Piko 2019

Voor al het oude nieuws van voorgaande jaren

Onderwerp starter
Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Piko 2019

Bericht door Rick »

H@Ns schreef:Hallo,

Helaas komen er geen Plan E rijtuigen.
Is defenitief van de baan.
Helaas ...

Groet, Hans
Dat is jammer, heeft Piko ook verteld waarom ze de plan E niet uitbrengen?
Mack schreef:hoewel een mat 56 voor hun zo gemaakt is en ze het prachtig vinden veel varianten uit te brengen )
Dat is ook al vaker uitgelegd, voor een Benelux Hondekop moeten nieuwe mallen gemaakt worden. Het is niet een kwestie van de bestaande mallen in het donkerblauw uitbrengen, maar de raam- en deurindeling veranderen en de stroomafnemer verplaatsen. En juist de mallen zijn het duurste onderdeel van een modeltrein.
mikey schreef:Ik heb ook begrepen dat Artitec interesse heeft om iets in rollend materieel in N te produceren. Ze weten alleen nog niet wat. Nu de plan-E bij Piko van de baan is, is dit wellicht iets voor hun? Ze hebben deze al in H0. Ook daar produceren ze modellen in H0 waar meerdere varianten van te maken zijn.

Met zijn alleen even bij Artitec aankloppen met hints ;)
Ik zou graag mijn spaarcentjes naar Artitec brengen voor een plan E. :)
Of Hondekop vier, Plan X, Plan U, DDM, plan W... waarom had ik ook alweer N?


Gebruikersavatar

Mack
Berichten: 881
Lid geworden op: 09 dec 2013 20:46

Re: Piko 2019

Bericht door Mack »

Mikey

even Artitec gekeken maar die zijn op HO erg duur

dus zou ook N duur worden misschien zelfs duurder


tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2886
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Piko 2019

Bericht door WilcoV »

Tsja, wat is duur. Voor een rijtuig van een grootfabrikant in de vorm van een wagen die als standaard mal in verschillende uitvoeringen is uit te brengen betaal je al snel tussen de 35 en 40 Euro en als je een specialer model heb moet je al tussen de 50 en 70 Euro rekenen, dus die grootfabrikanten zijn niet echt veel goedkoper dan een Artitec. Als je voor betaalbaar gaat ben je tegenwoordig toch echt op 2e hands op beurzen en op aanbiedingen aangewezen. Daarnaast zal de BTW verhoging per 1 januari ook wel weer niet veel goed doen. Denk dat we gewoon blij moeten zijn met wat een bedrijf als Piko toch weer voor de Nederlandse markt heeft gedaan.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: Piko 2019

Bericht door robert »

@ Wilco,

Sinds wanneer zitten de modeltreinen in het 6% tarief :)

Ik kan de bel hebben horen luiden maar niet wetend waar de klepel hangt : zou zomaar kunnen zijn dat het prijstechnisch niet uitkwam. Dat de rijtuigen te duur in de markt moesten worden gezet. Er zal denkelijk door Wim Wolters genoeg over gepraat en onderhandeld zijn. Vergeet niet dat deze man de "aanstichter"is van de mooie n modellen naar Nederlands voorbeeld ( en HO natuurlijk) Nederlandse N spoor markt lijkt mij niet echt groot en het zal lastig zijn om goede verkoop aantallen te realiseren voor rijtuigen, sorry, ook de plan D zal een moeilijke worden, zelfs met een kleine afzet in het buitenland.


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2886
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Piko 2019

Bericht door WilcoV »

Robert, nee de treintjes zelf niet maar wel zaken die nodig zijn voor de productie er van. Iedere verhoging lager in het productieniveau wordt doorberekend in de prijs. Ook in andere landen zijn belastingaanpassingen doorgevoerd die in het productieproces invloed hebben op de kostprijs.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2083
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Piko 2019

Bericht door Robert_N-Nm »

Oh Piko komt vast wel weer met iets leuks uiteindelijk. We gaan het allemaal wel merken. Gewoon zorgen dat de hondekoppen en 2400'en als warme broodjes over de toonbank gaan.

Mbt het crowdfunding model, dat wordt hier in Engeland toch met enig succes gedaan via Revolution trains, maar daar dient bij te worden gezegd dat dit proces enige jaren heeft geduurd voor hun bekendste model (Virgin Pendolino).

Het zou dus op zich kunnen. Maar ik weet er het fijne niet van. En daarbij zijn ze niet echt Europa georiënteerd - ik heb ze gesproken over hun IZA wagens maar die worden zeker (voorlopig) niet omgezet van 1:148 naar 1:160.

