IC2/Twindex rijtuigen DB, BRAWA of Minitrix !?

Hier bespreken we materieel, evt naar aanleiding van een nieuwe aankondiging

Onderwerp starter
Heiko
Berichten: 429
Lid geworden op: 09 sep 2016 09:42

Re: IC2/Twindex rijtuigen DB, BRAWA of Minitrix !?

Bericht door Heiko »

@Yavianice , dat is snel gegaan dan. Ik heb hem (Brawa-versie) gereserveerd bij N-Spoorstore en heb nog geen bericht ontvangen dat ze uitgeleverd kunnen worden


z21 / Fleischmann / Minitrix / Piko / Kato
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4480
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: IC2/Twindex rijtuigen DB, BRAWA of Minitrix !?

Bericht door spoor65 »

Yavianice schreef: 02 okt 2019 10:36 En de Twindexx is meteen zo goed als uitverkocht in Duitsland.
toch gek dat dan de grote namen in duitsland, die mij keurig hun nieuwsbrieven sturen nog geen melding maken, dat die er is, en ze zelfs nog alleen maar als "voorbestellen" op de site hebben staan.

Dus vraag mij af waar deze info vandaan komt

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

H@Ns
Forum-Eigenaar
Berichten: 2335
Lid geworden op: 17 dec 2007 10:12
Locatie: Lochem

Re: IC2/Twindex rijtuigen DB, BRAWA of Minitrix !?

Bericht door H@Ns »

Hallo,
Duitsland wordt altijd eerder geleverd.
We krijgen ze ook geleverd, geen paniek.
Je ontvangt vanzelf een mail (met factuur 😉) van ons.
Groet, Hans


http://www.freebit.nl Ontmoetingsplaats voor N-Spoorders
http://www.n-spoorstore.nl N-Spoor treinen en accessoires

Yavianice
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 sep 2019 10:26

Re: IC2/Twindex rijtuigen DB, BRAWA of Minitrix !?

Bericht door Yavianice »

spoor65 schreef: 02 okt 2019 13:42
Yavianice schreef: 02 okt 2019 10:36 En de Twindexx is meteen zo goed als uitverkocht in Duitsland.
toch gek dat dan de grote namen in duitsland, die mij keurig hun nieuwsbrieven sturen nog geen melding maken, dat die er is, en ze zelfs nog alleen maar als "voorbestellen" op de site hebben staan.

Dus vraag mij af waar deze info vandaan komt
Freddy
Simpel, ze waren beschikbaar, ik heb ze gekocht toen ze beschikbaar en leverbaar waren, en nu zijn ze van de website verdwenen omdat ze uitverkocht zijn. Kwamen niet eens in de nieuwsbrief. Ook op ebay verschenen ze, en zijn ook allemaal weer verkocht en verdwenen.

Ik zie trouwens net dat een aantal van mijn andere bronnen de TWINDEXX set iets later heeft ingesteld (vandaag). Maar ik denk dat die ook niet meer lang beschikbaar blijven.



Onderwerp starter
Heiko
Berichten: 429
Lid geworden op: 09 sep 2016 09:42

Re: IC2/Twindex rijtuigen DB, BRAWA of Minitrix !?

Bericht door Heiko »

Vanwaar de stormloop op deze rijtuigen?


z21 / Fleischmann / Minitrix / Piko / Kato

FidOo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: IC2/Twindex rijtuigen DB, BRAWA of Minitrix !?

Bericht door FidOo »

Gewild product. Is lang geleden aangekondigd en men is bang dat ze hem niet kunnen kopen als ze te lang wachten.

Voor mij zelf hoop ik dat brawa ook met de NAH.sh uitvoering van het treinstel komt.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4480
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: IC2/Twindex rijtuigen DB, BRAWA of Minitrix !?

Bericht door spoor65 »

Heiko,

Ik denk, doordat ze al heel lang aangekondigd zijn, maar de uitlevering dus lang op zich heeft laten wachten,
Dus veel mensen hebben de aankondiging al vele keren gezien.

Neem daarbij, dat Brawa, zoals gewoonlijk hele mooie gedetailleerde modellen maak, verbaasd het mij niet, dat ze nu als warme broodjes over de toonbank gaan.

het 1:1 model spreekt natuurlijk ook al veel mensen aan, ja, dan maak je als fabrikant een goede kans, dat ze ook in model, snel weer vertrokken zijn, richting hun eindbestemming, de klant.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
Heiko
Berichten: 429
Lid geworden op: 09 sep 2016 09:42

Re: IC2/Twindex rijtuigen DB, BRAWA of Minitrix !?

