Diorama’a op beurzen

Hier kunnen we onze mededelingen kwijt en algemene onderwerpen plaatsen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 701
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Diorama’a op beurzen

Bericht door Panzer-Shop »

Hallo,

Hoe denken jullie over dioramas op beurzen en veiligheid van het diorama?

Als je een diorama op een beurs zet met toch kostbare wagons en locs erop, die binnen aanraakafstand staan van het publiek, gaat het dan over het algemeen goed of gaan mensen het proberen aan te raken als je even de andere kant op kijkt?

Bij een beursbaan staan er al snel een aantal mensen achter de baan om hem draaiend te houden, dit schrikt af. Bij een diorama wil je er natuurlijk niet de hele dag achter zitten om politieagentje te moeten spelen.

Ik heb zelf nog nooit met een diorama op een beurs gestaan, of me ermee bezig gehouden, dus ik hoor jullie ervaring graag!



FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Diorama’a op beurzen

Bericht door FidOo »

Bij mij (geen diorama maar volledige baan) was de schade vooral door niet geschikt transport. Wel moet ik zeggen dat doordat mijn baan nog in aanbouw is en dus er nog stukken kaal hout zichtbaar waren dat mensen dachten dat je daar ook rustig op kan leunen. Evenals de plexiglas rand. Dus daar moet je inderdaad als politieagentje bij blijven staan. Daarnaast hadden we ook een diorama op de stand waar 2 treinen op pendelen maar die stond wat verder weg. Toch was er een boom los geraakt. Waarschijnlijk doordat iemand er toch even aan moest voelen. Moet wel zeggen dat dit op de beurs in Rijswijk was en je dus veel (niet altijd direct hobbyisten) als bezoekers hebt. Al met al is er dus rekening te houden met schade. Gestolen is er bij mij gelukkig nog niets.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5081
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Diorama’a op beurzen

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ik heb regelmatig diorama's mee naar beurzen en met de bezoekers gaat dit meestal goed. Wel is zeker bij kleiner spul aan te raden er een papier "niet aankomen" bij te leggen al zijn er altijd wel mensen tussen de 40 en 65 die vinden dat dat weer niet voor hen geld( net als 65+ers vinden dat ze in stilte coupés gewoon mogen praten).

De enige beurs waar naar mijn mening echt volk komt dat overal aan zit is Eurospoor, daar komt zat volk wat er alleen komt omdat het in de jaarbeurs is en normaal geen modelspoorbeurzen bezoekt.

Rijswijk is weer meer een risico voor bezoekers en handelaren, daar komt iedere beursdag de politie wel een paar keer op bezoek omdat er weer wat gejat/gerold is.

Voor de rest maak ik me meer druk om transport schade als wat anders. Zeker 50% van de keren dat ik diorama's mee heb is er wel ergens iets dat toch tijdens transport beschadigd. Zo heb ik dit weekend bij het klooster diorama een bolletje van een torenspits van het klooster afgestoten en zat bij thuiskomst 1 heks los.

Daarnaast zou ik je wel aanraden altijd minstens 1 persoon in de stand aanwezig te hebben. Als wij met 3 of meer zijn proberen we altijd minimaal 2 man in de stand te houden al verdwijnt mijn vader dan als nog wel eens als dat niet de bedoeling is. Indien nodig kunnen we dan ook bij de buren een oogje in het zeil houden, zoals bij een handelaar die in Zutphen naast ons stond en alleen was.

