Domburg Train Support introduceert de VVP

Domburg Train Support
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Domburg Train Support introduceert de VVP

Bericht door shoven »

Er is toch ook een systeem met messing contactjes in de aspotten?
Is er iemand die daar ervaring mee heeft en zo ja, werkt dat een beetje? (er was ooit een itempje over op het forum, maar ik kan het niet meer vinden)


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: Domburg Train Support introduceert de VVP

Bericht door nspoorkees »

N.a.v. dit topic ook een setje stroomvoerende magneetkoppelingen besteld voor mijn koplopers, aangezien de stroomvoorziening erg slecht is bij die ouwe beestjes. Ik heb in alle bakken van de koplopers al digikeijs lichtstrippen ingebouwd met functiedecoder, maar een doorgekoppelde stroomvoorziening van voor naar achter en v.v. zal de boel drastisch verbeteren, er zal dan altijd wel ergens spanning opgepikt worden en worden doorgegeven naar alle 3 bakken.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Domburg Train Support introduceert de VVP

Bericht door martindomburg »

shoven schreef:Er is toch ook een systeem met messing contactjes in de aspotten?
Is er iemand die daar ervaring mee heeft en zo ja, werkt dat een beetje? (er was ooit een itempje over op het forum, maar ik kan het niet meer vinden)
Die heb ik in mijn webshop staan, zijn net als de koppelingen van peho-kkk.

Maar ben nog niet echt weg van de aspotbusjes. Je mag ze wel eens testen, heb er nog niet veel tijd voor gehad.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: Domburg Train Support introduceert de VVP

Bericht door nspoorkees »

Martin, ik zag de video op youtube van de koploper met de magneetkoppelingen. Ik wil dat zelf ook gaan doen, maar ik vraag me af hoe je de draadjes van de koppeling hebt weggewerkt? Je kan niet meteen met gaatjes naar boven, want het koppeling-zwenkmechaniekje zit daar? Heb je misschien een close-up?



FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Domburg Train Support introduceert de VVP

Bericht door FidOo »

Kees, wat ik gedaan heb is een sleuf boven de koppeling gemaakt en daar de draden door naar boven gestoken.
Er is waarschijnlijk niet 1 werkwijze die als beste omschreven kan worden, elke wagon of treinstel is weer anders. Maar belangrijk is om er voor te zorgen dat de draden de beweging van de koppeling niet hindert.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Domburg Train Support introduceert de VVP

Bericht door martindomburg »

Hoi

Ik heb in de hoeken aan de onderzijde een gaatje geboord. Daar komt de schijf van de koppeling niet!

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: Domburg Train Support introduceert de VVP

Bericht door nspoorkees »

Oh dat heb ik bekeken maar ik dacht dat gaat niet... moet ik nog even goed bekijken dus. Door het metaal vh frame heen?

Zit me ook te bedenken, houden jullie rekening met het per ongeluk omdraaien van een (tussen) wagon? Dat zal sluiting geven in de koppeling als je de aansluitingen niet voor en achter kruislings wisselt?



FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Domburg Train Support introduceert de VVP

Bericht door FidOo »

Ja daar houdt ik rekening mee.

let wel het hangt er maar net vanaf hoe je de koppeling gebruikt. Geef je hiermee de stroomafname door (dus linker magneet is ook linkerspoorstaaf en rechter magneet is rechter spoorstaaf) dan kun je hem gewoon omdraaien.

In mijn ICE geeft hij echter een plus en min door, dus heb ik mijn rijtuigen gemarkeerd aan de onderzijde zodat duidelijk is welke wagon aan welke wagon moet. Hiermee als 2e voordeel dat de volgorde van de ICE ook gelijk klopt met het origineel.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: Domburg Train Support introduceert de VVP

Bericht door nspoorkees »

FidOo schreef: Geef je hiermee de stroomafname door (dus linker magneet is ook linkerspoorstaaf en rechter magneet is rechter spoorstaaf) dan kun je hem gewoon omdraaien.
Ik denk niet dat dat in mijn geval op gaat.. Ik wil de koppelingen gebruiken om de stroomtoevoer in het hele stel te voorzien van meerdere afname punten en die via de koppelingen distribueren door het hele stel heen, zodat als een wagon op 1 of anderen manier contact via de rails verliest, hij nog spanning krijgt vanaf een ander punt via de koppeling.

