WaBoZ stelt zich voor

Nieuw op dit forum, stel je hier voor.
Plaats reactie

Onderwerp starter
WaBoZ
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 nov 2018 18:45
Locatie: Bergen op Zoom

WaBoZ stelt zich voor

Bericht door WaBoZ »

Hallo forumleden.

Ik heet Wim, uit Bergen op Zoom en ben van 1954. Nu heb ik eindelijk het moment bereikt en de rust gevonden om tijd aan mijn hobby te spenderen. Wel 35 jaar af en toe wat gekocht én lid van RailHobby om 'op de hoogte te blijven'. Maar nu ik eindelijk begin, is inmiddels mijn bouwruimte af genomen wegens verhuizing (hobbykamer kwijt). Het zal dus 'in een kast moeten'. Maar dat gaan we creatief oplossen.

Mijn eerste aandachtspunt is om de keuze te maken om digitaal te gaan werken en te hopen, dat een aantal van mijn huidige en oude locomotieven (minitrix, fleischmann, arnold en hobbytrain) met een decoder uitgerust kunnen worden (waarschijnlijk wel frezen en solderen heb ik al gelezen). En dat ik voldoende info over digitaliseren kan
vinden om wijzer te worden.

DAT LAATSTE LIJKT ME EEN CRIME TE WORDEN
Ik heb al ingelogd, gelezen, gezocht en gevonden, maar dat gaf ook wel te denken. Er wordt verwoed gediscussieerd over systemen, 10 verschillende soorten/merken decoders, micro, nano, muizen en boosters, terwijl ik nog aan het orienteren ben en met deze info dus nog niet zo geholpen ben. Stel dat ik zou starten met z21start (dacht ik), dan kan ik me best voorstellen dat ik later misschien wel aan een DR5000 (heb ik inmiddels gevonden) toe zou zijn, maar ik hoef niet persé naar computerbesturing toe.
Kortom; een hoop info maar het kost me nogal moeite om structuur aan te brengen. Misschien heeft iemand anders dat al gedaan. Want om het wiel weer uit te moeten vinden ...

Dus, ik ben een herintreder die nog even de juiste weg moet vinden. Maar; de eerste stap is hiermee gezet.

Groet,
Wim


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: WaBoZ stelt zich voor

Bericht door Nico Essers »

Welkom Wim,

Het altijd moeilijk om te bepalen hoe je het beste kan instappen. Je hebt het over digitaliseren van je locs dus de keuze voor digitaal is eigenlijk al gemaakt. De stap naar computerbesturing is dan snel gemaakt vanwege de uitgebreide mogelijkheden van automatisch rijden. Welke centrale je dan het beste kan kopen is voor iedereen weer een andere keus. Zelf heb ik de duurdere ECOS omdat ik met Selectrix en DCC door elkaar rijdt. Anderen starten met een 2e hands Multimaus. Misschien eerst een baanplan maken en aangeven met hoeveel treinen je uiteindelijk wilt gaan rijden. Dan is beter in te schatten wat je nodig hebt om dat te realiseren.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Wablo
Berichten: 875
Lid geworden op: 01 jan 2014 21:01
Locatie: rijnmond

Re: WaBoZ stelt zich voor

Bericht door Wablo »

Wim,
Ook vanaf deze kant welkom op het forum, er is ook nog een hybride systeem (dynamo) waarbij je met analoge en digitale locs door elkaar kan rijden, dan hoef je de oude locs niet om te bouwen.
Veel succes met je herstart,
groetjes,
Bert


Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1509
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: WaBoZ stelt zich voor

Bericht door Hans »

Hallo Wim,

Welkom op het forum.

m.v.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan

MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: WaBoZ stelt zich voor

Bericht door MadSeven »

Welkom Wim!
Wat betreft "de structuur", er zijn massa's starters en herstarters hier, die willen hun ervaring met alle liefde delen...

Mijn start/herstart in het heel kort;
- begonnen met tweedehands rails en wissels, uiteindelijk verkocht en opnieuw begonnen met Peco (veel mooier, minder storingen)
- begonnen met ORD-1 zelfbouw centrale, die uiteindelijk aan de kant gezet voor een TwinCenter. Nadat daar de eindtrap de geest van gaf een eenvoudige keuze; de DR5000 is prima en niet duur.
- alle loks zelf aan het ombouwen. Workshopje bij Domburg gedaan, zeer leerzaam.
- van begin af aan "rijden vanaf de PC" als uitgangspunt
- veeeel te veel materiaal op ebay gegrabbelt
- Lok decoders; D&H want goede kwaliteit en lekker klein. 1 merk, ik hou van standaardisatie.
- wisseldecoders en terugmelders; Digikeijs (DR4024, 4088 etc) want mooi uitgevoerd, eenvoudige in te stellen. Minpunt; service moeilijk bereikbaar (vooruit dan Wim). Ook hier; standaardisatie.
- servo's en andere meuk; AliExpress

Eindeloos proefrijden dat hopelijk dit jaar (jaja) nog afgerond wordt. Dan ballasten, dan beginnen aan scenery, weatheren, etc..

