rockyrail Sggmrss ontspoort

Hier kunnen we onze mededelingen kwijt en algemene onderwerpen plaatsen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
piksov
Berichten: 1420
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

rockyrail Sggmrss ontspoort

Bericht door piksov »

Hoi,

ik heb mn containerwagens weer eens op de baan gezet, en ik merk dat de wagens af en toe ontsporen ...

Wielmaat van de rockyrail wagens eens vergeleken met een fleischmann wagentje ... en de wielen van de RR staan net iets korter op elkaar.

De wielen van de RR wagens vallen daardoor (soms) net na bepaalde wissels tussen de rails.

We wielen moeten dus iets verder uit elkaar.

Zijn daar gereedschapjes voor om dat met beleid te kunnen doen?

Iets van een poelietrekker oid?

Guus



Onderwerp starter
piksov
Berichten: 1420
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: rockyrail Sggmrss ontspoort

Bericht door piksov »

https://www.fohrmann.com/de/radsatz-ric ... und-n.html

zoiets moet ik hebben, kan ik zo'n ding eens van iemand lenen?

groet,
Guus



Onderwerp starter
piksov
Berichten: 1420
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: rockyrail Sggmrss ontspoort

Bericht door piksov »

Ik ben er ondertussen uit op een andere manier. De as die breder moet worden gezet in een schuifmaat klemmen, dan de schuifmaat voor de vaste kop van de draaibank houden en dan de losse kop van de van de draaibank voorzichtig uitdraaien, zover als nodig is ...

Niet alle wielen hoefden breder te worden gezet, maar van een aantal wagens stonden ze echt te dicht op elkaar ...

Het is veel prettiger rijdt als de wagens niet steeds ontsporen ...

We zitten nu op 50 rondjes zonder ontsporingen ....

Guus


Gebruikersavatar

Hugo
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 mei 2020 07:32
Locatie: Leeuwarden-Stiens

Re: rockyrail Sggmrss ontspoort

Bericht door Hugo »

Altijd mooi om te zien dat iemand in staat is om antwoord te geven op zijn eigen vraag :-)


De werkzaamheden aan mijn baan zijn te volgen in het topic: Joburgh Junction

FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: rockyrail Sggmrss ontspoort

Bericht door FidOo »

Ik moet dit toch ook eens controleren bij mijn RR en REE wagons. Ik heb dan wel die met trailers ipv bakken, maar ik heb toch ook regelmatig dat ze er uit lopen en erg gevoelig blijken.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
piksov
Berichten: 1420
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: rockyrail Sggmrss ontspoort

Bericht door piksov »

De fabrikanten spelen een beetje vals heb ik soms het idee. Dat bedoel ik niet flauw of gemeen hoor.

Ik heb ook een aantal wagens van Modellbahn Union, een aantal tanoos wagens en een aantal Knickkesselwagen Zafns.

Beide soorten wagens lijken een soort RP25 wielen te hebben, lage flenzen in ieder geval. Op zich een goed streven denk ik ... maar komt mij niet altijd uit op mijn hobbelbaan.
Ook deze wagens liggen er regelmatig uit in bochten en op wissels, hele jammer want het zijn mooie wagens.
Ik denk dat ik de wielstellen van deze ga vervangen door andere wielstellen.

Via b.v. https://www.fleischmann.de/de/product/8 ... ducts.html heb ik kunnen achterhalen dat de wielen ongeveer 7.4 mm uit elkaar zouden moeten staan.

Guus



Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: rockyrail Sggmrss ontspoort

Bericht door Marksintpancras »

Guus,

Ik herken jouw probleem, heb ook wagons die er uit lopen.
Daarom ben ik mijn baan ook aan het vervangen, van Fleischmann rails met bedding ga ik over op peco rails.

De knelpunten van ontsporing waren vaak wissels of plekken waar raillassen zitten.

Welk merk rails heb jij???


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Onderwerp starter
piksov
Berichten: 1420
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: rockyrail Sggmrss ontspoort

Bericht door piksov »

wat denk je ... fleischmann .....

Ik zou ook wel naar peco willen, maar is me te veel moeite / zie op tegen het werk...

Maar op zich kun je met fleischmann rails best goed rijden, maar je materieel moet ook meewerken.

Het kan niet zo zijn dat bijna alle wagens goed over de baan gaan, en dat alleen bepaalde wagens ontsporen.

Dan moet er iets met de wagens zijn....

Guus



Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: rockyrail Sggmrss ontspoort

Bericht door Marksintpancras »

:D ik zag er ook tegen op, maar ik vervang mijn gehele baan. Alles eruit, een nieuwe erin. Beter gezegd, de baan gaat van amateurniveau een stapje hoger.


Maar ik krijg hulp van mijn 7 jarige dochter. Dat scheelt al heel veel werk. Die gipst, ballast en schildert. En ohw ja, ene Herr Jeroen zegt dat je best met groen spul kan kloten met een biertje op. Nou mijn dochter kan het met Ranja op ook.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Plaats reactie