Beperking aan verzwaren lok? ivm Tractie

Hier bespreken we materieel, evt naar aanleiding van een nieuwe aankondiging
Plaats reactie

Onderwerp starter
Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Beperking aan verzwaren lok? ivm Tractie

Bericht door Debvd »

Hoi, Hoi,

Nu is ie echt compleet :D :D

Twindexx 4-delig ..nu kunnen ook de 1e klas mensen mee :lol: ..Gave set ...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Bij nacht ;)

Minpunt tot nu toe is duwkracht van de Twindexx....hij slipt gewoon op de helling 2,1 % ..... als ik er 250 gram erop leg geen probleem ...maar ehh kan je er gwoon zonder problemen 250 gr lood in leggen of gaat dan de motor om zeep??

Hoor graag jullie ideeën

Gr. Bjorn

ff apart draadje van gemaakt


Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Beperking aan verzwaren lok? ivm Tractie

Bericht door Hoontje »

De techneuten kunnen het uitrekenen, wat de max motorbelasting is etc. Ik ben geen techneut. Zou het gewoon uitproberen. Kijk of je testrondes kunt maken zonder de kappen erop. Check voor warmte etc. Als dat allemaal goed blijft, gewoon gewicht erin laten en genieten. Af en toe nog checken op slijtages etc.

Groetjes

Hoontje



FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Beperking aan verzwaren lok? ivm Tractie

Bericht door FidOo »

Ik zou vooral even de motor stroom meten en inderdaad de warmte. Die zijn beide natuurlijk met elkaar verbonden. Als de motor warm wordt zal hij meer stroom verbruiken. En dus ook andersom.

Mocht jij plek weten om er 250 gram lood in te krijgen dan zouden er vele erg mee geholpen zijn als je dat deelt.

Overigens hoop ik niet dar je er gewoon stripjes lood op plakt aan de buitenkant met 2 secondelijm. (en ja ik heb dat dus echt een keer meegemaakt)

Mocht je nog iets zwaarder zoeken als lood zou je wolfram kunnen overwegen. T kost een berg en tis lastig te krijgen maar het is per volume zwaarder als lood.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2013
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Beperking aan verzwaren lok? ivm Tractie

Bericht door Bjor »

Debvd schreef: 17 dec 2019 15:06 als ik er 250 gram erop leg geen probleem ...maar ehh kan je er gwoon zonder problemen 250 gr lood in leggen of gaat dan de motor om zeep?
Ik denk dat je inderdaad je motor gaat slopen en anders wel de tandwielen van de aandrijving en de aspotten. Ik schat dat het stel ong. 200 gr, weegt. Daar moet je niet meer dan het dubbele van maken. Een paar gram is waarschijnlijk voldoende en dan inderdaad liever wolfraam. Dat is niet giftig zoals lood, heeft een hoger soortelijk gewicht en is te koop in een hengelsportzaak.(Vraag naar Tungsten putty).

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Beperking aan verzwaren lok? ivm Tractie

Bericht door Marksintpancras »

Bjorn,

Welke vorm en radius geeft jouw klimspiraal??? Ivm de die kracht.
Ik heb ook zo'n viertalige rode Twindexx en niks vreemd aan ontdekken.

PS, slippen kan ook beteken dat je met een te hoge snelheid hem omhoog duwt, dan kan je ook slib reactie krijgen.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Gebruikersavatar

Rebel
Berichten: 151
Lid geworden op: 27 feb 2019 23:36
Locatie: Brabantse Land

Re: Beperking aan verzwaren lok? ivm Tractie

Bericht door Rebel »

Bjor schreef: 17 dec 2019 19:48
Debvd schreef: 17 dec 2019 15:06 als ik er 250 gram erop leg geen probleem ...maar ehh kan je er gwoon zonder problemen 250 gr lood in leggen of gaat dan de motor om zeep?
Ik denk dat je inderdaad je motor gaat slopen en anders wel de tandwielen van de aandrijving en de aspotten. Ik schat dat het stel ong. 200 gr, weegt. Daar moet je niet meer dan het dubbele van maken. Een paar gram is waarschijnlijk voldoende en dan inderdaad liever wolfraam. Dat is niet giftig zoals lood, heeft een hoger soortelijk gewicht en is te koop in een hengelsportzaak.(Vraag naar Tungsten putty).

