Fleischmann's dubbeldraagwagen, een test en vergelijking

Test verslagen van N-Spoor rollend materieel en scenery
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2083
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Fleischmann's dubbeldraagwagen, een test en vergelijking

Bericht door Robert_N-Nm »

Fleischmann Containerdraagwagens Sggmrss ’104 (Sggmrs 714/715) AAE, DB, ÖBB en NS
Door: Robert Wienesen

He, kijk daar hebben we de volgende dubbelddraagwagen. Dit maals uit het huis van de gebroeders Fleischmann uit het Duitse Heilsbron. Tijd voor een bespreking en een korte vergelijking met z’n broertjes van Hobbytrain en Rocky-Rail.

Geschiedenis/Grote voorbeeld:
Hoewel de voorgeschiedenis van dit wagen type al in het begin van de jaren ’70 van de vorige eeuw begon nam de ontwikkeling pas echt een vlucht in 1987 met de ontwikkeling van de Sggmrs 714/ Sggnos715. Deze laatste zijn inmiddels omgecat naar Sggmrs715 wagens en zijn beide prima uitgerust voor het vervoer van wissellaadbakken en containers. Deze wagentypes zijn uiteindelijk doorontwikkeld en gestandaardiseerd tot het type 626Z(a) van een Poolse fabrikant EKK-wagon. De Sggmrss 104 is de AAE-versie van deze wagens en voor precies dezelfde doeleinden bruikbaar (alleen de AAE zet dit wagen vooral neer als geschikt voor wissellaadbakken). Qua inzet kan je er 20’, 30’, 40, en 45’containers en laadbakken met een lengte van 13,6 meter kwijt met een maximale hoogte van 8 voet. Ergo (want na al dit gezwam hoort een conclusie) je kan er vrijwel alles opknallen zonder enige bedenkingen.

Het model:
Tijd om het model eens onder de loep te nemen want daar kwamen we eigenlijk voor. Qua eerste indruk maakt de wagen geen slecht figuur. De bedrukking is netjes zuiver, er zitten vier containers op (maar dat varieert met het artikelnummer) en het ziet er netjes stabiel uit in de bekende fleischmann-kwaliteit. Maar we hebben het over de eerste indruk…

Afbeelding

Juist ja we hebben een aantal puntjes die wat minder geslaagd zijn. Laten we beginnen met de plaatsing van de 20’-containers. Die is vanuit de verpakking gewoon FOUT. De containers zitten “in het echie” op de wagen verankerd met speciale nokken. Doordat fleischmann de containers tegen elkaar heeft gezet (standaard 40’-configuratie zoals ook bij eerdere containerwagens) staan de containers niet in lijn met deze punten. Nu kan je met enig draaiwerk dit probleem ondervangen maar het betekent wel dat de meest interessante korte zijde (met deurbedrukking) altijd naar elkaar wijst. Zonde dus.

Afbeelding

Verder is het zo dat de wagens zijn uitgerust met het bekende nokken-systeem van fleischmann. Nu betekende dat in het verleden dat je altijd met containers moest rijden omdat deze ontsierende punten anders zichtbaar zouden worden. Nu heeft men duidelijk wat geleerd. Men heeft deze zodanig geconstrueerd dat je ze gewoon kan verwijderen (kleine losse onderdeeltjes). Top, er is dus wel wat geleerd. Het had een wat vastere verbinding tussen container en nokje mogen zijn naar mijn smaak, maar doordat de daken van de containers los zitten zet ik er wel een magneetje in ter compensatie. In ieder geval heeft men geen bruut geweld meer nodig om de containers los te krijgen.

Afbeelding

Overigens zijn de containers (vier 20 voets-varianten, Grimaldi bedrukking) geen nieuwe ontwikkeling en al jaren terug te vinden op diverse wagens in het fleischmann-assortiment. Misschien wel een beetje een gemiste kans omdat ze wat outdated zijn qua details en er nog zoveel andere containertypes en wissellaadbakken zijn. Een nieuwe container was dus een mooie manier geweest om de wagen extra elan te geven.

