Piko 2019
Re: Piko 2019
@ Wilco,
2400 (2454) die nu al uitloop/zo lang de voorraad strekt. Dit betekent in mijn ogen een goede verkoopcijfers.(dus poen in het laatje) Hierna de 24..? ja, een bruine en een geel grijze met a frontsein (laag) Mooi toch, zoveel varianten.
Wat lang in het assortiment blijft qua nummer, daar is de verkoop minder van (2284), modellen blijven gewoon in programma, alleen met ander nummer. Er verdwijnen geen modellen. Alleen varianten.
2400 (2454) die nu al uitloop/zo lang de voorraad strekt. Dit betekent in mijn ogen een goede verkoopcijfers.(dus poen in het laatje) Hierna de 24..? ja, een bruine en een geel grijze met a frontsein (laag) Mooi toch, zoveel varianten.
Wat lang in het assortiment blijft qua nummer, daar is de verkoop minder van (2284), modellen blijven gewoon in programma, alleen met ander nummer. Er verdwijnen geen modellen. Alleen varianten.
Met groet Rob
Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Re: Piko 2019
En kleuren. Ik had dit jaar geen geld voor de groene 1200 en 2400. Ik kan nu zomaar de pech hebben dat deze over een aantal maanden niet meer leverbaar zijn
z21 / Fleischmann / Minitrix / Piko / Kato
Re: Piko 2019
Of ze zijn kleinere oplages gaan maken van de laatste paar modellen en zijn ze daarom eerder uitverkocht? Misschien naar aanleiding van de verkoopcijfers van oudere modellen? Of zijn er ineens een hoop N-rijders bij gekomen? Het is moeilijk te zeggen.
Vrees net als Heiko soms de boot te missen met sommige modellen maar wil me niet laten opjagen.
Toch had ik dit jaar stiekem gehoopt dat er een nieuwe loc of treinstel zou worden uitgebracht. En de geruchten over rijtuigen Plan E doen ook al zo lang de ronde... Afijn, het is wel weer mooi om te zien dat er van de 2400 weer een nieuwe vormvariant wordt gemaakt. Wat Piko tot nu toe voor NS-rijders in N is eigenlijk al geweldig vind ik
Vrees net als Heiko soms de boot te missen met sommige modellen maar wil me niet laten opjagen.
Toch had ik dit jaar stiekem gehoopt dat er een nieuwe loc of treinstel zou worden uitgebracht. En de geruchten over rijtuigen Plan E doen ook al zo lang de ronde... Afijn, het is wel weer mooi om te zien dat er van de 2400 weer een nieuwe vormvariant wordt gemaakt. Wat Piko tot nu toe voor NS-rijders in N is eigenlijk al geweldig vind ik
(Her)beginner. Tapijtrijder. Digitaal. NS Ep. IV en V
https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
Re: Piko 2019
Ik ben zelf eigenlijk blij dat Piko even geen nieuw model uit heeft gebracht, hoewel de A-sein 2400 natuurlijk wel een nieuw model is, geeft wat lucht als je een kleiner budget hebt.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Piko 2019
vindt Wilco gelijk hebben laaste nieuwe modellen 2018 gaan er uit ,2200,2400
is dat dat je sneller koop soort op jaag actie,
en waar blijft de mat 56,en de mat 46 ,
goede is er een bruine 2400 komt
maar de V200 dan wel weer leuk voor die prijs.
niet zo lang te sparen,
zal wel treinen gaan missen het zo gaat,zo gauw er uit gaan
Mack
is dat dat je sneller koop soort op jaag actie,
en waar blijft de mat 56,en de mat 46 ,
goede is er een bruine 2400 komt
maar de V200 dan wel weer leuk voor die prijs.
niet zo lang te sparen,
zal wel treinen gaan missen het zo gaat,zo gauw er uit gaan
Mack
Laatst gewijzigd door Mack op 30 dec 2018 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.
tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
Re: Piko 2019
Mack,
Modellen gaan niet uit programma. Er komen weer kleur/nummervarianten.Nummer/kleurvarianten komen en gaan, zolang piko zal bestaan
Modellen gaan niet uit programma. Er komen weer kleur/nummervarianten.Nummer/kleurvarianten komen en gaan, zolang piko zal bestaan
Met groet Rob
Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Re: Piko 2019
Robert
laten er het hopen,niet over gaan naar moderne treinen
Mack
laten er het hopen,niet over gaan naar moderne treinen
Mack
tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
Re: Piko 2019
Zoals Wilco het ziet, kunnen we opgelucht zijn met «slechts» de aangekondigde 2400 met derde koplamp.Ik ben zelf eigenlijk blij dat Piko even geen nieuw model uit heeft gebracht, hoewel de A-sein 2400 natuurlijk wel een nieuw model is, geeft wat lucht als je een kleiner budget hebt.