Bericht door Heiko »

@spoor65 , eigenlijk alleen maar goed dus. Dat geeft hoop voor de toekomst.


z21 / Fleischmann / Minitrix / Piko / Kato
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: IC2/Twindex rijtuigen DB, BRAWA of Minitrix !?

Bericht door shoven »

FidOo schreef: 03 okt 2019 06:35 Voor mij zelf hoop ik dat brawa ook met de NAH.sh uitvoering van het treinstel komt.
Daar zit ik ook al een tijd op te wachten. Bij veel (web)winkels zie ik echter alleen nog maar de witte (IC) en rode (regio) versies staan, gaat deze uitvoering nog wel geproduceerd worden?


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Happyface
Berichten: 350
Lid geworden op: 26 mei 2012 00:44
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: IC2/Twindex rijtuigen DB, BRAWA of Minitrix !?

Bericht door Happyface »

shoven schreef: 04 okt 2019 10:27
FidOo schreef: 03 okt 2019 06:35 Voor mij zelf hoop ik dat brawa ook met de NAH.sh uitvoering van het treinstel komt.
Daar zit ik ook al een tijd op te wachten. Bij veel (web)winkels zie ik echter alleen nog maar de witte (IC) en rode (regio) versies staan, gaat deze uitvoering nog wel geproduceerd worden?
Ik geloof het niet, ook op de Brawa website zelf staan de Rode Regio en Witte IC versies. Ik zit te wachten op de rode digitale + extra rijtuig. :D


NS-DB-ÖBB - 160 is precies groot zat - Happyface Railways
Http://www.happyface.be

FidOo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: IC2/Twindex rijtuigen DB, BRAWA of Minitrix !?

Bericht door FidOo »

Ooit heeft de NAH.sh uitvoering in de brochure gestaan toen het model werdt aangekondigd. Of hij komt.... Dat weet alleen brawa ben ik bang.

Edit: nog even gezocht. In 2013 aangekondigd: https://www.brawa.de/fileadmin/Kundenda ... H0_N_D.pdf

Hierin staat de NAH.sh versie in N spoor onder artikelnr 64500. Dit is nu de DB-AG kleuren geworden. (HELAAS!!!)

Zal er eens een mail aan wagen, niet dat ik verwacht een duidelijk antwoord te krijgen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Yavianice
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 sep 2019 10:26

Re: IC2/Twindex rijtuigen DB, BRAWA of Minitrix !?

Bericht door Yavianice »

Dat de Nah.sh versie niet meer wordt gemaakt (en in de plaats daarvan de normale rode DB regio versie) heeft vast ermee te maken dat de rode versie nu overal in Duitsland te zien is en dus meer mensen hem kennen en meer mensen hem willen kopen zodat Brawa minder risico loopt op een flop. Want een heel nieuw model maken met nieuwe mal, daar wil je natuurlijk geen risico mee lopen dat mensen hem toch niet willen hebben. Aangezien de Twindexx zo goed verkoopt gaan ze misschien later meerdere versies maken om zo hun mal uit te melken voor elke euro die er uit te melken valt.



Yavianice
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 sep 2019 10:26

Re: IC2/Twindex rijtuigen DB, BRAWA of Minitrix !?

Bericht door Yavianice »

Ik heb de Twindexx ontvangen, hij is inderdaad heel mooi. Veel details, mooie binnenverlichting (die op het tussendek zit, wel een beetje raar), en rijdt ook goed (maar wel alleen met een grote radius, op kleinere ontspoort ie). Ben er erg tevreden mee.



FidOo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: IC2/Twindex rijtuigen DB, BRAWA of Minitrix !?

Bericht door FidOo »

Mooi om te horen. Heb zelf nog eens een mail aan brawa gewaagd om te vragen of er wat bekend is over de NAH.sh uitvoering. Maar daarop was het antwoord dat deze nu nog niet op de planning staat. Natuurlijk begrijp ik dat dat alleen een politiek antwoord is en dat ze zoiets niet tussen neus en lippen door vertellen. Dus dat wordt nog even geduld hebben.

Overigens loopt er op 1zu160 een aardige discussie over dit treinstel en dan voornamelijk over de onderste kap (Schürze) van het stuurstand rijtuig. Daar zit nogal een kier tussen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Yavianice
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 sep 2019 10:26

Re: IC2/Twindex rijtuigen DB, BRAWA of Minitrix !?

Bericht door Yavianice »

Ja, dat klopt. Ik denk dat ze dat vooral vergelijken met de versie op de website, maar die is HO, en daar is het wat makkelijker te maken vanwege wat grotere toleranties. Ik heb zelf het kapje erafgehaald, het iets verzet, en dan weer erop gezet, nu ziet het er weer acceptabel uit. Maar dat is mijn mening.



