zelf rode sluitverlichting maken in loks

Hier kunnen we onze mededelingen kwijt en algemene onderwerpen plaatsen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
piksov
Berichten: 1418
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

zelf rode sluitverlichting maken in loks

Bericht door piksov »

Hi,

ik heb een aantal loks met alleen wisselende frontverlichting die ik ook gebruik voor trekduw treinen.

Dan zou het mooi zijn als die loks ook rode sluitverlichting zou hebben.

Hebben jullie ooit zo'n ombouw gedaan, hebben jullie tips, foto's of links?

Ik ga mijn BR111 ombouwen volgens dit voorbeeld:
https://stummiforum.de/viewtopic.php?p=2179577#p2179577

Maar ik heb ook nog een minitrix 143 waar ik ook wel rode sluitverlichting op wil.
Idem een aantal BR101 en BR141 van Fleischmann.

Guus



FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: zelf rode sluitverlichting maken in loks

Bericht door FidOo »

Br101 van roco heb ik nu al 2x gedaan. Die is vrij eenvoudig. Lichtgeleider in het midden los knippen. Daar achter direct een ledje plakken. De linker en rechter lichtgeleiders kort ik in net achter de cabine. Vervolgens plak ik op het schuine gedeelte van de lichtgeleider een witte en rode led. Waar de lichtgeleider normaal vast klikt maak ik het helemaal vlak en plak daar een stukje printplaat op waar ik 3 strookjes koper van maak. 2 onderbroken en daar een weerstand over heen. Hierdoor heb je een printje waar je de lakdraadjes aan kunt solderen en de draden die naar de decoder gaan.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
piksov
Berichten: 1418
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: zelf rode sluitverlichting maken in loks

Bericht door piksov »

Ik bedacht me net dat @Hansepansje e.e.a. beschreven heeft: http://www.hanskamman.nl/baan/hk_project1.html


Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: zelf rode sluitverlichting maken in loks

Bericht door Pjotr »

Sinds kort print ik de rode lichtgeleider units zelf met een transparant rode resin uit een 3D-printer. Losse lichtgeleidertjes werden me namelijk iets te veel gepriegel. De lichtdoorlaatbaarheid van dit materiaal is niet zo goed als dat van het acrylaat dat uit de Fleischmann of Minitrix fabriek komt. De uiteinden van de sluitlichten zijn echter nog wel wat te polijsten en met blanke lak op te werken. (Momenteel experimenteer ik met een druppeltje rode gloeilamplak van Conrad). Als je met rode smd-leds werkt, dan komt er uiteindelijk nog genoeg licht uit.

Hierbij een voorbeeld van mijn sluitverlichting voor het WRDk stuurstand rijtuig.

Afbeelding


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: zelf rode sluitverlichting maken in loks

Bericht door maarten »

Licht verplaatst zich via rechte lijnen. Tenzij je materiaal enigszins mat is zal dit niet optimaal werken. Je kunt het beste rechte banen en hoeken van 45 graden gebruiken. De buitenzijde van de hoek werkt dan als spiegel.

Zo zeg maar:
Afbeelding
Maar dan van rode resin natuurlijk. ;)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: zelf rode sluitverlichting maken in loks

Bericht door Pjotr »

Hallo Maarten,

Klopt helemaal in theorie. Of de oppervlakte van het geprinte resin materiaal de lichtstralen zo netjes kan weerkaatsen, betwijfel ik.
Met de huidige stand van de techniek is het nu allemaal nog wat te ruw.