Edit 18.10u: afgelopen jaar werd het Rail&Road Event in Blerick gehinderd door asbest waardoor 1 hal waar men op had gerekend niet beschikbaar bleek. Hierdoor moest de organisatie uitwijken naar een grote tent buiten. Dit werkte naar mijn mening op zich vrij aardig alleen de vloer was toch wel erg onstabiel vooral in de hoek waar wij zaten gingen de tafels en vloer erg op en neer door de lopende bezoekers. Onder tussen vonden enkele ouders het een goed idee dat hun kinderen op de verende pallets gingen staan springen en dat in de aangrenzende stands vervolgens van alles omviel werd niet boeiend gevonden. 1 ouder vond het ook nog nodig agressief te worden toen m'n vader daar een beetje gefrustreerde autistische( dat is hij net als ik ook) opmerking overmaakte. Dit is voor ons geen rede om niet meer aan zo'n beurs mee te doen, wij doen de komende editie gewoon weer want buiten dit vonden we het wel zeer geslaagd. Wat ik hier meer mee wil aangeven is dat het soms iets anders loopt als je graag zou willen.

Wat voor ons tot nu toe meestal de rede is om een beurs niet meer te doen is organisatoren die niet snappen hoe ze met deelnemers moeten omgaan, niet snappen wat deelnemers nodig hebben, niet aanwezig zijn wanneer ze het hardste nodig zijn en vervolgens kwaad worden als je na een uur wachten de problemen maar zelf oplost en/of organisatoren die conflicten met andere organisatoren over de hoofden van de deelnemers willen uitvechten. Deze redenen zijn voor ons aanleiding om aan 3 van de grootste beurzen niet meer deel te willen nemen. Wij staan er voor de lol en dat willen we graag zo houden.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 701
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: Diorama’a op beurzen

Bericht door Panzer-Shop »

Hallo,

Oké, zit redelijk in de lijn der verwachting. Ik wil een minidiorama maken, voor op een beurs/beurzen, maar wil daar toch wel enkele (voor mij) kostbare wagons op zetten waar ik veel noeste arbeid in heb zitten, het zou jammer zijn als ome Joop dan bedenkt dat hij wel even kan gaan voelen hoe stabiel die vliegtuigvleugels nou eigenlijk staan en ik die wagons nooit meer in elkaar krijg.

Nu verwacht ik bij beurzen als de Digitale Demodag van Hans en beurzen zoals Zutphen van afgelopen weekend een stuk beter gaan als de keigrote beurzen. Van wat ik zo lees klopt dat dus wel ongeveer?


Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Diorama’a op beurzen

Bericht door Hoontje »

Hier wisselende ervaringen. Mijn diorama zit in een dichte "doos" van plexiglas. Opvallend veel "volwassen" vingerafdrukken die niet van mij zijn na een beurs... Een paar keer meegemaakt dat iemand "even het scheefstaande treintje wel recht wilde zetten". Terwijl dat juist een scène van het diorama is (Werkstatt Alschuberg).

Op mijn beursbanen meerdere afgebroken bovenleiding portalen gehad omdat mensen "ff iets aan wilde wijzen" of ook meegemaakt, een daadwerkelijke ontsporing wel even op denkt te lossen.

De grootte van de beurs maakt niets uit is mijn ervaring. Je hebt ook een aantal 'ik vind mijzelf de bekendste en beste modelbouwer van dit forum, dus ik mag dat" personen die zich misdragen... Of bijv bij Hans zijn dagen "Hey Hoontje, ja ik ken jou", terwijl ze hun tas pontificaal op de baan (!!!) Plempen, waardoor ik Hans kon verblijden met de aankoop van nieuwe seinpalen... Zucht ...

Grootste uitzondering was toch wel een volwassen persoon die, terwijl hij vroeg of hij het mocht, de locomotief van een rijdende (!) trein van de baan trok om een paar meter verderop aan z'n partner te laten zien... Toen brak m'n klomp echt...

Moraal, klaplopers heb je overal. Evenals het heersende gebrek aan gezond boerenverstand.
Ik blijf altijd in de buurt van m'n diorama, niet alleen vanwege bovengenoemde redenen, maar nog belangrijker; mensen hebben dan de gelegenheid vragen te stellen en je hebt leuke gesprekken! Daar doe ik het voor!

