Pagina 1 van 2

Re: Arnold 2020

Geplaatst: 08 jan 2020 20:43
door WilcoV
Rick en anderen:
Euro-Express Treincharter (EETC) is in 1996 opgericht en begonnen als touroperator die wintersportreizen per trein naar Oostenrijk organiseerde.
Maar je hebt uiteraard helemaal gelijk deze rijtuigen zijn van Euro-Express Sonderzüge
De rijtuigen zijn zeker in Nederland geweest en de eigen Euro-Express locomotief bracht ze in ieder geval regelmatig in Venlo.

Re: Arnold 2020

Geplaatst: 08 jan 2020 20:43
door WilcoV
u43hvs schreef: 08 jan 2020 19:19 Ic rijtuig leverbaar in de https://www.dm-toys.de/en/product-detai ... N4268.html
Hans heeft ze ook al enige tijd. Ook de 2e klas. Dit zijn nog 2019 catalogus items.

Re: Arnold 2020

Geplaatst: 09 jan 2020 22:01
door caspervt
Hier bij het buurforum een discussie over een treinsamenstelling waarin de DEV inox wel degelijk naar Nederland kwam. Alleen in internatiomale D treinen:

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=57662.0

Wel in een iets andere versie... als bar-disco rijtuig.

Re: Arnold 2020

Geplaatst: 10 jan 2020 11:05
door WilcoV
Interessant. Echter de wagens hebben een gele streep. De wagens die in Nederland kwamen hadden voor zover ik kan nagaan een oranje streep voor internationale treinen en een rode streep met TEE voor TEE treinen.
De Inox wagens hebben rond gereden met een Rode TEE streep, Oranje streep, Gele streep en Groene streep voor zover ik kan nagaan.

Voor Nederland heb ik tot nu toe foto's teruggevonden van deze wagens met TEE kleur, Oranje streep en Groene streep.

Re: Arnold 2020

Geplaatst: 10 jan 2020 19:18
door roba
Rick, Wilco, Casper,

Er zijn grote onderling verschillen tussen de series Franse roestvrijstalen rijtuigen:


- De korte DEV Inox, lengte 23,34 meter, afgeleverd in 1952-1957, van origine zowel 1e als 2e klas (volgens klasse indeling vanaf 1956), beide klassen met 8 coupe's.
Een deel hiervan had airconditioning voor de Mistral 56 en deze kregen later de rode TEE band toen de Mistral een TEE werd. Degene zonder airco
zij vanaf eind jaren zestig gedeclasseerd naar 2e klasse
- De lange DEV Inox, lengte 25,09 meter, afgeleverd in 1958-73 (drieënzeventig), van origine zowel 1e als 2e klas, vanaf eind jaren zeventig gedeclasseerd naar 2e klasse.

- TEE-Inox/TEE-PBA(Parijs-Brussel-Amsterdam), lengte 25,50 meter, oorspronkelijk alleen 1e klas met rode TEE streep, vanaf 1983 deels omgebouwd naar 2e klas,deuren iets verder van de kopeinden met een raampje ertussen, andere draaistellen en airconditioning, afgeleverd in 1963-1967, een aantal waren eigendom van de NMBS.
- Mistral69, bijna identiek aan de TEE versie maar met deels lagere ramen, afgeleverd in 1969-1970, in 1984-85 is een deel omgebouwd naar 2e klas, een aantal was eigendom van de NMBS en een deel van de SBB-CFF

De foto is van een DEV-Inox versie. Zo te zien 9 ramen dus een lang DEV rijtuig oorspronkelijk 1e klas. Als de streep echt geel is, is het nog een 1e klas rijtuig. Groene band boven de ramen betekent vanaf 1978-79 2e klas en oranje speciale afdeling zou dus omgebouwd naar bar/disco kunnen zijn.
Arnold heeft de lange DEV aangekondigd, in die serie zouden ze ook nog een A7D rijtuig met bagageafdeling kunnen maken en een B10 2e klas.
In de praktijk kregen veel treinen met DEV-Inox rijtuigen vanaf 1967 een UIC A7D rijtuig mee in de Capitole kleuren rood en wit. Er waren 3 A7D's nodig voor de Capitole en er zijn 43 stuks gebouwd, allen in rood.

Hopelijk maakt dit het iets duidelijker,

Groeten

Rob

Re: Arnold 2020

Geplaatst: 10 jan 2020 22:58
door WilcoV
Bedankt voor de verduidelijking Rob, was mij bekend maar het ging er voor mij vooral om wat er in Nederland is geweest. De Arnold wagens hebben, ongeacht het type, allen een gele streep boven de ramen (1e klasse) of deels een gele streep. Die heb ik nog nergens op foto's gezien voor wat betreft Inox rijtuigen in Nederland. Wel met Rode TEE band, Oranje en groene band.
In Nederland hebben volgens de 'boeken' de Inox TEE PBA en Inox Mistral 69 gereden.