Ik heb de LED's daarom direct achter de lichtgeleider gepositioneerd, dan heb je niet met eventuele reflecties binnen het materiaal te maken.
Mijn doelstelling was om de sluitlichten als een integrale unit te kunnen monteren i.p.v. losse SMD's te plakken op losse geleiders e.d.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: zelf rode sluitverlichting maken in loks

Bericht door maarten »

Het is allemaal vrij klein maar je kunt de reflectievlakjes zo glad mogelijk maken door te polijsten. In N is dat niet echt haalbaar lijkt me. ;-) Maar als ik het goed begrijp zet je het ledje recht voor het lamp-gat? Dan is dat niet van toepassing natuurlijk, als er dan te weinig licht naar buiten komt dan is de resin blijkbaar een slechte lichtgeleider.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Hansepansje
Berichten: 99
Lid geworden op: 07 sep 2011 09:28

Re: zelf rode sluitverlichting maken in loks

Bericht door Hansepansje »

piksov schreef: 23 jan 2021 22:32 Ik ga mijn BR111 ombouwen volgens dit voorbeeld:
https://stummiforum.de/viewtopic.php?p=2179577#p2179577
Ha Guus,

De optie die je daar gevonden hebt is idd alleraardigst: Nauwelijks aanpassingen, en toch sluitlichten erbij!
Hiermee heb je waarschijnlijk ook geen doorstraling van rood licht in het 'toplicht'.

Succes met het ombouwen, ik ben benieuwd naar het resultaat.

Groets, Hans

Afbeelding


Dachbodenheim - zijlijn in N-spoor, bestuurd met eigen software, via HCCM hardware (blokgestuurd)

Onderwerp starter
piksov
Berichten: 1418
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: zelf rode sluitverlichting maken in loks

Bericht door piksov »

HI,

ik heb de boel net afgemaakt ... wat een geklungel met die dunne lakdraad zeg .... niet echt mijn kopje thee.

Ik heb keurige rode sluitverlichting en heb voorlopig alleen maar 2 geel/witte pitten ....

De bovenste '3e' doet het op dit moment niet ...

Ik had wat last van lichtstrooing (?) naar boven, ik heb gelijk boven het lampje een stukje van een stikkertje geplakt om te voorkomen dat er te veel licht naar bovengaat. Daar moet ik nog even naar kijken, ik denk dat de stikker net te laag zit en de lichtgeleider voor de 3e pit bedekt.

Ik ben voorlopig tevreden, 2 witte of 2 rode is beter dan 3 witte en niets ....


Wel zag ik dat ik in mijn verzameling ook heldere 3mm leds heb die zowel rood als wit kunnen schijnen.

Die led zou op de plaats van het lampje kunnen, om zodoende net als hier de 2 onderste lenzen rood of wit te laten branden.
Een extra smd ledje (wit) zou dan de bovenste 3e pit kunnen laten branden.

Ga ik ook nog eens proberen, misschien wel bij een br141 ... die is weer heel anders kwa constructie ...

Guus
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding



Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: zelf rode sluitverlichting maken in loks

Bericht door Raymond (UK) »

Dat ziet er al goed uit Guus. Wat een priegelwerk zeg.


I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Gebruikersavatar

Hansepansje
Berichten: 99
Lid geworden op: 07 sep 2011 09:28

Re: zelf rode sluitverlichting maken in loks

Bericht door Hansepansje »

Top Guus! Daar houd ik wel van, dit soort gepriegel.
Ik heb hier nog een Citybahn 218 liggen, die moet ik ook nodig eens van sluitlichten voorzien. Anders is het zo'n kale boel als het stuurstandrijtuig voor rijdt.

Groets, Hans


Dachbodenheim - zijlijn in N-spoor, bestuurd met eigen software, via HCCM hardware (blokgestuurd)
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: zelf rode sluitverlichting maken in loks

Bericht door shoven »

Had @Rob Fongers niet ooit een handleiding op zijn site gezet hierover?

Rob, ik zie dat je meeleest, kun je dat beschikbaar maken? Je site is helaas uit de lucht zag ik.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: zelf rode sluitverlichting maken in loks

Bericht door FidOo »

Mijn 218 (die eerste versie zonder LED verlichting) die heb ik ook van rode verlichting voorzien, Heb er voor gekozen om daar direct LEDS achter de openingen te plakken. Is best goed te doen, ff voorzichtig de gaten doorboren zonder!


