dummy draaistellen?

SpoorObjecten
Plaats reactie

Onderwerp starter
Jettuh
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 742
Lid geworden op: 04 aug 2009 19:42
Locatie: Eindhoven

dummy draaistellen?

Bericht door Jettuh »

Hoi allen,

Ik zat net eens te denken.
Een V-IRM is vrij prijzig als je 4 tomytec's van 25euro per stuk moet kopen?

Nu bedacht ik me, is het makkelijk om aan de wielen te komen? (goederen wagonnetjes slopen?)

Ik zou dan namelijk dummy draaistellen kunnen maken die op die van tomytec lijken.
Dan kan je zelf de wielen erin zetten, en hoef je dus maar 1 tomytec te kopen voor het motortje.

Het is maar een gedachte, maar hoor graag hoe jullie hierover denken.


https://www.shapeways.com/shops/spoorobjecten
3D geprinte modellen van o.a. de V-IRM, Plan V/T en SGMm

Chris83
Berichten: 1002
Lid geworden op: 31 mar 2009 13:29
Locatie: Maastricht

Re: dummy draaistellen?

Bericht door Chris83 »

Dat is een heel leuk idee, dan heb je maar 1 tomytec setje nodig voor de motor of 2 en dan gaat het hier ook eens wat opschieten, want het is idd wat prijzig zo.


Groeten Chris
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: dummy draaistellen?

Bericht door Jos »

Ik heb de laatste keer dat ik in Houten was een aantal setjes met complete draaistellen gekocht voor 5 euro per 2.

Groetjes,
Jos



ns1200
Berichten: 807
Lid geworden op: 26 apr 2011 19:03

Re: dummy draaistellen?

Bericht door ns1200 »

Dat Zou zeker een goed idee zijn. Zelf heb ik 2 mDDm stellen en een Virm dat zijn heel wat draaistellen.
Plus al het andere wat hier ligt
Ben zelf ook aan het kijken. Bij trix kun je losse onderstellen van de koploper bestellen plus asjes.
Dan kost je een draaistel € 5,00 ex porto. Zelf gieten is ook een optie.
Mitchell dat ligt er ook aan wat een setje zou kosten.
Je hebt er toch zeker 8 nodig per trein stel.
Als je dan nog enkele dingen van Mitchell of Frits hebt liggen is dat alles wel heel veel.
Je kunt ook niet bij alles de zelfde gebruiken denk ik zo. Een Virm heeft ook heel andere stellen als een DE 1/2
Als je het zelfde systeem zou maken als tomix waar je de schenenplaten apart kunt kiezen is dit ook nog een optie.
Laat je gedachten maar eens varen hier over Mitchell.
oh Ja zou je ook een bodum plaat setje voor de GTL 8 kunnen maken als je dan toch extra onderstellen hebt?

Grt Rick


Love Kit Bashing and Home Made Structures
Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: dummy draaistellen?

Bericht door evo »

Je moet hiermee uitkijken, want in een draaistel wordt het kunststof als lagermateriaal gebruikt. Voor zover ik weet zijn er geen rapid prototyping materialen die de juiste eigenschappen hiervoor hebben (kijk ook eens in het Sik draadje). Leuk voor de vitrine, maar slijtage is te groot om er (lang) mee te rijden.
ns1200 schreef:Bij trix kun je losse onderstellen van de koploper bestellen plus asjes.
Dan kost je een draaistel € 5,00 ex porto. Zelf gieten is ook een optie.
...
Als je het zelfde systeem zou maken als tomix waar je de schenenplaten apart kunt kiezen is dit ook nog een optie
Het eerste is natuurlijk een goed idee, als je bestaande rijtuigen kunt vinden met de juiste onderstellen.
Het tweede idee vind ik eigenlijk het mooiste, zeker als je evt. de draaistellen zonder scheenplaten van Tomix zou kunnen kopen. Kijk evt. hier:
http://www.1999.co.jp/search_e.asp?Typ1 ... omix+bogie
of hier:
http://www.1999.co.jp/search_e.asp?Typ1 ... ie&SPage=1


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

ns1200
Berichten: 807
Lid geworden op: 26 apr 2011 19:03

Re: dummy draaistellen?

Bericht door ns1200 »

Het tweede idee vind ik eigenlijk het mooiste, zeker als je evt. de draaistellen zonder scheenplaten van Tomix zou kunnen kopen. Kijk evt. hier:
http://www.1999.co.jp/search_e.asp?Typ1 ... omix+bogie
of hier:
http://www.1999.co.jp/search_e.asp?Typ1 ... ie&SPage=1[/quote]

Deze heb ik liggen maar die passen niet standaard. Ze hebben nl een iets grotere ophanging en passen daar door niet in de standaard gaten van de shapeway onderstellen. Zou misschien kunnen bij vijlen. ben ik nog niet aan toe gekomen.
Voordeel is wel dat ze geleidend zijn dus meer stroom afname mogelijk en binnenverlichting is ook een optie.

Rick


Love Kit Bashing and Home Made Structures
Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: dummy draaistellen?

Bericht door evo »

ns1200 schreef:Ze hebben nl een iets grotere ophanging en passen daar door niet in de standaard gaten van de shapeway onderstellen.
Deze 'standaard' gaten zijn er door Mitchell zelf in gemaakt. Als hij voor een andere (goedkopere/mooiere) oplossing gaat qua wielstellen, zou hij natuurlijk ook de gaten aan kunnen passen.


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

george
Berichten: 100
Lid geworden op: 27 mar 2011 18:53

Re: dummy draaistellen?

Bericht door george »

evo schreef:Je moet hiermee uitkijken, want in een draaistel wordt het kunststof als lagermateriaal gebruikt. Voor zover ik weet zijn er geen rapid prototyping materialen die de juiste eigenschappen hiervoor hebben (kijk ook eens in het Sik draadje). Leuk voor de vitrine, maar slijtage is te groot om er (lang) mee te rijden.
Ik heb een aantal maanden geleden een website gezien waar je messing lagerbusjes kon bestellen. Die moeten dan in het plastic van het draaistel geplakt worden. Geen idee meer welke site dat was, het was dacht ik een duitse. Als ik 'm weer vind meld ik het wel. Misschien dat iemand anders hem wel kent (of eerder vindt :) ).

Edit: Gevonden! Peho Kurzkupplungskulissen
Kies Produkte, MS-Buchsen voor de informatie. In de Shop kun je ze bestellen.

Ik heb er zelf overigens geen ervaring mee.


Groeten,

George
Plaats reactie