Piko 2021

Hier ruimte voor producten van Fabrikanten.
Gebruikersavatar

mikey
Berichten: 1001
Lid geworden op: 04 nov 2012 12:30
Locatie: Gouda

Re: Piko 2021

Bericht door mikey »

De 1100, 1200 en 2200 zijn besteld 8-)
Ik maak me nog geen zorgen om andere kleur varianten van de 1100. We moeten er alleen wel een hoop geduld voor hebben.

Alleen hoop ik stilletjes nog steeds dat er nog een keer een bruine 1200 gaat komen..... Daar heb ik wat tegenstrijdige berichten van vernomen.


Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Piko 2021

Bericht door Marksintpancras »

_o_ 3 religie N-wagen set DB net bestelt. :D

Ben geen NS rijder, (maar een rode DB rijder tijdperk 6) maar de 1100 met botsneus kan wel wat tijdperk 4 rijtuigen DB slepen die ze ooit richting Den Helder reden als vakantie trein.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Piko 2021

Bericht door Michiel »

:cry: Piko blijft in hetzelfde bedje ziek. Nooit Belgisch gedaan, weer geen Belgisch... niet eens een buitenlands omgeschilderd model! In de lijst van landen kan je niet eens NMBS (of SNCB) kiezen. Bestaat blijkbaar niet. Hun politiek is wel erg zielig en eenzijdig. :cry:


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Piko 2021

Bericht door Ronald2016 »

Denk dat er geen Belgische vertegenwoordiger is in België namens Piko. In Nederland hebben we scaletrading die goed bezig is voor de Nederlandse markt, maar loopt ook tegen eisen van Piko Duitsland aan. Vooral het aantal per product wat gemaakt moet worden om uit de kosten te komen is best hoog. Hierdoor lukt het haast niet om Nederlandse rijtuigen op de markt te zetten namens Piko.


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Piko 2021

Bericht door Michiel »

Inderdaad, de Piko vertegenwoordiger voor België is een Frans bedrijf (T2M) dat geen meter interesse heeft voor België, en geen goesting heeft om eens moeite te doen om te zien wat wel mogelijk is binnen de opgelegde minimale afnamehoeveelheden, al zijn het omgeschilderde buitenlandse modellen. Een Belg is snel tevreden, want we moeten het al met heel weinig doen. En dan nog slagen ze er niet. Zielige bezig bij Piko.

P.S. Heb net een mailtje gestuurd naar T2M Frankrijk om te vragen wat hun gedacht is hierover. :D


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Riem
Berichten: 158
Lid geworden op: 20 sep 2019 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Piko 2021

Bericht door Riem »

In de optie om een belgische loc te laten maken die aan een grotere markt dan alleen belgie geleverd kan worden, welke met kleine wijzegingen in verschillende kleuren te maken is, zou je ze de HLE 11 kunnen aanbieden, in grote getalen voor Nederland en Belgie, en de HLE 12 voor Belgie en Frankrijk en eventueel de HLE 21 in kleinere aantallen voor Belgie alleen.


Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Piko 2021

Bericht door Pjotr »

Of een NMBS Serie 25.5

Die zoek ik namelijk al een tijdje om m'n Benelux trein compleet te maken. Hiermee pak je ook een stukje NL markt, dat zou voor Piko een begin kunnen zijn om de Belgische markt te verkennen.

Zelf ben ik al geruime tijd op zoek naar tekeningen van de serie 25.5 voor een 3D-print project. Tot op heden zonder veel succes.
Wellicht dat Piko daar in het algemeen ook mee worstelt.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Modelbouwerke
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 aug 2015 15:20
Locatie: Kalmthout

Re: Piko 2021

Bericht door Modelbouwerke »

Pjotr schreef: 05 jan 2021 11:43 Zelf ben ik al geruime tijd op zoek naar tekeningen van de serie 25.5 voor een 3D-print project.
Pieter kan jij zelf 3D-scans maken of ken je iemand die dit voor je kan doen?
Ik heb namelijk een losse kap van een 25.5 liggen, vroeger uitgegeven door MTE in Blankenberge.
Deze is nog niet voorzien van stroomafnemers, dus echt alleen een kap.


