Even voorstellen

Nieuw op dit forum, stel je hier voor.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Kohaku
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 dec 2018 18:07
Locatie: West-Brabant

Even voorstellen

Bericht door Kohaku »

Ik ben een beginnend hobbyist, maar had ruim 40 jaar geleden al mijn eerste set. Dat was de welbekende Lima set van de Hema waar ik veel plezier aan beleefd heb, maar uiteindelijk kwamen er andere zaken bij zoals studie en sport en de treinset werd uit het oog verloren. Maar omdat ik in de jaren '80 enkele jaren met de trein naar school ging bleef ik toch contact houden met de treinenwereld. Ik voelde me toen als een kind zo blij dat ik in de hagelnieuwe rood-gele Beneluxtrein naar school mocht, die blauwe was toch al wel erg oud en versleten. Maar toen ik vorig jaar de blauwe Hondekop weer zag was dat een hele prettige jeugdherinnering en was de rood-gele trein meteen weer vergeten.
Een aantal jaren geleden heb ik heel even met de gedachte gespeeld om een baan te gaan "bouwen", maar het werd een racebaan van 16 meter die ondertussen weer verleden tijd is omdat de auto's te snel gaan en ik werd daardoor helaas misselijk als ik ze wilde volgen. Een PlaySeat blijkt een goed alternatief :D

De laatste twee jaar kwam de latente aanwezigheid van het treinenvirus beetje bij beetje weer naar boven, ook omdat ik via mijn werk er weleens mee in aanraking kom. Ik was al geruime tijd naar cabine view opnames op YouTube aan het kijken en heb zo een deel van de wereld op een andere manier kunnen bekijken. En het is een mooi alternatief voor de gewone programmering van de TV, het is makkelijk avondvullend vol te houden.
Ik heb een voorliefde voor Hondekoppen (al sluit ik overig NS materieel tot eind jaren '80 niet uit) en Japans materieel. Vooral de Shinkansen kan mij enorm bekoren en heb daar ook al vele video's van bekeken. Het verveelt mij nooit. Heb er zelf twee keer in gezeten tijdens een kleine vakantie in Japan, de Shinkansen heeft voor mij iets bijzonders wat ik bij andere hoge snelheidstreinen niet heb.

Ik heb 1,70 x 1,00 meter tot mijn beschikking en ben niet echt een bouwer. Ik kan enorm genieten van die gedetailleerde banen die ik voorbij zie komen en heb een grenzeloos respect voor mensen die zoiets kunnen. Mij ontbreekt het inbeeldingsvermogen voor zoiets en dat ik de beschikking over twee linkerhanden heb helpt ook niet mee. Ik ben tevreden met een dubbelspoor en eventueel nog wat zijspoor om enkele treinen op te kunnen parkeren. Verder moet het aangekleed worden met een bodembedekking met daarop wat bomen en eventueel later nog een betonnen bak op hoogte zoals je ook in Japan veel ziet op de tracé's van de Shinkansen. Het gaat mij vooral om het verzamelen en rijden, bouwen gebeurt wellicht later nog of beetje bij beetje maar dan wel beperkt.
De reden dat ik voor N kies is ruimtegebrek en het Japans materieel. En ruim 30 jaar geleden zag ik bij een buurman al dat N (Minitrix) ook bijzonder leuk kan zijn. Wat ik van de NS niet in N kan krijgen koop ik op H0 en dat krijgt dan een mooi plaatsje vlakbij de treinbaan.

Heb wel meteen twee vragen. Gezien de ruimte en mijn simpele baanplan zal ik nooit met bv vijf treinen tegelijk rijden, dan is een Z21 startset toch prima als het mij ook niet om het geluid gaat? Las in het digitaal gedeelte dat tot drie treinen die Maus prima geschikt is? Of is de digitale aansturing later nog simpel toe te voegen zodat ik niet meteen met een treinset zit waar ik verder niet op zit te wachten en ik eerst een baan naar mijn zin weg kan leggen? Veel meer dan twee of hooguit drie treinen tegelijk aansturen zal het niet worden en ik zal in het begin ook niet meteen diverse treinstellen bezitten. Las wel dat er compatibiliteitsproblemen kunnen ontstaan maar dat waren artikelen op het internet van zes jaar of langer terug.

