ZHESM aanbouw Den Haag HS

Hier kunnen we onze mededelingen kwijt en algemene onderwerpen plaatsen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Alro
Berichten: 597
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

ZHESM aanbouw Den Haag HS

Bericht door Alro »

Zoals velen ben ook ik aan het dromen over een toekomstige treinbaan.
Zo wil ik in de verre, verre toekomst het grotendeels niet meer bestaande Hofpleinlijntraject tussen Den Haag Hollandsch Spoor en Scheveningen-Kurhaus bouwen. Of deze er ook daadwerkelijk komt weet ik niet maar ben ondertussen wel al foto’s, tekeningen en boeken aan het verzamelen wat op zich ook al een hobby is :). Nu is daar best nog wel informatie van maar van de ZHESM aanbouw Den Haag HS (spoor 7 en 8) is dit zo ongeveer de enige foto die ik kon vinden. Kan iemand mij helpen waar ik foto’s/tekeningen van dit gebouw kan vinden? Zelf foto’s maken kan niet meer daar het in de jaren 90 gesloopt is :|.


Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 891
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: ZHESM aanbouw Den Haag HS

Bericht door Hube »



NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan

HTteG
Berichten: 216
Lid geworden op: 07 jan 2011 09:17

Re: ZHESM aanbouw Den Haag HS

Bericht door HTteG »

Ronald ook op wiki gekeken. Daar kom je ook foto’s tegen van het stationsgebouw in Scheveningen en de woning van de ploegbaas.
Succes Henk


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Alro
Berichten: 597
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

Re: ZHESM aanbouw Den Haag HS

Bericht door Alro »

@Hube
Stationsweb is een mooie site die ik ook al had gebruikt om de andere (gesloopte) stations op de lijn te vinden. Het gezochte ZHESM gebouw staat er jammergenoeg niet op daar Den Haag HS meestal van de andere kant gefotografeerd werd. Ook wanneer de foto’s van de goede kant genomen zijn staat de aanbouw er net niet op. Waarschijnlijk dat de fotograven deze in 1907 gebouwde aanbouw niet interessant genoeg vinden tov het mooie neorenaissancistische Station Hollands Spoor. Ook op de andere sites valt deze niet te vinden maar wel andere interessante foto’s, dus bedankt voor de links.

@HTteG
De Stationschefwoning ken ik heel goed maar heb nooit geweten wat het oorspronkelijk was, ook het verderop gelegen Station Wittebrug-Pompstationsweg ben ik ontelbare keren langs gefietst/gereden zonder te realiseren dat dit een oude halteplaats was van de Hofpleinlijn. Het mooie is dat mijn moeder, geboren in de 30er jaren, niet eens het bestaan wist van station Scheveningen. Maarja, zij ging, zoals de meeste Hagenaars, gewoon met de tram naar het strand.

Mede door deze “vergeten” geschiedenis en het feit dat ik vlak bij Station Laan van Nieuw Oost Indië (dat deel uitmaakte van de lijn) opgroeide maakt dit traject extra interessant voor me en dat het de eerste geëlektrificeerde lijn van Nederland was (in 1908!). Of deze modelbaan er ook daadwerkelijk komt weet ik niet. Eerst de kinderen het huis uit voor meer ruimte, maar dat gaat nog jaaaaren duren :lol:. Maar hoe ik het topic al begon: Dromen mag altijd :D.
Laatst gewijzigd door Alro op 15 mei 2020 17:12, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: ZHESM aanbouw Den Haag HS

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ronald, had je niet beter een van de haltes van deze spoorlijn in die IKEA kasten kunnen stoppen?, volgens mij moet dat best passen.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

HTteG
Berichten: 216
Lid geworden op: 07 jan 2011 09:17

Re: ZHESM aanbouw Den Haag HS

Bericht door HTteG »

Ronald wellicht ook interessant.

http://www.bcpeters.dds.nl/spoorzoeker_ ... ge_01.html

Henk


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Alro
Berichten: 597
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

Re: ZHESM aanbouw Den Haag HS

Bericht door Alro »

neudalhausenstadbahn schreef: 14 apr 2020 11:42 Ronald, had je niet beter een van de haltes van deze spoorlijn in die IKEA kasten kunnen stoppen?, volgens mij moet dat best passen.