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: zelf rode sluitverlichting maken in loks

Bericht door Rob Fongers »

shoven schreef: 25 mar 2021 10:39 Had @Rob Fongers niet ooit een handleiding op zijn site gezet hierover?
Had dit ooit gedaan echter de evolutie maakt dat anderen dat veel beter kunnen als ik, met anderen bedoel ik dan af fabriek en samen met de vele extra mogelijkheden met bvb Next, Mtc en Plux.
Documentatie heb ik niet meer, weet wel dat ik voor de onderste 2 lichten een duo led heb gebruikt en de bovenste met een single witte led geplakt op een afgesneden stukje van de lichtgeleider., dit alles met lakdraad en weerstand aangesloten. Op zich te doen maar het blijft een rommeltje


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Onderwerp starter
piksov
Berichten: 1418
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: zelf rode sluitverlichting maken in loks

Bericht door piksov »

Mijn japans (?) is niet zo goed ....

Maar ik denk dat de plaatjes mij al een stukje op weg helpen ...

Als het goed is komt de postbode morgen een FLM 7324 / br146 brengen ....

https://ameblo.jp/jpbahn/entry-11188686541.html


Gebruikersavatar

Momfer
Berichten: 538
Lid geworden op: 29 okt 2020 13:13
Locatie: Zwolle

Re: zelf rode sluitverlichting maken in loks

Bericht door Momfer »

Misschien helpt de met google vertaalde pagina een beetje



Onderwerp starter
piksov
Berichten: 1418
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: zelf rode sluitverlichting maken in loks

Bericht door piksov »

@Momfer Dat is een goede toevoeging .... mijn japans is nu veel beter!

Guus


Gebruikersavatar

Momfer
Berichten: 538
Lid geworden op: 29 okt 2020 13:13
Locatie: Zwolle

Re: zelf rode sluitverlichting maken in loks

Bericht door Momfer »

LOL


Gebruikersavatar

talent
Berichten: 94
Lid geworden op: 02 okt 2014 16:36
Locatie: Eindhoven

Re: zelf rode sluitverlichting maken in loks

Bericht door talent »

Bij een Roco 215 heb ik gewoon de achterlichtjes uitgeboord, daar een lensje in gemaakt met Kristal Klear, en daar direct rode SMD ledjes achter geplakt (zie foto's hieronder).

Bij een Fleischmann 120 heb ik de hele lichtgeleider verwijderd en een klein printje gemaakt met daarop twee wit/rode SMD leds en een witte SMD led. Tussen de wit/rode leds onder op het printje en de witte led boven heb ik een stukje zwarte krimpkous op het printje geplakt, wat afsluit tegen de kap van de loc. Hierdoor is er helemaal geen lichtlekkage van de rode leds door het bovenste frontsein. Zeer tevreden met het resultaat (alleen kan ik geen enkele foto hiervan vinden; ik zal 'ns kijken of ik de loc nog kan opdiepen uit de verhuisdoos). De lensjes zijn ook bij deze loc weer gemaakt met Kristal Klear. Dezelfde methode wil ik ook gaan toepassen bij m'n 111, maar dat zal na de verhuizing (dus op zijn vroegst in het najaar) worden.

Edit: die foto's zal helaas moeten wachten tot na de verhuizing...

Bij een Fleischmann 101 heb ik een strookje hele dunne flexibele strokenprint met twee rode SMD leds tussen de onderste frontseinen geplakt. Het effect hiervan is zeer goed, alleen komt het licht dan wel door de binnenste seinen (wat eigenlijk niet juist is). Ik ben nog aan het overwegen dit nog een keer aan te passen, maar dat is bij deze loc (en bij de 146, etc.) wat lastiger, omdat de frontseinen hier niet gewoon ronde lampjes zijn.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Plaats reactie