Peco 55 engelseman perikelen

Test verslagen van N-Spoor rollend materieel en scenery
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Peco 55 engelseman perikelen

Bericht door martindomburg »

Al enige tijd zijn er wat discussies ontstaan of de Peco 55 Engelsman wel/niet gebruikt dient te worden en waarin we probeerden te achterhalen hoe dat toch kwam. Nu stond ik vrijdag op Rail naast Rokon die er met zijn Rautenhaus aangedreven N-spoorbaan demonstreerde. Nu viel het me op dat hij ook een engelsman van peco erin had verwerkt en daarbij viel het me op dat geen van de materiaal wat hier overheen reed hobbelde, happerde of stotterde. Ik heb het meteen nagevraagd bij de deelnemer, die legde me uit dat het word veroorzaakt door een opstaande rand in de plastic hartstuk. Die is niet geheel vlak waardoor de wielen opgeligt worden en ze even geen stroom krijgen of gaan hobbelen.

Op de vraag hoe hij het heeft opgelost: Door de rand weg te schrapen in het hartstuk word hij weer vlak en zo heb je geen last meer.

Simpele oplossing en zo te zien werkte het zeker. Ik zal hier binnenkort bij mijn eiegn engelsman ook eens een poging op wagen en ik plaats er ook wel wat foto's van :)

Groetjes Martin


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Peter
Berichten: 907
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Peco 55 engelseman perikelen

Bericht door Peter »

Ik ben benieuwd!

Volg het draadje zeker.

Grtz. Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7350
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Peco 55 engelseman perikelen

Bericht door Krab »

Hoi Martin ,
heb er geen probleem mee gehad .
Zie in onderstaand filmpje .

http://www.youtube.com/watch?v=LjDrsYQ- ... 1smztBQvyF



mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Trammetje
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 nov 2009 21:31
Locatie: Langedijk

Re: Peco 55 engelseman perikelen

Bericht door Trammetje »

Martin,

Bedoel je dit verhaal
Afbeelding
Plaatje vond ik op het net.


Sander
http://mijn-n-baan.webnode.nl/
Peco eruit --> Minitrix erin
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Peco 55 engelseman perikelen

Bericht door martindomburg »

Sorry maar dat niet, maar als je naar het plaatje kijkt dan zie je het hartstuk. De bodem hiervan is van plastic en bij de engelsman zit daar een verhoging in. Als je die wegschraapt dan is het hobbelen verdwenen.

groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Jerome
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 dec 2009 17:58
Locatie: Zoetermeer

Re: Peco 55 engelseman perikelen

Bericht door Jerome »

Mannen,

Dank voor de tips.

Op mijn vorige baan had ik 3 engelsmannen waarvan bij eentje diverse locs en een containerwagen ontspoorden.

Voor mijn volgende baan maar eerst eens deze Engelsmannen goed testen en het plastic wegschrapen.

Martin, als je zover bent zijn foto's welkom!

Greetz, Jerome


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Peco 55 engelseman perikelen

Bericht door martindomburg »

Vandaag heb ik de proef op de som genomen met de engelsman.

Afbeelding

OP het moment dat een wiel over de middelste hartstukken rijd dan worden deze iets opgelicht omdat het plastic iets hoger ligt als de rest. Daardoor kan het dus gebeuren dat locs daar even geen stroom meer krijgt en stopt. Maar ook zie je regelmatig de wagentjes hobbelen wat natuurlijk niet echt mooi is om te zien.

Absoluut iets wat we niet van peco zijn gewend, over de rails en wissels loopt immers alles als een zonnetje. Nu is de grote van de flens op een wiel aan de kritieke kant met de vrije ruimte op peco 55 rails, wat normaal geen probleem zou moeten wezen. Bij de engelsman heeft peco de ruimte op de middelste hartstukken te klein gehouden.

Dat is makkelijk op te lossen na een tip van Rokom om de overtollige plastic weg te schrappen.

Afbeelding
De nokjes links en rechts in V-vorm heb ik vooralsnog niet weggeschraapt,

Dit bleek vrij gemakkelijk te doen met een hobbymes of dunne schroevendraaier. Gewoon wegschrapen tot de vertinde randen eronder goed zichtbaar worden. Er zitten ook twee nokjes op in V-vorm. Die heb ik nog niet weggehaald, eerst de ruimte verbeteren.

Na een kleine 5 minuten zorgvuldig schrapen was ik best tevreden en werd het tijd voor een test. Deze viel me erg positief uit en dezelfde wagonnetjes die daarvoor nog hobbelden reden nu vloeiend over de wissel heen. Het werkt dus wel :) En als blijkt dat er nog steeds wagens hobbelen dan kan je met gemak nog wat meer wegscrapen.

Hoe het in vol bedrijf werkt weet ik nog niet maar daar hoop ik over een paar weken antwoord op te kunnen geven. :)

Groetjes Martin


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Peco 55 engelseman perikelen

Bericht door Jos »

Goeie tip!

Groetjes,
Jos



hansbog
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 feb 2012 17:20

Re: Peco 55 engelseman perikelen

Bericht door hansbog »

Martin,

Dat is inderdaad een goede tip. Ik heb er 3 liggen. Zondag a.s. ga ik ermee testen en ik zal de resultaten ook laten weten.

Groeten,

Hans



hansbog
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 feb 2012 17:20

Re: Peco 55 engelseman perikelen

Bericht door hansbog »

Na een kleine vertraging :oops: meld ik bij deze dat de tip van Martin inderdaad werkt. Ik heb ruim, heel ruim....., de tijd genomen om te testen en de locs en wagons rijden nog altijd soepel door deze engelsmannen.

Groeten,

Hans


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Peco 55 engelseman perikelen

Bericht door Michiel »

Erg interessant draadje.

Niet alleen Peco's code55 engelsmannen hebben dit bultje, maar ook bijvoorbeeld de goedkope ST-5 en ST-6 code80 wissels van Peco. Op het hartstuk tussen de 2 toekomende sporen is het plastiek een klein beetje verhoogd. Ook hier weer veroorzakt dit hobbelende wagons. Ik heb ook hier (vroeger al) de hobbel weggesneden.

En dan werd duidelijk waarom Peco die opgehoogde stukjes maakt. Het is geen toeval, of onnauwkeurig gieten of monteren. Het is met een bedoeling. Het loopvlak van de wielen van spoor-N materieel is vrij breed, en kan zo toevallig contact maken met de dichtbijgelegen spoorstaaf met tegengestelde polariteit: kortsluiting! (eigen ervaring/observatie). Door op die plaast het wiel een beetje op te lichten voorkomt Peco toevallige kostsluiting op die plek.

De beste remedie is inderdaad om die bult weg te snijden, zoals Martin voorstelt, maar dan ook meteen de polariteit van de 2 naastliggende spoorstaven te schakelen opdat er geen kortsluiting meer kan optreden.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 683
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: Peco 55 engelseman perikelen

Bericht door Paul_DMV »

heeft iemand ook een scherpe foto?

Bij die foto met die pijltjes is het ter hoogte van de pijltjes erg onscherp. Ik snap of zie nu niet zo goed welk bultje je nu bedoelt?

Ik ben wel benieuwd er naar want ik heb er zo'n 5 liggen. waarvan 2 halve engelse wissels.


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Plaats reactie