Opmerkelijk is het prijsverschil met de op blz. 6 vermelde BR 221, waarvan wél de vier assen worden aangedreven. Misschien hoopt Piko daarmee op een afzet die alle verkoopcijfers van de eerdere modellen van Flm en Mtx verslaat. Het zal nog heel wat constructief vernuft vragen om het dik 110 gram wegende Mtx-clubmodel van de V 200 116 (16201) technisch en optisch te overtreffen voor minder dan 40% van de prijs hiervan.
Opmerkelijk is, dat Piko nog steeds niet de plan-E-rijtuigen aankondigt waarover al langer geruchten rondgingen. Van mij mag plan E worden vergeten als daarmee capaciteit voor de fabricage van de turkooize en blauwe RIC-rijtuigen «plan D» vrij zou komen. Die kunnen in hun oorspronkelijke kleur een fraaie sleep vormen met de turquoise 1212 van Piko (40463) en 1302 van Startrain (60132), zoals ze in tijdperk IIIa reden naar Maastricht (1950), Enschede (1951) en het noorden (1952). Bovendien kwam plan D regelmatig in het buitenland, eerst in D-treinen en later op de buurlandverbindingen. Plan E kwam hooguit tot Bentheim na de elektrificatie in 1976 en dan nog maar zelden.
Als Piko en zijn importeur voor de keuze van NS-rijtuigen nog wat bedenktijd nodig hebben, willen mijn 38% medestanders in de poll op dit forum en ik best nog enig geduld opbrengen.
Valéry (*1948, verzamelaar normaalspoor Europa 1958-1970)
Re: Piko 2019
plan E en D rijtuigen zou te gek zijn in blauw met interieur,binnen verlichting en sluit lichten
maar ben wel blij ze met de bruine 2400 uitkomen ,alleen jammer geen mat 46 of mat 56 uitkom
maar Piko doe wel veel voor het Nederlands modelspoor N en alle modellen zijn mooi
heb verschillende merken V200 de MTX,ROCO,ARNOLD maar de Piko V200 zal er zeker bij komen.
en rijtuigen, locs kan beter langer duren en goed zijn dan haastwerk met fouten of dingen vergeten
maar ben wel blij ze met de bruine 2400 uitkomen ,alleen jammer geen mat 46 of mat 56 uitkom
maar Piko doe wel veel voor het Nederlands modelspoor N en alle modellen zijn mooi
heb verschillende merken V200 de MTX,ROCO,ARNOLD maar de Piko V200 zal er zeker bij komen.
en rijtuigen, locs kan beter langer duren en goed zijn dan haastwerk met fouten of dingen vergeten
tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
-
- Berichten: 268
- Lid geworden op: 25 jul 2016 15:19
- Locatie: Leiden
Re: Piko 2019
Tijdens 'Station N-Spoor' in Hilversum (mei 2018) en de N-Spoorforumdag (september 2018) beweerde de Nederlandse agent/distributeur nog bij hoog en bij laag dat PIKO in 2019 plan-E rijtuigen zou uitbrengen.Mack schreef:plan E en D rijtuigen zou te gek zijn in blauw met interieur,binnen verlichting en sluit lichten
Nu dus maar hopen dat die dan eerdaags in de najaarscollectie zitten...
Groet,
Robert Jan
Digikeijs DR5000 • Rocrail • Peco Finescale Code 55 • Tijdperk NL III
vlieringerwerf.wordpress.com
vlieringerwerf.wordpress.com
Re: Piko 2019
Je kan dat wel steeds posten maar er komt geen mat '56 uit. Op de mat '46 zou ik ook niet gaan wachten.Mack schreef:en waar blijft de mat 56,en de mat 46
Re: Piko 2019
Hallo,
Helaas komen er geen Plan E rijtuigen.
