[DATABASE] NS Hbbkkss , NS Gs en NS Hbis PTT Post in N

Hier bespreken we materieel, evt naar aanleiding van een nieuwe aankondiging
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Merijn
Berichten: 308
Lid geworden op: 16 apr 2017 13:09
Contacteer:

Re: [DATABASE] NS Hbbkkss , NS Gs en NS Hbis PTT Post in N

Bericht door Merijn »

Wat beeld bij de Gs van Fleischmann (831602)

Afbeelding


(Her)beginner. Tapijtrijder. Digitaal. NS Ep. IV en V

https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: [DATABASE] NS Hbbkkss , NS Gs en NS Hbis PTT Post in N

Bericht door WilcoV »

Dank, maar dit is geen postwagon. Maar zal hem voor een andere database gebruiken.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Merijn
Berichten: 308
Lid geworden op: 16 apr 2017 13:09
Contacteer:

Re: [DATABASE] NS Hbbkkss , NS Gs en NS Hbis PTT Post in N

Bericht door Merijn »

Ach, sorry Wilco. Had niet goed gekeken... Excuses!


(Her)beginner. Tapijtrijder. Digitaal. NS Ep. IV en V

https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: [DATABASE] NS Hbbkkss , NS Gs en NS Hbis PTT Post in N

Bericht door WilcoV »

Geen probleem, ook deze wagens neem ik nog een keer onder handen dus dan komt hij heel goed uit.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Pleun
Berichten: 203
Lid geworden op: 09 aug 2013 18:16

Re: [DATABASE] NS Hbbkkss , NS Gs en NS Hbis PTT Post in N

Bericht door Pleun »

Gister heb, uiteraard tweedehands, Hbbkkss 42 84 242 2 035-1 gekocht.
Opvallend is dat deze in een doos van artikelnummer 25092 zat, wat gezien de layout (oude PTT logo, rode kopwand) logischer is dan nummer 25165.
De 3 andere versies van 25165 hebben allemaal het nieuwe PTT logo en rode kopwand.

Spurweite-n.de en www.spur-n-datenbank.de geven beide 25092, maar is dit wellicht fout?
Mogelijk is 42 84 242 2 035-1 natuurlijk zowel als 25092 (oude PTT logo, rode kopwand) en als 25165 (nieuwe PTT logo, rode kopwand) uitgekomen.
Wie heeft hier een goede uitleg voor?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: [DATABASE] NS Hbbkkss , NS Gs en NS Hbis PTT Post in N

Bericht door WilcoV »

De uitbeeldingen van de wagens hebben helemaal niets te maken met in welke variant de uitvoering is. Heeft puur te maken in welke periode/jaar de uitvoering door Roco werd uitgebracht. Roco gebruikte regelmatig hetzelfde nummer voor een andere variant van eenzelfde wagen. De wagens zijn door Roco niet onder hetzelfde computernummer in verschillende uitvoeringen uitgebracht in ieder geval. Ook bij de diverse sets zijn verschillende uitvoeringen onder eenzelfde nummer uitgebracht. De nummers in de lijst hier en op de beide Duitse websites zijn niet alleen samengesteld met behulp van doosjes, maar ook met behulp van de diverse folders die in de jaren zijn uitgebracht.

Desalniettemin kan ik niet ontkennen dat er mogelijk in de databases fouten zijn gemaakt, zeker als je de diverse reeksen ziet die zijn uitgebracht. Ik zal hier eens nader in duiken. Daarnaast moeten we ook niet vergeten dat heel wat mensen meerdere wagens hadden en hebben en het dus ook niet ondenkbaar is dat mensen doosjes verwisselen.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: [DATABASE] NS Hbbkkss , NS Gs en NS Hbis PTT Post in N

Bericht door WilcoV »

Pleun schreef: 17 mar 2019 08:47 Gister heb, uiteraard tweedehands, Hbbkkss 42 84 242 2 035-1 gekocht.
Opvallend is dat deze in een doos van artikelnummer 25092 zat, wat gezien de layout (oude PTT logo, rode kopwand) logischer is dan nummer 25165.
De 3 andere versies van 25165 hebben allemaal het nieuwe PTT logo en rode kopwand.

Spurweite-n.de en www.spur-n-datenbank.de geven beide 25092, maar is dit wellicht fout?
Mogelijk is 42 84 242 2 035-1 natuurlijk zowel als 25092 (oude PTT logo, rode kopwand) en als 25165 (nieuwe PTT logo, rode kopwand) uitgekomen.
Wie heeft hier een goede uitleg voor?
Wat wel interessant om te weten is of de handgrepen al op het model zaten of dat deze nog in een zakje in het doosje zaten. Als ze er los in een zakje bij zaten is de kans namelijk groter dat de wagen nagenoeg nooit uit het doosje is geweest. Als de handgrepen al om het model zaten is de kans groter dat het verkeerde doosjes is gepakt.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Pleun
Berichten: 203
Lid geworden op: 09 aug 2013 18:16

Re: [DATABASE] NS Hbbkkss , NS Gs en NS Hbis PTT Post in N

Bericht door Pleun »

