vage marktplaats ervaring

Hier kunnen we onze mededelingen kwijt en algemene onderwerpen plaatsen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
piksov
Berichten: 1420
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

vage marktplaats ervaring

Bericht door piksov »

Hi,

ik had laatst het voorjaar in de bol, tijd voor een grote schoonmaak, misschien hebben jullie een aantal advertenties bij vraag & aanbod wel gezien. Ik had ook e.e.a. op marktplaats aangeboden.

Een van de gesprekken wil ik even met jullie delen om jullie te waarschuwen .. doe er mee wat je wilt, voor mij was dit weer nieuw.

De meneer was me veel te netjes, en na een tijdje viel me op dat hij in hele algemene woorden communiceerde, totaal niet specifiek en zeker niet ter zake kundig ... de vraagprijs voor de lok was 80 of 90 euro, zonder decoder wel te verstaan. Maar hij wilde met decoder ook wel 140 betalen, meerprijs van 50 of 60 euro lijkt mij een beetje veel voor een decoder ....

Anyway .... de gegevens ie ik heb gegeven zijn nep .... het adres is van de noorderbegraafplaats hier in Hillywood

Het was hem helemaal niet te doen om de verkoop, waarschijnlijk had ik eerst geld moeten overmaken om te bewijzen wie Ik was, of het was hem om persoonsgevens te doen (zogenaamde phising)

Let op dus !


Paulo Cesar a.k.a. het vage type:
Beste Guus,
Ik heb een vraag over 'Minitrix 12192 - br146.2'
Met vriendelijke groet,
Paulo Cesar

Guus: dat mag ... wat is de vraag?

Paulo Cesar a.k.a. het vage type:
Ik ben geïnteresseerd in uw eigendom en ik wil het kopen. Ik ben ook van plan om u om veiligheids- en vertrouwensredenen door DHL te betalen. Zodra de betaling is gedaan, zal DHL Service uw account crediteren en de persoon die de levering uitvoert kan deze vervolgens naar mij sturen via nl post of ter plaatse afhalen en naar mij sturen.

Guus: verzenden via DHL is geen probleem, dat heb ik al vaker gedaan.
Guus: hoeveel wilt u betalen voor deze lok?

Paulo Cesar a.k.a. het vage type:
Stuur mij de volgende informatie om uw betaling te doen:
Naam en achternaam :
Postadres :
E-mailadres :
Vaste prijs :
Telefoonnummer :

Guus: ik wil graag eerst weten hoeveel je wilt betalen
Guus: Ik heb eventueel ook nog een decoder voor in de lok, wilt u die er ook bij?

Paulo Cesar a.k.a. het vage type:: Ja, doe me dan een goed aanbod.

Guus: je mag de lok inclusief decoder voor me overnemen voor 140 euro

Paulo Cesar a.k.a. het vage type:: OK, dat is prima voor mij, dus ik wacht op uw gegevens om uw betaling te doen.

Guus: naam: Guus Flater
Guus: post adres: Laan 1940 1945 2, Hilversum
Guus: email: guus@hilverzum.nl
Guus: heb je hier genoeg aan?
Guus: wat voor centrale heb je precies?

Paulo Cesar a.k.a. het vage type: Ik heb ook je nummer nodig om contact met je op te nemen.

Guus: telefoon 035 621 0960
Guus: waar moet moet ik het naar toe sturen?

en toen heeft ie niet meer gereageerd

(ik had marktplaats ook een mail gestuurd dat ik het niet vertrouwde, z'n account is opgeheven, was ook nog maar 24 uur jong)

Guus


Gebruikersavatar

Sibbesuisje
Berichten: 651
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: vage marktplaats ervaring

Bericht door Sibbesuisje »

Bedankt voor het delen. Dat lijkt inderdaad op phising.
Ach, marktplaats blijft ook een plek om altijd op te letten op vreemde dingen, laatst ook weer een advertentie voor een treinstel voor 200 euro, account was een dag out en de foto gejat van 2ehands.be (niet eens de moeite gedaan om dat te verbergen!). Het was nog H0 ook. Ook gemeld aan mp....
Gelukking in de meerderheid van de gevallen wel goede ervaringen.


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain

michael45
Berichten: 289
Lid geworden op: 07 nov 2014 21:08

Re: vage marktplaats ervaring

Bericht door michael45 »

de eerste zin in zijn eerste reactie "Ik ben geïnteresseerd in uw eigendom en ik wil het kopen. Ik ben ook van plan om u om veiligheids- en vertrouwensredenen door DHL te betalen. " Dan gaan bij mij al alle alarm bellen rinkelen. Duidelijk phising of scamming.


