ABC remtechniek, wat is dat nu precies?

Domburg Train Support

michael45
Berichten: 289
Lid geworden op: 07 nov 2014 21:08

Re: ABC remtechniek, wat is dat nu precies?

Bericht door michael45 »

hallo allemaal.

Nou ik heb nog verder getest, ook met de cv 3 en 4 waardes, maar zonder resultaat. Ik las ook op een duitse site dat er ook wel eens 5 diodes in serie worden gebruikt, dus net een nieuw test setje gemaakt maar ook dat hielp niet. de lok blijft netjes rijde zonder ook maar enige vertraging. Wat me wel opviel, was dat als de lok in de rem sectie reed, dat de lampjes wel iets minder gingen branden... maar dat was dan ook alles.

Ik vraag me dus af of abc remtechniek idd wel of niet door minitrix word ondersteund.
Maar bedankt voor al het mee denken


Eerste N-spoor project: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8689
N-spoor in a Bottle viewtopic.php?f=14&t=13191
Merk : Minitrix
Soort systeem : Digitaal
Tijdperk: I / II

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: ABC remtechniek, wat is dat nu precies?

Bericht door FidOo »

janiegein schreef: 27 feb 2019 12:32 Hoi Ik ben even kwijt wie mij indertijd een trukje heeft geleerd om op het station op simpele manier treinvertraging in te bouwen wat uiteindelijk wel redelijk goed werkte.

neem een stationsspoor van 120cm, verdeel dat in vier secties van 30 cm.
alle secties zijn in de plusrail middels isolatielasjes gescheiden.
tussen de hoofdrail en sectie 1 wordt een diode overbrugging gesoldeerd. trein die binnenkomt wordt met een gereduceerde stroom doorgelaten.
idem tussen sectie 2 en drie en trein zal steeds verder vertragen tot sectie 4 welke stroomloos staat.
bij vertrek krijgt deze sectie weer stroom en trein vertrekt naar sectie vijf en heeft weer de volle stroom.
dit heb ik indertijd op al mijn stations toegepast maar heb met alle latere verbouwingen al mijn diodes naar de knoppen geholpen dus heb dat nu niet meer in bedrijf maar weet wel dat het een simpele maar bruikbare oplossing was.

wat niet wil zeggen dat bovenstaande verhalen over dit topic niet goed zou zijn want zelfs ik met mijn elektronische lekenverstand begreep uitleg in 1 keer.

mijn 2 cent.
Jan dit is alleen maar van toepassing op analoog rijden. Heeft niks met ABC remmen te maken. (even voor de duidelijkheid naar anderen toe)


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: ABC remtechniek, wat is dat nu precies?

Bericht door FidOo »

robert schreef: 27 feb 2019 11:44 Beste Joost,

Minitrix 66841 heeft niets te maken met d&h, breng Michael niet op een dwaalspoor. Genoeg over gezegd/geschreven over dit onderwerp. Momenteel is alleen nog de 66857 (14mtc) een kloon van D&H. Dat de 66841 niets met D&H te maken heeft staat zelfs op de website van D&H. Ik ga er van uit dat de decoder in Michael zijn loc leunt op de 66841 techniek. Zeker gezien de gebruiksaanwijzing.
Ja en nee, je hebt gelijk als je bedoeld dat de decoder niet door D&H geleverd is aan trix en of "direct" iets met de ontwikkeling te maken heeft. Maar je kunt niet ontkennen dat degene achter Radtke ook verantwoordelijk is voor deze decoder.. en die meneer schreef/schrijft al jarenlang alternatieve firmware voor D&H decoders en verkocht die onder de naam Rautenhaus. Diezelfde logica zie je terug in die trix decoder.

Overigens is maar de vraag of in de Lok van Michael een gelijke decoder aan de 66841 zit, aangezien ik in de handleiding heel CV27 niet terug vindt. (ook al bestaat deze dus wel). Naar mijn idee moet dus cv27 op de waarde 3 staan (reageerd op asymmetrie in 1 van de beide railstaven) en je moet gebruik maken van 5 diodes zoals eerder gezegd en door Lenz/D&H geadviseerd wordt.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: ABC remtechniek, wat is dat nu precies?

Bericht door martindomburg »

Wat Joost schtijft is correct, de huidige trix decoders zij dan wellicht niet meer de dh decoders met eigennfirmware maar de design blijft met dh gedachten.

@Micheal
Probeer het eens met een Doehler decoder, of een ander merk.

