Piko 2021

Hier ruimte voor producten van Fabrikanten.

Riem
Berichten: 158
Lid geworden op: 20 sep 2019 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Piko 2021

Bericht door Riem »

Ben het met Ad, Sander en Valéry eens, veel modellen die nu uitgegeven worden zijn in het verleden al uitgegeven. Heb zelf ook een Minitrix 1100 welke nog perfect rijd, en dat weerhoudt je toch om een ander exemplaar erbij te kopen, zelfs al is deze beter. Je kan je geld toch maar 1 keer uitgeven. Hetzelfde gaat denk ik ook met de nieuwe 1600/1700'en gebeuren. De botsneus 1100 had ik niet, en deze heb ik dan wel gekocht.
Het probleem van wagons/rijtuigen zie ik ook steeds meer komen. NS is natuurlijk als een van de eerste snel overgegaan op treinstellen, wat betekend dat je bij de klassieke loks eigenlijk oudere rijtuigen zoekt. De ICR en Plan E zie je nog wel vaker te koop, maar idd Plan D is eigenlijk niet te vinden.
Tevens denk ik dat de meeste interesse er nog steeds is voor nieuwe NS treinstellen. Maar omdat deze vaak uniek zijn voor Nederland, is de drempel om deze in productie te nemen vaak te groot voor producenten (niet alleen Piko). Terwel Piko toch met de mat '54 het grootste succes heeft gehad naar mijn idee.
Ik denk ook dat producenten vaak een drempel zien in het 'periode rijden', wat veel modelspoorders doen. Hierdoor zie je bijna geen moderne Nederlandse treinstellen. Terwijl je ook van bijvoorbeeld de VIRM meerdere varianten kan maken naast de standaard kleurstelling (er zijn ook o.a. de Groene, Olympische, VIRMm1, VIRMm2/3 en lekker lezen treinstellen).
Tevens is er voor producenten ook de optie het risico voor Nederlandse modellen te spreiden, zoals Valéry aangeeft voor de plan D.
Maar dit geld ook voor de NS treinstellen welke nog gemaakt kunnen worden. Een SLT heeft een andere vorm, maar is in de basis ontwikkelt met de br 422. Je kan één onderstel ontwerpen en daarover meerdere kappen zetten.
Ook zoeken vele nog een NMBS HLE 11, welke voor Nederland en België geproduceerd wordt, wat een grotere afzetgebied creëert.
Tevens heb je ook treinstellen, zoals de door Rinus genoemde plan-U, welke in bijna alle periodes kan rijden omdat we altijd museum-materieel is.

Mijn laag risico lijstje voor fabrikanten zou zijn:
Rijtuigen: Plan D (reden, zie boven)
Diesel mat: Plan U (reden, zie boven)
Elek. mat: Mat 46 (net als mat '54 veel uitvoering gehad voor alle periodes, tezamen met ook museum-mat)
Elke. Loc: HLE 11 (reden, zie boven)
Modern treinstel : SLT (reden, zie boven) ICNG (treintype wordt door steeds meer landen gekocht, waardoor deze in andere kleuren ook in andere landen uitgegeven kan worden)

Tevens blijft de VIRM bovenaan mijn wenslijst voor ooit staan, het is en blijft het boegbeeld van de NS van de afgelopen 20+ jaar. En zelfs al past deze niet is iemands periode, ik denk dat iedereen hem wel zou willen kopen net als bij de Minitrix koploper in het verleden welke nog steeds geliefd is onder ons N-spoor NS verzamelaars. Echte originele NS modellen blijven denk ik altijd verkopen, terwijl 1 model in meer dan 3 kleuren toch voor de verzamelaar met leggende gelde blijft, wat denk ik de meeste van ons niet zijn (al hoopt iedereen dat ooit wel te worden).


Gebruikersavatar

Spoor010
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 okt 2016 12:45
Locatie: Rotterdam

Re: Piko 2021

Bericht door Spoor010 »

Na alle mooie diesellocomotieven van Piko zou ik dan toch het liefst een DE1 of DE2 zien. :idea:
Een DE1 zou dan ongeveer de prijs kunnen hebben van 1 1/2 loc denk ik.
En omdat ze lekker kort zijn wil je er al snel een x aantal hebben om mooi in dubbeltractie te kunnen rijden, zelfs op een kleine baan!


Met vriendelijke groeten uit Rotterdam,

Frank.
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4479
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Piko 2021

Bericht door spoor65 »

Als ik dit allemaal zo lees, hoef ik 11 september niet naar Lochem te gaan,
Wim gaat zo te zien, alleen maar vragen krijgen naar een onmogelijke hoeveelheid NS materiaal.

