Arnold 2023

Hier ruimte voor producten van Fabrikanten.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
CC72000
Berichten: 1221
Lid geworden op: 14 jan 2011 10:33
Locatie: Noord Brabant

Arnold 2023

Bericht door CC72000 »



Diederik - Lid AFAN.FR - specialdesigntrains

BartenThomas
Berichten: 418
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: Arnold 2023

Bericht door BartenThomas »

Volgens mij is het meer viva Espagna.
Het is duidelijk op welke markt Arnold zich richt.


Gebruikersavatar

Doolemeister
Berichten: 1107
Lid geworden op: 19 okt 2011 12:30
Locatie: Regio het Groene Hart

Re: Arnold 2023

Bericht door Doolemeister »

Klopt zeker Barten, de Nederlandse importeur is kennelijk niet proactief zoals dat wel bij Piko is.
Een set met 2 NS GS'en had ik toch wel verwacht.


Groet, Arjan

De bouw van mijn baan ESPE
Voorzitter van de Delftse Modelbouwvereniging
Volg ons op Facebook
Samen bouwen aan een groter geheel

Marco66
Berichten: 169
Lid geworden op: 20 mar 2018 09:15
Locatie: Wognum

Re: Arnold 2023

Bericht door Marco66 »

Hoi,

Even een vraag over de Mistral rijtuigen, zijn de Duitse of Frans/Duitse rijtuigen qua bandkleur goed zoals ze in Nederland reden?
In het verleden is hier ook een draadje van geweest, helaas kan ik die niet zo gauw vinden.

Alvast bedankt,


Groeten Marco
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
CC72000
Berichten: 1221
Lid geworden op: 14 jan 2011 10:33
Locatie: Noord Brabant

Re: Arnold 2023

Bericht door CC72000 »

Ik dacht van wel. Het enige verschil wat ik nu zie zijn de koersborden. En enkele rijtuigen waren van de NMBS en SBB, dus daar zijn ook nog verschillen in mogelijk.


Diederik - Lid AFAN.FR - specialdesigntrains

u43hvs
Berichten: 597
Lid geworden op: 21 mei 2018 16:24
Locatie: Utrecht

Re: Arnold 2023

Bericht door u43hvs »

elke keer scan je even snel de pdf of de motorpost geprolongeerd wordt, maar helaas


Hisko de Vries
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Arnold 2023

Bericht door WilcoV »

Laten we positief blijven, voor de Duitse, Italiaanse, Oostenrijkse, Franse en Spaanse rijders aardig wat interessants en voor de Nederlandse fans in ieder geval een aantal Internationale rijtuigen die voor Nederland te gebruiken zijn.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Arnold 2023

Bericht door WilcoV »

O ja voor diegenen die alleen de Arnold zaken wil downloaden: https://www.trainsdepot.org/manufacture ... g_2023_pdf


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

FidOo
Berichten: 5656
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Arnold 2023

Bericht door FidOo »

u43hvs schreef: 11 jan 2023 12:45 elke keer scan je even snel de pdf of de motorpost geprolongeerd wordt, maar helaas
Heb wel eens gehoord dat deze Mal er niet meer is/cq niet meer bruikbaar is. En dat is ongeveer het duurste component. Dus een heruitgave van een bestaande mal kan niet. En een nieuwe ontwikkelen kost waarschijnlijk te veel geld (cq levert te weinig op).

Al snap ik de teleurstelling voor een NS rijder.

Heb ook altijd nog de hoop dat ze met een nieuwe V65 komen maar helaas.
Laatst gewijzigd door FidOo op 12 jan 2023 14:46, 1 keer totaal gewijzigd.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Arnold 2023

Bericht door WilcoV »

Dat wordt inderdaad wel eens gezegd Joost en kan best waar zijn. Echter met de huidige 3D technieken zou het niet moeilijk moeten zijn een kap van een oud model 3D te scannen/meten en dan een nieuwe te maken. Ik denk dat de kosten te overzien zouden zijn maar dat er vooral geen keuze voor wordt gemaakt. Het leveren van modellen voor de Nederlandse markt is vanuit Arnold zowiezo sporadisch. Ik denk echter als je wil dat de markt in jou merk geïnteresseerd blijft, je toch jaarlijks tenminste met een modelletje voor die markt moet uitkomen anders verliezen mensen interesse.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

u43hvs
Berichten: 597
Lid geworden op: 21 mei 2018 16:24
Locatie: Utrecht

Re: Arnold 2023

Bericht door u43hvs »

Heeft Hornby een Nederlandse importeur?


