Brawa twindexx

Hier bespreken we materieel, evt naar aanleiding van een nieuwe aankondiging
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
enderscw
Berichten: 689
Lid geworden op: 29 mei 2012 20:23
Locatie: Apeldoorn

Brawa twindexx

Bericht door enderscw »

Goedemorgen,

Ik zit te denken om de twindexx aan te schaffen, maar wel de DB regio versie met motor.
Als ik bij onze Duitse vrienden van 1zu160 zo lees valt het model bij de een zwaar tegen en worden modellen terug gestuurd en anderen zijn er lovend over en hebben geen problemen.

Zijn er mensen hier die het model hebben en hun ervaring willen delen, ik begreep dat de trekkracht helling op niet echt te wensen overlaat.
Laatst gewijzigd door enderscw op 17 jan 2020 12:09, 1 keer totaal gewijzigd.


Groet,

Wouter


Every day is a school day.

Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: Brawa twindexx

Bericht door Debvd »

Hi Wouter,

Ik heb hem, maar idd trekkracht of duwkracht is bij mij erg slecht, heb nog geen tijd om er verder naar te kijken. Heb een stijgingpercentage van 2,1 % maar daar blijft op hangen. In duwstand hoor ik hem slippen. Mogelijk dat de andere wagons te zwaar lopen en ga kijken of verzwaren van de motoreenheid helpt. bij mij dus nog een wordt vervolgd :-).

Maar hij is wel erg mooi ;)

Groet, Bjorn


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Brawa twindexx

Bericht door WilcoV »

Debvd schreef: 17 jan 2020 12:09 Hi Wouter,

Ik heb hem, maar idd trekkracht of duwkracht is bij mij erg slecht, heb nog geen tijd om er verder naar te kijken. Heb een stijgingpercentage van 2,1 % maar daar blijft op hangen. In duwstand hoor ik hem slippen. Mogelijk dat de andere wagons te zwaar lopen en ga kijken of verzwaren van de motoreenheid helpt. bij mij dus nog een wordt vervolgd :-).

Maar hij is wel erg mooi ;)

Groet, Bjorn
Al getest zonder de rijtuigen? Dus alleen de motorwagen laten rijden? Dan weet je zo of het aan de motorwagen of combinatie met de rijtuigen ligt


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: Brawa twindexx

Bericht door Debvd »

Hoi Wilco,

Zonder rijtuigen geen probleem.


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Brawa twindexx

Bericht door WilcoV »

Dan ligt het inderdaad aan hetzij het gewicht van de rijtuigen (eventueel wel of niet in combinatie met de trekkracht), hetzij de loopeigenschappen van de rijtuigen. Probeer eens achter de motorwagen één rijtuig te plaatsen en kijk of het verschil maakt welk rijtuig je er achter plaatst. Als hij bij beide wagens (neem aan dat je een drie wagenstel hebt) apart problemen geeft (en de wagens lopen van een kleine helling los soepel er af) dan zal het aan de trekkracht/liggen. Je kan dan proberen welke combinatie problemen geeft en daar verder zoeken.
Zou inderdaad ook even de roleigenschappen van de wagens uitproberen op je helling waar oprijden problemen geeft. Als ze er soepel afrollen ligt het in ieder geval niet aan de loopeigenschappen.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
enderscw
Berichten: 689
Lid geworden op: 29 mei 2012 20:23
Locatie: Apeldoorn

Re: Brawa twindexx

Bericht door enderscw »

Interessant om te zien wat er uit komt. Ik las ook al dat mensen de motorwagen met ongeveer 70 gram verzwaard hebben.

Zijn alle 4 de wielen voorzien van slepers? Misschien zijn de roleigenschappen al beter als je 2 wielen per stel contact laat maken ipv alle 4.
Dit was ieder geval de oplossing voor de minitrix dubbeldekker stellen.
Laatst gewijzigd door enderscw op 17 jan 2020 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.


Groet,

Wouter


Every day is a school day.

Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: Brawa twindexx

Bericht door Debvd »

Zodra ik weer ff tijd voor heb... :oops: :oops:

70 gram zou idd wel minimaal zijn denk ik... dat had ik nog niet gelezen ;)


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
enderscw
Berichten: 689
Lid geworden op: 29 mei 2012 20:23
Locatie: Apeldoorn

Re: Brawa twindexx

Bericht door enderscw »

Schijnt ook dat de uitsparing rondom het wormwiel wat te krap is uitgevoerd. Dat veroorzaakt het knarsende geluid in de bochten.

Afbeelding


Groet,

Wouter


Every day is a school day.
Plaats reactie