Spoor N — "Grafisch Museum"

Hier kunnen we onze mededelingen kwijt en algemene onderwerpen plaatsen.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
MarcoTrix
Berichten: 280
Lid geworden op: 06 apr 2020 19:10
Locatie: Zeist

Spoor N — "Grafisch Museum"

Bericht door MarcoTrix »

Ik heb 22 jaar in de grafische industrie gewerkt, en daardoor hou je een zekere liefde voor papier over.
Naast mijn spoorweghobby verzamelde ik ook altijd boeken over spoorwegen, zo ook modelspoorwegen.
Daar in staan soms leuke advertenties over spoor N, of is er ander art-work te vinden.
Uit deze collectie zal ik de komende tijd enige scans verzamelen. Zonder enige pretentie, gewoon om van te genieten ;)

Afbeelding

Arnold Rapido advertentie uit 1964. Zo'n beetje uit de beginperiode.

Afbeelding

(Arnold) Rapido N advertentie uit 1971 uit het boek N-NU.

Afbeelding

Nu Arnold-N, Duitse advertentie uit 1976.

Let ook eens op de prijsjes... (in Guldens). Opvallend dat Arnold enige keren van naam veranderd is.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
MarcoTrix
Berichten: 280
Lid geworden op: 06 apr 2020 19:10
Locatie: Zeist

Re: Spoor N — "Grafisch Museum"

Bericht door MarcoTrix »

Lima N spoor? Jazeker, maar minder bekend dan de "HEMA" treinen. Ondertussen kan het N spoor van Lima ook in het museum. Toch rijdt er bij mij nog vrolijk een Lima N locomotief rond, inclusief DCC. Dat hebben ze in Italië ook nooit kunnen dromen.
Lima N spoor werd ook verkocht onder de namen "Lima micro model", "Lima MiniTrain", "Lima MiniBahn" (Duitsland) en "WRENN micromodel" (UK). Bij de laatste kon je zelfs een V100 treffen in BR logo en kleuren :D

Afbeelding

Lima advertentie uit 1971 in het boekje N-NU.

Afbeelding

Verpakking van een spoorwegovergang, de bomen gaan mechanisch dicht door het gewicht van de trein. Wat overigeens verrassend goed werkt.

Afbeelding

Lima catalogus uit 1969-1970.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
MarcoTrix
Berichten: 280
Lid geworden op: 06 apr 2020 19:10
Locatie: Zeist

Re: Spoor N — "Grafisch Museum"

Bericht door MarcoTrix »

Afbeelding

Hiervan kan ik nog steeds smelten. Zo'n illustratie prikkelt je fantasie. Cover-art van een Ibertren treinset, geïllustreed door Luis Bargalló.



Raymond
Berichten: 1861
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Spoor N — "Grafisch Museum"

Bericht door Raymond »

Heel erg leuk om dit te zien!!!
Dus ik verheug me op de rest wat nog komen gaat😀

Groet,
Raymond


Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1509
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Spoor N — "Grafisch Museum"

Bericht door Hans »

Gaaf dit te zien.
Roept tal van herinneringen op :) :)

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
MarcoTrix
Berichten: 280
Lid geworden op: 06 apr 2020 19:10
Locatie: Zeist

Re: Spoor N — "Grafisch Museum"

Bericht door MarcoTrix »

Reclame voor PIKO van voor 1989, oftewel uit de voormalige DDR. Over de DDR kan je veel zeggen, maar hun grafische industrie behoorde tot de beste van Europa. Als eerste had men een oplossing om 4 tot 6 kleuren in offset sluitend te drukken. Dat was altijd lastig, omdat bij offset ook van water gebruik gemaakt wordt, waarbij het papier lichtelijk van formaat veranderd. Planeta had als eerste een oplossing, door alle inktdrukwerken te plaatsen tegen één tegendruk cilinder. Dus als een planeet (tegendrukcilinder) met meerdere manen (inktdrukwerken), vandaar de naam Planeta.
Zelf heb ik ook menig boek dat door een Westerse uitgeverij in de DDR gedrukt werd (VEB zus en zo...).
De reclame van PIKO vind ik nog steeds strak en tijdloos, behalve dan dat illustratiewerk helaas uit de mode is geraakt.