Grtz Erik.
Dinamo en iTrain 4.1.11, baan van 2,4 meter op 1 + 1 meter.
Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Piko 2021

Bericht door Pjotr »

Erik,

Ik heb je even een PB gestuurd om dit (Piko-2021) draadje niet verder te vervuilen.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale

Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Piko 2021

Bericht door Rick »

Pjotr schreef: 05 jan 2021 11:43Zelf ben ik al geruime tijd op zoek naar tekeningen van de serie 25.5 voor een 3D-print project. Tot op heden zonder veel succes.
Wellicht dat Piko daar in het algemeen ook mee worstelt.
Heb je deze hier al: https://rixke.tassignon.be/spip.php?article11&lang=fr ?
Michiel schreef: 05 jan 2021 08:34:cry: Piko blijft in hetzelfde bedje ziek. Nooit Belgisch gedaan, weer geen Belgisch... niet eens een buitenlands omgeschilderd model! In de lijst van landen kan je niet eens NMBS (of SNCB) kiezen. Bestaat blijkbaar niet. Hun politiek is wel erg zielig en eenzijdig. :cry:
Is Piko dan verplicht om iets Belgisch te maken?


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Piko 2021

Bericht door Michiel »

Neen, maar ook niet verplicht om iets NS te maken, of PKP, of ... Toch doen ze het. Het is hun business en ze doen wat ze willen, maar ik mag wel ontgoocheld zijn over hun keuzes en prioriteiten. Maar meer is het niet.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Piko 2021

Bericht door Rick »

Nee, dat doen ze niet. In de lijst die je noemt staan geen PKP, SNCF, CFL of andere maatschappijen buiten Duitsland, Nederland, Oostenrijk en Zwitserland. Ik snap dat je teleur gesteld bent over het magere aanbod van NMBS materieel (dat zeg je wel vaker bij een fabrikant waar geen Belgisch materieel is aangekondigd...) en ik zou ook graag wat NMBS materieel willen, maar ik vind het te ver gaan om het zielig te noemen. Je kan niet verwachten dat Piko of een andere fabrikant een MS80 uitbrengt, met het risico dat ze met een groot deel van de oplage blijven zitten.


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Piko 2021

Bericht door Michiel »

Hieronder een lijstje van maatschappijen waarvoor Piko (vlogens hun site) in 2021 nieuwe modellen uitbrengt. (ook PKP en ...). Maar ik stop met zeveren, want het is al een zeer oud zeer bij Piko. ;)

CD (8)
CSD (4)
CZ (1)
DB (48)
DB AG (45)
DR (53)
DRB (1)
DRG (7)
DSB (5)
FS (15)
MAV (8)
NCTD (5)
NS (22)
ÖBB (27)
PKP (36)
PKPC (1)
Privatbahn (42)
RENFE (1)
RZD (1)
SBB (14)
SNCF (3)
SZD (2)
USATC (4)
ZSR (2)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Driesel
Berichten: 163
Lid geworden op: 29 sep 2010 19:00

Re: Piko 2021

Bericht door Driesel »

De vele Nederlandse modellen bij Piko komen er inderdaad doordat de Nederlandse importeur zijn nek uit steekt: zoals Ronald reeds aan gaf stelt Piko Duitsland immers zijn eisen. Om modellen gemaakt te krijgen moet er op voorhand geïnvesteerd worden door de importeur!
In Genk had ik een gesprek met de verantwoordelijke van de Belgische modellen van importeur T2M: voor de Belgische markt had die modellen van de rangeerloc 73/74 en 82 in H0 laten maken door Piko. Hij had ook een variant voorzien van de 8275: een zogenaamd 'kalf', waarvan bij het grote voorbeeld de stuurcabine werd verwijderd http://www.treinfoto2000.be/HLDR/HLDR82 ... nNoord.JPG.
In plaats van een stuurcabine in model moest dus enkel een nieuw opzetstuk ontwikkeld worden; Piko zag dat anders en beschouwde dit als een volledig nieuw model, waardoor dus ook het volledig investeringsbedrag diende op tafel gelegd te worden. Resultaat: geen 'kalf' in H0! (een doodgeboren kalf als het ware :lol: )
Op de vraag aan Scaletrading of er ooit een Belgische versie komt van de NS 2200 was het antwoord dat dat een zaak is voor de Belgische importeur. De Belgische importeur zegt dan dat de markt in N te klein is voor zulke modellen!
En dat moeten we ook onder ogen zien: de N-markt in Nederland is veel groter dan die in België.

