Minitrix 12585

Hier bespreken we materieel, evt naar aanleiding van een nieuwe aankondiging
Plaats reactie

Onderwerp starter
waterlelies
Berichten: 40
Lid geworden op: 19 dec 2010 17:21
Locatie: Nieuwveen

Minitrix 12585

Bericht door waterlelies »

Ik heb er twee van, en worstel al maanden om de treinstellen weer te laten rijden.
Ze deden het allebei goed, totdat ze uiteindelijk allebei wel spanning kregen, maar de trein niet reed.
Bij beide is het euvel, dat het wormwiel van de motor over het tandwiel van het draaistel draait, zonder dit behoorlijk aan te sturen.
Een beetje kantelen van de moter helpt soms even, maar niet definitief.
Inmiddels heeft al 1 tandwiel het begeven, en inmiddels een nieuw draaistel ontvangen van Maerklin (tegen hoge kosten), maar nog steeds hetzelfde.
Het draaistel zit goed verankerd met het zwarte plastic beugeltje.
Ben ik de enige met dit probleem?
Ik kan op dit forum hier niets over vinden.
Groet.
Fred

NB: het lijkt wel of ik dit euvel aantrek, want ik heb ook al een Class66 van Kato in reparatie, waarbij ook de motortandwielen het tandwiel van het draaistel niet raken.


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Minitrix 12585

Bericht door WilcoV »

Vaak heeft dit bij Minitrix er mee te maken dat de draaistellen niet geheel recht in de houders terug gestopt zijn.
Als je de draaistellen uitneemt en weer terug stopt moeten ze goed recht inbrengen, een kleine afwijking kan er al voor zorgen dat het wormwiel over de tandwielen heen schraapt zonder deze goed aan te sturen. Heb dit probleem al eens bij de minitrix locomotieven gehad die eenzelfde constructie hebben.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Minitrix 12585

Bericht door Marksintpancras »

Fred, ze reden goed totdat ze spanning kregen??? Dit snap ik niet. Ik heb ook de 12585 en ook nog een HLB versie. Maar ik krijg die krengen niet stuk. Die HLB versie (die reedt het meest) had alleen soms last van vuile wielen. Ik maakte de wielen schoon en hij reedt weer..


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Onderwerp starter
waterlelies
Berichten: 40
Lid geworden op: 19 dec 2010 17:21
Locatie: Nieuwveen

Re: Minitrix 12585

Bericht door waterlelies »

Mark, ik bedoel dat ze reden als ze natuurlijk spanning kregen, maar opeens met spanning niet meer reden.
Wat HLB versie is weet ik niet, maar ik heb de goedkoopste.



Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Minitrix 12585

Bericht door Marksintpancras »

Fred, ik heb ook de 12585, en daarnaast ook eentje van HLB bahn met sound (een duurdere versie van de 12585).

Meestal zijn vuile wielen de boosdoener bij dit soort gevallen. En een draaistel uitnemen heb ik nooit gedaan bij deze modellen. Ik maak de wielen schoon met een proxxon micromot Brass brush.
Maar wat Wilco zegt is bij minitrix draaistellen zeker waar, goed recht terug erin stoppen.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Plaats reactie