PIKO staat overigeens voor PIonier KOnstruktion.

Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar

Sibbesuisje
Berichten: 647
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Spoor N — "Grafisch Museum"

Bericht door Sibbesuisje »

Inderdaad erg leuk om te zien, zo zien we maar weer dat modelspoor heel veel verschillende aspecten en invalshoeken heeft 😀


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
MarcoTrix
Berichten: 280
Lid geworden op: 06 apr 2020 19:10
Locatie: Zeist

Re: Spoor N — "Grafisch Museum"

Bericht door MarcoTrix »

Het Treinenhuis in Amsterdam. Eerst aan de Da Costakade 174, later verhuisd naar de Bilderdijkstraat en ten slotte gevestigd boven de InterToys aan de Heiligeweg. Ik ken alleen de laatste locatie, en was daar zeker aan het einde van de maand menig uurtje te vinden, als het overwerkgeld uitgekeerd was. Vanuit drukkerij Calff & Meischke aan de Lijnbaansgracht liep je via de Leidsestraat zo de Heiligeweg in. Dan snel een bakkie koffie halen en in de trein op weg naar huis je aanwinsten bewonderen. Helaas heb ik, net als Calff & Meischke, ook de laatste dag van het Treinenhuis moeten meemaken. En probeer nu maar een Duitse toerist uit te leggen, dat op een klein hobbywinkeltje na, geen modeltreinenwinkel in onze hoofdstad aanwezig is.

Afbeelding

Advertentie voor het Treinenhuis uit 1971 in het boekje N-NU. Liefhebbers herkennen vast de electrische locomotief.

Afbeelding

Geen N-spoor, maar wat een mooi logo had onze drukkerij.



railrene
Berichten: 166
Lid geworden op: 18 sep 2019 22:22

Re: Spoor N — "Grafisch Museum"

Bericht door railrene »

Ah..... Aan de Heiligeweg ergens in de jaren 80 voor de bijl gegaan. Een grote doos Minitrix met 1100 en Plan E's. Ik kon het niet laten. Had ik nu maar....


Gebruikersavatar

epocheales denken
Berichten: 719
Lid geworden op: 16 nov 2008 23:52
Locatie: vlakbij Gouda

Re: Spoor N — "Grafisch Museum"

Bericht door epocheales denken »

Hartstikke leuk onderwerp! Graag nog meer Marco, nostalgie puur en ook ik ben graficus geweest (in de kleinoffset) en noodgedwongen, waarschijnlijk net als jij, omgeschoold.
Planeta alleen van gehoord, beter bekend voor mij: Oce 2120/Rotaprint/Shinohara Fuyi/Heidelberg GTO/Heidelberg Printmaster 2 kleuren..
Sorry, ffe off-topic :)

Groetjes Hans


Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/pc-Freiwald Rocomotion
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
MarcoTrix
Berichten: 280
Lid geworden op: 06 apr 2020 19:10
Locatie: Zeist

Re: Spoor N — "Grafisch Museum"

Bericht door MarcoTrix »

Ik heb altijd in de voorbereiding gewerkt, en kwam uit een "Tetterode" huis.
Klimsch T kamera / Linotype Cora 4 / Linotype Graphic System 3334 / Linotype RT600, RT1200, T45, Hell S2000, Topaz / Apple diverse generaties / Linotype Linotron 202, 300, 303, 503, Hercules / Linotype Signa Station (Apple, NeXT en Windows).
Laatst gewijzigd door MarcoTrix op 12 aug 2021 07:21, 2 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
MarcoTrix
Berichten: 280
Lid geworden op: 06 apr 2020 19:10
Locatie: Zeist

Re: Spoor N — "Grafisch Museum"

Bericht door MarcoTrix »

Fleischmann, een merk met een grote traditie, dat sinds 2019 alleen nog maar modeltreinen produceert in schaal N. Maar nog altijd in dezelfde hoge kwaliteit, met prima rij-eigenschappen. Helaas is het bedrijf tegenwoordig nog maar een schaduw van zich zelf, maar de nieuw aangekondigde producten geven toch weer hoop dat het bedrijf gaat groeien. Anders wordt de keuze in N wel erg beperkt.