Ben
Ik zoek ook iets dergelijks voor verzwaring van enkele rijtuigen en/of lokjes.
Kan ik hiervoor ook dit pakken; https://www.medipreventie.nl/theraflex-putty-454-gram


"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
DR5000, 2xDR4088, 4xDR4018, MM, BR221, BR642s, BR140, BR401, BR212, NS351, S3/5 M3005, S3/5 M3010, S3/6, RH1116, BR18, 2xBR103, NS3851, NS1127, NS1855, BR E93
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2013
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Beperking aan verzwaren lok? ivm Tractie

Bericht door Bjor »

Arthur,

Dat spul is zo te zien een kneedpasta. Dat is waarschijnlijk vele malen lichter dan wolfraam of lood en bovendien 2x zo duur als een potje wolfraam. Dus dat lijkt me zinloos.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Beperking aan verzwaren lok? ivm Tractie

Bericht door FidOo »

Hoi rebel. Ik kan daar geen gewicht vinden van dat spul. Dus zou ik het niet durven zeggen of dit zinvol is. Tungsten putty is met wolfram en dat spul heeft een heel hoog soortelijk gewicht. En dat is wat je wilt omdat je zo veel mogelijk gewicht in een zo'n klein mogelijke massa wilt toevoegen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: Beperking aan verzwaren lok? ivm Tractie

Bericht door Debvd »

Marksintpancras schreef: 18 dec 2019 19:16 Bjorn,

Welke vorm en radius geeft jouw klimspiraal??? Ivm de die kracht.
Ik heb ook zo'n viertalige rode Twindexx en niks vreemd aan ontdekken.

PS, slippen kan ook beteken dat je met een te hoge snelheid hem omhoog duwt, dan kan je ook slib reactie krijgen.
Hoi Mark,

radius 3 en 3a ...ovaal en stijging 2,1-2,2 % ....praten hier over midsnelheid de helix in zowel trekkend als duwend. Ik heb wel de volledige soundversie, weet niet welke jij hebt. Kan jij checken hoeveel antislipbandjes er bij jou op zitten?

Ook vanuit stilstand slipt ie al....

Gr Bjorn



Onderwerp starter
Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: Beperking aan verzwaren lok? ivm Tractie

Bericht door Debvd »

FidOo schreef: 17 dec 2019 19:08 Ik zou vooral even de motor stroom meten en inderdaad de warmte. Die zijn beide natuurlijk met elkaar verbonden. Als de motor warm wordt zal hij meer stroom verbruiken. En dus ook andersom.

Mocht jij plek weten om er 250 gram lood in te krijgen dan zouden er vele erg mee geholpen zijn als je dat deelt.

Overigens hoop ik niet dar je er gewoon stripjes lood op plakt aan de buitenkant met 2 secondelijm. (en ja ik heb dat dus echt een keer meegemaakt)

Mocht je nog iets zwaarder zoeken als lood zou je wolfram kunnen overwegen. T kost een berg en tis lastig te krijgen maar het is per volume zwaarder als lood.
aan de buitenkant :o :o :o ....nee lekker binnen in ...hoop van het weekend het te kunnen doen.



Onderwerp starter
Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: Beperking aan verzwaren lok? ivm Tractie

Bericht door Debvd »

Bjor schreef: 17 dec 2019 19:48
Debvd schreef: 17 dec 2019 15:06 als ik er 250 gram erop leg geen probleem ...maar ehh kan je er gwoon zonder problemen 250 gr lood in leggen of gaat dan de motor om zeep?
Ik denk dat je inderdaad je motor gaat slopen en anders wel de tandwielen van de aandrijving en de aspotten. Ik schat dat het stel ong. 200 gr, weegt. Daar moet je niet meer dan het dubbele van maken. Een paar gram is waarschijnlijk voldoende en dan inderdaad liever wolfraam. Dat is niet giftig zoals lood, heeft een hoger soortelijk gewicht en is te koop in een hengelsportzaak.(Vraag naar Tungsten putty).

Ben
Intussen de loodjes gehaald ...van het weeknd hoop ik ermee aan de gang te gaan


Plaats reactie