Is defenitief van de baan.
Helaas ...
Groet, Hans
Helaas komen er geen Plan E rijtuigen.
Is defenitief van de baan.
Helaas ...
Groet, Hans
http://www.freebit.nl Ontmoetingsplaats voor N-Spoorders
http://www.n-spoorstore.nl N-Spoor treinen en accessoires
http://www.n-spoorstore.nl N-Spoor treinen en accessoires
Re: Piko 2019
Evenals Plan D en andere kleine series modellen, vergeet het maar. De komende jaren zal geen enkele groot fabrikant modelfirma zich aan dergelijke zaken wagen zonder dat ze door anderen worden gefinancieerd. Een firma moet zeker weten dat deze met kleine wijzigingen heel veel varianten kan produceren zodat ze met de mallen nog jaren vooruit kunnen. Een dergelijke firma heeft maar één doel (ik zet hem opzettelijk scherp want het zijn vaak in aanleg gewoon ook modelspoorfanaten) en dat is voldoende rendement halen uit de productie. Logisch ook anders zijn ze over enkele jaren gewoon failliet. Daarom zijn modellen als een 1200, 2200 en 2400 redelijk interessant, er zijn vele varianten te produceren, zelfs niet Nederlandse (2200 en 2400 Belgische en Franse markt). Arnold kan met de NS ICE komen omdat deze redelijk eenvoudig op basis van de standaard ICE3 te fabriceren is en naast een Nederlandse markt ook een Duitse heeft.
Willen we modellen waarvan maar een relatief kleine serie (internationaal gezien dan) is te produceren, dan moet dit van kleinseriefabrikanten komen of een Nederlandse firma/importeur die bereid is risico te dragen voor een investering. Of uiteraard zelfbouw.
En dat is weer het mooie van ons forum. Met vele hobbyisten die ieder hun eigen specialiteit kunnen bijdragen, kan voor een redelijk budget wel een leuk model gebracht worden.
Willen we modellen waarvan maar een relatief kleine serie (internationaal gezien dan) is te produceren, dan moet dit van kleinseriefabrikanten komen of een Nederlandse firma/importeur die bereid is risico te dragen voor een investering. Of uiteraard zelfbouw.
En dat is weer het mooie van ons forum. Met vele hobbyisten die ieder hun eigen specialiteit kunnen bijdragen, kan voor een redelijk budget wel een leuk model gebracht worden.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Piko 2019
Wilco,
, nou , die tijd is geweest. Misschien dat de chef van Piko nog "warme" gevoelens krijgt van treinen, De rest is maar geïnteresseerd in een ding, geld verdienen. (op zich niets mis mee), de affiniteit met de hobby is ver te zoeken. Ze(de firma's )zouden ook broodroosters kunnen maken en verkopenwant het zijn vaak in aanleg gewoon ook modelspoorfanaten
Met groet Rob
Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
-
- Berichten: 434
- Lid geworden op: 13 dec 2010 21:47
Re: Piko 2019
Is ook wel begrijpelijk om een bedrijf(je) als Piko in de lucht te houden moet je goede omzet hebben. Plan E is voor ons heel interessant, maar alleen voor die het allemaal 'echt' willen. De omzet en winst over een rijtuig is waarschijnlijk niet goed genoeg voor Piko.
Blijft over nu om een crowdfunding op te zetten voor Nederlandse rijtuigen, Plan D, E en (o wat mooi) ovalen ramen rijtuigen?
Lijkt me geweldig, ik ben voor !
Groet Hans
Blijft over nu om een crowdfunding op te zetten voor Nederlandse rijtuigen, Plan D, E en (o wat mooi) ovalen ramen rijtuigen?
Lijkt me geweldig, ik ben voor !
Groet Hans
Re: Piko 2019
Ik vind dit toch al een hele mooie poging waar ik al heel tevreden mee ben voor een aantal typen zoals de ovalen ramen
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=50&t=11537
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=50&t=11537
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
-
- Berichten: 434
- Lid geworden op: 13 dec 2010 21:47
Re: Piko 2019
Zeker ziet er leuk uit, maar het kan beter ik heb ze vaak op de beurs bekeken en ook iets besteld.