Ik weet niet exact meer welk duits forum ik het gelezen heb, wil het nog wel even opzoeken maar dat kan ik pas volgende week, maar ik las daar dat de Trix eigen firmware hier niet goed mee overweg kan. Ondanks dat het de ABC wel zou moeten ondersteunen.

Vandaar de vraag, probeer het eens met een ander merk decoder als dat lukt.

Neem anders ecen contact op met Bart (via het filmpje) die heeft veel duitse ABC fanaten in zijn kring die het antwoord wellicht kunnen geven.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: ABC remtechniek, wat is dat nu precies?

Bericht door FidOo »

Kleine toevoeging, deze lok lijkt mij met platinedecoder uitgevoerd.. maar ik kan het uit de explosietekening cq. handleiding niet opmaken. het is maar een klein gek vierkantje getekend.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: ABC remtechniek, wat is dat nu precies?

Bericht door robert »

Joost en Martin,

Der NEM651-Decoder 66841 ist kein Produkt aus unserem Hause. Es ist daher nicht möglich, diesen Decoder mit unserer Technik zu updaten. Auf der Rückseite des Decoders ist das Logo von „dm-control – Steuerungssyteme“ zu sehen. Weitere Informationen zu diesem Produkt liegen uns nicht vor.

van D&H website.

http://www.dm-control.com/produkte.html

Hier komen de trix 66841 decoders vandaan.

Ik kan hier de naam Radtke niet terugvinden

Heb mij verder niet verdiept in de ABC remtechniek. Weet wel dat het al vroeg in de selectrix decoders zat. Michael, ik kan je helaas niet verder helpen.


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."

robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: ABC remtechniek, wat is dat nu precies?

Bericht door robert »

Michael,

Als je Duits voldoende is:

https://www.1zu160.net/scripte/forum/fo ... ?id=612390

https://www.1zu160.net/scripte/forum/forum_suche.php Vul bij zoeken de termen trix abc bremsen in

pagina's vol over het ABC systeem. Succes


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: ABC remtechniek, wat is dat nu precies?

Bericht door martindomburg »

robert schreef: 28 feb 2019 12:51 Joost en Martin,

Der NEM651-Decoder 66841 ist kein Produkt aus unserem Hause. Es ist daher nicht möglich, diesen Decoder mit unserer Technik zu updaten. Auf der Rückseite des Decoders ist das Logo von „dm-control – Steuerungssyteme“ zu sehen. Weitere Informationen zu diesem Produkt liegen uns nicht vor.

van D&H website.

http://www.dm-control.com/produkte.html

Hier komen de trix 66841 decoders vandaan.

Ik kan hier de naam Radtke niet terugvinden

Heb mij verder niet verdiept in de ABC remtechniek. Weet wel dat het al vroeg in de selectrix decoders zat. Michael, ik kan je helaas niet verder helpen.
Klopt, maar dat is niet wat wij zeggen ;)

Minitrix bouwt tegenwoordig sinds ze van Marklin zijn hun eigen decoders met eigen firmware. Echter de techneuten komen uit de stal van DH en als je goed kijkt is de chip gewoon van Doehler.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: ABC remtechniek, wat is dat nu precies?

Bericht door janiegein »

FidOo:
Jan dit is alleen maar van toepassing op analoog rijden. Heeft niks met ABC remmen te maken. (even voor de duidelijkheid naar anderen toe)

waaruit dus duidelijk blijkt dat ik er geen barst verstand van heb :mrgreen:

en terecht dat je me hierop fijntjes wijst :lol:

en ik dacht een wijs duitje in het zakje te kunnen doen.

sorry voor vervuiling van dit draadje.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: ABC remtechniek, wat is dat nu precies?

Bericht door martindomburg »

Whahahah die Jan, is geen vervuiling maar een glimlach hier :)


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

michael45
Berichten: 289
Lid geworden op: 07 nov 2014 21:08

Re: ABC remtechniek, wat is dat nu precies?

Bericht door michael45 »

LOL.... geeft niets Jan.... ik snap ook niet alles... :D

Allemaal bedankt voor het mee denken. Ik heb vandaag nog met de cv 27 waarde zitten spelen, maar dat is bij deze Minitrix decoder toch een andere functie dan bij andere decoders denk ik. Als ik de cv 27 waarde op 3 zet, zoals Joost aangaf, dan rijdt de lok alleen nog maar voor uit, en niet meer achter uit. De cv 27 waarde staat in deze decoder standaard op 64.
Maar goed...ik hou het er even zo bij. Als het mee zit heb ik van het weekend mn d&h decoder binnen en dal zal ik die eens uitproberen of het hier wel mee gaat.
Wordt vervolgd :)


Eerste N-spoor project: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8689
N-spoor in a Bottle viewtopic.php?f=14&t=13191
Merk : Minitrix
Soort systeem : Digitaal
Tijdperk: I / II

michael45
Berichten: 289
Lid geworden op: 07 nov 2014 21:08

Re: ABC remtechniek, wat is dat nu precies?

