DTS Digital: Review en decodertest Arnold HN 2185 (Br. 95)

Domburg Train Support
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

DTS Digital: Review en decodertest Arnold HN 2185 (Br. 95)

Bericht door martindomburg »

Sinds ik de DTS Digital lijn heb gelanceerd pareer ik al met de Arnold versie van de BR 95. Nu ik hem dan ook eindelijk heb ontvangen van Arnold kon ik natuurlijk niet wachten om ermee aan de slag te gaan. En het is me een pareltje geworden!!

Man wat staat dat model een partijtje mooi te zijn op de foto:
Afbeelding

En nu dan daar eindelijk in het echt:
Afbeelding

Wat een plaatje, ik hou heel erg van dit soort modellen :)

Wat me als eerste opvalt als ik de verpakking open maak, wat zoals gewend van Arnold zeer doordacht en degelijk in elkaar steekt, is dat de detailering zo gaaf is en de lak niet glimt! Persoonlijk vind ik dat erg mooi maar dat is natuurlijk smaak en ik schrijf dit niet als poezie maar probeer een review te houden.

Naar de techniek kijken valt me op dat het drijfwerk zeer verfijnd is en heel veel details kent. Aan de onderzijde zijn alle assen aangedreven middels kunststof tandwielen. Dat zou in theorie stiller en mooier moeten lopen dan metaal, echter in de praktijk is goed onderhoud wel een vereiste ter behoud van de kunststof tandwielen. Er is voldoende speling voor R2 als ik dat zo inschat, R1 wordt lastig vrees ik. Verder is er een mooie stroomafname en ook doen de voor- en naloop assen mee in de stroomafname. Over contact dus geen gebrek.

Analoog reageert de loc overigens erg netjes en mooi op de regelaar. Maar daar komen we niet voor, er moet natuurlijk een decoder in!
Om de kap te openen volstaat een schroefje in de schoorsteen en een beetje wiebelwerk aan de body om het te openen. Het scharnierpunt zit hem in de kolenbunker. De eerste keer ging wat stroef, daarna werd het al een heel stuk beter.

Afbeelding
Let op: Standaard zit er een NEM stekker in!

Wat me na het open maken als eerste opvalt is de motor. Geen onderhoudsvrije motor maar een open rotor en stator en uitneembare koolborstels. Wel een 5-polige anker motor en geen vliegwiel. Dat laatste is ideaal want het geeft de decoder een betere controle over de motor. Ik ben er nog niet uit of de uitvoering van de motor in het voordeel is. Eenderzijds is dit heel groot en een onderhoudsvrije motor is een stuk kleiner, anderzijds is dit wel weer te reviseren als de borstels op zijn.... De tijd zal het leren.

De verlichting is mooi uitgevoerd met LED en ook is de printplaat volledig SMD en zit er een NEM651 stekkerverbinding op de printplaat. (Die heb ik verwijderd maar daarover later meer) Nadeel is wel dat voor de meeste decoders de twee smoorspoelen in de weg zitten. Officieel zou ik dei weg moeten halen maar bij voorbereide locs kijk ik altijd eerst even hoe de boel erop reageert. De motor condensator is weg zodra je de analoge dummy eruit haalt. Wel heb ik direct de soldeerbout gepakt om een hardnekkige bug uit de loc te halen: De PTC

Een veelgehoord probleem gever in SMD formaat. Zodra je een dcc spanning gaat hanteren geven de kleine analoge beveiligingen problemen. De weerstand wordt te warm van de spanning en schakelt op een gegeven moment de spanning af. pas als hij weer afkoelt laat hij de spanning weer door. Standaard haal ik ze er direct uit en overbrug ik de loodpads met een stukje draad.

Afbeelding

Decodertest
Uiteraard was ik heel erg nieuwsgierig naar de reacties van de verschillende decoders.
De Kuehn N45, Zimo MX622, Lenz Mini en de LaisDCC deden gewoon wat ze moesten doen en blonken niet uit op een van de vlakken. Ik was echt wel op zoek naar de spark, het vonkje of zoals mooi gezegt: de D Factor

Die vond ik aanvankelijk in de ESU LokPilot v4.0 DCC decoder. Een milde zoem in de motor en mooi helder rijdegedrag maakte al direct verschil met de boven genoemde decoders. Maar als het op kruipen aankwam was het de DH10c die de ESU versloeg op dat terein. Op het gewone rijden merkte ik weinig verschil tussen ESU en D&H.

Totdat..... De laatste kandidaat, de Uhlenbrock Intellidrive II decoder erin ging. De steek versie let me in de steek want Uhlenbrock heeft dramatisch gefaald met de montage van de 6 pinnen. Daarmee hebben ze echt de plank misgeslagen, maar met wat buigwerk kon hij er toch in.

Het rijden was net als de ESU en de Doehler soepel en netjes, stil en vloeiend. Niet zozeer beter maar gewoon gelijk. Maar toen ik de decoder op stap 1 liet rijden:

Een keer eerder zag ik een loc zodanig langzaam kruipen dat ik echt dacht dat ik voor de gek werd gehouden. Zo langzaam dat hij rustig 2 minuten over 1 omwenteling van de drijfstangen doet. Aanvankelijk dacht ik dat hij stil stond, maar dat kon niet want in de cabine zie je de motor gewoon bewegen.

Klik hier maar eens op

Zou dit dan de loc zijn die weer eens de magische 0,1 km/h aan zou kunnen tikken? Wat mij betreft de nummer 1 decoder voor deze loc!
Maar dan wel puur op het feit dat hij dit kruipgedrag kan vertonen. Als je dat niet kan interesseren dan bent u goed af met de DH10c of de ESU LokPilot v4.0

Uiteraard moest hij er bij mij gewoon in, ik hou van dit soort speciale technieken en je kan zeggen wat je wilt het is gewoon stoer als een loc zo mooi kan kruipen :lol: 8-)
Maar de stekker versie past niet! Dan pakken we gewoon de bedrade versie...

De stekker was er vrij snel uitgemonteerd en de draad decoder zat er ook heel gemakkelijk in, en het resultaat is een heel speciaal exemplaar!!!

Nu een stukje commercieël:
Deze loc is verkrijgbaar als DTS Special met een decoder naar wens ingeregeld met de instellingen naar uw wens voor een vaste prijs van € 245,-
Klik hier om naar de shop te gaan

Dat te hebben genoemd, ik heb weer een heel mooi locje erbij voor op de demobaan!

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Plaats reactie