Wissel tong gaat niet helemaal dicht

Hier kunnen we onze mededelingen kwijt en algemene onderwerpen plaatsen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
e.lotte
Berichten: 85
Lid geworden op: 11 sep 2019 12:22
Locatie: Alkmaar

Wissel tong gaat niet helemaal dicht

Bericht door e.lotte »

Hoi,

Ik heb sinds kort mijn testbaan vastgespijkerd op kurk, ik gebruik Fleischmann rails met beding (beginners doos).
Nu heeft 1 van de hand wissels het probleem dat de "tong" nu niet meer helemaal dicht gaat, soms wel maar het is niet betrouwbaar.

De trein ontspoort of stopt omdat de flens van het wiel tegen de tong aan rijdt, som gaat de trein rechtdoor en dan gaat de achterkant de bocht om en dan ontspoort de trein.

Is dit een veel / vaak voorkomend probleem, kan je hier wat aan doen??

Type wissel: Fleischmann 9178

Alvast bedankt.

Gr,
Erik


-----
Gr,
Erik
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Wissel tong gaat niet helemaal dicht

Bericht door Hube »

Ik denk dat door het vastspijkeren van de rails er spanning in het wissel is komen te staan.
Ik bedoel dan mechanische spanning waardoor de wisseltong niet vrij meer kan bewegen.
Het wissel met de aandrijving ligt dan niet helemaal vlak.
Je kunt eens proberen de spijkers in de buurt van het wissel weer iets los te wrikken of het dan beter gaat.
Ik heb dit een soortgelijk probleem gehad met een wissel waarvan de aandrijving niet helemaal vlak meer tegen het wissel aanzat.

Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2888
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Wissel tong gaat niet helemaal dicht

Bericht door WilcoV »

Is op zich niet een probleem van Fleischmann alleen. Ook andere merken kunnen problemen opleveren als je bijvoorbeeld wissels niet geheel vlak op de ondergrond hebt liggen. Als er maar iets spanning op het geheel komt te staan door een bolling van de ondergrond of iets dergelijks, kan een wisseltong (wat toch het losse onderdeel is) gaan wijken. Heb het zelfs met de behoorlijk bedrijfszekere Kato wissels meegemaakt.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Plaats reactie