Verder zijn er nog diverse aangezette details zoals een rangeergrepen en remwielen (het zijn van nature wat steriele wagens) en ook de wagonbodem is mooi gedetaileerd. De rangeertreden zijn niet gemonteerd maar worden los bijgeleverd (plastic). Hoe deze te bevestigen heb ik nog niet uitgevogeld, maar als je R1-bochten hebt liggen dan zouden ze toch in de weg zitten. Het bordes op het jacobsdraaistel is van metaal maar heeft geen “traanplaat” nabootsing waardoor het wel eens waar vlakker is dan de Rocky Rail oplossing maar ook wat saai aandoet. Te verwend noemen we deze modelspoorder.

Afbeelding

Technische uitrusting:
Qua techniek zit het wel snor. De wagens zijn uitgerust met NEM 355 schacht met standaard N-koppelhaken en je kan ze gemakkelijk vevangen. De bevestiging van de koppelschacht zelf is even robuust als gebruikelijk hetgeen de werkzaamheid ten goede komt. De zijwaartse speelruimte is verder maximaal.

De verbinding van de wagenhelften (via het jacobsdraaistel) komt tot stand via een stevige schroef welke door het draaistel in een schroefoog (een per wagenhelft) verankerd zit. Solide constructie en op zich netjes weg gewerkt onder het bordes. De roleigenschappen zijn prima en de wagen kan zo aangehangen worden bij de Rocky Rail wagens.

Verpakking:
De wagens worden geleverd in plastic doosje type Fleischmann H0. Op de bodem zit de papieren inleg met een summiere handleiding die niet veel meer beschrijft dan het vervangen van de koppelingen en de nodige gebruikswaarschuwingen voor kleine kinderen. Jammer genoeg is men vergeten te vermelden dat de containernokjes verwijderd kunnen worden en dat je ze onder (reserve)onderdeelnummer weer kan bestellen. Tevens zit onder de plastic wageninleg nog een kleine verpakking met onderdelen (rangeertreden, starre koppelboom en containernokjes van een ander type (langwerpig ipv rond) dus een stukje uitleg/handleiding was welkom geweest.

Overige:
Tja de woorden zijn al aan het begin gevallen, Hobbytrain en Rocky Rail. De laatste wagen is een wagen van een vergelijkbaar maar ander type containerdraagwagen., de eerste is van exact hetzelfde type. Hoe staat de fleischmann zich hier kwalitatief van…

Afbeelding

Afbeelding

De Hobbytrain komt sowieso niet "Im frage". De eerste series hebben belabberde rijkwaliteiten (misschien nog steeds) en de beschrifting en kleurstelling zijn (verhoudingsgewijs) bedroevend (groene handgrepen doordat het geel doorschijnend is). Om er een fatsoenlijk rijdende wagen van te maken zijn nieuwe assen een noodzaak wat betekent dat de prijs richting de 50€ gaat.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De Rocky Rail komt kwalitatief beter uit de bus. De beschrifting is absoluut niet minder dan de fleischmann wagen, sterker de bovenzijde van de wagen van RR is ook bedrukt en ziet er prima uit. Ook is de verbinding tussen de beide wagens met meer aansprekend “traanplaat” afgedekt. De aangezette details zijn overigens vergelijkbaar met de fleischmann-wagen. De containers zijn echter een stapje hoger in kwaliteit en detailering. Niet gek voor een wagen die net geen €40,- kost en verder prima dienst kan doen op de baan.

