Fleischmann BR44

Hier bespreken we materieel, evt naar aanleiding van een nieuwe aankondiging
Plaats reactie

Onderwerp starter
Nijboer
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Fleischmann BR44

Bericht door Nijboer »

Hallo,
Op het forum is tot nu nog weinig te vinden over deze loc.
Gisteren heb ik mijn exemplaar mogen ontvangen.
De loc rijdt erg rustig, er zit een hele stille motor in de tender. Volgens mij een nieuw type.
Maarr.... hij ontspoort met enige regelmaat! In eerste instantie leek het op de gekste plekken
te zijn, want meestal is dat op een recht stuk. En ook niet altijd.
Dus de loc op de absoluut-vlakke testbaan gezet met R1 bochten . Daar gebeurt hetzelfde.
EDIT: (R1 zit niet in de modelbaan)

Het is net of de wielen na de bocht niet goed terug komen.
En ik zie ook heeeel soms dat het drijfwerk hapert.

Nu kwam ik op YouTube dit filmpje tegen:
https://www.youtube.com/watch?v=rex1jCz3DsA

Daar zijn vergelijkbare zaken te zien.
Ik ga mijn loc ook eens nader inspecteren, hopelijk kan ik iets ontdekken.

EDIT:
Ik kan er nog weinig aan ontdekken, behalve dat er geen olie aan het loopwerk en assen zit.
En ook 2 stangen die niet recht zijn. Alles heeft zeer veel bewegingsruimte.


Wat zijn jullie ervaringen?


Groet,
Collin


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Fleischmann BR44

Bericht door BenQ »

Ik dacht eerst dat het een oude loc was waar de wielen na verwijderen niet goed waren terug gezet. Maar het was een nieuwe loc.
Hij had het over natte wielen van de olie en staalsplinters, die had hij allemaal verwijdert en toen reed de loc goed.
Het voorloop wielstel is soms een probleem als het veertje dat deze wielen recht zet na een bocht niet recht is.
Het is wel een fraaie loc, hoop voor je dat je het probleem kan ontdekken.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Peter Ruifrok
Berichten: 340
Lid geworden op: 22 jan 2016 15:54

Re: Fleischmann BR44

Bericht door Peter Ruifrok »

Ik zou hem weer inleveren bij de leverancier. Eventueel eerst voor een andere BR44 maar als die hetzelfde probleem geeft, ruilen voor een andere stoomloc. Er zijn zoveel mooie modellen. Deze zal je ergernis blijven geven. Die niet-rechte stangen en dat veertje geven me te denken en die krijg je zelf nooit goed.


Windows 10, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Fleischmann BR44

Bericht door BenQ »

Peter,
Dat veertje is een opmerking van mij omdat ik dat zelf had gehad, bij een ander type trouwens.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

piksov
Berichten: 1420
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Fleischmann BR44

Bericht door piksov »

Op het forum 1zu160.net hebben ze ondertussen een 3e draadje (maximaal 100 reacties in 1 draadje):

https://www.1zu160.net/scripte/forum/fo ... id=1157441

Guus



Onderwerp starter
Nijboer
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Fleischmann BR44

Bericht door Nijboer »

Nou, toevallig heb ik vanmiddag eens geprobeerd het voorloopwiel eraf te halen: problemen weg.
(Hij liep op een gegeven moment op een bepaalde plek steeds op exact hetzelfde punt van de rail af. Ik heb die rail eens
gedemonteerd en bekeken onder de microscoop: een minimale braam aan de rail omdat het een ingekorte R2 bocht is.
Uiteraard is dit een stuk rail dat op de meest onbereikbare plek van de baan zit... uiteraard... Ik heb meer dan 60 locs, en
er is er nog nooit een op dat punt uit de rail gelopen. )

Ik heb ook gemerkt dat deze loc wat last heeft van railspijkers die niet helemaal lekker zitten, waar mijn andere >60 locs
dus geen last van hebben. Ook dat is na het verwijderen voorloopwiel weg.

Dus daar zit "iets" niet lekker.
Ik heb geen zin om de loc retour te doen. Mijn ervaring met Fleischmann is de laatste jaren helaas niet heel best.
Van de 5 nieuwe aankopen de laatste 3 jaar: 3 locs met een probleem. Ben je de loc maanden kwijt, en krijg je hem
terug met een hersteloperatie die eigenlijk niks voor stelt.... En al met al kost het ook ontzettend veel tijd (winkel zit niet om de hoek).
Maar als het drama blijft, dan gaat ie retour.
Vanavond eens verder spelen. Het is werkelijk een hele mooie loc, die ook nog eens ontzettend sterk is, rijdt zonder problemen
(zonder het voorloopwiel dus) de helix op met 5 rijtuigen. En omdat ik mijn helix heb gemaakt met alleen flex, was dit een mooie
test om te kijken hoe die over de lassen heen gaat.