Genoeg te doen dus, ik schat dat ik tot 2030 minimaal nog werk heb :D



FidOo
Berichten: 5640
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: WaBoZ stelt zich voor

Bericht door FidOo »

Wablo schreef:Wim,
Ook vanaf deze kant welkom op het forum, er is ook nog een hybride systeem (dynamo) waarbij je met analoge en digitale locs door elkaar kan rijden, dan hoef je de oude locs niet om te bouwen.
Veel succes met je herstart,
groetjes,
Bert
Bert, hoewel je natuurlijk gelijk hebt.. vind ik wel dat er gemeld mag worden dat je bij dinamo NIET zonder PC kan rijden, en dus handmatig rijden zoals bij digitaal niet mogelijk is!
maar ik hoef niet persé naar computerbesturing toe.
Dit even in toevoeging op deze opmerking van Wim


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

jeemka
Berichten: 455
Lid geworden op: 25 aug 2013 19:27
Locatie: Brummen

Re: WaBoZ stelt zich voor

Bericht door jeemka »

Je schrijft dat je de baan in een kast gast bouwen. Een beperkte ruimte dus en een niet zo grote baan. Dan lijkt me een z21 met een Multimaus een goede keuze. Later kan je dan alsnog doorgroeien naar besturing met een laptop.
Ook kan je eens kijken naar een tweedehands Intellibox.
En ga eens kijken op de beurs in Houten, nu specifiek digitaal.


Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's en filmpjes op https://www.kolenberg.eu
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7288
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: WaBoZ stelt zich voor

Bericht door Krab »

Welkom Wim op het N - forum .
Leuk weer iemand uit het krabbengat hier op het forum .


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

Onderwerp starter
WaBoZ
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 nov 2018 18:45
Locatie: Bergen op Zoom

Re: WaBoZ stelt zich voor

Bericht door WaBoZ »

Leuke reacties als welkom; hartelijk dank daarvoor.
Voor wie de kast spannend vindt; een tipje van de sluier.

Ik heb twee boekenkasten naast elkaar staan; ieder ong. 80 cm breed en net diep genoeg voor een ovaaltje. Een nieuwe plank komt er ong. 10 cm uit en zo kan ik toch met wat wisseltjes spelen en de baan iets breder maken. Ik benut twee planken op gelijke hoogte, naast elkaar en zo kan ik toch op 160 cm werken.

Met een gatenboor maak ik enkele doorgangen, langs de achterwand om van de ene kast in de andere te komen. Aan de voorkant een mooi paradebaantje op volle lengte.
en als er 3 locs rijden, gok ik er (inderdaad) op met een z21 uit de voeten te kunnen. Dit alles als proef voor de komende 3 jaren. En als het leuk wordt, maak ik een nieuwe, grotere start. Dan zie ik weer wel.

Waar ga ik plaatjes en ontwerpen van mijn baan laten op de site?

Groet,
Wim
WaBoZ


Gebruikersavatar

Alro
Berichten: 597
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

Re: WaBoZ stelt zich voor

Bericht door Alro »

WaBoZ schreef:Ik heb twee boekenkasten naast elkaar staan; ieder ong. 80 cm breed en net diep genoeg voor een ovaaltje.
Ook ik ga mn baantje in boekenkasten bouwen (IKEA: 2x80cm, 2x40cm en 1x60cm), maar de planken zijn maar 26cm breed.
Dus veel te smal voor een ovaaltje. Het wordt dan ook een pendelbaantje.
Voor elke kast ga ik een module maken zodat ik deze eruit kan halen en aan de tafel verder kan bouwen.
Ga je dat ook doen of staan die planken van jouw op een werkbare hoogte?
Voorlopig ben ik nog niet zo ver, ook ik moet leren digitaal rijden :lol:
Eerst dus een testbaantje, de DR5000 is al binnen.

Veel suc6 met jouw baantje!



Onderwerp starter
WaBoZ
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 nov 2018 18:45
Locatie: Bergen op Zoom

Re: WaBoZ stelt zich voor

Bericht door WaBoZ »

Hallo Ronald,

De planken waarop de baan komt ligt op oog-hoogte. Ze zitten vast in de kast. Daarop komt een eenvoudig stramien met een plaat. Ik boor een gat in de tussenwand met een gatenboor, waardoor de treinen van de ene kast naar de andere kast kunnen. Door die gaten maak ik gebruik van de minitrix-vario-rails. Die kan ik losmaken, en terugschuiven uit het gat. Ook dan kan ik met de platen UIT de kast. Wel met de scenery rekening houden dat ik er bij kan, voor calamiteiten.

Groet,
Wim


Plaats reactie