Groetjes

Hoontje



Peter Ruifrok
Berichten: 340
Lid geworden op: 22 jan 2016 15:54

Re: Diorama’a op beurzen

Bericht door Peter Ruifrok »

Ik ben geen grote tentoonsteller maar wel altijd alleen. Heb in Lochem en Hilversum alleen maar positieve ervaringen. Ja, er rijden (soms wel 6) dure treinen over m'n baantje maar anders dan door transport is er bij mij nog nooit iets stuk gegaan of gestolen. Omdat ik alleen ben, verlaat ik mijn baantje regelmatig (kan maar zo een kwartier of langer weg zijn om zelf even rond te kunnen kijken) en ja, dan vrees ik wel een beetje voor wat ik bij terugkeer zal aantreffen, maar er is nooit wat gebeurd. Gelukkig maar....


Windows 10, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 701
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: Diorama’a op beurzen

Bericht door Panzer-Shop »

Pfoa, ik moet er niet aan denken dat ik dingen zoals Alwin langs ga krijgen. Verschrikkelijk. Gek dat iedereen zulke andere ervaringen heeft.

Ik ga me er eens op beraden. Een plexiglas kubus is ook geen goedkope aanschaf helaas...


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5081
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Diorama’a op beurzen

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Aquariums zijn vaak wel voor weinig geld te vinden via marktplaats of in je directe omgeving, want voor ons doel mag die rustig lek zijn.

Maar Kevin, zou je niet eens gewoon ergens een beursje mee draaien met een demoën ofzo zonder diorama zodat je een beetje kan kijken hoe het is?

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Diorama’a op beurzen

Bericht door Hoontje »

Kevin mijn plexiglas kubus is zelf gemaakt uit een plaat die ik voor ik geloof €9,- bij de bouwmarkt heb gehaald....


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 701
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: Diorama’a op beurzen

Bericht door Panzer-Shop »

@neudalhausenstadbahn Aan van alles een overschot, maar zeker niet aan tijd ;)

@Hoontje, dat valt mee! Eens kijken bij de praxis dus.


Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Diorama’a op beurzen

Bericht door Hoontje »

Sterker nog, PB me ff, ik heb hier nog altijd zon plaat liggen. We kunnen vast wel wat regelen.


Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2083
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Diorama’a op beurzen

Bericht door Robert_N-Nm »

In alle eerlijkheid heb ik weinig problemen, op de kleine beurzen is het redelijk overzichtelijk te noemen. Grootste beurs die ik heb gedaan was Hilversum. Het is altijd handig om een tweede paar ogen bij je te hebben. Dat scheelt enorm om eerlijk te zijn.

Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)

MrPickwick
Berichten: 82
Lid geworden op: 21 mei 2015 18:53

Re: Diorama’a op beurzen

Bericht door MrPickwick »

Nu moet ik zeggen dat zelf niet meedoe aan beurzen maar het valt me op dat sommige bezoekers compleet horkerig gedrag vertonen zowel binnen als buiten.
Als je mensen aanspreekt op hun gedrag krijg je ook vaak de meest bizarre reacties te horen en te zien.
Kinderen die met doosjes van vrij dure modellen op tafels slaan, ik had vroeger ook treintjes dus ik mag best even kijken en voelen, ik heb er toch voor betaald en het staat toch vrij toegankelijk.
Het lijkt er inderdaad op dat de meesten die dit doen niet tot het gebruikelijke publiek behoren maar ik vind het evenzo toch gerechtvaardigd om even in te grijpen mocht ik het waarnemen.
Die 10 of 15 euro entree zijn geen vrijbrief voor wangedrag.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 701
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: Diorama’a op beurzen

Bericht door Panzer-Shop »

Ik denk dat dat ook de huidige samenleving in een notendop is. “Alles draait om mij en ik heb dit recht. Vrij land toch?”

De “samen” uit samenleving is bij sommige mensen een beetje weg. Vandaar mijn vrees daarvoor. Ik denk wel inderdaad dat dat soort mensen niet de echte hobbyisten zijn maar de jaarbeurs mensen, om het zo even te zeggen.


Plaats reactie