Fleischmann Adviesprijs (UVP)

Nieuwtjes, aankondigingen en aanbiedingen door N-Spoorstore-Freebit.nl

Zolderspoor
Berichten: 808
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: Fleischmann Adviesprijs (UVP)

Bericht door Zolderspoor »

Als de winkelier bij inkoop geen btw aan zijn leverancier is verschuldigd, onder bepaalde voorwaarden is dat mogelijk, dan moet hij gewoon de gehele btw ad 4,20 (uit mijn voorbeeld) afdragen aan de belastingdienst.

Even terug naar mijn toelichting: inkoop 10,-- plus 1,90 btw = 11,90
Verkoop 20,-- plus btw 4,20 = 24,20.
Verschil tussen in- en verkoop (24,20 – 11,90=) 12,30 minus de af te dragen btw ad 2,30 = bruto winst 10,-- euro.

In Bobs geval: inkoop 10,--. Verkoop 24,20. Verschil tussen in- en verkoop 14,20 minus de af te dragen btw ad 4,20 = bruto winst 10,--.

Het maakt dus “kein Flaus aus” omdat je btw betaalt over de waarde die je aan een artikel toevoegt. De btw is, ik herhaal het nog eens, niet extra kostenverhogend.
Overigens, ik schat dat het merendeel van de grensoverschrijdende leveringen betreffende onze hobby binnen de EU plaats vinden en die leveringen mogen slechts onder heel specifieke voorwaarden plaats vinden zonder dat deze met btw worden belast. Je kunt er gevoeglijk van uitgaan dat alle leveringen onder de btw-plicht vallen.


Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Fleischmann Adviesprijs (UVP)

Bericht door evo »

BTW is 19% in Duitsland en 21% in NL, dit maakt dus (bijna) niks uit.
Invoerrechten zijn binnen de EU op dit soort producten niet van toepassing.
Ik kan me voorstellen dat de volumes groter zijn in D, waardoor Duitse (internet)winkeliers wat schaalvoordeel kunnen hebben qua vervoerskosten en kortingen bij fabrikanten. Ook denk ik dat de overhead in D lager zou kunnen zijn dan hier, vooral vanwege onroerend goed prijzen.


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2931
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Fleischmann Adviesprijs (UVP)

Bericht door Maurits71 »

Zolderspoor schreef: Het maakt dus “kein Flaus aus” omdat je btw betaalt over de waarde die je aan een artikel toevoegt. De btw is, ik herhaal het nog eens, niet extra kostenverhogend.
Overigens, ik schat dat het merendeel van de grensoverschrijdende leveringen betreffende onze hobby binnen de EU plaats vinden en die leveringen mogen slechts onder heel specifieke voorwaarden plaats vinden zonder dat deze met btw worden belast. Je kunt er gevoeglijk van uitgaan dat alle leveringen onder de btw-plicht vallen.
Rob, leveringen binnen de EU vallen onder ' intra communitaire' leveringen. dit betekend dat je als kopende partij in het buitenland geen BTW berekend krijgt. echter je moet wel gewoion als verkopende partij in Nederland wel btw betalen.

de reden dat ze dit doen is puur administratief. Als ik in Engeland iets koop betaal ik VAT, over wat ik verkoop moet ik VAT afdragen en wat ik moet betalen is het verschil tussen a en b. en hoe meer je moet afdragen hoe beter je hebt verkocht.

echter als ik in nederland iets bestel en ik zou BTW moeten betalen, met wie mag ik dit verrekenen ?, met Engeland nee want niemand heeft aan hun mijn btw betaald, aan Nederland, ja zou kunnen echter ik heb geen belasting nummer . vandaar dus deze Europese afspraak.

zitten uiteraard wel een paar addertjes onder het gras, zoals een btw nummer ( vat number ) legitieme busines etc, dus bovenstaande geldt weer niet voor particulieren noem maar op.