Vind het eigenlijk best wel jammer, dat tegenwoordig steeds meer topics hier op het forum, ontsporen in topics die alleen nog maar gaan over hoe bepaalde groepen zich tekort gedaan voelen in hun materiaal keuze.

Waarbij dan het werkelijke doel van het topic volledig onder sneeuwt.

zoals ook dit topic,
essentie van dit topic, het materiaal wat piko dit jaar op de markt gaat brengen.

moraal wat in dit topic hoofdzaak is geworden, dat wat ze niet op de markt brengen.

het zal blijkbaar zo moeten zijn, maar jammer vind ik het wel.

mvg
Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Raymond
Berichten: 1895
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Piko 2021

Bericht door Raymond »

Zo kunnen we nog wel even door gaan, alles wat jullie hier boven schrijven zie ik ook graag verschijnen!!!😁
Maar over een NS 1000 heb ik jullie nog niet over gehoord......die mag wat mij betreft ook wel komen!!!

Groet,
Raymond
Laatst gewijzigd door Raymond op 22 aug 2021 08:41, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

MarcoTrix
Berichten: 286
Lid geworden op: 06 apr 2020 19:10
Locatie: Zeist

Re: Piko 2021

Bericht door MarcoTrix »

Mijn wensenlijstje:

— Het opnieuw in productie nemen van de SZD rijtuigen, eventueel met de nieuwe kleurstelling van de RZD.
— Reservewielen voor het materieel uit de DDR periode van Piko.


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Piko 2021

Bericht door Ad_M »

spoor65 schreef: 21 aug 2021 20:56 Waarbij dan het werkelijke doel van het topic volledig onder sneeuwt.

zoals ook dit topic,
essentie van dit topic, het materiaal wat piko dit jaar op de markt gaat brengen.

moraal wat in dit topic hoofdzaak is geworden, dat wat ze niet op de markt brengen.

het zal blijkbaar zo moeten zijn, maar jammer vind ik het wel.

mvg
Freddy
Hoi Freddy,

Ik denk dat het te maken heeft met 11 september, de Piko dag bij H@ns
Leden willen altijd graag hun wensen delen
Misschien kan een mod na 11 september het draadje splitsen?
Tot die tijd verwacht ik nog heel veel wensen hier :lol: :Thumb

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

u43hvs
Berichten: 597
Lid geworden op: 21 mei 2018 16:24
Locatie: Utrecht

Re: Piko 2021

Bericht door u43hvs »

Dan doe ik nog een wens. De g1206 modellen met front en sluitverlichting. Het ontbreken van de sluit heeft mij altijd weerhouden om 1 aan te schaffen. Dat is niet meer van deze tijd


Hisko de Vries
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht

tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Piko 2021

Bericht door tv_man »

MarcoTrix schreef: 22 aug 2021 05:45 — Het opnieuw in productie nemen van de SZD rijtuigen, eventueel met de nieuwe kleurstelling van de RZD.
Helemaal voor. En heel veel mogelijkheden voor het uitbrengen van de langeafstandstreinen met naam en unieke kleuren waarvan er tientallen rond hebben gereden in de Sovjet-Unie en Rusland en nog steeds hier en daar te zien zijn.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Piko 2021

Bericht door FidOo »

u43hvs schreef: 22 aug 2021 11:29 Dan doe ik nog een wens. De g1206 modellen met front en sluitverlichting. Het ontbreken van de sluit heeft mij altijd weerhouden om 1 aan te schaffen. Dat is niet meer van deze tijd
Waarom zou je dat perse willen. Dit soort loks rangeren (2x wit) of trekken goederentreinen (alleen wit op voorzijde). Dus dat rode licht mis je toch niet..


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

MarcoTrix
Berichten: 286
Lid geworden op: 06 apr 2020 19:10
Locatie: Zeist

Re: Piko 2021

Bericht door MarcoTrix »

tv_man schreef: 22 aug 2021 12:10
MarcoTrix schreef: 22 aug 2021 05:45 — Het opnieuw in productie nemen van de SZD rijtuigen, eventueel met de nieuwe kleurstelling van de RZD.
Helemaal voor. En heel veel mogelijkheden voor het uitbrengen van de langeafstandstreinen met naam en unieke kleuren waarvan er tientallen rond hebben gereden in de Sovjet-Unie en Rusland en nog steeds hier en daar te zien zijn.
En voor de NS liefhebbers, ook nog in Hoek van Holland :D

Afbeelding



erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Piko 2021

Bericht door erik-n-fan »

FidOo schreef: 22 aug 2021 15:42
u43hvs schreef: 22 aug 2021 11:29 Dan doe ik nog een wens. De g1206 modellen met front en sluitverlichting. Het ontbreken van de sluit heeft mij altijd weerhouden om 1 aan te schaffen. Dat is niet meer van deze tijd
Waarom zou je dat perse willen. Dit soort loks rangeren (2x wit) of trekken goederentreinen (alleen wit op voorzijde). Dus dat rode licht mis je toch niet..
Ook mijn redenering bij dit model. Er zijn modellen die wel sluitlichten hebben en die rijden als losse lok soms bij mij. Piko G1206 dus niet als losse lok. Geen reden om er geen te kopen wat mij betreft.