Heb er alle vertrouwen in nu.

Groet,
Collin



Heiko
Berichten: 429
Lid geworden op: 09 sep 2016 09:42

Re: Fleischmann BR44

Bericht door Heiko »

@Nijboer, wat waren de problemen bij de 5 locs van Fleischmann? En om welke locs gaat het dan?


z21 / Fleischmann / Minitrix / Piko / Kato

Onderwerp starter
Nijboer
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Fleischmann BR44

Bericht door Nijboer »

Heiko,
5 locs, 3 met problemen.
- BR44 , zie verhaal boven
- Re460, kortsluiting (op de baan) en rumoerige loop. kortsluiting opgelost, rumoerige loop niet.
- SNCF BB7200, stroomafnemers niet vastgezet op de draaistellen. opgelost

Collin



brizbo
Berichten: 465
Lid geworden op: 22 nov 2012 19:42
Locatie: België-Laakdal

Re: Fleischmann BR44

Bericht door brizbo »

Dag Nijboer,

Hoe vervelend dat je met een nieuwe loc zulke toestanden hebt...

Heb zelf geen ervaring met deze loc maar uit het filmpje blijkt dat de wielen geen grip hebben.

Een oplossing zou bijvoorbeeld kunnen zijn: 1 as te vervangen met een as met antislipwieltjes.

Bullfrog snot gebruiken (zelf geen ervaring mee) http://www.bullfrogsnot.com/howtoinstall.asp

Loc proberen te verzwaren ...


Dit zijn allemaal maar lapmiddeltjes natuurlijk...

Succes.


Fabrice

Onderwerp starter
Nijboer
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Fleischmann BR44

Bericht door Nijboer »

Nou ja, "toestanden" is een zwaar begrip. Het is maar een speelgoedtrein uiteindelijk.

Maar ik heb een doorbraak: de wielen op de voorloop as stonden te ver uit elkaar!
Even nagemeten en vergeleken met andere locs, 7,45mm.
En toen ik het ene wieltje inkeek, zag ik ook wel dar het asje nog wel een stukje verder kon!
Bij het andere wieltje was het goed.
Dus even voorzichtig het asje iets doorgeduwd en voila, het aantal ontsporingen en "tikken" op
de baan is drastisch afgenomen, maar het is nog niet weg. Ik meet op de tender ook dat de
wielen wat verder uit elkaar staan dan normaal. En tijdens het rijden zonder het geluid aan hoor ik
ook dat er wat wringt, met name in de bochten.

Fleischmann heeft bij deze loc de middelste 3 assen voorzien van wielen met een lagere flens.
En die assen hebben ook in de hoogte speling, niet geveerd overigens. Waar dat precies voor
is, geen idee, Ik heb dat principe nog niet eerder gezien.

De oorzaak van het aanlopen tegen de railspijkers heb ik ook gevonden, er zit op de voorloopas
een los onderdeel geklikt, net achter de koppelingsschacht, Dat moeten denk ik baanruimers (??)
voorstellen. Dat ding zit er omheen en raakt een railspijker en gaat scheef staan waardoor ie nog
veel meer railspijkers meepakt...

Kleine dingen, maar het veroorzaakt wel dat de loc niet lekker zijn rondjes kan draaien,

To be continued.



Johan160
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 feb 2020 14:07

Re: Fleischmann BR44

Bericht door Johan160 »

Ik heb dit weekend ook een BR44 aangeschaft in Houten en ben er erg blij mee. Het geluid is fraai te noemen. Gelukkig hebben ze er een dynamische soundfile ingezet die aanvoelt of er kracht gezet moet worden of niet. Ik heb via de Sprog nog een beetje gefinetuned zodat hij bij vaart minderen langer stil blijft. Ik heb nooit begrepen waarom al die dure locs tot de laatse mm een volle exhaust slag laten horen. Deze doet dat prachtig vind ik. Het probleem van de haperende drijfwielen herken ik maar naarmate ik hem meer laat rijden lijkt het af te nemen. Hij heeft ook geen moeite met een sleep van 18 ketelwagentjes dus dat is ook ok.Moest wel de wielen snel schoonmaken want in het begin waren er nogal wat contactproblemen. Kennelijk wat vet of olie vanuit de productie. De losse onderdelen moet ik nog aanbrengen en weatheren. Maar dat is voor later!

Groeten, Johan.



Onderwerp starter
Nijboer
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Fleischmann BR44

Bericht door Nijboer »

En rijdt jouw loc soepel over de wat minder mooi gelegde delen van de baan?
Ik heb gisteren toch de ingekorte bocht vervangen door een vers ingekort exemplaar, en ook
2 lange railstukken. De loc laat me zo wel zien dat die stukken niet helemaal fijn zijn, dus dat laat ik
me geen 2 keer zeggen en de boel dus vervangen.
Groet, Collin



erwin1z
Berichten: 142
Lid geworden op: 19 dec 2010 16:06

Re: Fleischmann BR44

Bericht door erwin1z »

Hallo,

Heeft de nieuwe BR 38 van Fleischmann de zelfde problemen?