Ik hoop de komende weken een begin te kunnen maken met mijn baan en dan beetje bij beetje alles af gaan werken. Belangrijkste voor mij is dat ik hier snel een Hondekop en Shinkansen heb rondrijden. Weer kind zijn gaat voor bouwen :D


Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1824
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Even voorstellen

Bericht door OBBinN »

Welkom!


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Even voorstellen

Bericht door Ronald2016 »

Welkom, Veel lees en bouw plezier.


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Even voorstellen

Bericht door Hoontje »

Welkom!


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4478
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Even voorstellen

Bericht door spoor65 »

welkom,

veel plezier met de hernieuwde start in de hobby.

Voor wt jouw vraag betreft, z21 zou prima kunnen, maar gezien jouw voorkeur voor NS hondekop materiaal, die ga je niet in een startset vinden.

Wat ook een mooie set zou zijn is dan de nieuwe piko smartcontrole light.


https://www.scaletrading.nl/modelspoor/ ... rol-light/

Betaalbaar en doet wat die doen moet, en mocht je in de toekomst toch meer mogelijkheden benutten dan prima uit te breiden.


Dan is het de benodigde rail aanschaffen en de treinen naar wens. misschien de eerste keer een iets hogere investering, maar dan zit je niet met materiaal wat je eigenlijk niet hebben wilt.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7346
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Even voorstellen

Bericht door Krab »

Welkom Kohaku op het N - forum .
Wel een vreemde naam hier op het forum gebruiken we de voornaam het meest als onderschrift ;)


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

Wablo
Berichten: 875
Lid geworden op: 01 jan 2014 21:01
Locatie: rijnmond

Re: Even voorstellen

Bericht door Wablo »

Kohaku,
Ook vanaf deze kant welkom op het forum, veel leesplezier en succes met de bouw van je baan
groetjes.
Bert


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Kohaku
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 dec 2018 18:07
Locatie: West-Brabant

Re: Even voorstellen

Bericht door Kohaku »

spoor65 schreef:welkom,

veel plezier met de hernieuwde start in de hobby.

Voor wt jouw vraag betreft, z21 zou prima kunnen, maar gezien jouw voorkeur voor NS hondekop materiaal, die ga je niet in een startset vinden.

Wat ook een mooie set zou zijn is dan de nieuwe piko smartcontrole light.


https://www.scaletrading.nl/modelspoor/ ... rol-light/

Betaalbaar en doet wat die doen moet, en mocht je in de toekomst toch meer mogelijkheden benutten dan prima uit te breiden.


Dan is het de benodigde rail aanschaffen en de treinen naar wens. misschien de eerste keer een iets hogere investering, maar dan zit je niet met materiaal wat je eigenlijk niet hebben wilt.

mvg

Freddy
Het zullen bij mij 2 of hooguit 3 treinen tegelijk zijn die rijden, dus wellicht is die Piko dan een prima optie. Ik wil het simpel houden, treinen verzamelen en rijden. De aankleding van de baan zal vooral landschap zijn, weinig bebouwing. Ik zal me er de komende tijd in gaan verdiepen, zowel in het digitale gebeuren als in hoe een baan te bouwen zoals de ondergrond en wat wel en wat niet gebruiken bij aankleding van de baan. Ik zal ook eerst de ruimte voor de baan in orde moeten maken. De treinen zijn al onderweg (3 x Shinkansen en een Benelux Hondekop) en het startpakket M2 van Kato is besteld. Het is inderdaad een aardig bedrag de eerste keer maar een dertiende maand niet besteden is ook zonde.


Plaats reactie