Problemen met Viessmann 5212

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
lukas2
Berichten: 57
Lid geworden op: 03 jun 2010 13:18

Problemen met Viessmann 5212

Bericht door lukas2 »

Goedenavond,

Op mijn vorige testbaantje heb ik het volgende gehad, werkte prima:
Intellibox 2
S88d16n
Viessmann 5212

Nu heb ik een nieuw testbaantje, een plaat van 122x61 cm (standaard bouwmarkt).

Inmiddels weer alles aangesloten. Meeste werkt, zelfs al richting Koploper, maar de Viessmann 5212 blijft problemen geven. Eerst functioneerden slechts drie van de vier wissels. Het leek wel alsof uitgang 4 defect is, of de wissel die daarop was aangesloten. Heb toen twee wissels omgedraaid, maar nog steeds hetzelfde probleem. Toen een andere 5212 erin gezet; ook alleen de eerste drie wissels!

Heb inmiddels alles nog een keer nagelopen. Gek genoeg functioneert nu alleen nog de eerste wissel, ongeacht welke decoder ik gebruik (heb 2x Viessmann 5212).

Wat zou het probleem kunnen zijn? De Intellibox is aangesloten op een 20075 van Uhlenbrock, 12 V. Directe spanning op wisseldecoder is los aangesloten op 15 V.


Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2931
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Problemen met Viessmann 5212

Bericht door Maurits71 »

even op de correcte manier je ( virtuele ) adressen aanmaken in je intellibox en dan doen ze het alle 8

gr.

M.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Problemen met Viessmann 5212

Bericht door Willempie »

Dat is bij een Intellibox niet nodig Maurits,
De 5212 is multi-protocol dus digital fromat zou ook niet mogen uitmaken.

Hooguit de poling van de aansluiting van de digitale spanning.

Groetjes



Onderwerp starter
lukas2
Berichten: 57
Lid geworden op: 03 jun 2010 13:18

Re: Problemen met Viessmann 5212

Bericht door lukas2 »

Dank voor de antwoorden tot dusver.

Helaas bestaat het probleem nog steeds. Ik ben er inmiddels zo'n 5 ( :!: ) uur mee zoet.

Ik zal in ieder geval aangeven wat ik allemaal al heb gedaan:

- Momenteel werken wissel 1 en 4. Wissel 4 begon ineens te werken nadat ik de wisselinstellingen op de Intellibox had gereset.
- Aangezien ik op dat moment de Intellibox ging verdenken, heb ik geprobeerd alle instellingen te resetten, en tevens heb ik deze via de computer geupdatet naar de nieuwste versie (1.020 / 1.015).
- Alle draadjes heb ik met de soldeerbout vertind, om zeker te weten dat het niet hier aan ligt. Het lijkt dus niet aan de draadjes te liggen.
- Pak ik de andere wisseldecoder, dan werken ook alleen wissel 1 en 4. Het lijkt dus niet aan de wisseldecoder te liggen.
- Aansluitingen J en K heb ik al eens geprobeerd te wisselen; geen effect. Lijkt goed aangesloten te zijn, geprobeerd op zowel programmeerspooruitgang van de Intellibox als normale uitgang voor rails.
- Aansluitingen voor voeding zowel geprobeerd via aansluiting Intellibox en aparte voeding (15 V). Maakt geen verschil.
- Decoder verschillende malen opnieuw geprogrammeerd. Wissel schakelt ook ter bevestiging van de instelling op Intellibox - lijkt dus in orde.
- Voor de goede orde merk ik ook op dat ik inmiddels alle wissels afzonderlijk al eens heb zien schakelen. Wissel ik overigens nu wissel 1 en 2 qua aansluiting, dan werkt de (andere) wissel die dan op uitgang 1 zit. Ik heb echter ook alle uitgangen op de wisseldecoder al eens zien werken (alleen helaas nooit tegelijkertijd).

Wat zou het kunnen zijn? Voor mijn gevoel heb ik nu wel alles gecheckt, maar helaas nog altijd een probleem.

Stappen om dingen te elimineren zijn ook welkom. Ik wil vanavond 4 andere, losse wissels aansluiten (geheel buiten mijn baantje om), om te kijken of die dan wel goed schakelen. Zo niet, dan verdenk ik toch mijn Intellibox?, al zou ik ook niet weten wat daar dan onjuist staat.

Als jullie tips hebben, dan hoor ik het graag!



FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Problemen met Viessmann 5212

Bericht door FidOo »

Tja ik heb geen idee wat er mis gaat. Je lijkt in ieder geval alles wel geprobeerd te hebben.

In een uiterst geval zou ik die viessmann dingen verkopen en gewoon een goeie wisseldecoder kopen.
Ik heb goeie ervaringen met de Digikeijs DR4018 (8 wissels) voor 25,-
Ik geloof dat een aantal mensen ook de Kuehn WDD gebruiken.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Plaats reactie