Erwin


Gebruikersavatar

Sibbesuisje
Berichten: 651
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Fleischmann BR44

Bericht door Sibbesuisje »

Hoi Erwin, ik heb de nieuwe BR38 (DRG versie) in januari aangeschaft en het rijd goed. Goede trekkracht, rijd soepel door R2 bochten (ik heb geen R1).


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain

Johan160
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 feb 2020 14:07

Re: Fleischmann BR44

Bericht door Johan160 »

Mijn 44er gaat door R1 bochten maar niet van harte. Maar ik denk als ik de zuigerstangbeschermers (3x woordwaarde, 6x letterwaarde 😅) gaat dat denk ik niet meer. Maar hij rijdt verder soepel en ik geniet er nog steeds van. Mijn 38er doet het ook al jaren soepel!

Groeten, Johan.



Onderwerp starter
Nijboer
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Fleischmann BR44

Bericht door Nijboer »

Wat bedoel je precies met "niet van harte"?
Wat gebeurt er dan?

Mijn 44 loopt inmiddels niet meer de baan uit, maar er is nog steeds een deel waar wat R2 ligt, en
daar wipt de voorste as (de eerste achter het voorloopwiel) van de rail om even later weer op zijn
plek te springen, dus eigenlijk een bijna-ontsporing. Ik verdenk het veermechanisme van het voorloopwiel.

Binnenkort weer wat tijd om dit eens beter te bekijken.

Collin



Johan160
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 feb 2020 14:07

Re: Fleischmann BR44

Bericht door Johan160 »

Met “niet van harte” bedoel ik eigenlijk ook bijna-ontsporingen. Maar R1 is natuurlijk ook wel erg krap voor zo’n vijfasser.....



Onderwerp starter
Nijboer
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Fleischmann BR44

Bericht door Nijboer »

Inmiddels denk ik wel te kunnen stellen dat ik de oorzaak weet van de ontsporingen.
Mijn baan ligt op de 3mm blauwe ondervloerplaat van de gamma. De rails die er voornamelijk
op liggen zijn de piccolo rails met bedding. Ik heb nu de diverse plekken waar het nog wel eens mis
ging even beter bekeken. En het blijkt dat het in alle gevallen gaat om de overgang van railstuk naar railstuk,
en wel van recht naar bocht, of van bocht naar bocht. Wat is er nu aan de hand, als je een railspijker in de uiterste
spijkergaten gebruikt, in combinatie met die schuimplaat, dan kan er als het ware een kuil ontstaan op de plek
van de railverbinders. Het is echt minimaal, maar dat vindt deze loc niet leuk. En dat komt denk ik door
de 3 middelste assen met die rare flenzen. Die schieten op zo'n kuil gelijk over de binnenrail van de bocht.
En hij schiet vaak niet meer terug waardoor er verderop een ontsporing plaats vindt.

Dus ik heb die spijkertjes bij de kuilen iets losgewipt, kuil is dan weg, en nu gaat het veel beter.

Betekent ook dat je wellicht problemen kunt krijgen met bochtwissels (heb ik zelf niet).
Ik zie ook dat de loc echt over de piccolo wisselstraten hobbelt (deze wissels zijn qua hoogte niet mooi ivm
de metalen onderplaat)

Dus conclusie: loc is gevoelig voor lichte onregelmatigheden in de baan, met name in de hoogte.
Tezamen met het voorloopwiel dat de wielen net te ver uit elkaar had staan, kreeg ik hele rare effecten.
En niet te vergeten dat plastic onderdeel aan het voorloopwiel dat railspijker-koppen vangt.

Nu wordt het tijd om eens wat plezier van deze loc te krijgen!

Groet,
Collin


Gebruikersavatar

MarcoTrix
Berichten: 286
Lid geworden op: 06 apr 2020 19:10
Locatie: Zeist

Re: Fleischmann BR44

Bericht door MarcoTrix »

Märklin bouwt deze loks als 1-B-C, m.a.w., de 5 assen worden verdeeld over twee draaistellen, dat opgevangen wordt door enige speling in de koppelstangen. Zover ik weet heeft Märklin daar patent op, en wordt het daardoor niet door andere modelspoorfabrikanten toegepast.
Snap niet waarom de lok als volgt opgebouwd wordt: 1 loopas met flensen, 1ste aangedreven as met flensen, 2de en 3de as zonder flensen, 4de as met flensen en de 5de zonder. Dat geeft mijn inziens betere loopeigenschappen.

Het niet op juiste spoorbreedte bevestigen van wielen vind ik echt een doodzonde van Fleischmann (of wie dan ook).


Plaats reactie