Bericht door michael45 »

Hallo allemaal.. daar ben ik weer :)

Ik heb dit weekend mijn D&H DH10C binnen gekregen en vandaag toch eens weer verder gegaan met het ABC remtechniek toppic.
Even de handleiding van de decoder er bij gepakt en mijn originele diode schakeling zoals in het filmpje aangegeven was. ( 4 in serie 1 antie paralel er over heen). Dit zijn de CV waardes volgens de handleiding

27 Brake settings
Bit Function Value
0 Asymmetry normal 1
1 Asymmetry inverse 2
2 Currently without function 4
3 Currently without function 8
4 Negative voltage 16
5 Positive voltage 32
6 Brake diode normal 64 (factory settig)
7 Brake diode inverse 128

De enige setting waar ik mee merk dat de lok inderdaad afremt is met bit 0 op 1 te zetten (cv waarde 1), of bit 0 en 1 op 1 (cv waarde 3).
Echter.... dan rijdt de lok NIET als de front verlichting aan staat... :?: :?:
Pas als ik de front verlichting uit zet dan gaat de lok rijden en remt dan inderdaad af in de stop sectie.

Dit gekke rij gedrag had ik dus ook al met mijn Minitrix lok met eigen decoder vanuit de fabriek.

In de handleiding stond ook nog dit stukje:

Operation with asymmetry in the brake section is not possible with the factory settings. In case you want this opition, CV27 / bit 0 and/or bit 1 must be set to "1".

Brake section operation in direct current operating mode is not possible with the factory settings. In case you want this option, CV27 / bit 4 and/or bit 5 must be set to "1".

Alle overige settings hebben geen effect.
Doe ik nou echt iets totaal verkeerd :?: :?:


Eerste N-spoor project: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8689
N-spoor in a Bottle viewtopic.php?f=14&t=13191
Merk : Minitrix
Soort systeem : Digitaal
Tijdperk: I / II

robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: ABC remtechniek, wat is dat nu precies?

Bericht door robert »

Hoi Michael,

Geïntrigeerd door jouw verhaal aan de slag gegaan. En het werkt. Zowel met een esu micro als trix 66841 decoder . En ik ben geen handige jongen in dit soort dingen. Bij de trix staat de cv 27 op 18 (fabrieksinstelling), Probeer dit eens in je D&H decoder. De snelheid is ook van belang, te hard betekent dat hij gewoon doorrijd/ het rem gedeelte te kort is.Valt mij ondertussen wel op dat de trix er spontaan vandoor gaat na een tijdje wachten en de volgende keer weer gewoon remt. Je mag altijd een pb sturen


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."

michael45
Berichten: 289
Lid geworden op: 07 nov 2014 21:08

Re: ABC remtechniek, wat is dat nu precies?

Bericht door michael45 »

Hi Robert.
Tof dat je er in gedoken bent. Ik heb net weer geprobeerd, echter het gekke is als ik in mijn minitrix locje cv 27 op 18 zet, ( default is 64) dan rijdt hij dus niet meer achter uit... dat is toch raar gedrag dan?? en dat is dus wat ik niet snap. dat merk ik ook met mijn D&H decoder
Kan het aan de centrale liggen? Ik heb een piko smart control light.


Eerste N-spoor project: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8689
N-spoor in a Bottle viewtopic.php?f=14&t=13191
Merk : Minitrix
Soort systeem : Digitaal
Tijdperk: I / II

robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: ABC remtechniek, wat is dat nu precies?

Bericht door robert »

Michael,

Net getest met een D&H decoder, een next 18. CV 27=3 en de loc remt netjes af en stopt. Wat er bij jouw niet klopt? Geen idee.
-Is je baan spanning te hoog?
-Zijn je diodes allemaal heel?/correcte diodes?
-Rijd je te hard door de afremsectie?
-je kan nog "spelen" met cv 134 voor herkenning, kan samenhangen met te hoge baanspanning.


Bij mij werkt het, zowel trix,D&H en ESU. Je mag altijd pb sturen.


