Materieel bouw/verbouwen

Hier bespreken we materieel, evt naar aanleiding van een nieuwe aankondiging
Plaats reactie

Onderwerp starter
Paralectic
Berichten: 22
Lid geworden op: 05 jan 2018 16:27
Locatie: Alblasserdam

Materieel bouw/verbouwen

Bericht door Paralectic »

Beste Allen,

Onlangs heb ik mij voorgesteld als nieuw lid op het forum.
Nu heb ik een aantal projecten lopen en zullen er nog vele volgen, daarom wil ik jullie via dit draadje mijn voortgangen laten zien en wat de status tot nu toe is.

Op het moment ligt er een kapje van Fred (3dbuildr) op de kast met een kapje van de 2400. Natuurlijk heb ik deze in december besteld net voordat deze aangekondigd werd door Piko :? maar dat mag de zelfbouw pret zeker niet drukken. Het onderstel word voor deze versie voorzien van een Minitrix 2200, dit omdat er gemakkelijk aan te komen is en de kosten laag zijn. Mocht dit een van die 'op de kast en in de lade' project zijn.


Eerst wil ik jullie meenemen door mijn NS 500/600 - hippel project.
Zo kwam hij binnen, beschadigd, trappen krom en amper lopend voor een goede 30,- toch een leuke vangst voor een nieuw project.
Halverwege de eerste stappen kwam ik op MP nog een exemplaar tegen voor dat bedrag en kon hem niet laten liggen.

Voorzien van een badje thinner beide stalen versies en de verf gestript. Bluewonder deed niks voor dit exemplaar.
Het binnenwerk schoongemaakt met wasbenzine en nieuwe kool-borstels geplaatst en rijden ze samen als een zonnetje.
Vervolgens met een mm boortje gaten gemaakt voor de 'verlichting' op het moment nog puur optisch en niet afgewerkt.

Verder met de luchtkwast de behuizingen overgespoten en zwaailichtjes aangebracht.
Ik ben mij bewust dat de versie met blauwe zwaailichten een zwarte balk had, deze worden ooit nog vervangen voor rode zwaailichten helaas heb ik deze nog niet kunnen vinden.

Eerst wat foto's!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Momenteel nog niet helemaal klaar, er volgen nog decals, er is voorzichtig geweatherd maar nog niet het resultaat wat ik zoek.
Na contact met edwin van kleinspoor gaat er een serie uitgebracht worden voor de hippel 500/600.
Had een fout gemaakt door bij Phildie decals te bestellen met locplaten die alleen voor de groeneversie zijn met gele bies.

Misschien ooit als ik nog een exemplaar voor een euro of 30 tegen kom, maar dat word lastig wat ik op beurzen gezien heb.

Max.


Beginnend fladderaar

Chris83
Berichten: 1002
Lid geworden op: 31 mar 2009 13:29
Locatie: Maastricht

Re: Materieel bouw/verbouwen

Bericht door Chris83 »

Heel erg leuk en Welkom op het forum.

Ik krijg al meteen dat gevoel als je op het perron staat naast zo een bakkie vroem vroem tril tril.
Wat betreft die minitrix 2200, past dat? Heb er zelf eentje verknutseld naar een 2400 nog voordat het 3d printen was uitgevonden maar die ligt in de knutsel lade, veel te hoog.

Ik ga dit draadje zeker volgen.


Groeten Chris

Onderwerp starter
Paralectic
Berichten: 22
Lid geworden op: 05 jan 2018 16:27
Locatie: Alblasserdam

Re: Materieel bouw/verbouwen

Bericht door Paralectic »

Chris,

Fred van het forum hier, 'aka' 3Dbuildr heeft de kap ontworpen op het chassis van de 2200 fictief, hierdoor moeten er wat concessies gedaan worden in hoogte, breedte en details zoals scheenplaten.
Echter is het voor een kleine zeven tientjes een erg leuk project wat je gemakkelijk zelf kan doen en enige inbouw/verbouw ervaring mee op kan doen.
Kloppen t.o.v. het grootbedrijf doet het natuurlijk niet helemaal maar er is zoveel wat niet klopt in deze schaal ;)

Max


Beginnend fladderaar
Plaats reactie