Waar de prijs verschillen zitten, denk dat zo iets simpel te verklaren is. een winkelier zit met bepaald kosten plaatje, ik noem zo maar ff. huur pand, electriciteit, salaris kosten, sociale lasten etc etc. een internet verkoper, zeker de kleinere hbeben dit allemaal niet een paar vierkante meter in de schuur is genoeg. Dit houdt in dat een winkelier met veel hogere marges moet werken als de internet verkoper om hetzelfde te verdienen.

over de vraag of we de internet verkoper moeten steunen of links laten liggen zal ik verder niet uitwijden mijn mening in deze is duidelijk denk ik, steun de winkelier met een kijk en voel winkel en als je wat nodig heb koop het van zijn website en laat de internet neuker links liggen, die zijn de pest voor de toekomst van elke hobby want ze zorgen ervoor dat de winkelier niet genoeg kan verdienen en zonder winkeliers kunnen we niet het kijk en voel gevoel krijgen en zal dus de hobby uitsterven, simplistisch gedacht ? denk er maar over na.

M.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Zolderspoor
Berichten: 808
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: Fleischmann Adviesprijs (UVP)

Bericht door Zolderspoor »

Mijn bijdrage over de btw bij import heeft enige reacties opgeroepen. Op zich is dat positief, het bewijst dat het wordt gelezen, maar is helaas wat minder qua correctheid over de uitvoering van de regeling. Wie als ondernemer te maken heeft met het invoeren van goederen en daarbij gebruik maakt van de regeling voor intracommunautaire levering heeft wel degelijk te maken met btw over de waarde van de invoer.
Het is niet de bedoeling geweest om het handboek “btw” hier uitputtend te beschrijven. De intentie was om - zulks naar aanleiding van eerder geplaatste opmerkingen – in simpele woorden uit te leggen dat btw-heffing niet (extra) kostenverhogend werkt. Voor wie gedetailleerde informatie wenst, verwijs ik kortheidshalve naar http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... verwerving
en dan met name het gestelde onder de link “geeft deze aan in uw btw-aangifte. “

In Jip-en-Janneke-taal gaan we uit van een invoer ter grootte van € 10,-- exclusief btw en een verkoop van € 30,-- + 21% btw ad € 6,30 = € 36,30.
De invoer wordt belast met 21% btw over € 10,--, zijnde de somma van € 2,10 (bedrag a). Dit bedrag komt ergens bovenaan in de periodiek te verrichten btw-aangifte.
Verderop in de aangifte komt de btw over de verkoopwaarde, zijnde het bedrag van € 6,30. Daarop mag echter in mindering worden gebracht de € 2,10 die al is aangegeven bij de import. Het saldo (6,30 – 2,10) wordt aangegeven als bedrag b.
Het totaal van de aangifte (en aan de fiscus af te dragen btw) is de som van a plus b, zijnde….juist € 6,30. Waarom dan de btw die onder a staat apart aangeduid? Tja, de jongens en meisjes van het “Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker…..” moeten toch ook aan het werk blijven.
Ik weet niet hoe de btw-aangifte in Engeland is geregeld, maar veel verschil zal er niet zijn.

Dit alles is alleen van toepassing voor het zakelijke verkeer, als particulier heeft u hier allemaal niets mee te maken. Dan is het voldoende om te weten dat de btw niet (extra) kostenverhogend werkt. Daarom en omdat we steeds verder bij het onderwerp vandaan raken, stel ik voor de communicatie hierover niet verder voort te zetten.
Laatst gewijzigd door Zolderspoor op 27 apr 2014 18:06, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Fleischmann Adviesprijs (UVP)

Bericht door evo »

Rob, ik geloof dat je de begrippen "invoer" en "inkoop" even door de war haalt.


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

Zolderspoor
Berichten: 808
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: Fleischmann Adviesprijs (UVP)

Bericht door Zolderspoor »

Edwin,

Zie het begin van de betreffende alinea: Het is Jip-en-Janneke-taal en dat behoeft niet juridisch helemaal dichtgetimmerd te zijn. Maar ten jouwe gerieve heb ik de tekst aangepast.

Rob


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Fleischmann Adviesprijs (UVP)

Bericht door Ad_M »

Allen, ik heb mij zelf ook schuldig gemaakt aan hier reageren...
Wil echt niemand op tenen trappen of zo
Maar begin mij nu toch af te vragen wat het doel van dit draadje is en of we er niet gigantisch voorbijgeschoten zijn??? :?
Krijg een beetje Benelux gevoel hier ;)
Gewoon even mijn gedachten :ugeek:

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2083
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Fleischmann Adviesprijs (UVP)

Bericht door Robert_N-Nm »

Op beneluxspoor was deze discussie al lang geleden afgekapt. Maar ik zou zeggen dat we hieronder door kunnen met het onderwerp UVP.


Fan van Alpenbanen in N(m)
Plaats reactie