Ik heb in totaal zo gauw 34 verschillende unieke modellen geteld, waarvan 23 unieke van Roco (+ 1 onder een ander artikelnummer).
De bewuste modellen zijn van voor het internettijdperk, dus de lijsten van de Duitse databases zijn naderhand samengesteld en daar kan mogelijk een fout in geslopen zijn.
De handgrepen zaten op het model, maar het zakje en het staafje waar de handgrepen aanzaten zat nog wel in het doosje.
Als de eerste gebruiker dit met al zijn modellen deed zegt dit niet natuurlijk.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: [DATABASE] NS Hbbkkss , NS Gs en NS Hbis PTT Post in N

Bericht door WilcoV »

Juist omdat de modellen van voor het computer tijdperk zijn, is Spurweidte ooit opgestart vanuit de gedachte het Roco N spoor materieel te catalogiseren op internet. Er is veel onderzoek aan gedaan, wat uiteraard geen garantie is dat er geen fouten in zitten.
Pas later zijn alle andere merken toegevoegd.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

sparckie
Berichten: 72
Lid geworden op: 24 mar 2013 21:17

Re: [DATABASE] NS Hbbkkss , NS Gs en NS Hbis PTT Post in N

Bericht door sparckie »

0223 (1991)
42 84 242 2 008-9, moderner logo grijze kopwanden
42 84 242 2 012-3, moderner logo grijze kopwanden
42 84 242 2 015-4, moderner logo grijze kopwanden

4210 (1991)
42 84 242 2 037-8, moderner logo grijze kopwanden
(bekend met zowel 21 84 MS 242 2 037-8 -foutdruk- als 21 84 NS 242 2 037-8)

Als aanvulling: set 0223 heb ik tweemaal in bezit.
Deze wagons hebben allemaal ook de misdruk van MS in plaats van NS, net als nummer 4210

Groet, Jan


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: [DATABASE] NS Hbbkkss , NS Gs en NS Hbis PTT Post in N

Bericht door WilcoV »

Top bedankt


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Sibbesuisje
Berichten: 650
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: [DATABASE] NS Hbbkkss , NS Gs en NS Hbis PTT Post in N

Bericht door Sibbesuisje »

Nu ik recentelijk het fleischmann setje had aangeschaft ben ik gaan kijken naar wat Roco modellen om de sleep mee uit te breiden. Ondertussen begin ik me te realiseren hoeveel variaties er wel niet zijn (oud logo, nieuw logo, rode kopwanden, grijze kopwanden). Dit topic is een geweldig hulpmiddel daarbij!
Echter, zelfs binnen de groep ‘oude versie’ (oud logo, rode kopwanden) valt me op dat er 2 versies zijn die Roco had uitgebracht: een versie met zwarte buffers (zoals wagon 008), en een versie met rode buffers alsook een zwarte driehoek met uitroep teken (wagons 005 en 035).
De fleischmann set heeft die driehoek met uitroepteken niet en lijken de originele versie te hebben (print is zo strak dat zelfs de revisie datum eind jaren 70 goed te lezen is).
Weet iemand of dit verschil betekent dat een van de twee versies meer accuraat is, of is die driehoek met uitroepteken (zie foto) pas later in de jaren tachtig was aangebracht?
Bijlagen
C001FF03-F530-4618-BC88-7BEDD320D6E8.png
C001FF03-F530-4618-BC88-7BEDD320D6E8.png (119.03 KiB) 2260 keer bekeken


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: [DATABASE] NS Hbbkkss , NS Gs en NS Hbis PTT Post in N

Bericht door WilcoV »

Sibbesuisje schreef: 12 aug 2022 16:41 Nu ik recentelijk het fleischmann setje had aangeschaft ben ik gaan kijken naar wat Roco modellen om de sleep mee uit te breiden. Ondertussen begin ik me te realiseren hoeveel variaties er wel niet zijn (oud logo, nieuw logo, rode kopwanden, grijze kopwanden). Dit topic is een geweldig hulpmiddel daarbij!
Echter, zelfs binnen de groep ‘oude versie’ (oud logo, rode kopwanden) valt me op dat er 2 versies zijn die Roco had uitgebracht: een versie met zwarte buffers (zoals wagon 008), en een versie met rode buffers alsook een zwarte driehoek met uitroep teken (wagons 005 en 035).
De fleischmann set heeft die driehoek met uitroepteken niet en lijken de originele versie te hebben (print is zo strak dat zelfs de revisie datum eind jaren 70 goed te lezen is).
Weet iemand of dit verschil betekent dat een van de twee versies meer accuraat is, of is die driehoek met uitroepteken (zie foto) pas later in de jaren tachtig was aangebracht?
Grootste probleem is dat de meeste online foto's dit gedeelte rechts en onleesbaar op een foto hebben staan. Op nagenoeg alle foto's van originelen zie je de witte teksten staan, de zwarte driehoek is zodanig dun dat je hem op veel foto's niet kan herkennen of moeilijk. Ik ga er stiekem vanuit dat alle wagens zowel de driehoek als tekst horen te hebben tot een foto opduikt van een origineel zonder.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Sibbesuisje
Berichten: 650
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: [DATABASE] NS Hbbkkss , NS Gs en NS Hbis PTT Post in N

Bericht door Sibbesuisje »

WilcoV schreef: 21 aug 2022 08:32 Ik ga er stiekem vanuit dat alle wagens zowel de driehoek als tekst horen te hebben tot een foto opduikt van een origineel zonder.
Hmmm, dat klinkt inderdaad wel logisch! 😄


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Plaats reactie