[DATABASE] NS ICL rijtuigen in N

Hier bespreken we materieel, evt naar aanleiding van een nieuwe aankondiging
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2889
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

[DATABASE] NS ICL rijtuigen in N

Bericht door WilcoV »

Eind 2006 huurde NS een aantal Interregio rijtuigen van de DB om de materieeltekorten voor de dienstregeling van 2007 op te vangen. Het waren rijtuigen van de tyes Am203 en Bm234/235. De rijtuigen werden bij NS aangeduid met de typering ICL (Intercity Lease).
Bij indienstname behielden de rijtuigen aanvankelijk hun DB kleuren Interregio (1e klasse blauw/wit) en Intercity (2e klasse wit/rood) Bekend is dat enkele rijtuigen van deze kleurstelling afweken (2e Klasse in Interregio en andersom). Vanaf april 2007 werden de rijtuigen langzaam maar zeker in NS kleurstelling geel-blauw omgezet. Ook behielden ze aanvankelijk hun DB nummering. Deze werd later omgezet naar een NS nummering waarbij sommige wagens het laatste deel van het DB nummer behielden. Voor een duidelijk nummeroverzicht zie hier. Vanaf 2009 verdwenen de rijtuigen uit de dienst en in 2011 liep het leasecontract af.
Laatst gewijzigd door WilcoV op 12 jan 2020 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2889
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: [DATABASE] NS ICL rijtuigen

Bericht door WilcoV »

NS ICL rijtuigen in model.
Met behulp van de nummers kan de fanatieke modelspoorder leuke treinsamenstellingen maken met DB rijtuigen en de enkele NS rijtuigen die zijn uitgebracht. Ook de minder fanatieke (niet nummervaste modelspoorders) kunnen zo kleurrijke treinen samenstellen. Er zijn diverse foto's op internet te vinden met dergelijke samenstellingen in 1:1 spoor. De ICL rijtuigen liepen in 1:1 veelal samen met de NS Avmz rijtuigen in NS huiskleur (geel/blauw).

In ieder geval is uitgebracht

Minitrix

15547 (2017)
Set ICL
(- Avmz 61 84 19-90 258-9)
B 50 84 22-91 313-9
B 50 84 22-91 251-1


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Plaats reactie