Het tussenrijtuig van de koploper heeft onder elk draaistel een sleper, het ene draaistel voor de ene spoorstaaf, de andere voor de andere staaf. Als ik die wagon om zou draaien zou ik sluiting krijgen als ik de koppeling aan 1 kant niet zou spiegelen. Als ik de slepers weg zou halen zou het wel werken, dan hoef ik niets te spiegelen... dat is best een goed idee. De slepers geven best veel rolweerstand, en stroomafnamepunten in de beide stuurstandrijtuigen is denk ik wel genoeg... even over nadenken!


Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2931
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Domburg Train Support introduceert de VVP

Bericht door Maurits71 »

euh.

een sleep komt aan de linkerkant, de ander aan de rechterkant. draai je de wagon om dan heb je. ( juist een sleep aan de linkerkant en een sleep aan de rechterkant )

tenzij ik nu complete onzin praat, goed mogelijk want het is maandag maar een het blijft dus hetzelfde


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: Domburg Train Support introduceert de VVP

Bericht door nspoorkees »

Mmm... ik heb het even uitgetekend, ik denk dat je gelijk hebt :) ik zit problemen te verzinnen die er niet zijn :lol:



FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Domburg Train Support introduceert de VVP

Bericht door FidOo »

....., Gamma!


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Domburg Train Support introduceert de VVP

Bericht door FidOo »

martindomburg schreef:De slepers van mayerhofer drukken niet tegen de as aan, maar vouw je erom heen. hierdoor is er een aanzienlijk minder wrijving op de assen.

@Joost:
Het ligt aan de magneetkoppeling. Dit zijn kortkoppelingen waarbij de magneet best heel sterk is maar de breedte van het blok bij een radius kleiner als 230 ervoor kan zorgen dat deze knikt en dus verbreekt de spanning. Overigens niet de koppeling, die ene overgebleven magneet is sterk zat.

Ben blij dat mensen expirimenteren aandurven, 8-)

Groetjes
Ik werd via een PB weer even op dit topic gewesen met een vraag. Nu zat ik het 1 en ander terug te lezen en moest nog even op deze opmerking terug komen. Nadat nu mijn volledige ICE stam is omgebouwd ben ik natuurlijk even gaan testen. Hier kwam ik er achter dat het onderbroken worden van de stroom via de magneten echt komt doordat de koppelingen niet ver genoeg kunnen uitzwenken bij mijn ICE waardoor deze knikken, hierdoor wordt dan de stroom onderbroken (logisch). Dit heeft dus echt niks met de sterkte van de magneten te maken, en het kan dus best zijn dat deze bij andere rijtuigen wel door R2 kunnen zonder de stroom te onderbreken!
Wat ik wel merk is dat de magneten soms los komen uit de koppeling, je kunt ze dan wel weer terug duwen waardoor ze gewoon weer werken. Ik ga dit in de gaten houden, anders lijm ik ze met een drupje secondelijm of blanke nagellak vast.

Overigens heb ik per 6 rijtuigen 1 VVP met daaraan in totaal 1350uF, zelfs een combi van 100uF 16V (SMD) en 220uF 25V (radial) condensatoren. Dit komt dus eigenlijk weer neer op +/-200uF per rijtuig.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Railzzz
Berichten: 79
Lid geworden op: 17 jan 2014 20:33
Locatie: Zoetermeer

Re: Domburg Train Support introduceert de VVP

Bericht door Railzzz »

nspoorkees schreef:
nspoorkees schreef: Kun je dit nu ook icm met een (functie)decoder gebruiken, bijv. met de Digikeijs DR80010 ofzo?
Ik begrijp uit je post hierboven dat de vpp dus inderdaad op een decoderuitgang gebruikt kan worden?
Heren, van mijn kant toch nog even een vraag hierover.
Is de aansluitvolgorde nu rails - vvp - functiedecoder, ofwel kan de vvp als voeding voor de functiedecoder dienen?
Ik heb in een stuurstand nu een prachte constant werkende binnenverlichting, maar de sluitverlichting knippert wat


Groet, Marcel
---------------------------------------------------
Digitaal - Loconet - Intellibox - iTrain
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Domburg Train Support introduceert de VVP

Bericht door martindomburg »

De Vvp kan niet als voeding voor de decoder. Wel tussen de aux uitgang en de led strip.

De sluitlichten kan je ook op de uitgang van de Vvp naast de led strip aansluiten.

Met de 50k trimmer kan je dan een mooie balans vinden in lichtsterkte.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Plaats reactie