Afbeelding

Afbeelding

Conclusie:
Maar wat is dan de daadwerkelijke conclusie. Nou het is niet "laat lekker in de winkel liggen en neem een Rocky Rail" want kwalitatief zijn ze absoluut niet minder. De prijs is echter wel een pijnpunt. Met een adviesprijs van tegen de €70,- zijn ze veruit de duurste wagens van dit type en zijn ze qua detail duidelijk wat minder als de RR. Nu is deze vergelijking niet helemaal zuiver aangezien de RR wagen niet van hetzelfde type is, maar als fleischmann had geïnvesteerd in een stukje “traanplaat” en de rangeertredes had aangezet was het helemaal top geweest. Nu kan ik niet anders concluderen dat de wagon voor het gebodene gewoon eigenlijk aan de dure kant (ik zou bijna zeggen: "te duur") is. De oude prijs bij de aankondiging in 2009 (€40,-) was een stuk fatsoenlijker geweest.

Gegevens:
Merk: Fleischmann
Type: Sggmrss ‘104 (Sggmrs 714/715)
Schaal: 1:160, spoor N
Tijdperk: IV-VI
Catalogusnrs: 825300 (display van 12 wagens met 4 verschillende wagenbeladingen met elk 3 nummervarianten), 825313 t/m 17 (elke wagen met verschillende beladingen)
Frame: metaal
Opbouw: kunststof details, containers kunststof
LoB: 218 mm (gvb 33480 mm)
H: 28 mm (wagen inclusief container)
B: 16 mm
Gewicht:
Min. Radius: geschikt voor R1
Koppeling: standaard N-spoorkoppeling, NEM 355 adapter aanwezig.
Prijs: adviesprijs €69,90 p.st

Bronnen:
http://www.aae.ch/upload/dokgattung/SGGMRSS104-PB.PDF
http://www.fleischmann.de/
http://www.ekk-wagon.pl/en/?strona=Wagon_626Z_Sggmrs
http://www.kombimodell.de/

p.s. Onder artikelnummer 825315 is zo'n draagwagen beschikbaar met NS-vishaken en twee blauwe 40-voets containers "van Dieren".


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Fleischmann's dubbeldraagwagen, een test en vergelijking

Bericht door Jos »

Mooi verslag weer Robert, dank daarvoor.
Die RR zien er inderdaad fantastisch uit, en het prijsverschil is natuurlijk mooi meegenomen.

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2083
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Fleischmann's dubbeldraagwagen, een test en vergelijking

Bericht door Robert_N-Nm »

Hee Jos,

Ja het is opnieuw de prijs die het hem doet voor fleischmann (in negatieve zin dan) want hoewel de kwaliteit opzich goed is, is de prijs/kwaliteits verhouding is gewoon een beetje zoek. Niet alleen bij deze wagens hor, ook bij andere producten zoals loks uit hetzelfde productiehuis. Ik prefereer voorlopig gewoon de RR-wagens, andere FLM's koop ik wel als ze in de prijsdump komen (want zoals eerder, ze zijn van prima kwaliteit).

Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Fleischmann's dubbeldraagwagen, een test en vergelijking

Bericht door Jeroen »

Yo Roberto,

duidelijk verhaal weer. Mooi verslag as usual. Inderdaad zijn mijn RR's dus geen miskoop geweest. De Fleischmanns vind ik toch iets minder mooi dan de RR's, toch iets plastieker om het zo maar uit te drukken. Lelijk absoluut niet, duur absoluut wel.

Waar zijn ze daar bij Vleeschmans nou helemaal mee bezig?!

Grtz,

J


Afbeelding
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3016
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Fleischmann's dubbeldraagwagen, een test en vergelijking

Bericht door Ron »

Robert,

Inderdaad een mooi verslag. Ik weet nu welke ik hebben moet.

Gr. Ron.


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2083
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Fleischmann's dubbeldraagwagen, een test en vergelijking

Bericht door Robert_N-Nm »

Ja, met z'n alle massaal aan de hobbytrains :twisted: . Maar zonder gekheid. Ik heb vanochtend de FLM wagen tussen de 5 RR wagens gehangen en ook dat ging prima. Alleen valt op dat FLM qua containers vooral potsierlijk is. Op zoek naar vervanging van Walthers of DeLuxe innovations dus.