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan

Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Piko 2021

Bericht door Rick »

u43hvs schreef: 20 aug 2021 14:12Over dat gebrek aan rollend materieel, alle N fabrikanten hebben wel modellen op de markt gebracht die prima zijn te gebruiken voor nl goederenvervoer, dat is toch ook het leukste om mee te werken. Die suffe passagiers rijtuigen die rijden alleen maar een rondje
Goederentreinen rijden ook rondjes, bij reizigerstreinen kan je treinstellen of rijtuigen aan- of afkoppelen voor tijdens of na de spits, loc wisselen op een grensstation of rangeren omdat het eindpunt is bereikt.
Riem schreef: 21 aug 2021 15:36Een SLT heeft een andere vorm, maar is in de basis ontwikkelt met de br 422. Je kan één onderstel ontwerpen en daarover meerdere kappen zetten.
Dat maakt weinig uit, het meeste geld gaat zitten in het ontwerpen/maken van de kap. En dan zit je nog met een treinstel dat maar in één kleurstelling heeft rondgereden en over tien jaar pas een tweede krijgt. Wat dat betreft vind ik de andere keuzes waarschijnlijker (een NS dubbeldekker zou ik graag willen trouwens).



Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Piko 2021

Bericht door Sandopie »

Beste mensen,

Piko heeft voor 2021 een DB stuurstandrijtuig aangekondigd. Het gaat om een TP VI uitvoering met een "Wittenberger" kop (zie link).

https://www.piko-shop.de/de/artikel/n-p ... 32992.html

De geplande levering is eind September 2021.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain

railrene
Berichten: 167
Lid geworden op: 18 sep 2019 22:22

Re: Piko 2021

Bericht door railrene »

silberling.jpg
silberling.jpg (94.23 KiB) 1634 keer bekeken

Vandaag opgehaald... ik had ze al eerder aangestipt in dit topic: De Piko Silberlinge zijn aangekomen. En ze zijn prachtig, op één dingetje na: De rolluiken in de wagen-overgangen zijn zwart ipv aluminiumkleurig. Een hele discussie daarover is op https://www.1zu160.net/scripte/forum/f ... d=1256701 te vinden. Mij persoonlijk maakt het niet uit, ze zullen bij mij toch tussen andere wagens lopen (en anders doet een likje met een Edding-stift wonderen).

Ze zijn niet alleen voor DB-rijders interessant want ze kwamen destijds ook tot ver in Nederland (in de zogenoemde buurlandtreinen tot in Amsterdam (via Arnhem en Utrecht) en Den Haag (via Eindhoven en Rotterdam). Voorbeeldfoto's o.a. op http://autobussen.blogspot.com/2015/01/ ... rnhem.html).



Rudolfph
Berichten: 17
Lid geworden op: 01 feb 2015 14:13

Re: Piko 2021

Bericht door Rudolfph »

Vergeet de Badehosezüge niet: Vlissingen, Leiden (via Alphen!), Alkmaar/Den Helder, Harlingen (met NS 2200, dus die hoeft niet alleen maar goederen te rijden ;) ).


Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/

Peter
Berichten: 907
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Piko 2021

Bericht door Peter »

Dat is interessant om te weten!
Uit welke rijtuigen bestond die trein? 1x 1/2 klas en 3x 2e klas?

Grtz. Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55

thevandijks
Berichten: 430
Lid geworden op: 13 dec 2010 21:47

Re: Piko 2021

Bericht door thevandijks »

Er is zelfs een website over de Badehosezüge!

Groet Hans

https://www.frieslandrail.nl/badehosezug/



Raymond
Berichten: 1895
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Piko 2021

Bericht door Raymond »

Hallo,

Is er nog nieuws over een NS plan E van Piko of die kans er niet?
Misschien iemand iets gehoord afgelopen weekend in Lochem?

Groet,
Raymond


Gebruikersavatar

Sibbesuisje
Berichten: 650
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Piko 2021

Bericht door Sibbesuisje »

Ik zag zojuist dat Piko de verwachte lever tijd van de NS 2271 (artikel 40445) weer heeft aangepast. Eind Oktober is nu vervangen door “nog niet bekend”. Daar lijken we dus nog we een tijd op te kunnen wachten 🙁


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Plaats reactie