Eerste N-spoor project: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8689
N-spoor in a Bottle viewtopic.php?f=14&t=13191
Merk : Minitrix
Soort systeem : Digitaal
Tijdperk: I / II

martjo
Berichten: 60
Lid geworden op: 28 sep 2016 08:06
Locatie: Terneuzen

Re: vage marktplaats ervaring

Bericht door martjo »

Ga ook nooit in op tikkies. Of je ff 1 of 3 cent wil overmaken. Al een paar keer aan de hand gehad, niet ingetrapt gelukkig.
Mijn zoon van toen 12 wilde een lego set. Tot 2 keer toe benaderd door MP dat het account van de verkoper is verwijderd. Zat er een bij die 12.5 jaar op MP zou zitten. Hij zocht wel een beetje op te mooi om waar te zijn prijzen, maar ja, als je wat centjes overhoud voor andere dingen.

groeten Martin



Onderwerp starter
piksov
Berichten: 1420
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: vage marktplaats ervaring

Bericht door piksov »

Ik had gisteravond weer zo iets ... ik was in de race voor een nieuwe e-reader. 2 advertenties op marktplaats, 1 uit winschoten en 1 daar ook uit de buurt. Heel expliciet vermeld in de advertentie: ivm corona doen we alleen versturen. Op zich kan ik dat begrijpen, (maar je moet wel naar het postkantoor om te versturen, waarom doe je dat dan wel). Ik vraag altijd de echte naam en adres van de verkoper, ik ga niet 80 euro overmaken aan ene MS in Winschoten als ik niet weet wie dat in het echte leven is. Ook haal ik graag bankrekeningnummers door google ter controle.
Het 'rare' is dat de communicatie dan gelijk stopt .....

ik ben op dit moment ook niet happig op mensen aan de deur, maar ophalen is echt geen probleem. De persoon belt aan, we lopen naar buiten, ik leg de treintjes op een muurtje van de buren, doe een paar stappen terug, de persoon kan het spul bekijken, trekt z'n portemonnee, betaald en klaar is het .... No big deal ....

Wil je een treintje zien rijden ... dan maak ik wel een filmpje voor youptube. Het kan allemaal.

Doe er je voordeel mee, pas op, en blijf gezond!

Guus


Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: vage marktplaats ervaring

Bericht door Jeroen »

Jeetje Guus....ik zat er helemaal klaar voor bij het laatste stukje van je post.

De persoon belt aan. We lopen naar buiten. Op dat moment openen de hemelsluizen zich; een helse onweersbui trekt over de schimmige achterbuurten van Hillywood. In de stromende regen leg ik de treintjes op het muurtje van de buren. Ik doe een paar stappen terug en tast achter de bloempot naar waar ik op zoek naar was; het koele staal voelt prettig aan, doorgeladen en wel, de striemende regen negerend en klaar voor actie. Vanuit de schaduw doemt nu De Persoon op. Een lugubere man met een capuchon, die normaal in 'het circuit' zich onder de grote namen mag scharen. Het enige dat ik weet is dat ie MS heet en normaliter een bende runt in Winschoten.
Op het moment dat hij zijn portemonnee trekt gebeurt het. Met gierende banden en loeiende motoren komen, bijkans in formatie rijdend, 3 snelle Audi's door de straat gevlogen. De bliksem slaat direct in de kerktoren, maar dat weerhoudt de luchtmacht er niet van om een kwartetje Hellfires af te schieten vanuit een Apache die al die tijd al boven het Hilversumsche hing, op de achterste Audi. De rookwolk van deze enorme ontploffing trekt op. De persoon betaalt zijn treintje, en ik ontlaad mijn dubbelloops jachtgeweer. Deze keer liep het met een sisser af.

No big deal.

Je moet het wel een beetje spannend maken, Guus!!


Afbeelding

Onderwerp starter
piksov
Berichten: 1420
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: vage marktplaats ervaring

Bericht door piksov »

Niks nie schimmige achterbuurt!

Ik woon in het Gooi, dus op stand ...

(In mn 13 onder 1 kap hut)


Gebruikersavatar

Frank_N
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 jan 2012 00:14

Re: vage marktplaats ervaring

Bericht door Frank_N »

Jeroen schreef: 03 mei 2020 10:53 Je moet het wel een beetje spannend maken, Guus!!
Is je goed gelukt, J. 8-) Ademloos was ik aan het lezen :o
Mogelijk dat Thrillers schrijven een leuk bijbaantje voor je is :D
Laatst gewijzigd door Frank_N op 03 mei 2020 13:33, 1 keer totaal gewijzigd.


Groet van Frank
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: vage marktplaats ervaring

Bericht door Jeroen »

Ik mag inmiddels wel op zoek naar andere talenten, want dat kon nog wel eens nodig zijn binnenkort! :mrgreen: :mrgreen:


Afbeelding
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3016
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: vage marktplaats ervaring

Bericht door Ron »

Jeroen schreef: 03 mei 2020 11:27 Ik mag inmiddels wel op zoek naar andere talenten, want dat kon nog wel eens nodig zijn binnenkort! :mrgreen: :mrgreen:
Ik zeg direct stoppen met dat vliegen en volgend jaar met al jou talenten het boekenbal opleuken :lol: :lol:

gr. Ron


Ik rommel maar wat aan!

MaartenOtto
Berichten: 131
Lid geworden op: 07 mei 2020 13:49
Locatie: Almere

Re: vage marktplaats ervaring

Bericht door MaartenOtto »

Dat zinnetje over DHL en account crediteren was voor mij al een “nekharen omhoog” moment om er direct mee te kappen. Nu moet ik wel toegeven dat ik iemand op de bank heb zitten die in de financiële sector werkt op een fraude afdeling dus zodoende hoor je nog wel eens wat voorbij komen.

Kuch.... Aliblabla... kuch


Train Manager NS Internationaal. We bouwen aan een baan op wielen met twee gezichten. Brits deel West Coast Mainline en Zwitsers deel BLS.
Plaats reactie