Basis Cursus Rocrail

Nieuwtjes, aankondigingen en aanbiedingen door N-Spoorstore-Freebit.nl
Plaats reactie

Onderwerp starter
FredJansen

Basis Cursus Rocrail

Bericht door FredJansen »

Beste N spoorders

Als er voldoende belangstelling is ga ik in de loop van dit voorjaar een workshop Rocrail geven bij N spoor.
Rocrail is inmiddels al zo'n 15 jaar beschikbaar en begint langzaamaan bekend te worden in Nederland.
Rocrail is zgn open software. De basis van de ontwikkeling van Rocrail werd gelegd door een aantal vrijwilligers uit het ICT vak.
De software is inmiddels uitgegroeid tot een professioneel pakket dat zeker niet onderdoet voor de andere bekende software pakketten en stijgt er misschien zelfs bovenuit.

Als je wat meer wilt weten van Rocrail neem dan een kijkje op www.rocrail.net. Hier kun je de software downloaden en de zeer uitgebreide wiki lezen. De wiki is beschikbaar in meerdere talen. De Engelse versie is altijd bij. De andere versies worden door vrijwilligers vertaald en lopen vaak achter. Dat geldt helaas ook voor de Nederlandse vertaling.

Als je belangstelling hebt voor een Workshop rocrail voor beginners, maak dat dan even kenbaar. We starten de workshop met minimaal 10 deelnemers.

rjvanhouten

Re: Basis Cursus Rocrail

Bericht door rjvanhouten »

FredJansen schreef:
14 jan 2020 20:00
Als er voldoende belangstelling is ga ik in de loop van dit voorjaar een workshop Rocrail geven bij N spoor.
Daar ben je wat mij betreft dan mooi een jaar of wat te laat mee Fred, want inmiddels heb ik mezelf de materie al eigen gemaakt... ;)
Niettemin: Rocrail verdient beslist meer aandacht in Nederland, dus hulde voor je initiatief!

Bovendien wordt Rocrail door een in Duitsland wonende Nederlander ontwikkeld, en dat communiceert op het RR-forum wel zo gemakkelijk.
De leercurve heb ik als vrij stijl ervaren, dus zo'n 'werkwinkel' komt voor velen wellicht als geroepen. Veel succes ermee!

Groet,
Robert Jan

Digikeijs DR5000 • Rocrail • Peco Finescale Code 55 • Tijdperk NL III
vlieringerwerf.wordpress.com

Onderwerp starter
FredJansen

HI Robert Jan

bedankt voor je reactie.

de ontwikkelingen rondom Rocrail maak ik zelf ook al zo'n 15 jaar mee en de nederlander in duisland ken ik ook.

ik doe al vele jaren mijn best door het koploper platvorm heen te breken en dat kost nogal wat moeite maar er is licht aan de horizon !!

gr

fred

rjvanhouten

FredJansen schreef:
14 jan 2020 21:11
ik doe al vele jaren mijn best door het koploper platvorm heen te breken en dat kost nogal wat moeite maar er is licht aan de horizon !!
Beste Fred,

Qua complexiteit doen Koploper en Rocrail mijns inziens nauwelijks voor elkaar onder.
Wat me echter voor RR innam, was de mogelijkheid om het via RocStudio aan 3D-Modellbahn Studio te koppelen.
Dat bood me namelijk de mogelijkheid om m'n voorgenomen proefbaantje virtueel uit te proberen.
Daar heb ik - toegegeven: na veel gepuzzel - toch flink wat van opgestoken.

Groet,
Robert Jan

Onderwerp starter
FredJansen

OK Robert Jan

je weet toch wel dat je in RR ook virtueel kunt rijden ?

gr

fred

rjvanhouten

FredJansen schreef:
14 jan 2020 22:36
je weet toch wel dat je in RR ook virtueel kunt rijden ?
Uiteraard. Maar het is toch iets anders om alles in 3D te zien bewegen.
In het platte vlak van Rocrail blijft het toch een beetje behelpen.

Groet,
Robert Jan

Onderwerp starter
FredJansen

Hi Robert Jan

nou ja behelpen ?

maar het is leuk dat RR dat ook kan

gr