Afbeelding

In begin werd schaal N nog onder de naam Fleischmann <piccolo> verkocht, met mascotte!

Afbeelding

Fleischmann <piccolo> advertentie uit het boekje N-NU, 1971.

Afbeelding

Uit hetzelfde jaar, deze mooie reclame in kleur.



tv_man
Berichten: 1435
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Spoor N — "Grafisch Museum"

Bericht door tv_man »

Mooie plaatjes, je zou bijna denken dat ze vroeger voor de reclame beter hun best deden.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
MarcoTrix
Berichten: 280
Lid geworden op: 06 apr 2020 19:10
Locatie: Zeist

Re: Spoor N — "Grafisch Museum"

Bericht door MarcoTrix »

Faller: ik durf bijna te wedden dat elke deelnemer van dit forum op de één of andere manier wel een huisje op zijn baan heeft staan. Faller heeft nog steeds een prima assortiment van huisjes, maar ook van aanvullende accessoires. Denk maar eens aan de synchroonmotor, waterpomp, Faller Car-System en nog veel meer. Mijn inziens heeft Faller maar één fout gemaakt: het verwijderen van de rood-witte streepjes op de verpakking. Dat maakte de bouwpakketten al van verre herkenbaar.

Afbeelding

Faller 2111: groot stedelijk station in typische na-oorlogse bouwstijl. Het bestaat overigeens echt. Wie herkent het? (Niet zo ver van de Nederlandse grens af).

Afbeelding

Faller 2112: landelijk stationnetje. Is nu onder een ander nummer in het Hobby programma verkrijgbaar.

Afbeelding

Faller 2130: gashouder. In mijn ogen veel te klein, als ik dat zo vergelijk met de exemplaren in de Rotterdamse havens.

Afbeelding

Faller 2248: 2 berghuisjes. In het watermolentje is een synchroonmotor in te bouwen, al staat het niet in de gebruiksaanwijzing. De schaalgrootte rommelt ook een beetje, kijk maar naar het boerinnetje. Van oorsprong waren het H0 achtergrondhuisjes.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
MarcoTrix
Berichten: 280
Lid geworden op: 06 apr 2020 19:10
Locatie: Zeist

Re: Spoor N — "Grafisch Museum"

Bericht door MarcoTrix »

Oei, WRENN.... Aan de andere kant van het kanaal een bekend merk van schaal 00 modeltreinen, maar hier, op enkele liefhebbers na, nauwelijks bekend. Het was via dit merk dat Lima de N-schaal markt bestormde in Engeland. Bekijk op de website ook de catalogus, met de voor de Engelse markt aangepaste Europese rijtuigen en goederenwagens. Maar toendertijd was een treinbaan meer voor het speelplezier.

Afbeelding


Gebruikersavatar

Folkert van Wijk
Berichten: 1137
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Spoor N — "Grafisch Museum"

Bericht door Folkert van Wijk »

Leuk onderwerp, ook ik was van oorsprong grafisch vormgever.
Ben benieuwt naar wat je nog meer tevoorschijn tovert.



railrene
Berichten: 166
Lid geworden op: 18 sep 2019 22:22

Re: Spoor N — "Grafisch Museum"

Bericht door railrene »

Voor degenen die deze site niet kennen: Mega-veel ingescand oud-papier in de vorm van oude catalogi van héél veel merken (jeudgsentiment...) hier:

https://www.conradantiquario.de/katalogservice.html

te vinden! Voor mij vooral die van de jaren zestig (want die had opa) en jaren zeventig.



Nijboer
Berichten: 899
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Spoor N — "Grafisch Museum"

Bericht door Nijboer »

Nice!
Ik ben dan wel geen grafisch vormgever, maar oude folders en tijdschriften zijn altijd leuk om te bekijken!