Bij interesse zal ik wel even een kort filmpje maken vanavond.

Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Fleischmann's dubbeldraagwagen, een test en vergelijking

Bericht door Jos »

Graag Robert!

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Fleischmann's dubbeldraagwagen, een test en vergelijking

Bericht door Rob Fongers »

Robert_N-Nm schreef:
Qua inzet kan je er 20’, 30’, 40, en 45’containers en laadbakken met een lengte van 13,6 meter kwijt met een maximale hoogte van 8 voet. Ergo (want na al dit gezwam hoort een conclusie) je kan er vrijwel alles opknallen zonder enige bedenkingen.
Robert,

Kleine opmerking. Ik neem aan dat je 9,6" bedoeld. 8 voet wordt al helemaal niet meer gebruikt en 8.6 is de minimum hoogte van een 45" container.


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2083
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Fleischmann's dubbeldraagwagen, een test en vergelijking

Bericht door Robert_N-Nm »

@Rob
Bedankt voor de aanvulling. Ik ben niet zo heel erg op de hoogte van de nu gebruikte "standaard"-afmetingen. Ik bedoel eerst hadden we alleen 20'en 40' containers en daar kwamen later de 45 en de in de VS veel gebruikte 53' (tenminste ik dacht dat ze 53' waren) bij, maar hoogtes geen idee. Die normen zijn nogal aan verandering onderhevigd, iig weer wat geleerd.

Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Fleischmann's dubbeldraagwagen, een test en vergelijking

Bericht door Rob Fongers »

Robert,

Dat maakt ook helemaal niet uit.

Er is een grote verscheidenheid in de container bussines. Wat begon als 20" en 40" en 8" hoog met een breedte van 2,45 is inmiddels geëvolutioneerd naar 20" >20" (wisselbakken bij o.a. DHL en DPD) oversized tankcontainer zowel aan een als aan 2 zijden 30" 33" 40" en 45"

Daarbij is de breedte toegenomen naar 2,50 tot 2,55 voor oversized tankcontainers.

De hoogte varieert nu van 8,6" - 9,2" en 9,6" daarbij is op te merken dan 10" ook al gesignaleerd is in WE.

De 10"is een probleem voor het weg verkeer maar als ze daar kleiner banden opzetten kunnen ze ook op een trailer.

De 45" - ~12,65 is het langste wat In WE op de weg mag(nu!!). De 53"zal waarschijnlijk zijn intree niet vinden in WE vanwege de lengte maar nog veel meer omdat de Trans Atlantische schepen alleen gebouwd zijn en worden voor 20" en 40" In het Europese shortsea verkeer is 45"wel de standaard.


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Fleischmann's dubbeldraagwagen, een test en vergelijking

Bericht door Rob Fongers »

Ik zal er nog een schepje boven op doen


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

dentheo
Berichten: 786
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: Fleischmann's dubbeldraagwagen, een test en vergelijking

Bericht door dentheo »

Ligt Nusstal Gotthard erg dicht bij Nederland...gezien zijn Nederlandse website ?



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd

lukas2
Berichten: 57
Lid geworden op: 03 jun 2010 13:18

Re: Fleischmann's dubbeldraagwagen, een test en vergelijking

Bericht door lukas2 »

Niet bepaald, van Groningen naar Maastricht is ongeveer net zo ver als van de grens naar Gotthards Nüsstal :lol:
Het ligt (globaal gezien) in de buurt van Frankfürt. Verbaasd me ook wel eigenlijk dat hij op Houten staat :o Maar ideaal voor ons :D


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Fleischmann's dubbeldraagwagen, een test en vergelijking

Bericht door Rob Fongers »

een paar klikjes maar :oops:


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Plaats reactie