Serge
Berichten: 21
Lid geworden op: 20 mei 2017 17:21
Locatie: Schalkhaar

Re: IC2/Twindex rijtuigen DB, BRAWA of Minitrix !?

Bericht door Serge »

Hoi Yavianice,

Gebruik je deze set op een digitale baan? Ik ben benieuwd naar de verlichting van de stuurstand. Wisselt deze ook wit/rood zonder de door Brawa geadviseerde functie-decoder? Of branden dan zowel de rode als witte lampen gelijktijdig?

Groeten Serge



Yavianice
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 sep 2019 10:26

Re: IC2/Twindex rijtuigen DB, BRAWA of Minitrix !?

Bericht door Yavianice »

Ik rijd analoog. De rood wit verlichting werkt zoals het hoort, zonder decoder. Overal op de doos staat trouwens dat je een decoder nodig hebt in alle wagens als je het op een digitale baan wil gebruiken. Dat heeft denk ik te maken met de binnenverlichting omdat deze ook werkt als er slecht contact is, en niet direct uitgaat zoals bij alle andere merken. Best high tech en mooi dat ze hier aan gedacht hebben.

P.s. sorry voor de late reactie



Serge
Berichten: 21
Lid geworden op: 20 mei 2017 17:21
Locatie: Schalkhaar

Re: IC2/Twindex rijtuigen DB, BRAWA of Minitrix !?

Bericht door Serge »

Bedankt Yavianice!



Onderwerp starter
Heiko
Berichten: 429
Lid geworden op: 09 sep 2016 09:42

Re: IC2/Twindex rijtuigen DB, BRAWA of Minitrix !?

Bericht door Heiko »

In Nederland nog steeds niet leverbaar? Ik zag dat ze in Duitsland uit voorraad leverbaar zijn bij de vakhandel.


z21 / Fleischmann / Minitrix / Piko / Kato

Onderwerp starter
Heiko
Berichten: 429
Lid geworden op: 09 sep 2016 09:42

Re: IC2/Twindex rijtuigen DB, BRAWA of Minitrix !?

Bericht door Heiko »

Begrijp ik het goed dat ik in deze set van Brawa ook nog een decoder moet plaatsen? Next 18 lees ik. Welke functiedecoder kan ik het beste nemen?


z21 / Fleischmann / Minitrix / Piko / Kato
Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2083
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: IC2/Twindex rijtuigen DB, BRAWA of Minitrix !?

Bericht door Robert_N-Nm »

Volgens mij werkt Brawa samen met Doehler&Haass - de handleiding heeft het dan ook over een FH18(a), dat is een Next18 functiedecoder.

MvG
Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)

Onderwerp starter
Heiko
Berichten: 429
Lid geworden op: 09 sep 2016 09:42

Re: IC2/Twindex rijtuigen DB, BRAWA of Minitrix !?

Bericht door Heiko »

En moet je die functiedecoder apart aansturen met een adres net als een locdecoder? Ik heb er totaal geen ervaring mee


z21 / Fleischmann / Minitrix / Piko / Kato
Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2083
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: IC2/Twindex rijtuigen DB, BRAWA of Minitrix !?

Bericht door Robert_N-Nm »

De decoder zelf kan je elk willekeurig adres geven. Al hoewel het zinnig is om alle decoders in de wagens hetzelfde adres te geven denk ik. Verder zou je als je er een vaste lok voor op het oog hebt (BR 146.5 of 147.5) deze ook hetzelfde adres kunnen geven maar welke instellingen precies aangepast dienen to worden voor de 'dubbeltractie' zodat je de juiste lampen aan hebt is mij ook net een stapje te ver. Ik ken mensen die beter in die materie zitten.

MvG
Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)

Onderwerp starter
Heiko
Berichten: 429
Lid geworden op: 09 sep 2016 09:42

Re: IC2/Twindex rijtuigen DB, BRAWA of Minitrix !?

Bericht door Heiko »

Ik vraag me echt af of in dit geval sprake is van "dubbel tractie" er zit geen motor in het rijtuig namelijk.


z21 / Fleischmann / Minitrix / Piko / Kato

FidOo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: IC2/Twindex rijtuigen DB, BRAWA of Minitrix !?

Bericht door FidOo »

Voor digitaalbedrijf is er in elke wagen een functiedecoder nodig met Next18 aansluiting, de FH18 van D&H is hier geschikt voor. Het adres zou ik hetzelfde houden als die van je lok als je altijd dezelfde lok er voor hebt staan. Anders zou ik alle rijtuigen wel 1 adres geven maar dan wel een uniek adres (dus niet 1 die door een lok gebruikt wordt)


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Plaats reactie