MvG
Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Piko 2019

Bericht door Overdijk »

Die gedachte is bij mij ook al opgekomen.
Naast de projecten van Revolutiontrains zijn er nog een aantal projecten in de lucht bij onze Engelse vrienden, o.a. de APT-E & de APT.
Ook op OO schaal wordt er daar meer gewerkt met crowdfunding.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55

robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: Piko 2019

Bericht door robert »

@Wilco,
Daarnaast zal de BTW verhoging per 1 januari
Dit refereert volgens mij aan Nederland

Tuurlijk worden in andere landen de kosten ook steeds hoger. China heeft hier nu al last van en er wordt al uitgeweken naar Vietnam.Nou, eerst maar eens kijken wat we zelf kunnen brouwen.


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Gebruikersavatar

Mack
Berichten: 881
Lid geworden op: 09 dec 2013 20:46

Re: Piko 2019

Bericht door Mack »

Wilco
wat is duur
Tsja, wat is duur. Voor een rijtuig van een grootfabrikant in de vorm van een wagen die als standaard mal in verschillende uitvoeringen is uit te brengen betaal je al snel tussen de 35 en 40 Euro en als je een specialer model heb moet je al tussen de 50 en 70 Euro rekenen, dus die grootfabrikanten zijn niet echt veel goedkoper dan een Artitec.

hondekop Piko 175-225
hondekop Artitec bijna 500

en rijtuigen maar 30 duurder bereken dat is met 10 rijtuigen is wel 300 :o
dat het verschil
Mack


tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2886
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Piko 2019

Bericht door WilcoV »

Mack schreef:Wilco
wat is duur
Tsja, wat is duur. Voor een rijtuig van een grootfabrikant in de vorm van een wagen die als standaard mal in verschillende uitvoeringen is uit te brengen betaal je al snel tussen de 35 en 40 Euro en als je een specialer model heb moet je al tussen de 50 en 70 Euro rekenen, dus die grootfabrikanten zijn niet echt veel goedkoper dan een Artitec.

hondekop Piko 175-225
hondekop Artitec bijna 500

en rijtuigen maar 30 duurder bereken dat is met 10 rijtuigen is wel 300 :o
dat het verschil
Mack
En dan is er nog een belangrijk verschil, Artitec maakt modellen echt op schaal gelijkend op het ware model. Die ontwikkeling kost geld. Eenzelfde kwaliteit model van een grootfabrikant is bijna net zo duur. Je kan een Plan W van Artitec niet vergelijken met een Plan W van Fleischmann. Je kan een 2 wagenstel Piko mat 54 echt niet vergelijken met een vierwagenstel Mat 54 van Artitec. Je betaald gewoon ook voor de productie en detailleringsverschillen.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Mack
Berichten: 881
Lid geworden op: 09 dec 2013 20:46

Re: Piko 2019

Bericht door Mack »

Wilco
phillietrain nog mooier maar je moet het wel kunnen betalen,
het is al geen goedkope hobby,hondekop van Piko vindt ik mooi genoeg en geld zat :lol:
en van Bischop modelbouw de Mat 56 :D


tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
Gebruikersavatar

Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Piko 2019

Bericht door Overdijk »

Kwam er net achter dat Piko een nieuwe nummervariant heeft uitgebracht van de gele Mat`54.
Piko 40280-2 met treinstel nummer 321.
Staat al bij H@ns op de website.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2886
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Piko 2019

Bericht door WilcoV »

Overdijk schreef:Kwam er net achter dat Piko een nieuwe nummervariant heeft uitgebracht van de gele Mat`54.
Piko 40280-2 met treinstel nummer 321.
Staat al bij H@ns op de website.
Deze was er al geruime tijd. Vorig jaar al, productie 2018
https://www.spur-n-datenbank.de/cb_detail.php?nr=26600


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Mack
Berichten: 881
Lid geworden op: 09 dec 2013 20:46

Re: Piko 2019

Bericht door Mack »

dus doen ze inderdaad wat Robert zei verschillende varianten

dat mooi gaan ze der in ieder geval niet uit hoop groene hondekop zelfde is


tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
Gebruikersavatar

H@Ns
Forum-Eigenaar
Berichten: 2335
Lid geworden op: 17 dec 2007 10:12
Locatie: Lochem

Re: Piko 2019

Bericht door H@Ns »

Hallo,

Plan E: even hier lezen: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=25&t=12566

Groet, Hans


http://www.freebit.nl Ontmoetingsplaats voor N-Spoorders
http://www.n-spoorstore.nl N-Spoor treinen en accessoires
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Piko 2019

Bericht door Michiel »

Ook dit jaar is het weer armoe troef bij Piko. Weer niets Belgisch. :( Ze maken er blijkbaar een gewoonte van. Op naar 2020 dan maar.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Mack
Berichten: 881
Lid geworden op: 09 dec 2013 20:46

