Keerlus analoog rangeerterrein

Hier kunnen we onze mededelingen kwijt en algemene onderwerpen plaatsen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
jobske
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 aug 2021 12:16

Keerlus analoog rangeerterrein

Bericht door jobske »

Is er op dit forum,ook nog een technicus die mij kan helpen? Ik ben op zoek,naar een schema met uitleg om door te rijden op de keerlus zonder eerst te hoeven stoppen. Ik heb op You tube,wel van iemand wat gezien,maar dat was met 2 keerlussen. Alleen voor analoog ✅bedrijf!! 2 rail systeem fleischmann.M vr groet Joop.



Wim Ros
Elektronica/Commercieel
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 aug 2013 18:53

Re: Keerlus analoog rangeerterrein

Bericht door Wim Ros »

Joop, daar zijn wel oplossingen voor, maar daar zitten wel wat beperkingen en voorwaarden aan.

Het simpelste is digital rijden.

Maar als je ons de situatie laat zij in een compleet sporenplan, en aangeeft wat je precies wil, dan kan ik je wel wat hints geven.

Groetjes.



Onderwerp starter
jobske
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 aug 2021 12:16

Re: Keerlus analoog rangeerterrein

Bericht door jobske »

Afbeelding
Hallo Wim,ik hoop dat dit wat duidelijker is waar het om gaat.Het wissel,dicht bij de draaischijf daar aan vast zit de keerlus.



piksov
Berichten: 1418
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Keerlus analoog rangeerterrein

Bericht door piksov »

Doe eens het hele baanplan, hier heeft Wim niet zo verl aan …



Wim Ros
Elektronica/Commercieel
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 aug 2013 18:53

Re: Keerlus analoog rangeerterrein

Bericht door Wim Ros »

Hier kan ik helemaal niets mee, alhoewel, dit ga je analoog niet oplossen, zeker als je de materie niet matig bent.

Spijt me ontzettend maar hier ga ik verder geen tijd aan besteden.

Groetjes.


Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 571
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: Keerlus analoog rangeerterrein

Bericht door fenix »

Met analoog zonder verdere regel/stuur toeters en bellen, kan het werken door de keerlus in een vaste richting in te rijden.
De rails in de keerlus via een gelijkrichter voeden met de rijspanning.
Een stroomscheiding (beide spoorstaven) op beide keerlus aansluitingen van het wissel.
In de keerlus een detectie dat de trein in de keerlus is en die detectie gebruiken om de rijspanning om te polen.
De trein rijdt de keerlus in en blijft rijden, rijdt de keerlus uit op de omgepoolde rijspanning.

Voetnoot 1: werkt alleen als op dat rijspanning circuit geen andere trein rijdt.
voetnoot 2: zonder verdere kennis van het hele baanplan is bovenstaande erg algemeen.
voetnoot 3: in de meest eenvoudige uitvoering is het met slechts een ompool schakelaar en een gelijkrichter te doen.
voetnoot 4: varierend op dit thema is het ook weer zo te maken dat je wissel meeschakeld en zelfs dat je de rijrichting door de keerlus laat meeschakelen met de inrij stand van het wissel.

Voor een meer speciefiek antwoord voor jouw situatie zijn er meer gegevens nodig.
- wat is het hele baanplan, hoeveel rij secties heb je op je baan en hoe schakel je voor je sectie(s) de rijspanning en rijrichting.

Fenna



Wim Ros
Elektronica/Commercieel
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 aug 2013 18:53

Re: Keerlus analoog rangeerterrein

Bericht door Wim Ros »

fenix schreef: 28 aug 2021 21:27 Met analoog zonder verdere regel/stuur toeters en bellen, kan het werken door de keerlus in een vaste richting in te rijden.
De rails in de keerlus via een gelijkrichter voeden met de rijspanning.
Een stroomscheiding (beide spoorstaven) op beide keerlus aansluitingen van het wissel.
In de keerlus een detectie dat de trein in de keerlus is en die detectie gebruiken om de rijspanning om te polen.
De trein rijdt de keerlus in en blijft rijden, rijdt de keerlus uit op de omgepoolde rijspanning.
Hier ga jij dus al de fout in Fenna. Het spoor waar de trein is pool je niet om, als je dat wel doet gaat de trein de andere rijrichting op.

Je poolt het spoor om waar hij vandaan is gekomen en na het doorrijden van de lus die weer verlaat weer op uitkomt.

Groetjes.


Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 571
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: Keerlus analoog rangeerterrein

Bericht door fenix »

Hallo Wim,

In je reactie proef ik een beetje dat je de gelijkrichter in de keerlus over het hoofd hebt gelezen.

Ongeacht welke kant je de rijspanning ompoolt, het blijft door de gelijkrichter op de spoorstaven in de keerlus dezelfde. Door het ompolen zorg je alleen ervoor dat bij het uitrijden de gelijkgerichte rijspanning weer overeenkomt met wat er bij het wissel aan rijspanning staat. uiteraard wel ff opletten met je stroomscheiding op beide spoorstaven aan beide keerlus zijdes van de wissel, anders creeer je kortsluiting.

In een geavanceerdere oplossing heb je ook nog weer een ompool dingetje na de gelijkrichter die afhankelijk van de inrijstand van de wissel links of rechtsom laat rijden.


Plaats reactie