En over de Benelux Hondekop is ook al veel geschreven: daar was de verkoop in H0 blijkbaar tegen gevallen, waardoor de importeur de investering in een N-model niet zag zitten.

Er zijn wel ander merken die 'Belgisch' materieel uitbrengen, maar dat zijn dan meestal foutieve modellen in een Belgisch kleurtje. Bij Lemke staat zo een 'Belgisch' nieuwtje in de planning: ik ben dan benieuwd wat je reactie op dit fantasie-model zal zijn, Michiel.


Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3896
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Piko 2021

Bericht door Jeroen »

Ik vind dat Piko verplicht is om alleen maar DB modellen in tijdperk VI te maken vanaf nu. Donder die lillike NS hokken er ook gewoon uit. Komt ook alleen maar gezeur van. Zo komt er nooit vrede in de wereld en zijn we nooit samen, en alleen samen krijgen we Pikorona onder controle, mensen!
Dus gaat niet zitten zeiken en zeveren en janken en accepteer dat je gewoon Duitsch en tijdperk VI moet gaan rijden. Allemaal! :twisted: :twisted: :twisted:


Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Merijn
Berichten: 308
Lid geworden op: 16 apr 2017 13:09
Contacteer:

Re: Piko 2021

Bericht door Merijn »

Haha! Heerlijk @Jeroen laten we vooral onze hobby serieus nemen maar sommige discussies hiero met een gezonde dosis zout.

Verder zeg ik NEIN tegen jou oproep. KEIN DEUTSCHE ZÜGE auf meiner Modelbanhstrecke! Und gar nicht van EPOCHE SECHS!
Nür Holländisch ja! Bitte. Sofort. Und so weiter. :twisted:

Zo, tot zover mijn stone cabbage german zoals ze dat in Groot Brexitannië plachten te zeggen. :mrgreen:

Groet, Merijn


(Her)beginner. Tapijtrijder. Digitaal. NS Ep. IV en V

https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
Gebruikersavatar

Sibbesuisje
Berichten: 650
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Piko 2021

Bericht door Sibbesuisje »

Nou Merijn, een beetje Deutsch op de baan mag best wel, maar ben het helemaal met je eens wat betreft tijdperk 6. Das voor watjes! :twisted: :lol:
Vroeguh, toen moest men er nog voor werken om die treinen rijdend te krijgen! Tijdperk 6 treinen gaan op de auto-pilot, hoef je weinig voor te doen :Z ;)

Maar goed, we dwalen wat af van het oorspronkelijke topic, zal de vrijdag blues wel zijn 7(8)7 :D


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Piko 2021

Bericht door WilcoV »

Sibbesuisje schreef: 08 jan 2021 11:05 Nou Merijn, een beetje Deutsch op de baan mag best wel, maar ben het helemaal met je eens wat betreft tijdperk 6. Das voor watjes! :twisted: :lol:
Vroeguh, toen moest men er nog voor werken om die treinen rijdend te krijgen! Tijdperk 6 treinen gaan op de auto-pilot, hoef je weinig voor te doen :Z ;)

Maar goed, we dwalen wat af van het oorspronkelijke topic, zal de vrijdag blues wel zijn 7(8)7 :D
Tsja vroeguhh, toen hadden we nog geen gehoorbescherming, moesten we in asbesthoudende neuzen lampen vervangen, moesten we zelf hoogspanningsveiligheden vervangen langs de vrije baan terwijl andere treinen gewoon volle snelheid langs je heen stormden, droegen we nog geen signalerende vesten/kleding en stonken we als we thuis kwamen naar de diesel. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Kom mensen ieder zijn meuk en laten we blij zijn dat er nog fabrikanten zijn die het hoofd boven water houden en importeurs die wat proberen en risico's nemen. Piko komt nu met de 1100 met botsneus. Als ze doorzetten wat ze tot nu toe een paar keer hebben gedaan (eerst in H0 en dan in N), dan krijgen we volgend jaar de DE 2000 in N spoor (maar of dat ook zo zal gaan is de vraag)


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3896
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Piko 2021

Bericht door Jeroen »

Vroeger.....