Bezwaar is de lange levertijd.
Moet toch mogelijk zijn om met crowdfunding plan E te laten maken bij een bedrijf die dat kan?
Is er geen ervaring met zoiets?
Groet Hans
Bezwaar is de lange levertijd.
Moet toch mogelijk zijn om met crowdfunding plan E te laten maken bij een bedrijf die dat kan?
Is er geen ervaring met zoiets?
Groet Hans
Re: Piko 2019
Hier lijkt Wilco me iets te pessimistisch. Vergeet niet dat eind jaren zestig plan K door K. Arnold & Co KG is uitgebracht (0368, later 3680), een zuiver Nederlands model dat in de jaren tachtig in kleur-/opschriftvarianten als quasi-plan-D-rijtuigen nog een heruitgave heeft beleefd.Evenals Plan D en andere kleine series modellen, vergeet het maar.
De «Amerikaanse» 1200 is ook een zuiver Nederlands model, waarvan Piko inmiddels kleur-/vorm-/frontseinvarianten heeft uitgebracht en aangekondigd. Het moet voor ons kopers toch aantrekkelijk en voor de fabrikant commercieel toch maakbaar zijn, een passend stammetje rijtuigen met onderling dezelfde draaistellen en baklengtes te ontwikkelen. Als dan gekozen wordt voor plan D, zijn er ten minste drie kleur- en opschriftvarianten mogelijk (tp IIIa turkoois, IIIb blauw, IV blauw met computernummers en vignet). Dan worden ook buitenlandse liefhebbers van voor hen exotische internationale rijtuigmodellen bediend. Zie wat L.S.Models heeft gedaan met de Belgische I4- en I5-rijtuigen, die in sets van twee waren aangeboden, en hoe Piko/SAI de Franse corail-rijtuigen heeft vermarkt. De koper was blij met meteen al twee verschillende rijtuignummers.
Dat Piko plan E heeft laten varen is begrijpelijk, maar laten we niet te vroeg de hoop op plan D opgeven.
Valéry (*1948, verzamelaar normaalspoor Europa 1958-1970)
Re: Piko 2019
Wilco
Bischop is waar maak hoop mooi spul , maar met een low buget is het toch al gauw erg lang sparen
en Piko gaat zich denk meer op de USA market gooien,:(
Nederland brengt te weinig op om een fabriek over end te houden en winst maken
maar ben al blij ze hoop Nederlandse treinen hebben, tegen betaalbare prijzen
maar ze zullen kijken hoe ze kunnen overleven dan Nederland erg klein
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rick
(Sorry ,Rick zal geen mat 56 of mat 46 meer posten, hoewel een mat 56 voor hun zo gemaakt is en ze het prachtig vinden veel varianten uit te brengen )
Bischop is waar maak hoop mooi spul , maar met een low buget is het toch al gauw erg lang sparen
en Piko gaat zich denk meer op de USA market gooien,:(
Nederland brengt te weinig op om een fabriek over end te houden en winst maken
maar ben al blij ze hoop Nederlandse treinen hebben, tegen betaalbare prijzen
maar ze zullen kijken hoe ze kunnen overleven dan Nederland erg klein
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rick
(Sorry ,Rick zal geen mat 56 of mat 46 meer posten, hoewel een mat 56 voor hun zo gemaakt is en ze het prachtig vinden veel varianten uit te brengen )
tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
Re: Piko 2019
Ik heb ook begrepen dat Artitec interesse heeft om iets in rollend materieel in N te produceren. Ze weten alleen nog niet wat. Nu de plan-E bij Piko van de baan is, is dit wellicht iets voor hun? Ze hebben deze al in H0. Ook daar produceren ze modellen in H0 waar meerdere varianten van te maken zijn.
Met zijn alleen even bij Artitec aankloppen met wat hints
Met zijn alleen even bij Artitec aankloppen met wat hints
Grz, Mike
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Re: Piko 2019
Dat is jammer, heeft Piko ook verteld waarom ze de plan E niet uitbrengen?H@Ns schreef:Hallo,
Helaas komen er geen Plan E rijtuigen.
