ook nog met baanbouwen bezig, dus tegen de tijd dat we er "aan toe zijn" dan zal het er echt wel een keer gaan komen.
dus dan is het probleem binnen rijden ook meteen opgelost
groeten,
Paul
als we jou kopstation met dynamo gaan aansturen, dan is de rest van de baan met dynamo aansturen denk ik niet een heel groot probleem.
en het probleem is ook niet het geld, als we willen kopen we het morgen nog en verkopen we de hele vanmekeren partij,
het probleem is meer dat er ook genoeg mensen moeten zijn die kunnen helpen bij het installeren van het systeem, en momenteel zijn we nog te veel bezig met de baan renoveren en aankleden. En de mensen die er bij zijn gekomen hebben nog niet echt genoeg modelspoor ervaring/kennis van elektronica en computers, dus het komt dan op jou en mij aan, en wij zijn ook nog met baanbouwen bezig, dus tegen de tijd dat we er "aan toe zijn" dan zal het er echt wel een keer gaan komen.
dus dan is het probleem binnen rijden ook meteen opgelost
groeten,
Paul
Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/
Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com
N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
http://www.facebook.com/3dprintN/
Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com
N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
-
- Berichten: 1013
- Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02
Re: Starten met Dinamo
Ik heb het van horen zeggen, dus ik kan het mis hebben.martindomburg schreef:Wat ik vooral duidelijk wil maken is dat er veel verkeerde beelden zijn van Dinamo welke onterecht zijn. Ga je er echt in verdiepen dan zal je zien dat de beide systemen alleen op de bovengenoemde drie punten echt verschillen.
Voordeel van Dinamo is dat bijna elke draaischijf is te automatiseren mét detectie waar de brug staat.
Ik had het eerst als een "losse opmerking" opgevat, maar iemand op de beurs in Houten wist mij te vertellen dat bij een grote baan het Minitrix systeem beter zou voldoen dan DCC omdat in het Minitrix systeem een variant van het netwerk protocol is ingebouwd met een vaste datalengte waardoor berichten aan de locomotieven sneller kunnen worden verspreid. Een volledig DCC systeem zou bij een grote baan met veel decoders een zekere traagheid oplopen omdat de pakketjes allemaal achter elkaar staan en verschillend zijn.
Voordat iedereen over mij heen valt, ik heb het van horen zeggen, het hele DCC bericht moet door een decoder worden geanalyseerd en zoekt naar zijn pakketje om het dan te accepteren of te verwerpen. Bij Minitrix systeem (Selectrix) gebeurd dit al aan de voorkant gelijk een verzonden pakketje over een netwerk bij computers. Adres ongelijk, dan pakket verwerpen, adres gelijk, dan pakket lezen. Wat heeft dit alles nu met Dinamo te maken?
Omdat Dinamo met blokken werkt en per blok aanstuurt op digitaal of analoog zal dus elk verzonden pakketje aan een blok met een DCC decoder ook specifiek voor die decoder zijn bedoelt, dus de decoder hoeft niet op zijn pakketje te wachten.
Dus de beweerde vertraging bij grote banen (lees: veel decoders) zal dan niet optreden, lijkt mij een voordeel ten opzichte van DCC.
(aangepast, was iets te kort door de bocht)
Groeten,
Joop
Laatst gewijzigd door Zaunkönigs Bahn op 04 aug 2013 16:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4904
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Starten met Dinamo
Mooie toevoeging joop, volgens mij lot je theorie aardig.
Alleen van de draaischijf niet want dat is en product los van Dinamo. Het is en losse interface die je aan je pc zet die te gebruiken is voor zowel Dinamo als DCC.
Groetjes
Alleen van de draaischijf niet want dat is en product los van Dinamo. Het is en losse interface die je aan je pc zet die te gebruiken is voor zowel Dinamo als DCC.
Groetjes
Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
-
- Berichten: 1013
- Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02
Re: Starten met Dinamo
Je bent er ook snel bij . Klopt, maar ook met detectie waar de brug staat? Dus als je de baan aanzet weet het systeem de positie van de brug? Ik kan mijn Arnold schijf ook voorzien van een willekeurige loc decoder en de brug doet de rest. Maar ik weet digitaal niet waar de brug staat.martindomburg schreef:Mooie toevoeging joop, volgens mij lot je theorie aardig.
Alleen van de draaischijf niet want dat is en product los van Dinamo. Het is en losse interface die je aan je pc zet die te gebruiken is voor zowel Dinamo als DCC.
Groetjes
Groeten,
Joop
Met vriendelijke groet,
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4904
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Starten met Dinamo
Ja hoor je sluit gewoon een detectie uitgang van decoder aan op de print en de print geeft als Door aan de pcZaunkönigs Bahn schreef:Je bent er ook snel bij . Klopt, maar ook met detectie waar de brug staat? Dus als je de baan aanzet weet het systeem de positie van de brug? Ik kan mijn Arnold schijf ook voorzien van een willekeurige loc decoder en de brug doet de rest. Maar ik weet digitaal niet waar de brug staat.martindomburg schreef:Mooie toevoeging joop, volgens mij lot je theorie aardig.
Alleen van de draaischijf niet want dat is en product los van Dinamo. Het is en losse interface die je aan je pc zet die te gebruiken is voor zowel Dinamo als DCC.
Groetjes
Groeten,
Joop
Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum