zomaar een opmerking

Hier kunnen we onze mededelingen kwijt en algemene onderwerpen plaatsen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

zomaar een opmerking

Bericht door janiegein »

hallo allemaal,

hebben jullie dat ook als je de dagelijkse verjaardag aankondigingen voorbij ziet komen dat je dan denk he wie is dat dan.

vandaag viel mij op iemand van( 82 ).( op verzoek van familie de naam verwijderd.)
met excuses aan de familie voor het tonen van deze Heer zijn naam.

nou denk ik dan een respectabele leeftijd voor iemand die blijkbaar nog met treintjes speelt.

ga je naar meer info dan zie ik dat deze persoon op 25 okt 2011 lid is geworden.
dat deze persoon 0,00 berichten heeft
dat hij zich 1 keer heeft voorgesteld
dat dit bericht 1 keer is geplaats in nieuw lid
en het laatst actief op 08 nov 2011

logische vraag is denk ik heeft het nog wel nut dat zo iemand nog in de ledenlijst staat, leeft deze persoon nog wel en vind zijn familie het dan nog wel fijn dat hij hier nog vermeld wordt enz enz .

moderators er moet toch een manier zijn dat dit soort zaken automatisch zouden moeten kunnen worden aangepast met een overlijdensaanduiding of uitgeschreven worden uit het systeem tenzij door onze leden duidelijk aangegeven wordt dat men in bestand wil blijven of iets dergelijks.?????

dit soort zaken heb ik al meer aangekaart maar hoe pijnlijk voor betrokkenen ook hier wordt kennelijk niets mee gedaan.

waarom niet?????
Laatst gewijzigd door janiegein op 19 dec 2021 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

piksov
Berichten: 1418
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: zomaar een opmerking

Bericht door piksov »

Hi Jan ...

"dagelijkse verjaardag aankondigingen" ???

nooit gezien ...

Waar zit dat?

Guus


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: zomaar een opmerking

Bericht door janiegein »

als je op forumoverzicht drukt kom je op eerste pagina.

als je naar onderen scrolt zie je daar verjaardagen staan.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: zomaar een opmerking

Bericht door WilcoV »

Lijkt me heel simpel en niet eens geautomatiseerd hoeven te worden.
Vraag 1 of 2 mensen op dit forum om dit in de gaten te houden. Zet in de regels dat indien iemand lange tijd inactief is (zeg bijvoorbeeld een half jaar of zoiets) er tot een x keer een pb of email gezonden wordt naar de persoon en dat indien na die x keer nog steeds niet is gereageerd het account verwijderd zal worden. Hiermee verwijder je nooit zo maar iemand (je hebt namelijk altijd 'kijkers') en geef je iemand de kans even te laten weten of alles nog in orde is.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: zomaar een opmerking

Bericht door janiegein »

ik heb geen verstand van computer programma maken en of daarin kunnen meedenken maar denk toch dat via een simpele handeling/opdracht dit toch ook automatisch zou moeten kunnen en daarmee hou je ook het ledenbestand schoon en actueel met alleen maar leden die daadwerkelijk actief zijn of aangegeven hebben dat nu hun verscheiden het forum van hun kennis en kunde gebruik mogen blijven maken via een aantekening in de ledenlijst.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: zomaar een opmerking

Bericht door WilcoV »

janiegein schreef: 18 dec 2021 12:02 ik heb geen verstand van computer programma maken en of daarin kunnen meedenken maar denk toch dat via een simpele handeling/opdracht dit toch ook automatisch zou moeten kunnen en daarmee hou je ook het ledenbestand schoon en actueel met alleen maar leden die daadwerkelijk actief zijn of aangegeven hebben dat nu hun verscheiden het forum van hun kennis en kunde gebruik mogen blijven maken via een aantekening in de ledenlijst.
Hier heb ik persoonlijk moeite mee. Waarom moet iedereen actief meedoen. Van mij mag iemand ook gewoon kijken en leren zonder actief bijdrage te moten leveren. Bij een geautomatiseerd systeem ga je altijd fouten maken. Dat is nu eenmaal het probleem met algoritmen. Het is geen vereniging maar een forum en je zal altijd 'leden' hebben die niet actief deelnemen maar bijvoorbeeld wel heel veel informatie gebruiken voor henzelf. Als je iets automatiseerd kan je die ook kwijt raken den dat vind ik persoonlijk te ver gaan. Daarnaast mag een beetje persoonlijke aandacht ook wel op zo iets als een forum. We leven al geautomatiseerd genoeg.
Laatst gewijzigd door WilcoV op 18 dec 2021 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: zomaar een opmerking

Bericht door janiegein »

ja daar heb je wel een punt.

maar dat doet niets af aan wat ik in eerste instantie bedoel.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: zomaar een opmerking

Bericht door WilcoV »

janiegein schreef: 18 dec 2021 12:14 ja daar heb je wel een punt.

maar dat doet niets af aan wat ik in eerste instantie bedoel.
Zeker weten, ik heb ooit een felicitatie post geopend om één en ander wat persoonlijker te maken en toen kreeg ik al de opmerking pas op want er zitten misschien mensen bij die overleden zijn. Daar is toen ook niets mee gedaan en ben ik er maar weer mee gestopt. Dat vind ik jammer want ik denk dat een beetje persoonlijke aandacht mensen ook weer uit de inactiviteit kan trekken.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: zomaar een opmerking

Bericht door janiegein »

toen naar aanleiding van de verjaardag vermelding van R.S. 10 april 2019 ( ook deze naam verwijderd )heb ik op aangekaart de vraag Hoe om te gaan met overleden forum leden.

daar is toen ook al een hele discussie over geweest met als resultaat dat men er niets mee doet behalve als het bekend is dat iemand is overleden dat deze persoon dan verwijderd wordt.
Laatst gewijzigd door janiegein op 19 dec 2021 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: zomaar een opmerking

Bericht door WilcoV »

Probleem van een forum is dat het werk wat gedaan kan worden afhankelijk is van de deelnemende leden. Je kan (en mag in mijn ogen) niet van de paar moderatoren verwachten dat ze alles kunnen doen. Het is en blijft immers iets naast hun andere bezigheden. We kunnen van alles vinden maar ik lees zelden dat mensen aanbieden dat zij bereid zijn om dat dan te doen. Ik zou best wel bereid zijn om iets te doen voor het forum bijvoorbeeld. We kunnen altijd heel veel discussiëren en een mening en/of kritieken hebben, maar als er dan gevraagd wordt om hulp reageren er vaak weinig mensen.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: zomaar een opmerking

Bericht door janiegein »

zoals gezegd ik heb geen verstand van dat soort zaken en wil dus ook niet met het vingertje wijzen naar of op gebreken.

als ik de macht en kennis had zou ik mij zeker hebben aangeboden voor de bedoelde hulp.

voor nu ik vraag mij alleen maar af of dit anders zou kunnen.
niet in mijn belang maar zeker in het belang van hen die niet meer onder ons zijn.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

PtL2-2
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 jan 2013 21:20
Locatie: Arnhem

Re: zomaar een opmerking

Bericht door PtL2-2 »

Het forumlid waar Jan op doelt was mijn vader.-
Ik heb hierover een prettig contact gehad met Jan, bedankt hiervoor!

Het geeft te meer aan dat Jan hier een punt heeft waar het forum mijns inziens op een eenvoudige wijze, zoals shoven aangeeft, iets aan kan doen.

En ja, mijn vader heeft tot het einde toe 'met treintjes gespeeld'. Overigens niet meer met spoor N, dat werd teveel gepriegel. Met LGB kon hij heel wat makkelijker uit de voeten :D

Bert
Laatst gewijzigd door PtL2-2 op 19 dec 2021 08:11, 1 keer totaal gewijzigd.