Hisko de Vries
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Arnold 2023

Bericht door WilcoV »

Ik denk deze https://www.model-engineering.nl/
volgens de website zijn zij importeur en vertegenwoordiger


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

FidOo
Berichten: 5656
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Arnold 2023

Bericht door FidOo »

Wilco, ik zou dat ook denken. Maar ik denk dat we ons vergissen in het werk en de kosten daarvan. Een simpele 3d scan is leuk maar daar kan je nog niks mee. Je hebt constructietekeningen nodig om die mal te maken en dat zijn ingewikkelde technische tekening. Dat kost tijd en dus geld, en dan nog de mal zelf. Er zijn wat filmpjes op YouTube te vinden over het ontwikkelen van een modeltrein en wat daarbij komt kijken. Dat valt vies tegen.

Pas zodra 3D modellen direct uit een 3d printer kunnen komen wordt het interessant.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Arnold 2023

Bericht door WilcoV »

FidOo schreef: 12 jan 2023 14:50 Wilco, ik zou dat ook denken. Maar ik denk dat we ons vergissen in het werk en de kosten daarvan. Een simpele 3d scan is leuk maar daar kan je nog niks mee. Je hebt constructietekeningen nodig om die mal te maken en dat zijn ingewikkelde technische tekening. Dat kost tijd en dus geld, en dan nog de mal zelf. Er zijn wat filmpjes op YouTube te vinden over het ontwikkelen van een modeltrein en wat daarbij komt kijken. Dat valt vies tegen.

Pas zodra 3D modellen direct uit een 3d printer kunnen komen wordt het interessant.
Ik ken CAD tekenen op de computer en ik ken ook 3d scanners voor die CAD programma's en dat is relatief eenvoudig. Je hebt namelijk in dit geval al een juiste kap liggen en het lijkt mij sterk dat Arnold zelf ook niet aan zo een kap kan komen. Waar jij het over hebt is als je iets helemaal niet hebt en je moet het nog ontwikkelen. Het is vooral of je als bedrijf ergens in wil investeren om op termijn iets terug te verdienen en ik ben er van overtuigd dat diverse bedrijven in deze tijd vooral snel en makkelijk willen verdienen en weinig willen investeren op langere termijn. Het gaat mij persoonlijk totaal niet om de motorpost an sich maar dat bedrijven die lange tijd goed hebben geinvesteerd op de Nederlandse markt het nu in bepaalde jaren gewoon laten afweten. Zelfs geen bestaand model vernederlandsen wat makkelijk kan, als was het maar een Kbs-je of zo. Je houd dan in ieder geval een potentiele markt geïnteresseerd in je merk.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Appie173
Berichten: 266
Lid geworden op: 16 okt 2011 22:16

Re: Arnold 2023

Bericht door Appie173 »

Toch wel een Nederlandse aardigheid. Die Weense tram kun je ook als Utrechtse Spitstram inzetten.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Weense_trams_in_Utrecht Dan zou het wel een tweerichtingvariant moeten zijn. In de folder lijkt het een eenrichtingstram, maar dat is niet helemaal duidelijk.

Mvg, Albert



FidOo
Berichten: 5656
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Arnold 2023

Bericht door FidOo »

WilcoV schreef: 12 jan 2023 15:07
FidOo schreef: 12 jan 2023 14:50 Wilco, ik zou dat ook denken. Maar ik denk dat we ons vergissen in het werk en de kosten daarvan. Een simpele 3d scan is leuk maar daar kan je nog niks mee. Je hebt constructietekeningen nodig om die mal te maken en dat zijn ingewikkelde technische tekening. Dat kost tijd en dus geld, en dan nog de mal zelf. Er zijn wat filmpjes op YouTube te vinden over het ontwikkelen van een modeltrein en wat daarbij komt kijken. Dat valt vies tegen.

