aandrijving rangeerdiesel aanpassen

Hier kunnen we onze mededelingen kwijt en algemene onderwerpen plaatsen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
piksov
Berichten: 1418
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

aandrijving rangeerdiesel aanpassen

Bericht door piksov »

Hoi,

in de afdeling luchtfietserij...

ik heb afgelopen zaterdag in Houten een br290 rangeerdiesel gekocht.

Ik zou daar graag een Zimo STACO1 in willen bouwen (dat is een electronische bufferschakeling)

Met die STACO1 kun je een lok zonder haperingen over moeilijke wisselstraten laten rijden, 20 tot 30 cm zonder stroom is dan te overbruggen.

Ik heb de lok nu open en de hoeveelheid beschikbare ruimte valt erg tegen.

Toen ik nog een kleine Guusje was had ik Hema/Lima treintjes, o.a. een V160, ook een lok met 2 draaistellen.

Echter ... de motor zat in 1 draasstel, het andere draaistel was niet aangedreven, net zoals onder rijtuigen.

Een plaatje van het grote boze internet:

Afbeelding

Zou zoiets ook bij die roco br290 kunnen?

Ik denk er dan aan om aan 1 kant de kardan weg te laten, en de tandwielen van de assen te halen.

Dat levert gauw 1 cm3 aan ruimte op, genoeg voor de buffer.

Iemand enig idee of gevoel?

De lok hoeft bij mij alleen maar heen en weer te pendelen, geen steigingen oid

Guus



FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: aandrijving rangeerdiesel aanpassen

Bericht door FidOo »

Zou je toch gewoon kunnen testen, kardan er uit en de tussenliggende tandwielen verwijderen. Zou dan wel het achterste draaistel aandrijven. Volgens mij zit daar het meeste gewicht. En dan daar ook de antislip bandjes op zetten.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1012
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: aandrijving rangeerdiesel aanpassen

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Het is op de beschikbare afbeeldingen moeilijk in te schatten, maar is er geen ruimte links en rechts onderin de bak naast de motor? Zover ik van de afbeeldingen kan afleiden wordt de stroom van beide draaistellen afgenomen, wissels e.d. zouden dus geen probleem mogen geven. Dus heb je de staco1 echt wel nodig?

De bijgeleverde mini goldcap is 0,3F 2,7V en meten 12mm lang en 4mm doorsnede, onderstaande condensatoren zijn een fractie kleiner in Farad, maar door de maatvoering wellicht makkelijker in te bouwen.
Bij Reichelt zijn condensatoren leverbaar 0,22F 3,3V doorsnede 6,8mm 1,4mm dik catalogus 01-23 bladzijde 34. Datasheet fabrikant: http://www.korchip.com/download.asp?pat ... 191115.pdf


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Plaats reactie