Fleischmann Umbauwagen 3-assers

Hier bespreken we materieel, evt naar aanleiding van een nieuwe aankondiging
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Appie173
Berichten: 266
Lid geworden op: 16 okt 2011 22:16

Fleischmann Umbauwagen 3-assers

Bericht door Appie173 »

Hallo eenieder,

Ik heb inmiddels mijn BR23 besteld. Ik had me een leuke nahverkehrszug met 3-assige Umbauwagen van Fleischmann bij bedacht (https://www.n-spoorstore.nl/nl/n-spoor/ ... erlichting). Deze sets zijn echter overal opeens uitverkocht. Bij www.johanvoermans.nl vind ik nog wel losse 3-assers . Dit zijn echter andere nummers 8096 t/m 8099 van een oudere productiejaargang. Zit er hier veel verschil tussen? Is die nieuwe set een heruitgave van de oude met nieuwe nummers of is er wat significants aan verbeterd?

Mvg, Albert

En dan nog een leuk stuurstandrijtuig uitzoeken voor de Dampf-Wendezug.



Harri
Berichten: 194
Lid geworden op: 04 nov 2016 11:52

Re: Fleischmann Umbauwagen 3-assers

Bericht door Harri »

“Ineens uitverkocht”, of pas leverbaar vanaf week 7 2021? 😉
https://www.fleischmann.de/en/product/2 ... ducts.html


DB diesels, tijdperk IV
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Appie173
Berichten: 266
Lid geworden op: 16 okt 2011 22:16

Re: Fleischmann Umbauwagen 3-assers

Bericht door Appie173 »

Heu, anders geformuleerd dan; Is er een reden om tot week 7 te wachten of zijn die oudere net zo goed?


Gebruikersavatar

william
Berichten: 1198
Lid geworden op: 03 mar 2010 13:01

Re: Fleischmann Umbauwagen 3-assers

Bericht door william »

Ik zie geen reden om te wachten tot week 7 2021. Heb die 'oude' wagens ook en niks mis mee. Heb alleen spijt dat ik er toen maar drie meegenomen heb i.p.v. vier ...

Groeten,
William


Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl

thevandijks
Berichten: 430
Lid geworden op: 13 dec 2010 21:47

Re: Fleischmann Umbauwagen 3-assers

Bericht door thevandijks »

Roco heeft ze ook gemaakt, en die zien er beter uit dan de Fleischmann rijtuigen.
Om het nog lastiger te maken :-)

Groet Hans


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Appie173
Berichten: 266
Lid geworden op: 16 okt 2011 22:16

Re: Fleischmann Umbauwagen 3-assers

Bericht door Appie173 »

Heu, kun je wat specifieker zijn over de verschillen? Die Roco-wagens zijn een stuk goedkoper. Wat is de catch?

Mvg, Albert


Gebruikersavatar

epocheales denken
Berichten: 719
Lid geworden op: 16 nov 2008 23:52
Locatie: vlakbij Gouda

Re: Fleischmann Umbauwagen 3-assers

Bericht door epocheales denken »

Hoi Albert ik heb deze wagons ook van Fleischmann. Prachtige modellen, goede rijeigenschappen. Ben het niet met mijn naamgenoot eens dat de Roco's mooier en zeker niet beter zijn. Ze zijn erg licht en ook de details zijn minder als die van Fleischmann. Zo is bijvoorbeeld de rijtuigbalk niet bedrukt.
Ik zou Albert jouw keus nog even overwegen.. 😉

Groet, Hans


Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/pc-Freiwald Rocomotion
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881

FidOo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Fleischmann Umbauwagen 3-assers

Bericht door FidOo »

Ik ben het met bovenstaande Hans eens. De flm vind ik mooier als die van roco.

Verder vind ik de prijs van Johan voermans echt belachelijk duur (even als de nieuwprijs van flm overigens) . Ik heb zelf een setje van 6 ooit overgenomen van iemand op 't forum (dacht ron) voor 10 euro stuk.
En ik vind 12,50 tot 17.50 eigenlijk een realistischere prijs voor gebruikte wagens van dit type.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Valéry
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 mei 2016 18:36
Locatie: Alkmaar

Re: Fleischmann Umbauwagen 3-assers

Bericht door Valéry »

De 712305 is een tijdperk-IIIb-model, net als de 712301. De sets 809908 (B+BD) en 809909 (AB+B) uit het winternieuws-’20/’21 worden modellen van tijdperk IV. Die passen dus eerder bij de BR023.
Ook ik heb mijn Roco 24204 (B3yge 90 338 Köl) vergeleken met de Flm 809907. De Roco heeft een zilvergrijs dak en handgrepen die bij de deuren kunnen worden gelijmd maar geen zilverkleurige deurklinken, geen kortkoppelmechaniek, wat grotere DB-Keks, geen roken/nietroken-opschriften en geen bedrukte apparatenkast onder de langsligger. De Flm heeft een donkergrijs dak, kortkoppelingen en iets fijner gedetailleerde aspotdeksels maar geen handgrepen naast de deuren, ook niet in een builtje bijgevoegd om zelf aan te brengen. De onderste heeft een koersbord met opschrift «Nürnberg - Ansbach - Crailsheim».
Groet van


Valéry (*1948, verzamelaar normaalspoor Europa 1958-1970)
Gebruikersavatar

MarcoTrix
Berichten: 286
Lid geworden op: 06 apr 2020 19:10
Locatie: Zeist

Re: Fleischmann Umbauwagen 3-assers

Bericht door MarcoTrix »

Ik heb ze ook, zelfs in het rood en in de kleuren van de Deutsche Weinstraße. Rijeigenschappen zijn prima, net zoals de afwerking en detaillering (maar dat mag je natuurlijk wel van Fleischmann verwachten).
3-assige rijtuigen zijn wel wat kritischer bij een overgang van vlak terrein naar een helling. Een knik in het spoor wil wel eens tot een spontane ontkoppeling leiden, omdat het wagonnetje dan kiept over de middelste as. Maar als je de hellingen op je treinbaan netjes en vloeiend aanlegt is dat geen probleem.
Fleischmann heeft overigeens nog een tweede klas wagen met sluitverlichting. Zeker een aanrader.

Je kan deze wagens in even en oneven combinaties rijden. Enkele wagens waren toegelaten tot 80 km p/u, kortgekoppelde paartjes, met een bepaalde spanning op de koppeling, waren toegelaten voor 100 km p/u.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Appie173
Berichten: 266
Lid geworden op: 16 okt 2011 22:16

Re: Fleischmann Umbauwagen 3-assers

Bericht door Appie173 »

Ik heb ook wat zitten grasduinen bij de Oosterburen. Er schijnt ook een setje van 3 geweest te zijn. Deze werd ingezet vanuit Geislingen an der Steige, de stad waar mijn grootmoeder vandaan kwam. Ik heb weer een spaardoel.


Plaats reactie