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."

michael45
Berichten: 289
Lid geworden op: 07 nov 2014 21:08

Re: ABC remtechniek, wat is dat nu precies?

Bericht door michael45 »

Hoi Rob

Ik begrijp ook niet waarom het niet werk.
-Is je baan spanning te hoog?
Dat weet ik niet.. kan ik niet uit de handleiding halen en weet ook niet of dat instelbaar is.

- Zijn je diodes allemaal heel?/correcte diodes?
Ja zover ik weet wel. Welke diodes gebruik jij voor deze schakeling?
Ik heb nu 5 - N4003 diodes in die schakeling zitten

-Rijd je te hard door de afremsectie?
nee.. ik rij juist niet zo snel om dus te kunnen zien of er wat gebeurd.
Maar zoals ik al probeerde te omschrijven, is dat als ik de CV waarde van CV 27 aanpas ik gek rij gedrag krijg. En dit is nog voor dat ik überhaupt in de rem sectie ben. ( als ik in mijn minitrix lokje cv 27 op 18 zet, ( default is 64) dan rijdt hij dus niet meer achter uit) <- dit gebeurt dus als de lok op een normaal stukje spoor staat dus nog niet eens in de remsectie is... en dat is zo gek.

Afbeelding

ik heb mijn minitrix BB11 lokje eens open gehaald en ik zie dat daar een D&H module in zit.

Ik heb dus nu 2 loks rijden, de Minitrix BB11 met vanuit de fabriek deze decoder
en een BR14 met een eigen ingebouwde D&H DH10-C decoder
Maar bij beide merk ik raar rij gedrag als ik CV 27 waarde ga aanpassen, en dat nog VOOR dat hij in de afremsectie zit.
Dus even los van het wel of niet afremmen in de remsectie.

Met de D&H10-C merk ik dus het volgende gekke rijgedrag:
De enige setting waar ik mee merk dat de lok inderdaad afremt is met bit 0 op 1 te zetten (cv waarde 1), of bit 0 en 1 op 1 (cv waarde 3) Dan wordt CV 27 dus een waarde van 3.
Echter.... dan rijdt de lok NIET als de front verlichting aan staat... :?: :?: ( dit dus op een normaal stuk spoor...)

-je kan nog "spelen" met cv 134 voor herkenning, kan samenhangen met te hoge baanspanning
Ga ik eens proberen
Neemt niet weg dat de lok raar rijgedrag vertoond als ik cv 27 op 3 zet, en dan niet eens meer achteruit wil karren... dat blijft vreemd.....

Maar weer super bedankt voor het mee denken!


Eerste N-spoor project: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8689
N-spoor in a Bottle viewtopic.php?f=14&t=13191
Merk : Minitrix
Soort systeem : Digitaal
Tijdperk: I / II

robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: ABC remtechniek, wat is dat nu precies?

Bericht door robert »

hoi michael,

in het filmpje wordt gesproken over1n4001 of 1n4007 diodes. zou hier in kunnen zitten. wat verschillen zijn, geen idee. niet in thuis


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Gebruikersavatar

Frank_N
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 jan 2012 00:14

Re: ABC remtechniek, wat is dat nu precies?

Bericht door Frank_N »

De 1N4001 heeft een blokkeerspanning van 50 Volt, de 1N4007 1000 Volt.
Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/1N400x_ge ... ose_diodes
Voor N spoor maakt het eigenlijk qwa spanning niets uit welke je gebruikt, bahalve als de stroom hoger word dan 1 Amp.
Ik ken en heb slechts 1 lok die iets van 800 miliAmp "lust", een oude Arnold. De meeste loks zitten ruim onder 0,5 Amp.


Groet van Frank

michael45
Berichten: 289
Lid geworden op: 07 nov 2014 21:08

Re: ABC remtechniek, wat is dat nu precies?

Bericht door michael45 »

Hallo allemaal.

Ik kom toch nog even terug over dit topic, en met namen waarom het bij mij niet wil werken( of wilde werken).
Zoals al eerder beschreven kreeg ik raar rijgedrag met de loc als ik CV 27 op waarde 3 programmeerde. Dan reed de loc niet meer vooruit als de front verlichting aan was.
Omdat ik dit heel erg vreemd vond heb ik maar eens met de fabrikant gemaild om te vragen wat ik nou verkeerd deed...