Is defenitief van de baan.
Helaas ...
Groet, Hans
Dat is ook al vaker uitgelegd, voor een Benelux Hondekop moeten nieuwe mallen gemaakt worden. Het is niet een kwestie van de bestaande mallen in het donkerblauw uitbrengen, maar de raam- en deurindeling veranderen en de stroomafnemer verplaatsen. En juist de mallen zijn het duurste onderdeel van een modeltrein.Mack schreef:hoewel een mat 56 voor hun zo gemaakt is en ze het prachtig vinden veel varianten uit te brengen )
Ik zou graag mijn spaarcentjes naar Artitec brengen voor een plan E.mikey schreef:Ik heb ook begrepen dat Artitec interesse heeft om iets in rollend materieel in N te produceren. Ze weten alleen nog niet wat. Nu de plan-E bij Piko van de baan is, is dit wellicht iets voor hun? Ze hebben deze al in H0. Ook daar produceren ze modellen in H0 waar meerdere varianten van te maken zijn.
Met zijn alleen even bij Artitec aankloppen met hints
Of Hondekop vier, Plan X, Plan U, DDM, plan W... waarom had ik ook alweer N?
Re: Piko 2019
Mikey
even Artitec gekeken maar die zijn op HO erg duur
dus zou ook N duur worden misschien zelfs duurder
even Artitec gekeken maar die zijn op HO erg duur
dus zou ook N duur worden misschien zelfs duurder
tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
Re: Piko 2019
Tsja, wat is duur. Voor een rijtuig van een grootfabrikant in de vorm van een wagen die als standaard mal in verschillende uitvoeringen is uit te brengen betaal je al snel tussen de 35 en 40 Euro en als je een specialer model heb moet je al tussen de 50 en 70 Euro rekenen, dus die grootfabrikanten zijn niet echt veel goedkoper dan een Artitec. Als je voor betaalbaar gaat ben je tegenwoordig toch echt op 2e hands op beurzen en op aanbiedingen aangewezen. Daarnaast zal de BTW verhoging per 1 januari ook wel weer niet veel goed doen. Denk dat we gewoon blij moeten zijn met wat een bedrijf als Piko toch weer voor de Nederlandse markt heeft gedaan.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Piko 2019
@ Wilco,
Sinds wanneer zitten de modeltreinen in het 6% tarief
Ik kan de bel hebben horen luiden maar niet wetend waar de klepel hangt : zou zomaar kunnen zijn dat het prijstechnisch niet uitkwam. Dat de rijtuigen te duur in de markt moesten worden gezet. Er zal denkelijk door Wim Wolters genoeg over gepraat en onderhandeld zijn. Vergeet niet dat deze man de "aanstichter"is van de mooie n modellen naar Nederlands voorbeeld ( en HO natuurlijk) Nederlandse N spoor markt lijkt mij niet echt groot en het zal lastig zijn om goede verkoop aantallen te realiseren voor rijtuigen, sorry, ook de plan D zal een moeilijke worden, zelfs met een kleine afzet in het buitenland.
Sinds wanneer zitten de modeltreinen in het 6% tarief
Ik kan de bel hebben horen luiden maar niet wetend waar de klepel hangt : zou zomaar kunnen zijn dat het prijstechnisch niet uitkwam. Dat de rijtuigen te duur in de markt moesten worden gezet. Er zal denkelijk door Wim Wolters genoeg over gepraat en onderhandeld zijn. Vergeet niet dat deze man de "aanstichter"is van de mooie n modellen naar Nederlands voorbeeld ( en HO natuurlijk) Nederlandse N spoor markt lijkt mij niet echt groot en het zal lastig zijn om goede verkoop aantallen te realiseren voor rijtuigen, sorry, ook de plan D zal een moeilijke worden, zelfs met een kleine afzet in het buitenland.
Met groet Rob
Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Re: Piko 2019
Robert, nee de treintjes zelf niet maar wel zaken die nodig zijn voor de productie er van. Iedere verhoging lager in het productieniveau wordt doorberekend in de prijs. Ook in andere landen zijn belastingaanpassingen doorgevoerd die in het productieproces invloed hebben op de kostprijs.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie