Opgeleverde projecten

Domburg Train Support
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Opgeleverde projecten

Bericht door martindomburg »

Ja klopt. De cv3 mag wel wat verder omhoog.

Ik vind de strips erg mooi alleen de handleiding niet duidelijk. Ik heb de leds al gedimd via de pwm en fade instelling. Als je de uitgang gaat configureren heeft dat het tl effect op helaas.

Weerstand is wel hoog inderdaad. Maar daartegenover staat dat er geen flikkering met is icm de condensator.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Opgeleverde projecten

Bericht door martindomburg »

De afgelopen dagen in de verloren uurtjes nog wat bezig geweest met het digitaliseren van locomotieven voor klanten.

Ondanks dat Fleischmann en Minitrix E-locs onderling dezelfde frames, motoren en printen hebben is het toch telkens weer leuk om te doen.
Als eerste een BR 151 van Fleischmann. Een heel leuk locje en tot mijn verbazing was hij brandschoon toen ik hem uit de verpakkking haalde.

Afbeelding

Hij heeft altijd in een vitrine gestaan en persoonlijk weet ik dat schijn enorm bedriegt. Door zijn lange stilstand zijn de lagers droog komen te staan en is vet oud en hard geworden. Ik heb het model uit elkaar gehaald en de draaistellen en de motor een ultrasoon badje gegeven met heet water en een druppel SR24.

Nadat alles droog was de boel weer gemonteerd en de lagers en stalen tandwielen een druppel olie gegeven. De wormwielen geef ik altijd een beetje roco vet. Eerst analoog lekker in laten rijden en daarna kan het digitaliseren beginnen.

Afbeelding

Maar voordat je eraan kan beginnen haal ik eerst alle diodes, weerstanden, smoorspoelen en condensatoren van de print af. Dit heb je absoluut niet meer nodig

Bij Fleischmann zit de meeste ruimte vaak recht boven de motor. Omdat er een ventilatiebox op het dak zit die hol van binnen is. Let hier wel goedop de positie dat wanneer je de kap erop doet de decoder niet in de motor word gedrukt. Want dan doet hij het niet of niet heel erg lang....

Vervolgens alle draadjes een plekje geven en voila

Afbeelding

En dan HEEL ERG BELANGRIJK: Eerst op het programmeerspoor

Afbeelding

Standaard stel ik het adres is (CV1) en zet ik analoog gebruik uit in de decoder (CV29). Om te beginnen zet ik de maximale snelheid (CV5) op waarde 100 wat vaak nog steeds te snel is. Maar die keus laat ik over aan de gebruiker.

Mijn tweede klus was een BR 111 dit ging vrij soepel want bij deze loc past de decoder nog net bovenop de print, maar nog interessanter was de volgende: Minitrix BR 103. Hier past de decoder niet bovenop de print maar moet je een sparing maken in de print.

Om een mooie sparing te maken heb ik een werkbank van proxon. Hiermee doe ik al mijn vrees- en preciziewerk

Afbeelding

Afbeelding

Zo past de Kuehn N045 heel mooi in de loc

Deze loc had wel wat meer liefde nodig want hij was goed vuil. Ook de koolborstels waren compleet vet en versleten. Na een grondige schoonmaakbeurt lag alles dan ook netje op me te wachten voor hermontage

Afbeelding

Maar na een poosje kon de montage en digitalisatie beginnen. Na een beetje geconcentreerd knutselen krijg je best een mooi resultaat:

Afbeelding

Decoder verzonken in de print en met een tape de draden vast gebonden zodat de decoder blijft zitten.

In de toekomst wil ik zelf de printen van locs gaan etsen, compleet met NEM stekker. Maar dat is toekomst muziek

Afbeelding

Het eindresultaat.

Ook hierbij de standaard instellingen gewijzigd maar dit keer wat meer. Ik merkte dat de loc moeilijk op gang kwam. Door de frequentie (CV9) te verhogen van 16 Hz naar 32 Hz was dit opgelost. Echter merkte ik ook op dat hij in de middelste stappen wat schokkerig werd. Dit houd in dat de lastregeling het geheel niet onder controle heeft. Door CV53 op waarde 1 te zetten en CV54 op 12 waren de schommelingen helemaal verdwenen.

Er liggen nu nog twee locs van deze klant en dat beloven ook beste uitdagingen te worden :)

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Plaats reactie