Re: Arnold 2020

Geplaatst: 15 jan 2020 04:44
door Sandopie

Re: Arnold 2020

Geplaatst: 15 jan 2020 08:56
door CC72000
WilcoV schreef: 10 jan 2020 22:58 Bedankt voor de verduidelijking Rob, was mij bekend maar het ging er voor mij vooral om wat er in Nederland is geweest. De Arnold wagens hebben, ongeacht het type, allen een gele streep boven de ramen (1e klasse) of deels een gele streep. Die heb ik nog nergens op foto's gezien voor wat betreft Inox rijtuigen in Nederland. Wel met Rode TEE band, Oranje en groene band.
In Nederland hebben volgens de 'boeken' de Inox TEE PBA en Inox Mistral 69 gereden.
Ga je ook niet zien. Deze rijtuigen waren alleen voor binnenlands verkeer. Een enkel disco rijtuig mocht wel eens de grens over.

Re: Arnold 2020

Geplaatst: 15 jan 2020 09:02
door WilcoV
Ga je ook niet zien. Deze rijtuigen waren alleen voor binnenlands verkeer. Een enkel disco rijtuig mocht wel eens de grens over.
Bedankt, dat was ook zo te zien de discussie op het andere forum, zie de eerder gemelde link. En zelfs dat specifieke rijtuig had een oranje streep.

Re: Arnold 2020

Geplaatst: 16 jan 2020 19:41
door Michiel
Rick schreef: 07 jan 2020 20:07 De NMBS 186 is de uitvoering in Lineas kleurstelling,...
Alleen is Lineas niet echt Belgisch meer. B-Cargo is opgekocht door het Frans bedrijf Argos-Wityu, richtte Lineas op, en heeft zijn vloot in Duitsland ondergebracht (UIC 80). Belgisch blijft een goede 31% in de participatie en de mooie herinnering. Voor de rest is het gewoon een priveebedrijf als elk ander buitenlands priveebedrijf. Erg Jammer, maar dat is de moderne Europese markt nu eenmaal: geen plaats voor de kleintjes.

Re: Arnold 2020

Geplaatst: 09 feb 2020 20:53
door Nico
Ik zie dat de HN2417 ICE 3 NS intussen al beschikbaar is. Heeft iemand hier al ervaringen mee? Ik kan geen berichten terugvinden in het Nieuwe Aanwinstentopic!

Re: Arnold 2020

Geplaatst: 10 feb 2020 09:56
door WilcoV
Nico schreef: 09 feb 2020 20:53 Ik zie dat de HN2417 ICE 3 NS intussen al beschikbaar is. Heeft iemand hier al ervaringen mee? Ik kan geen berichten terugvinden in het Nieuwe Aanwinstentopic!
Hij is net uit, ik moet hem nog ophalen één dezer dagen.

Re: Arnold 2020

Geplaatst: 11 feb 2020 14:53
door Pjotr
Ik heb 'm zojuist via de pakketdienst mogen ontvangen. Even snel vergeleken met een vierdelige set uit 2010.

Er zijn kleine verschillen in het uiterlijk, maar de kappen lijken technisch min of meer identiek. De opschriften zijn wat scherper en de kleur oogt wat frisser. De koppelingen zijn onveranderd. (kleine stalen staafjes). Op de onderkant stond in 2010 nog "Made in Germany". Nu is dat gewijzigd in "Made in China".

Ik heb de motorwagen nog niet opengemaakt. Dat komt nog als ik de decoders binnen heb.

Re: Arnold 2020

Geplaatst: 11 feb 2020 15:52
door Peter
En de tandwielen Pieter? Nu meteen messing exemplaren?

Grtz.
Peter

Re: Arnold 2020

Geplaatst: 11 feb 2020 16:14
door Pjotr
Nee, helaas. Kunststof. Zo te zien wel een ander materiaal. Ze zijn rood van kleur.
Ik ga er vooralsnog van uit dat men, qua materiaaltoepassing, hier wel de nodige verbeteringen heeft doorgevoerd.
En nu maar hopen dat de Chinese kwaliteitscontrole in deze barre tijden overeind blijft .........

De draaistellen lijken me nagenoeg onveranderd t.o.v. 2010. Ik zie alleen een kruiskopschroefje i.p.v. een sleuf.
Afbeelding

Maar begrijp me niet verkeerd. Mijn indruk van deze 8-delige set is goed. Ik ben er blij mee.

Re: Arnold 2020

Geplaatst: 11 feb 2020 22:41
door Appie173
Aan de buitenkant heel tevreden mee, maar de binnenkant is een ramp. De motorwagen moet bijna volledig uit elkaar om bij de decoderstekker te komen. De draaistellen en cardanassen belemmeren verdere demontage. Totaal geen uitleg in de doos wat je moet doen, alleen een exploded view van de losse onderdelen. Dat is een van de onderdelen van deze hobby die ik nooit zal begrijpen. Wat is er mis mee om je klanten een beetje uit te leggen wat je precies moet doen. Ik hoop dat er hier iemand is die het wel gelukt is en ook nog kan uitleggen hoe het moet.