Het valt mij op dat Fleischmann de naam <piccolo>, en Faller de >N< min of meer gelijk hebben vormgegeven.
Ik vind het trouwens erg jammer dat Fleischmann de <piccolo> naam tegenwoordig heeft ingeruild voor de N.

Groet,
Collin


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
MarcoTrix
Berichten: 280
Lid geworden op: 06 apr 2020 19:10
Locatie: Zeist

Re: Spoor N — "Grafisch Museum"

Bericht door MarcoTrix »

Zou ik bijna Minitrix vergeten. Na Arnold-N de tweede pionier in N-spoor. Ik spaarde jarenlang de Minitrix reclame posters met het schitterende art-work. Bij mijn verhuizing van kamers naar mijn appartement zijn die helaas zoekgeraakt.

Afbeelding

Omslag van "HANDBOEK voor het spoorwegbedrijf" van TRIX Express, TRIX International en Minitrix. Vertaald door A. Stolk en uitgegeven door N.V. Drukkerij Senefelder in Amsterdam. En dat was in de grafische industrie een grote naam. Hoofdzakelijk geschreven voor TRIX Express, maar omdat de aansluiting voor accessoires voor alle schalen gelijk is, en omdat het railprogramma van H0 en N dezelfde verhoudingen heeft, werd het boekje universeel bruikbaar geacht. Ondanks de ouderdom, als u een analoge treinbaan heeft, nog steeds een leerzaam boekje om te lezen.

Afbeelding

Cover-art van één van de eerste beginsets (nummer 1907). Om verwarring met de Schiebe Modelle te voorkomen, heette Minitrix in begin Minitrix Electric.

Afbeelding

Minitrix advertentie uit de Railhobby, 1980, nummer 12.



erik-n-fan
Berichten: 1036
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Spoor N — "Grafisch Museum"

Bericht door erik-n-fan »

Leuk! Ver voor m’n tijd in N 😂 Maar leuk dat je dit allemaal deelt!


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
MarcoTrix
Berichten: 280
Lid geworden op: 06 apr 2020 19:10
Locatie: Zeist

Re: Spoor N — "Grafisch Museum"

Bericht door MarcoTrix »

Nu een beetje humor met bouwdozen, eerst Stellwerk Brügge (Westfriesland) —>

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maar Wasserturm Süssenbrunn is ook een goede kandidaat —> (overigeens is de toren één verdieping te laag...)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
MarcoTrix
Berichten: 280
Lid geworden op: 06 apr 2020 19:10
Locatie: Zeist

Re: Spoor N — "Grafisch Museum"

Bericht door MarcoTrix »

Ik kom nog even terug op het eerste plaatje van de bovenstaande genoemde bouwdozen.
Let goed op het goederenloodsje —>

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Inderdaad, met het H0 plaatje. Litho's maken was erg duur, dus dit gebeurde vaak om kosten te besparen.

Afbeelding


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
MarcoTrix
Berichten: 280
Lid geworden op: 06 apr 2020 19:10
Locatie: Zeist

Re: Spoor N — "Grafisch Museum"

Bericht door MarcoTrix »

Geen N schaal, maar wel goed advies van de H0 collega's uit Göppingen:

Afbeelding


Gebruikersavatar

mini rijder
Berichten: 765
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

Re: Spoor N — "Grafisch Museum"

Bericht door mini rijder »

Of roken naast een wieg met baby nou zo'n goed advies is? 8)7
Maar inderdaad, je kan niet vroeg genoeg beginnen met modeltreinen.

Groetjes: Robby


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5045
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Spoor N — "Grafisch Museum"

Bericht door neudalhausenstadbahn »

MarcoTrix schreef: 25 aug 2021 14:45 Nu een beetje humor met bouwdozen, eerst Stellwerk Brügge (Westfriesland) —>
Even een kleine correctie: (Westf.) staat voor Westfalen niet Westfriesland.

Ga vooral door met dit soort vergelijkingen en plaatjes plaatsen, erg leuk om te zien.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Plaats reactie