Jetzt Kaolin, Modellbahnunion's Chinaklei-wagens getest

Test verslagen van N-Spoor rollend materieel en scenery
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2083
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Jetzt Kaolin, Modellbahnunion's Chinaklei-wagens getest

Bericht door Robert_N-Nm »

Modellbahnunion Kaolinketelwagens “Zafns”
Door: Robert Wienesen

Recent op de markt gekomen, geconstrueerd door Modellbahnunion. Als eerste "niet staalwagen" gaan we aan de slag met deze bijzondere wagen naar Frans voorbeeld welke door de kanaaltunnel kunnen. Ook geschikt voor de Nederlandse modelbaan. Een verslag van de Zafns knikketelwagens.

Geschiedenis/Grote voorbeeld:
De ontwikkeling van deze ketelwagens is begin jaren '80 van de vorige eeuw begonnen. Ze zijn speciaal ontwikkelt voor het transport van Chinaklei (Kaoliniet/Kaolien/Kaolin), een aluminiumhoudend zout dat al sinds de oudheid wordt gewonnen en z'n oorsprong kent in de porseleinproductie.

Tegenwoordig worden grote hoeveelheden van dit witte goedje gewonnen in de dagmijnbouw in bijvoorbeeld Engeland. En hoe beter te transporteren dan via de kanaaltunnel. Dus deze wagens hebben als bijzonderheid een aangepast vrijeruimte profiel. Ze zijn kleiner, meer gedrongen dan de gewone Europese wagens om onder de lage engelse viaducten en tunnels door te kunnen. Zo vindt dit goedje vanuit Devon en Cornwall z'n weg door heel Europa naar o.a. de papier-, porselein-, en geneesmiddelenindustrie.

Bon, genoeg over deze witte rommel, de wagenmodellen, daar kwamen we voor.

Het model:
Zo als het Modellbahnunion betaamt zit de wagen keurig verpakt en kunnen we de wagen al door het venstertje naar ons zien loeren. Hup open die verpakking, geloer hebben we niets aan. De baan op met dat ding, wij willen foto's, rollen en meer van deze grappen.

Afbeelding

Afbeelding

Op het eerste gezicht valt er weinig op te merken. Ik zie vier wielen verdeeld over twee twee-assige draaistellen en een geknikte ketel. Goh, volgens mij zitten we goed. Verder kijkend zien we een keurig wagentje met een mooi roestbruin kleurtje (de fabrieksoutfit is zilvermetallic bij het grote voorbeeld). De bedrukking met logo's is prima in orde en de informatie op de borden op de zijkanten is prima. Sterker, MBU/Dapol heeft zeker een paar positieve stappen genomen ten opzichte van de eerdere wagens.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat ook opvalt is de toepassing van ragfijne metalen draadjes om de handrails aan te duiden op het model. Daar houden we uiteraard van.

Technische uitrusting:
Het model wordt geleverd met de gangbare europese poespas. Denk aan een setje NEM-schachten voor de koppelingen waarbij de wagen vanaf de fabriek is voorzien van de zogenaamde rapido-koppelingen. Verder zit er een klein zakje in de verpakking met koppelingen van het type haak in twee verschillende lengtes en zelfs een setje schroefkoppelingen en remslangen.

Afbeelding

De schachten worden door twee spiraalveertjes op hun plek gehouden. Deze veertjes zitten opvallend genoeg tussen de draaistellen in. Geen hele gangbare constructie, maar wel lekker bereikbaar. De draaistellen zitten bevestigd middels een kruiskop aan de wagonbasis en ketel.

De wielen zelf zijn van het type zoals we die kennen uit de Amerikaanse modelspoorindustrie. Dat betekent dus lage flensen, wat de algemene indruk van het model zeker ten goede komt.

De wagen komt met een lengte van 97 mm (voorbeeld 14,42 meter, is 91 mm in 1:160), een beetje ruim over de bufferlengte. Enig research leert dat dit geen 1:160 is maar (en dat is wel ietwat spijtig) ongeveer 1:148. Ho wacht even, 1:148 in lengte? Ja de Engelse oorsprong verraad zichzelf, Dapol heeft ook zulke wagens uitgebracht en die hadden wel dezelfde lengte. Oké de lengte is dus niet helemaal correct, maar in het dagelijks gebruik gaat die halve centimeter dus echt niet storend zijn. Sterker nog, zo lang de wagens maar niet te hoog zijn. Tijd voor een hoogtevergelijk. Laat de minitrix en fleischmann maar aanrukken...tijd voor een treinverband.

Afbeelding

Afbeelding

Conclusie is dat het profiel redelijk binnen de perken blijft, daarmee wekt de wagen de indruk van het lagere profiel zoals dat hoort bij de zogenaamde fahrbootwagens.

De baan op:
De roleigenschappen van de wagen zijn erg goed. De wagen rolt prima zelfstandig over het spoor zonder een grote weerstand. In treinverband zijn ook geen noemenswaardige problemen opgetreden, maar wissels en dergelijke zijn niet uitgebreid getest. Daar het momenteel een einzelstuck in de collectie betreft kan er niets worden gezegd over hoe de wagens zich in een ganzzug gedragen. Echter gezien het gedrag van de wagen op het spoor verwacht ik hier weinig problemen mee.