Pas zodra 3D modellen direct uit een 3d printer kunnen komen wordt het interessant.
Ik ken CAD tekenen op de computer en ik ken ook 3d scanners voor die CAD programma's en dat is relatief eenvoudig. Je hebt namelijk in dit geval al een juiste kap liggen en het lijkt mij sterk dat Arnold zelf ook niet aan zo een kap kan komen. Waar jij het over hebt is als je iets helemaal niet hebt en je moet het nog ontwikkelen. Het is vooral of je als bedrijf ergens in wil investeren om op termijn iets terug te verdienen en ik ben er van overtuigd dat diverse bedrijven in deze tijd vooral snel en makkelijk willen verdienen en weinig willen investeren op langere termijn. Het gaat mij persoonlijk totaal niet om de motorpost an sich maar dat bedrijven die lange tijd goed hebben geinvesteerd op de Nederlandse markt het nu in bepaalde jaren gewoon laten afweten. Zelfs geen bestaand model vernederlandsen wat makkelijk kan, als was het maar een Kbs-je of zo. Je houd dan in ieder geval een potentiele markt geïnteresseerd in je merk.
Oke dit gaat nu wel beetje of topic maar ik geloof niet dat je helemaal begrijpt hoe zo'n mal tot stand komt en welke tekeningen daarvoor nodig hebt. Maar met een 3D scan van een Kapje of een echt model wat mij betreft, ben je nog nergens. Want die scan veranderd niet magisch in een constructietekening welke gebruikt wordt om de mal te maken. Dus die tekeningen zullen toch echt "nieuw" ontwikkeld moeten worden. En of je dat nou op Basis van tekeningen of een 3D scan doet maakt echt niks uit.

Ik wil het hier verder bij laten om niet het topic te laten verzanden in een wellus nietus verhaaltje. En ja ik ben het met je eens dat het gevoel dat markten genegeerd worden (of dat nou NS/België/maakt het uit), maar als die bedrijven makkelijk geld zouden verdienen aan treintjes dan zouden ze er wel veel meer van maken en verkopen. Als t allemaal zo makkelijk was had Piko ook wel een juiste MAT57 uitgebracht niet.... ze hebben namelijk al in H0, dus kapje scannen, even verschalen en klaar toch.....

PS ik werk binnen een Bedrijf waar ik samenwerk met Mechanical engineers die alleen maar 3D tekenen, waarbij we ook gebruik maken van 3D scanners en waarbij we ook 3D printers hebben en machinedelen maken. Ik denk dat ik een aardig beeld heb wat voor tijd het kost om 3D modellen te tekenen, en om te zetten naar Constructietekeningen waar ook echt wat van gemaakt kan worden.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Arnold 2023

Bericht door Marksintpancras »

Het merk Arnold is rond 2007 naar Hornby gegaan, niet alles van het oude Arnold is bewaard gebleven (in 1998 is het Rivarblablabla gegaan). Alle reserve onderdelen van de oude modellen zijn ook niet naar Hornby gegaan. Dus ja, wat er met zo'n malletje en de oude tekeningen is gebeurd vanuit Mulhausen weten alleen de direct betrokkenen.

We kunnen hier van alles roepen en specuklasen :D door de wens van de NL rijders, maar wees ook eens blij wat ze wel maken.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

railrene
Berichten: 167
Lid geworden op: 18 sep 2019 22:22

Re: Arnold 2023

Bericht door railrene »

Marksintpancras schreef: 13 jan 2023 14:34 We kunnen hier van alles roepen en specuklasen :D door de wens van de NL rijders, maar wees ook eens blij wat ze wel maken.
Nou, ik ga nog wel blij worden met 1 of 2 van die éénrichting-Duewagjes.



Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Arnold 2023

Bericht door Rick »

FidOo schreef: 13 jan 2023 13:16
WilcoV schreef: 12 jan 2023 15:07
FidOo schreef: 12 jan 2023 14:50 Wilco, ik zou dat ook denken. Maar ik denk dat we ons vergissen in het werk en de kosten daarvan. Een simpele 3d scan is leuk maar daar kan je nog niks mee. Je hebt constructietekeningen nodig om die mal te maken en dat zijn ingewikkelde technische tekening. Dat kost tijd en dus geld, en dan nog de mal zelf. Er zijn wat filmpjes op YouTube te vinden over het ontwikkelen van een modeltrein en wat daarbij komt kijken. Dat valt vies tegen.

Pas zodra 3D modellen direct uit een 3d printer kunnen komen wordt het interessant.
Ik ken CAD tekenen op de computer en ik ken ook 3d scanners voor die CAD programma's en dat is relatief eenvoudig. Je hebt namelijk in dit geval al een juiste kap liggen en het lijkt mij sterk dat Arnold zelf ook niet aan zo een kap kan komen. Waar jij het over hebt is als je iets helemaal niet hebt en je moet het nog ontwikkelen. Het is vooral of je als bedrijf ergens in wil investeren om op termijn iets terug te verdienen en ik ben er van overtuigd dat diverse bedrijven in deze tijd vooral snel en makkelijk willen verdienen en weinig willen investeren op langere termijn. Het gaat mij persoonlijk totaal niet om de motorpost an sich maar dat bedrijven die lange tijd goed hebben geinvesteerd op de Nederlandse markt het nu in bepaalde jaren gewoon laten afweten. Zelfs geen bestaand model vernederlandsen wat makkelijk kan, als was het maar een Kbs-je of zo. Je houd dan in ieder geval een potentiele markt geïnteresseerd in je merk.
Oke dit gaat nu wel beetje of topic maar ik geloof niet dat je helemaal begrijpt hoe zo'n mal tot stand komt en welke tekeningen daarvoor nodig hebt. Maar met een 3D scan van een Kapje of een echt model wat mij betreft, ben je nog nergens. Want die scan veranderd niet magisch in een constructietekening welke gebruikt wordt om de mal te maken. Dus die tekeningen zullen toch echt "nieuw" ontwikkeld moeten worden. En of je dat nou op Basis van tekeningen of een 3D scan doet maakt echt niks uit.
Een 3D-scan van een 30 jaar oud model als basis voor een nieuwe uitgave gebruiken lijkt me ook niet echt geweldig, de techniek is in die tijd wel vooruit gegaan.
CC72000 schreef: 11 jan 2023 11:55 Ik dacht van wel. Het enige verschil wat ik nu zie zijn de koersborden. En enkele rijtuigen waren van de NMBS en SBB, dus daar zijn ook nog verschillen in mogelijk.
Dat zou mooi zijn, dat kleine verschil valt toch niet op. :)


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Arnold 2023

Bericht door WilcoV »

Het gaat er om dat je snel een tekening kan produceren. Eerlijk gezegd is de kap van de oude motorpost gewoon goed van kwaliteit en formaten, dus een 3D scan via een goed programma omgezet in tekeningen zou heel goed mogelijk zijn en kost helemaal niet zo veel. Er wordt te vaak geschermd met hoge kosten. De grootste kosten zitten hem in het produceren van de mal zelf, waarbij een afname van een x aantal modellen nodig is om een mal rendabel te maken. Het is vooral of een firma het aandurft om iets te produceren en daarbij kan een goede vertegenwoordiger in een land helpen om goed marktonderzoek te doen. Vergis je daarbij niet hoe veel N spoorders tegenwoordig postwagens hebben zonder een motorpost. Als je dan met iets wat kan bereiken dan is dat denk ik wel een motorpost. Maar van Arnold hoeven we denk ik voor de Nederlandse markt weinig te verwachten, ten minste wat Nederlandse modellen betreft. Voor de internationale treinen en goederenvervoer kan je zat goede Arnold modellen, ook op de Nederlandse baan gebruiken.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Arnold 2023