Re: Piko 2019

Bericht door Mack »

snap niet Piko geen

matt 46 maakt of D-ruituigen


tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0

Nijboer
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Piko 2019

Bericht door Nijboer »

Wat is het voordeel van de komst van een Piko V200?
Waarom denkt Piko dat deze loc massaal zal verkopen? Immers, Fleischmann, minitrix en Roco hebben
die dingen toch al jaren lang geleverd? Allemaal van goede kwaliteit, en er zijn al massa's van op de markt.
Dus ik ben benieuwd naar het verkoopverhaal dat Piko er bij heeft.
Ik heb de Fleischmann en de Roco varianten, waarom zou ik dan toch de Piko er bij willen? Toch net wat mooier?
Sterker? Stiller?

Groet,
Collin.



FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Piko 2019

Bericht door FidOo »

Tja eerlijk gezegd snap ik daar ook geen snars van. Wat een verspilling van tijd en geld. Daarvoor hadden ze toch veel beter een andere lok kunnen ontwikkelen... (mooie g6 ofzo)


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

thevandijks
Berichten: 430
Lid geworden op: 13 dec 2010 21:47

Re: Piko 2019

Bericht door thevandijks »

Ik denk dat ze een instap model willen, is een mooie prijs met sound voor rond de 180 euro.
En in Duitsland zal die best wel gaan denk ik?

Ik heb hem trouwens ook besteld, ben gek op V200!

Groet Hans


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2886
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Piko 2019

Bericht door WilcoV »

thevandijks schreef:Ik denk dat ze een instap model willen, is een mooie prijs met sound voor rond de 180 euro.
En in Duitsland zal die best wel gaan denk ik?

Ik heb hem trouwens ook besteld, ben gek op V200!

Groet Hans
Alleen jammer dat het de V200.1 is, die kwam niet in Nederland, de V200 wel.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Redskin
Berichten: 563
Lid geworden op: 16 nov 2010 22:56
Locatie: Zuid Holland of Florida

Re: Piko 2019

Bericht door Redskin »

thevandijks schreef:Ik denk dat ze een instap model willen, is een mooie prijs met sound voor rond de 180 euro.
En in Duitsland zal die best wel gaan denk ik?

Ik heb hem trouwens ook besteld, ben gek op V200!

Groet Hans
Dat denk ik ook. Dit model is een evergreen, net als bijvoorbeeld de BR103 en een BR216/218. Hobbytrain verraste ook vriend en vijand met een Re 4/4", die recent op de markt kwam. Die werd daarvoor ook al door de bijna alle bekende merken gemaakt.
Piko is bezig z'n naam goed op de kaart te zetten met fraaie (wel jammer dat niet iedereen bediend wordt, zoals onze Belgische modelvrienden) en goede modellen tegen inderdaad redelijk strakke prijzen.


Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4478
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Piko 2019

Bericht door spoor65 »

Die V200 digitaal met sound ook nog ff in TP3 voor die prijs, en ja, dan ga ik ook gelijk over stag.

Als ik kijk dat een V100 digitaal met sound van Minitrix al ff €260 moet gaan kosten, pff, kom maar op piko,

En ja dan kunnen er al veel V200 modellen gemaakt zijn in de loop van de jaren,
Maar zo`n roco uitvoering van een jaar op 10 (en meer) oud, betaal je ook gewoon nog minstens een €50 voor, wil je hem digitaal, moet je gaan solderen of er nog ff zo`n speciale printplaat voor scoren, dan weet ik het ook wel, €90 voor een nieuwe, ff decoder er in prikken en klaar.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Piko 2019

Bericht door FidOo »

Oké 180 Euro voor een versie met geluid is echt een prima prijs. Ik weet niet wat trix of flm voor een sound versie vraagt, als ze die al hebben.

Overigens heb ik zelf een roco v200 met die mooie tekst op de zijkant. (Deutsche Bundesbahn) op een beurs gescoord voor 35,- in ovp. Lok rijdt echt als een droom. En digitaal maken is inderdaad ff solderen maar dat is echt appeltje eitje. Binnen een uurtje zit de decoder er in. Zonder gek freeswerk of speciale print.
(dus die kostte mij digitaal 60,- in totaal)

Again. Ik had de hoop dat ze met de G6 zouden komen. Tekening is in bezit en een h0 model is er ook al. Vermoed alleen dat die niet gewild genoeg is. Hoewel het echt een mooie tp6 rangeer/industrie locomotief is.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2886
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Piko 2019

Bericht door WilcoV »

Maar de Roco is toch een V200 en geen V200.1?


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gesloten