Mvg, Albert

Re: Arnold 2020

Geplaatst: 12 feb 2020 08:37
door WilcoV
Heb nog niet gekeken maar zal wel hetzelfde zijn als de vorige versie. Eerst vouwbalgen verwijderen en vervolgens kap licht uitbuigen en van achterzijde (vouwbalgzijde) naar voren afnemen. Dan komt de printplaat vrij en daar zal de NEM stekker wel weer zitten. Als aan de constructie niet veel is verander, kan je via internet gewoon de oude /handleidingen/tekeningen gebruiken.
Vraagje van mij gezien de koppelstaafjes zullen er dus weer twee decoders in moeten? Een gewone en een functiedecoder.

Re: Arnold 2020

Geplaatst: 12 feb 2020 10:21
door Rick
Pjotr schreef: 11 feb 2020 16:14 Nee, helaas. Kunststof. Zo te zien wel een ander materiaal. Ze zijn rood van kleur.
Ik ga er vooralsnog van uit dat men, qua materiaaltoepassing, hier wel de nodige verbeteringen heeft doorgevoerd.
Volgens mij is dat al verbeterd bij de uitgave uit 2010, de tandwielproblemen waren bij de versie uit 2000.
Appie173 schreef: 11 feb 2020 22:41 Aan de buitenkant heel tevreden mee, maar de binnenkant is een ramp. De motorwagen moet bijna volledig uit elkaar om bij de decoderstekker te komen. De draaistellen en cardanassen belemmeren verdere demontage. Totaal geen uitleg in de doos wat je moet doen, alleen een exploded view van de losse onderdelen. Dat is een van de onderdelen van deze hobby die ik nooit zal begrijpen. Wat is er mis mee om je klanten een beetje uit te leggen wat je precies moet doen. Ik hoop dat er hier iemand is die het wel gelukt is en ook nog kan uitleggen hoe het moet.
Je zou hierop moeten uitkomen: https://www.1zu160.net/test/images2/mod ... hes-7x.jpg
Mijn stel wacht nog tot de geldboot is binnengekomen, dan probeer ik hoever ik het uit elkaar krijg.

Re: Arnold 2020

Geplaatst: 12 feb 2020 10:30
door WilcoV
Volgens mij hoef je voor de decoder niet zo ver te gaan. Kap loshalen, draaistellen er uit en dan kan je de bodem weghalen. De motor, cardanassen en kardanashouders/draaistelhouders kan je gewoon laten zitten. Wel jammer dat ze niet a la Piko een luikje in de bodem hebben gemaakt, had alles zo veel makkelijker gemaakt.

Re: Arnold 2020

Geplaatst: 12 feb 2020 18:23
door Appie173
Met behulp van het plaatje van Rick (dat ik zelf eerder ook wel bij de buren had gezien), blijkt dat de draaistellen losgemaakt moeten worden met de nokjes die boven de cardanbusjes uitsteken. Als je dat eenmaal doorhebt gaat het verder wel weer. Blijft mij een raadsel waarom ze in de bijsluiter niet twee a drie regels tekst en uitleg daar aan kunnen wijden. Als ik een 3D-puzzel wil oplossen heeft de speelgoedwinkel daar goedkopere oplossingen voor.

De truc van Wilco kan ik uitproberen bij de andere kopwagen. De decoder zit daar op dezelfde plek. De motorwagen heeft in deze versie een Next-18, maar het lijkt erop dat de andere kopwagen voor de functiedecoder nog gewoon een NEM-651 heeft. Althans die conclusie trek ik op basis van de tekening in de bijsluiter. Ook dit wordt weer nergens expliciet vermeld en moet je zelf empirisch achterhalen, zucht!.

En dus ja: Er is een aparte functiedecoder nodig.

Re: Arnold 2020

Geplaatst: 12 feb 2020 20:17
door Peter
Ik had die vraag over de decoder aan Hans gevraagd. Hij geeft inderdaad dat er een Next-18 decoder en een NEM-651 functiedecoder nodig is.

Er is een treinstel onderweg naar mij :D

Grtz.
Peter

Re: Arnold 2020

Geplaatst: 12 feb 2020 22:33
door Nico Essers
Mooie set, ik kan echter nergens terug vinden wat de minimale radius is die hij kan rijden. De Kato ICE-4 geeft bijvoorbeeld 282 mm aan als minimum.

Re: Arnold 2020

Geplaatst: 13 feb 2020 00:09
door Appie173
Kato ICE-4 heb ik problemen mee in de binnenbocht. De Arnold ICE 3 komt daar probleemloos doorheen.

Re: Arnold 2020

Geplaatst: 13 feb 2020 01:09
door Nico Essers
Hoe groot is je binnenbocht.

Re: Arnold 2020

Geplaatst: 13 feb 2020 19:25
door Appie173
Heu sorry, flexrails handgelegd met clothoïde. Maar de Kato ICE 4 heeft minstens 282 mm. Dus blijkbaar krapper.