DTS Digital: Review Piko 40100 Baureihe 82 (Br. 82)

Domburg Train Support
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: DTS Digital: Review Piko 40100 Baureihe 82 (Br. 82)

Bericht door martindomburg »

De genoemde prijzen zijn mijn eigen prijzen, ik lever de locs zelf namelijk ook. Maar ik ga niet beconcurreren met Hans. Het is ook niet mijn handel om locs te verkopen, ik hou daarom adviesprijzen aan. Ik biedt het als service aan om locs te leveren met de digitale support die gewenst is. Ik moet daarom ook meer hebben van de support en de service die erbij komt kijken.

Ik verkoop de locs vaak als Special of als Digital. Je betaald dan de loc en de decoder en krijgt de arbeid en inregelen gratis. Dat is goedkoper en efficiënter dan de loc ergens anders halen en dan bij mij brengen om om te laten bouwen.

Stukje service dus :)

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

bvandewetering
Berichten: 101
Lid geworden op: 26 aug 2012 10:37
Locatie: Venlo

Re: DTS Digital: Review Piko 40100 Baureihe 82 (Br. 82)

Bericht door bvandewetering »

Rinus,

De twee te vast aangedraaide schroefjes in de bodemplaat zouden bij mij ook wel eens de oorzaak van een ander probleempje geweest kunnen zijn.

In het naar beneden-lopende spoor van mijn helix zaten 2 lassen aan een kant niet helemaal "dicht (ik gebruik flex-rails). Geen van de andere locs heeft hier ooit een probleem gehad maar de BR82 liep steevast op deze punten met de voorste as uit de rails. Ik heb de lassen inmiddels aangepast en daarmee het probleem opgelost maar met wat meer vering in die voorste as was er misschien helemaal geen probleem geweest.

Martin,

Natuurlijk vind ik het leuk dat je me wilt verrassen, maar bij enige twijfel moet je toch maar een locbuffer inbouwen.

Met groet,

Ben

PS. Ik wens een ieder die dit leest een fijne jaarwisseling goed en vooral gezond 2018.



Peter Ruifrok
Berichten: 340
Lid geworden op: 22 jan 2016 15:54

Re: DTS Digital: Review Piko 40100 Baureihe 82 (Br. 82)

Bericht door Peter Ruifrok »

Ik weet niet of dit de juiste plaats is voor mijn eerste ervaringen met de BR82 van Piko, maar omdat dit draadje al gestart was, toch maar hier. Mocht iemand dit willen verplaatsen, ga je gang.
Deze loc net aangeschaft bij Hans, af fabriek digitaal en met geluid. Op dat moment z'n enige exemplaar in de winkel (vitrinekast), omdat de rest al was ingepakt voor Rijswijk. Nog geen seconde spijt. Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat. Wat een prachtig exemplaar, zowel kwa uitvoering, kwa geluid als kwa rijgedrag.
Met name v.w.b. dat laatste had ik voor de aanschaf enige zorgen: ik heb ook een BR94 met dezelfde as-indeling, al wat ouder en van Fleischmann (nr 7094), maar die veroorzaakt regelmatig op diverse wissels (Kato) kortsluiting. Vermoedelijk doordat de wielen iets teveel speling hebben. En al zijn de Kato hartstukken geleidend, deze BR94 had ook een locbuffer nodig.
Niets van dat alles bij de Piko BR82. Hij kruipt voorbeeldig, ook over de wissels. Wel heb ik op aanraden van 1zu160 de buitenste twee schroeven van de bodemplaat een volle slag los gedraaid, maar of dat nou nodig was? Deze schroeven waren overigens bij mijn exemplaar al een halve slag los gedraaid.
Ik heb ook het geluid ietsje zachter gezet, maar dat is een kwestie van smaak.
Kortom: een prima loc voor een prima prijs.


Windows 10, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: DTS Digital: Review Piko 40100 Baureihe 82 (Br. 82)

Bericht door BenQ »

Martin,
Heb je een foto hoe je de luidspreker hebt in gebouwd, de luidspreker die ik heb is 11mm breed en de ruimte in het machinistenhuis is 10mm.
De sounddecoder zit er in en de luidspreker zit op de plek waar het raampje zit.
Er komt zonder kap goed geluid uit.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: DTS Digital: Review Piko 40100 Baureihe 82 (Br. 82)

Bericht door BenQ »

Ik heb de luidspreker ingebouwd, op de voorgrond rechts de originele die bij de decoder zat.
Afbeelding

Uiteindelijk heb ik de luidspreker andersom ingebouwd, komt er zuiverder geluid uit, zoals op de foto staat is er meer vervorming.
Ben nu aan het uitzoeken hoe ik de juiste geluiden kan oproepen, als de loc in stap 1 van de decoder rijdt lijkt het een beetje op een stoomloc maar als deze harder gaat wordt het meer een diesel.
Toen ik nog niks had aangepast aan de CV kwam er wel een mooi Tsoeke-Tsoeke uit.

Verder wil de loc wel eens vastslaan, krijg dan geen beweging in de loc, wel staat de motor te brommen.
Als ik dan de assen heen en weer beweeg blijkt er één as vast te zitten, krijg er uiteindelijk wel beweging in en dan gaat de loc weer rijden.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Plaats reactie