Bericht door Marksintpancras »

:( Ik heb hier om de hoek een kleuterschool zitten, kan wel zeggen dat ze verdomd snel tekeningen produceren _o_ :D
Echter zijn dat geen constructie tekeningen.
Ik ben het met Joost eens dat als je een 3D scan of tekening hebt dat je dan nog geen constructie tekening hebt van de mal.
De kosten zitten niet alleen in de mal, wat dacht je van arbeidsloon van zo'n tekenaar.
Maar met de digitale tijdperk en een juiste bedrijfsvisie is het mogelijk om de motorpost en een hondekop te produceren.
Want de kop van de motorpost als die hebt getekend kan die digitaal knippen en gebruiken voor de mat'64 / Plan V /apekop. Kijk en zo verder, maar welke NL vertegenwoordig gaat dat zo lobbyen bij Hornby.

Nou ik hier het businessmodel voor je jullie NL rijders uitgerold, doe er wat mee nu ik lekker DB rood gaat rijden door mijn Rheinland :D
Laatst gewijzigd door Marksintpancras op 13 jan 2023 20:22, 1 keer totaal gewijzigd.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Arnold 2023

Bericht door Hoontje »

Als het allemaal zo eenvoudig zou zijn hé... Dan waren alle treinen er wel in model.

Aangenomen dat die motorpost er wel komt; Zodra die motorpost er is, wordt hij door klinknageltellers waarschijnlijk afgefakkeld (zie de vele draadjes over (NL) uitgaven van de andere merken elke keer weer, hoe goed een model ook is) en 75% van de roeptoeters die iets willen hebben, krabbelen terug want "te duur"...

Dus, begin bij uzelf en koop de uitgebrachte modellen massaal! Kijken of we de markt kunnen doen groeien... En wie weet... Schrijven we over 10 jaar hier nog steeds onze wens voor een motorpost :mrgreen:

Groetjes

Hoontje

(Reactie op persoonlijke titel en niet als moderator)



Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Arnold 2023

Bericht door Rick »

Marksintpancras schreef: 13 jan 2023 18:31Maar met de digitale tijdperk en een juiste bedrijfsvisie is het mogelijk om de motorpost en een hondekop te produceren.
Want de kop van de motorpost als die hebt getekend kan die digitaal knippen en gebruiken voor de hondekop. Kijk en zo verder, maar welke NL vertegenwoordig gaat dat zo lobbyen bij Hornby.

Nou ik hier het businessmodel voor je jullie NL rijders uitgerold, doe er wat mee nu ik lekker DB rood gaat rijden door mijn Rheinland :D
Hou het maar bij het DB spul want dit is vergelijkbaar met de net-niet Benelux Hondekop. :lol:



Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Arnold 2023

Bericht door Marksintpancras »

Rick schreef: 13 jan 2023 20:05
Marksintpancras schreef: 13 jan 2023 18:31Maar met de digitale tijdperk en een juiste bedrijfsvisie is het mogelijk om de motorpost en een hondekop te produceren.
Want de kop van de motorpost als die hebt getekend kan die digitaal knippen en gebruiken voor de hondekop. Kijk en zo verder, maar welke NL vertegenwoordig gaat dat zo lobbyen bij Hornby.

Nou ik hier het businessmodel voor je jullie NL rijders uitgerold, doe er wat mee nu ik lekker DB rood gaat rijden door mijn Rheinland :D
Hou het maar bij het DB spul want dit is vergelijkbaar met de net-niet Benelux Hondekop. :lol:
Rick, dat is voor mij ook het beste. Maar ik bedoel met de Hondekop de mat'64 / Plan V. Die werd in de volksmond ook gewoon de Hondekop genoemd.

Afbeelding


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Arnold 2023

Bericht door Rick »

Ja, dat is dus gewoon fout want de Hondekop is mat '54, plan V/T stond bekend als 'Apekop'. Ook met die neus gaat het trouwens niet werken, dat is op de foto al te zien. ;)


Plaats reactie