Groetjes Michiel
De meeste haltes met bijbehorende gebouwtjes zullen idd wel passen maar het station Scheveningen-Kuhrhaus (die er zeker bij moet) is met z’n 6 sporen toch een maatje te groot ;). Nu ik een nieuwe bril heb ga ik eerst weer met het Duitse baantje in de kast proberen te starten. De Hofpleinlijn naar Scheveningen is voor in de toekomst (en misschien moet ie vanwege mijn zicht wel een maatje groter :roll: maar ik hoop het niet, N is toch mijn schaal).

HTteG schreef: 14 apr 2020 15:14 Ronald wellicht ook interessant.

http://www.bcpeters.dds.nl/spoorzoeker_ ... ge_01.html

Henk
Ja, deze mooie site met veel informatie over de lijn naar Scheveningen is me bekend zoals de meeste die over de geschiedenis over de Hofpleinlijn gaan. De meeste informatie haal ik echter uit het boek Rotterdam Hofplein-Den Haag-Scheveningen Kurhaus / Hoe het Spoor Elektrisch werd. Deze bevat naast foto’s ook bouwtekeningen van bijna alle stations en dienstgebouwen langs de Hofpleinlijn, behalve dan van station Laan van NOI en (de ZHESM aanbouw van) station Den Haag HS. Van station Laan van NOI zijn redelijk wat oude foto’s op internet te vinden maar van de ZHESM aanbouw dus niet :cry:


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: ZHESM aanbouw Den Haag HS

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ronald, ik bedoelde ook dat een klein baantje zoals in de kast een mooie proeftuin is om later op de schalen naar iets als Scheveningen als daar de ruimte voor beschikbaar komt. Vooral het nabouwen van gebouwen en dat soort zaken had daar mooi op gestaan maar dat kan je als nog doen en ze evt. los in de kast neerzetten als ze niet op je Duitse baantje passen.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Jasper
Berichten: 75
Lid geworden op: 24 dec 2008 11:03
Locatie: Mora D'Ebre, España

Re: ZHESM aanbouw Den Haag HS

Bericht door Jasper »

Heb je hier wat aan, deze staat nog op mijn lijstje om een keer te kijken, maar waar haal je de tijd vandaan:

https://www.youtube.com/watch?v=ARY9cA1n720



Leo Pronk
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 jul 2011 20:07

Re: ZHESM aanbouw Den Haag HS

Bericht door Leo Pronk »

Nou dat lijkt mij wel wat, als geboren en getogen Scheveninger fascineert mij dit al jaren.
Ik heb een boek van de lijn in bezit, als je wil kan ik het ISBN nr wel voor je opzoeken en ik weet dat de Haagsche Modelbouw groep bezig is dit na te maken in schaal HO. Er staan nog 2 gebouwen op Scheveningse grond, de halte Pompstation en een oud dienstgebouw welke voor het emplacement stond, bij de ingang parkeergarage Zwolsestraat zie je het staan, er staat zelf nr 14 op de gevel. Succes met de planning en uitvoering.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Alro
Berichten: 597
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

Re: ZHESM aanbouw Den Haag HS

Bericht door Alro »

@Leo Pronk, met zo’n achternaam (net zoals Knoester, Spaans, Vrolijk, Rog, Toet, Taal, Plugge, enz. :lol: ) had ik al door dat je Scheveningse roots had. Het boek over de Hofpleinlijn heb ik al, zie mijn bericht van 15 april.
Ik heb ook al eens gesproken met de mannen van de Haagse Modelbouw Club op de Nederlandse Modelspoordagen met hun Hofpleinmodules in Rijswijk. Afgezien de stations Scheveningen en Wassenaar wil ik de accenten van de baan op andere dingen leggen. Zo wil ik mijn baan wat minder recht door de duinen (Waalsdorpscheweg) laten lopen en het belangrijkste verschil: ipv de lijn door te laten lopen, hoe interessant ook, naar Rotterdam slaat ie van mij af naar Hollandsch Spoor want station Laan van NOI moet er natuurlijk wel bij :)

Het is trouwens wel een idee als de tijd daar is weer eens contact met ze op te nemen want ik zie op hun site dat ze op hun Haagse baan de ZHESM aanbouw al gemaakt hebben. Of is hier al een HMC lid die al wat fotootjes voor mij kan schieten?


Plaats reactie