Groet,
Bert
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: zomaar een opmerking

Bericht door shoven »

Veel fora hanteren het systeem dat Wilco noemt. Als je lang niet bent ingelogd krijg je een mailtje. Reageer je daar niet op, evt. na herinneren, dan wordt het account opgeheven. Niets moeilijks aan, het moet alleen even geregeld worden, als de forumbeheerder dat wil.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 890
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: zomaar een opmerking

Bericht door Hube »

Is het niet gewoon handiger om die verjaardagenlijst te schrappen.
Iedereen laat tegenwoordig heel veel digitale voetsporen naar op internet, sociale-media, webshops, fora, etc.
Het is nagenoeg ondoenlijk om overal "vergeten" te worden.
Dus misschien beter om maar zo min mogelijke prive-data te delen en te verzamelen.

groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: zomaar een opmerking

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Hube schreef: 18 dec 2021 17:19 Is het niet gewoon handiger om die verjaardagenlijst te schrappen.
Daarom heb ik dus nooit m'n hele geboorte datum op gegeven en om topic vervuiling te voorkomen aangezien met geen felicitatie topic wenst en dan bouwtopics maar vol gespamd worden 8-)

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: zomaar een opmerking

Bericht door janiegein »

dat zou inderdaad een goede oplossing zijn geen verjaardag aankondiging meer tonen betekend ook geen aandacht voor hen die er niet meer zijn.

alleen als je naam voor naam in het ledenbestand zou nakijken komen er misschien nog mensen voorbij waarvan je kunt denken he wie is dat dan.
probleem is dan ook weer dat als men ook maar een komma wil plaatsen er voor die komma wel een account dient te worden aangemaakt.

en dus ook maar een eenmalige melding zou kunnen zien staan.

dus hiermee komt eigenlijk iedereen buiten beeld die om wat voor reden ook niet actief is.

PS; ik heb in het begin van dit draadje abusievelijk complete namen van personen genoemd en daarbij misschien de betreffende mensen of familie onnodig herinnerd aan het verlies van hun familielid. voor zover dat mogelijk was heb ik mijn excuses aangeboden voor het gebruik van die namen.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1824
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: zomaar een opmerking

Bericht door OBBinN »

Uitzetten is het makkelijkste in deze situatie. Heb je niemand nodig die van alles na moet gaan lopen en bijhouden en krijg je ook geen missers met leden die niet meer onder ons zijn.


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: zomaar een opmerking

Bericht door janiegein »

denk dat de gezamenlijke moderators hier toch hun hoofd maar eens over moeten breken en een beslissing moeten nemen.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4478
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: zomaar een opmerking

Bericht door spoor65 »

Het uitzetten van verjaardag meldingen is dan mss wel het handigste.

Het zo maar automatisch verwijderen van leden, omdat ze een bepaalde tijd niet actief zijn, vind ik een slecht idee.

ten eerste al, omdat, indien je de zoekfunctie wilt gebruiken, je een geregistreerd lid moet zijn, ik kan mij voorstellen, dat mensen die niets hebben met reageren cq schrijven op fora, maar er wel veel info kunnen vinden, zich registreren, zonder actief deel te nemen.

Ik heb daar geen enkel probleem mee, alleen maar mooi dat de vele info hier, nog meer mensen, dan wij weten, helpen bij hun hobby.

Daarnaast, zelf ben ik al enige tijd erg weinig op het forum actief, zelfs een tijd er helemaal niet geweest.
Dit niet omdat ik geen zin of interesse meer heb ik onze hobby, maar omdat ik sinds februari jl. grotendeels uitgeschakeld ben door gezondheidsproblemen, toen ernstig en bijna fataal, nu gelukkig langzaam herstellend met een redelijk positief vooruitzicht.

Ik zou het beslist niet fijn hebben gevonden, dat na een half jaar inactief zijn, mijn naam en inbreng gewist zou zijn geweest en ik geen toegang meer zou hebben tot mijn eigen account.

met beleid en zorgvuldigheid omgaan met persoonlijke gegevens is natuurlijk alleen maar aan te bevelen.

mvg
Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Mack
Berichten: 881
Lid geworden op: 09 dec 2013 20:46

Re: zomaar een opmerking

Bericht door Mack »

zo gewoon verjaardagen schrappen

Mack


tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
Plaats reactie