Het blijkt dat het te maken heeft met de manier hoe de verlichting van de loc is aangesloten, en het return signaal.
Bij de meeste minitrix modellen die ik heb, word de verlichting met 1 draad gevoed, en zit de behuizing van het lampje tegen de massa van de loc aan. Dit geeft dus problemen met het return signaal, waardoor asymmetrisch rem detectie niet werk.

Zie hier de reactie van D&H.
Does the model have light bulbs or LED? Can you tell how the lights are connected?
It depends on which connection serves as the return line!
Since you are using an DH10C that does not have a supply voltage connection, it may be possible to simply use a rail connection (red or black). This is not compatible with the asymmetrical braking method.


Mijn weder antwoord en vraag...

The model has normal light bulbs and are connected like in the scema in the decoder manual. This will be with the white or yellow wire connected to the light bulb and de mass of the ligt bulb is touching the frame of the model.

So does this means that i have to connect them difirently?


Reactie D&H
So does this means that i have to connect them difirently?

Yes, you should use the "VS" pad instead of the frame of the model as mass connection.
Be sure that there is no connection between the frame of the model an the "VS" pad otherwise a short circuit would occur!


Ik heb dit dus even getest met mijn BR14 op een test baantje door simpel weg even het lampje er uit te halen, en dan werkt het asymmetrisch remmen wel goed.
Kom ik alleen nog op een laatste puntje. In mijn BB11, origineel vanuit de fabriek met decoder uitgerust, zit de verlichting dus precies op deze "foute" manier aangesloten. Lampje met 1 draadje aangesloten en massa van af het frame. Hierdoor komt het dus ook waarom het ABC remmen niet werk met dit model vanuit de fabriek.

Nou hopelijk hebben jullie wat aan deze info. :)

Groeten


Eerste N-spoor project: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8689
N-spoor in a Bottle viewtopic.php?f=14&t=13191
Merk : Minitrix
Soort systeem : Digitaal
Tijdperk: I / II

robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: ABC remtechniek, wat is dat nu precies?

Bericht door robert »

Micheal,

Mijn v 100 van Flut heeft ook lampjes met massa aan frame. Zit een esu in, en werkt. andere waren met leds. vind het een vreemd verhaal, ga proberen.


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: ABC remtechniek, wat is dat nu precies?

Bericht door FidOo »

Ik heb dit wel eens op een duits forum gelezen, maar daar stond zoveel gedoe omheen dat ik het met een korrel zout nam. Blij dat je dit bevestigd heb gekregen van D&H.
Overigens is in 95% van alle loks op deze manier uitgevoerd. (eigenlijk vrijwel alle oude constructies en moderne met NEM651)
Helaas voert dit dan tot de conclusie dat D&H niet geschikt gaat zijn zonder ombouw maatregelen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: ABC remtechniek, wat is dat nu precies?

Bericht door robert »

Deel 100 van het ABC remmen.

Er was eens een trix 66841 decoder. Hiervan zeggen de heren Joost en Martin dat dit berust op D&H techniek/zelfde is, vul maar in.
Getest in een br 120 van minitrix met 6 polige stekker en gloeilampjes met de massa aan het chassis. CV27=3.
en dan nu het antwoord......................
Hij doet het. Stopt keurig in de remsectie.Wie het weet, die mag het schrijven. Heb helaas alleen een D&H next 18 decoder

P.s. de lampjes had ik aan


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: ABC remtechniek, wat is dat nu precies?

Bericht door FidOo »

ABC remmen is firmware zaak, en laat nou net het verschil zijn bij die trix 66841 decoder dat de firmware sowieso anders is als die van D&H. Met berust bedoelen we dat de Hardware Componenten deels gelijk zijn, en dat degene die de Firmware schijft (die achter DM-controls ofzo zit) ook degene is die bij Rautenhaus firmware schijft. En rautenhaus decoders zijn/waren gewoon D&H decoders.

Er bestaat dus een kans (ik weet het niet zeker, en kan het niet testen) dat de Rautenhaus RMX990C welke gelijk is aan de DH10C wel werkt.

Grote punt is dus dat die decoder in zijn BBII lok NIET! gelijk is aan de Trix 66841. Wat ook duidelijk te zien is aan het opschrift op de foto hierboven waar heel duidelijk D&H op staat vermeld!

Nog een kleine tip. Dat groene componentje met het opschrift 3x3 of x03 wat rechtsonderin te zien is, kun je beter overbruggen. Dit component zorgt regelmatig voor problemen bij minitrix loks (gebruik de zoekfunctie maar met als term: 3X3 )


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Plaats reactie