Ja vroeger.

Vroeger mochten we nog 130 op de snelweg en was Corona bier. Dát waren tijden.


Afbeelding
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Piko 2021

Bericht door WilcoV »

Driesel schreef: 07 jan 2021 11:01
Op de vraag aan Scaletrading of er ooit een Belgische versie komt van de NS 2200 was het antwoord dat dat een zaak is voor de Belgische importeur. De Belgische importeur zegt dan dat de markt in N te klein is voor zulke modellen!
En dat moeten we ook onder ogen zien: de N-markt in Nederland is veel groter dan die in België.
Nu is het op zich niet zo heel moeilijk om iemand die het kan eens te vragen of dit gemaakt kan worden door ombouw van een Nederlandse. Daar hebben we Piko op zich niet voor nodig. Die wijken nu ook weer niet zo heel veel van de Nederlandse geel/grijze af. Ze hebben zelfs bruine gehad.
http://www.treinfoto2000.be/HLDR/HLDR76/7608/index.htm


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Piko 2021

Bericht door Sandopie »

Vroeger, wat was er voor wat betreft onze hobby, goed aan vroeger. Tegenwoordig is het aanbod vele malen groter dan voorheen (behalve misschien voor de Belgen onder ons). Ik mag en wil dus niet klagen.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain

Driesel
Berichten: 163
Lid geworden op: 29 sep 2010 19:00

Re: Piko 2021

Bericht door Driesel »

Hallo N-spoor-vrienden,

Mijn verhaal was geen geklaag hoor, ik wou enkel de realiteit aan tonen aan de (gekende) klagers :twisted: . Zelf maak ik me allang geen illusies meer omtrent Belgische modellen in N. Ik ga wel zelf aan de slag, geeft ook voldoening.
WilcoV schreef: 08 jan 2021 14:34 Nu is het op zich niet zo heel moeilijk om iemand die het kan eens te vragen of dit gemaakt kan worden door ombouw van een Nederlandse. Daar hebben we Piko op zich niet voor nodig. Die wijken nu ook weer niet zo heel veel van de Nederlandse geel/grijze af. Ze hebben zelfs bruine gehad.
Wilco, ik hoef niemand iets te vragen, ik doe het wel zelf :D
Afbeelding


Gebruikersavatar

H@Ns
Forum-Eigenaar
Berichten: 2335
Lid geworden op: 17 dec 2007 10:12
Locatie: Lochem

Re: Piko 2021

Bericht door H@Ns »

Hallo,

15 Mei organiseren we in onze winkel "PIKO bei uns" tenminste als de omstandigheden dat toestaan.
Hierbij is Wim Wolters van Scaletrading, de NL vertegenwoordiger"aanwezig. Met hem over al jullie vragen en opmerkingen gesproken.
Hij wil die dag graag antwoorden geven op jullie vragen.
Dus noteer 15 mei als Forumdag 2021.
Hier tzt meer: viewtopic.php?f=40&t=14973

groet, Hans


http://www.freebit.nl Ontmoetingsplaats voor N-Spoorders
http://www.n-spoorstore.nl N-Spoor treinen en accessoires
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Piko 2021

Bericht door WilcoV »

Dus alle Belgen en Belgische spoor liefhebbers naar Lochem die dag en eens een indringend gesprek met Piko aangaan. :lol: :lol: :lol:


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Sibbesuisje
Berichten: 650
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Piko 2021

Bericht door Sibbesuisje »

Nog even terug komend op de nieuwe 2200, de 2275. Opvallend is dat dit de eerste bruine versie is waar niet de oude nummerplaten opzitten maar het nummer met witte stickers erop is aangebracht. Staat best wel strak. Weet iemand wanneer de NS was begonnen met het verwijderen van die nummerplaten en het plakken van de witte nummer stickers?


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Plaats reactie