Verpakking:
De verpakking bestaat uit helder plastic met een inleg waarin de wagen past. Verder zitten er de nodige schuimrubberen opvulstukjes in waardoor alles goed past. Alles wordt bij elkaar gehouden door een kartonnen wikkel met de nodige gegevens.

Overige:
Varianten zijn er ook, de wagens zonder vervuiling (andere nummers) zijn uitgebracht onder de nummers 32000-A t/m C. De wagens doen de naam “zilveren” kogel eer aan. Ze zijn verder technisch gelijk aan het hier getoonde model met vervuiling. Onder 32001-A t/m D worden nog vier vergelijkbare wagens zonder toelating voor de kanaaltunnel uitgebracht. Deze wagens (met ook vier verschillende nummers, waarvan eentje vervuild) zijn op het moment van schrijven van deze test nog niet leverbaar. Even geduld dus nog.

Conclusie:
Met een prijs van ca €29,90 per wagen (onvervuild) en €31,90 voor een vervuilde wagen zijn de wagens ietsje hoger geprijsd dan de eerdere wagens van MBU. Of ze hun prijs waard zijn, tja das een afweging. Ik vind ze persoonlijk goed gelukt, die halve centimeter ga ik niet zijn in een treinverband tenzij er een wagen van een gelijk type met de juiste lengte naast zou komen (en die zijn er niet). Daarom durf ik wel te stellen dat ik deze fout voor lief neem. Al met al dus weer een dikke voldoende, met als aandachtspunt voor MBU bovenal dat ze beter geen kanten kunnen afsnijden door 1:148 chassis te gebruiken, dat gaat een keer fout en dan hebben we een onbruikbare wagon (zeker als er geen Engels vrijeruimte profiel voor de wagens is).

Gegevens:
Merk: Modellbahnunion
Type: Zafns
Schaal: 1:160, spoor N
Tijdperk: IV-VI
Catalogusnr(s): MU-32000-D, overige in de serie MU-32000-A t/m C
Frame: kunststof
Opbouw: kunststof, vermoedelijk met klein gewichtje in ketel
Gewicht: 25 gram
Min. Radius: geschikt voor R1
Koppeling: standaard N-spoorkoppeling, NEM 355 adapter aanwezig.
Prijs: adviesprijs ≈€29,90 (MU 32000-A t/m C), €31,90 (MU 32000-D)

Bronnen:
http://modellbahnunion.com/
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kaolien/


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3896
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Jetzt Kaolin, Modellbahnunion's Chinaklei-wagens getest

Bericht door Jeroen »

Ja, ik heb er ook een paar weten te bemachtigen....echter de onvervuilde versie. Ik moet ze nog wel even uit de verpakking halen....daar ben ik nog niet aan toegekomen. Dus binnenkort van mij ook maar weer wat fotootjes.....

J.


Afbeelding

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Jetzt Kaolin, Modellbahnunion's Chinaklei-wagens getest

Bericht door FidOo »

Ik vind de wagons erg geslaagd. Vooral de geweatherde versie is mij inziens zeer realistisch geworden.
Ik woon in de buurt van vlaardingen waar deze wagons nog al vaak werden opgesteld in een kort stammetje van max 10 stuks. Heb ze dus regelmatig zien staan, en ze zien er echt zo goed uit.

Mooi verslag ook weer!


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: Jetzt Kaolin, Modellbahnunion's Chinaklei-wagens getest

Bericht door Lemland »

Ziet er inderdaad goed uit, alleen vind ik de vervuiling die het vervuilen door vullen moet weergeven niet heel realistisch, lijkt meer op ruim gekwast wit. Maar dat zou best in het echt er zo uit kunnen zien, dat weet ik niet.


Gebruikersavatar

Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Jetzt Kaolin, Modellbahnunion's Chinaklei-wagens getest

Bericht door Overdijk »

Lemland schreef:Ziet er inderdaad goed uit, alleen vind ik de vervuiling die het vervuilen door vullen moet weergeven niet heel realistisch, lijkt meer op ruim gekwast wit. Maar dat zou best in het echt er zo uit kunnen zien, dat weet ik niet.

Dat idee had ik ook al, het lijkt net in mijn ogen een streep Tippex.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2083
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Jetzt Kaolin, Modellbahnunion's Chinaklei-wagens getest

Bericht door Robert_N-Nm »

Kaolin (chinaklei, geloof dat ik het zo moest noemen van Fonge Rob, maar Kaolin is de medische term) is van zichzelf een spierwit poeder, dat gemakkelijk klontert en plakt als het nat wordt. Als ze dus morsen dan is dat witte erg realistisch. Als het echter even geleden is dan worden deze vegen net zo snel smerig als de rest van de wagen.

Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3896
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Jetzt Kaolin, Modellbahnunion's Chinaklei-wagens getest

Bericht door Jeroen »

De weathering is toch wel goed en realistisch gedaan, inclusief de dubieuze witte vlek (....) door de heren fabrikanten....

Waarvan akte......


Afbeelding
Plaats reactie